Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt określa m.in. w jakim okresie osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej może jednocześnie posiadać status bezrobotnego; porządkuje kwestie ubezpieczenia wypadkowego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków niektórych zatrudnionych, nieprzysługiwania prawa do zasiłku osobom, które zarejestrowały się jako bezrobotni w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3312
- Data wpłynięcia: 2010-07-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1725
3312
Przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana oraz wyjaśnienie
potrzeby i celu wydania aktu
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 23a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy prace społecznie użyteczne, to prace organizowane przez gminę
w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, organizacjach lub instytucjach statutowo
zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej, które wykonywane są przez
bezrobotnych bez prawa do zasiłku na skutek skierowania przez starostę.
Z dniem 1 lutego 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr 6, poz. 33), która wprowadzając zmiany w art. 73a umożliwiła kierowanie do tych prac również
osób, uczestniczących na skutek skierowania powiatowego urzędu pracy w kontrakcie socjalnym,
indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, indywidualnym programie usamodzielnienia lub
lokalnym programie pomocy społecznej.
Projektowane rozporządzenie jest realizacją upoważnienia zawartego w art.73a ust. 6 ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz.
415, z późn. zm.) zmienianego przepisami projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, nad którym obecnie trwają prace.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw wprowadzając nowe brzmienie upoważnienia uchyla jednocześnie
dotychczasowe upoważnienie, określone w art. 73a ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy, które stanowiło podstawę do wydania rozporządzenia regulującego tryb
organizowania prac społecznie użytecznych, tj. rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25
października 2005 r. w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych (Dz. U. Nr 210,
poz. 1745). Zmiany w art. 73a ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
określają, iż świadczenie z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych oraz zasady
ich finansowania dotyczą nie tylko bezrobotnych, ale również osób skierowanych do tych prac, które
są uczestnikami kontraktów socjalnych, indywidualnych programów usamodzielnienia, lokalnych
programów pomocy społecznej i indywidualnych programów zatrudnienia socjalnego.
W związku z powyższym projektowane rozporządzenie rozszerza katalog osób, które będą mogły brać
udział w pracach społecznie użytecznych.
Zmiany w projektowanym rozporządzeniu doprecyzowują, również iż świadczenie z tytułu
wykonywania prac społecznie użytecznych oraz zasady ich finansowania dotyczą nie tylko
bezrobotnych, ale również osób skierowanych do tych prac, które są uczestnikami kontraktów
socjalnych, indywidualnych programów usamodzielnienia, lokalnych programów pomocy społecznej
i indywidualnych programów zatrudnienia socjalnego.
W projektowanym rozporządzeniu naniesiona także została korekta porządkująca, wprowadzająca
zgodnie z przyjętą terminologią tytuł dyrektora urzędu pracy zamiast kierownika urzędu pracy.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczą bezrobotnych bez prawa do zasiłku oraz osób
uczestniczących w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielniania, lokalnym
programie pomocy społecznej lub indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły
uczestnictwo w tych formach w wyniku skierowania powiatowego urzędu pracy. Projektowane
regulacje dotyczą także gmin i starostów, albowiem prace społecznie użyteczne, to prace
organizowane przez gminę w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, organizacjach lub
instytucjach statutowo zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej,
które wykonywane są na skutek skierowania przez starostę.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do opinii następujących podmiotów:
1) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
2) Forum
Związków Zawodowych;
3) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
4) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
5) Związkowi Pracodawców Business Center Club;
6) Konfederacji Pracodawców Polskich;
7) Krajowej Izby Gospodarczej;
8) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
9) Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych;
10) Związkowi Rzemiosła Polskiego;
11) Związkowi Powiatów Polskich.
Projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa, rynek
pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana zmiana nie zakłóca mechanizmów konkurencji oraz nie zmienia istoty funkcjonowania
gospodarki i roli przedsiębiorców. Powinna sprzyjać wzrostowi zatrudnienia, a co z tym jest
związane wzrostowi produkcji, poprzez lepsze dopasowanie kwalifikacji bezrobotnych bez prawa do
zasiłku oraz osób uczestniczących w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie
usamodzielniania, lokalnym programie pomocy społecznej lub indywidualnym programie
zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach w wyniku skierowania
powiatowego urzędu pracy.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Finansowanie polega na refundacji gminie przez starostę ze środków Funduszu Pracy do 60%
minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu i osobie uczestniczącej w kontrakcie
socjalnym, indywidualnym programie usamodzielniania, lokalnym programie pomocy społecznej lub
indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, do uczestnictwa w których zostały skierowane
przez powiatowy urząd pracy na wniosek ośrodka pomocy społecznej. W 2008 r. do prac społecznie
użytecznych skierowanych zostało 63 769 osób, w 2009 r. liczba osób wykonujących prace społecznie
użyteczne wynosiła 65 768.
Proponowana zmiana nie spowoduje zwiększenia wydatków Funduszu Pracy, który stanowi integralną
część ustawy budżetowej, albowiem starosta będzie wydatkował na ten cel środki Funduszu Pracy
przyznane mu w ramach limitu na rok budżetowy.
5. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej.
6. Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
07_14zb
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 2010 r.
w sprawie sposobu finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposobu współpracy
organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansowymi
Na podstawie art. 108 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób finansowania wydatków z Funduszu Pracy, zwanego
dalej „Funduszem”, o którym mowa w art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415,
z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” oraz sposób współpracy organów zatrudnienia z bankami
i instytucjami finansowymi
§ 2. 1. Fundusz jest państwowym funduszem celowym i stanowi wyodrębniony rachunek
bankowy, którym dysponuje minister właściwy do spraw pracy, zwany dalej „dysponentem
funduszu”.
2. Obsługę finansowo – księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta
Funduszu.
3. Obsługę finansowo – księgową Funduszu w zakresie środków przekazanych przez
dysponenta Funduszu na wyodrębniony rachunek bankowy samorządom województw
i powiatów, Ochotniczym Hufcom Pracy oraz wojewodom prowadzą ich jednostki
organizacyjne.
4. Rachunkowość Funduszu prowadzona jest zgodnie z zasadami określonymi w ustawie
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223,
z późn. zm.3)), z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) oraz w niniejszym
rozporządzeniu.
§ 3. 1. Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy Funduszu
Pracy, zwany dalej „planem”, sporządzany na każdy rok budżetowy, w trybie przewidzianym
dla opracowania projektu ustawy budżetowej.
2. Plan obejmuje w szczególności:
1) stan początkowy i końcowy środków pieniężnych, należności i zobowiązania;
2) przychody własne;
3) dotacje z budżetu państwa;
4) koszty na realizację zdań;
5) zadania finansowane ze środków Funduszu.
3. Dysponent Funduszu w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej zatwierdza
plan Funduszu Pracy określający kwoty środków Funduszu na finansowanie zadań przez
samorządy województw, samorządy powiatów, Ochotnicze Hufce Pracy, wojewodów oraz
ministra, z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
4. Do czasu zatwierdzenia planu Funduszu Pracy przez dysponenta Funduszu podstawą
gospodarki finansowej Funduszu jest projekt planu Funduszu Pracy.
§ 4. 1. Wydatki Funduszu ujęte w planie powinny być dokonywane w sposób celowy
i oszczędny w granicach kwot w nim określonych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem,
w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody i środki
finansowe pozostałe z okresów poprzednich, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Wydatki wyższe niż planowane mogą być dokonywane bez zmiany planu jeżeli znajdą
pokrycie w ponadplanowych przychodach lub środkach finansowych pozostałych z okresów
poprzednich, po uzyskaniu, wydanej na wniosek ministra właściwego do spraw pracy,
pozytywnej opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu (sejmowej komisji do spraw
budżetu).
§ 5. 1. Wydatki wyższe niż planowane, które nie znajdą pokrycia w ponadplanowych
przychodach lub środkach finansowych pozostałych z okresów poprzednich oraz
przeniesienie wydatków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu, wymaga zmiany tego
planu.
2. Zmiana planu w ciągu roku budżetowego może być dokonywana przez ministra
właściwego do spraw pracy, po uzyskaniu zgody Ministra Finansów oraz pozytywnej opinii
komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu (sejmowej komisji do spraw budżetu).
3. Minister właściwy do spraw pracy przed dokonaniem zmiany planu:
1) występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie zgody na dokonanie zmiany,
do którego dołącza uzasadnienie proponowanej zmiany;
2) po uzyskaniu zgody Ministra Finansów na dokonanie zmiany występuje o wydanie
opinii w tej sprawie do komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu (sejmowej
komisji do spraw budżetu).
§ 6. Sprawozdanie z wykonania planu Funduszu sporządza się w terminach
i na zasadach określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej.
§ 7. 1. Starostowie po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady zatrudnienia mogą zlecić
bankom i innym instytucjom finansowym dokonywanie z Funduszu wypłat świadczeń
pieniężnych dla bezrobotnych i innych uprawnionych osób, jeżeli koszty ich wypłaty nie
przekroczą 0,8% wypłaconych kwot.
2. W uzasadnionych przypadkach dysponent Funduszu może wyrazić zgodę na zlecenie
dokonywania wypłat świadczeń pieniężnych, o których mowa w ust. 2, jeżeli koszty ich
wypłaty nie przekroczą 1% wypłaconych kwot.
§ 8. Koszty Funduszu mogą być ponoszone wyłącznie na finansowanie zadań określonych
w ustawie, w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody,
w tym dotacje z budżetu państwa i pozostałości środków z okresów poprzednich.
§ 9. 1. Okresowo niewykorzystane środki finansowe Funduszu, z wyjątkiem środków
pochodzących z dotacji z budżetu państwa, mogą być gromadzone przez dysponenta
Funduszu na oprocentowanych, terminowych lokatach na rachunkach bankowych w bankach
mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dokonywanie oprocentowanych lokat nie może spowodować opóźnień w terminowym
finansowaniu zadań określonych w ustawie lub w inny sposób ograniczać realizację tych
zadań.
3. Odsetki od ulokowanych środków stanowią przychody Funduszu.
§ 10. Samorządy województw i powiatów, Ochotnicze Hufce Pracy oraz wojewodowie,
realizując zadania finansowane z Funduszu Pracy, obowiązani są do:
1) właściwego dokumentowania przychodów i wydatków Funduszu;
2) udostępnienia do kontroli dokumentów dotyczących przychodów i wydatków Funduszu
przedstawicielom dysponenta Funduszu oraz innym upoważnionym organom
i instytucjom;
3) przekazywania dysponentowi Funduszu sprawozdania z przychodów i wydatków
Funduszu zgodnie z zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów;
4) przekazywania dysponentowi Funduszu informacji o posiadanym stanie środków
pieniężnych Funduszu, zapotrzebowania na te środki w bieżącym i następnych