eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt określa m.in. w jakim okresie osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej może jednocześnie posiadać status bezrobotnego; porządkuje kwestie ubezpieczenia wypadkowego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków niektórych zatrudnionych, nieprzysługiwania prawa do zasiłku osobom, które zarejestrowały się jako bezrobotni w okresie zawieszenia działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3312
  • Data wpłynięcia: 2010-07-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1725

3312

U Z A S A D N I E N I E

Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 46 ust. 6 ustawy
z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U.
z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.).
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej wynika
ze zmiany brzmienia delegacji zawartej w art. 46 ust. 6 ustawy z dnia …..

o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr …, poz. …). Wprowadzone zmiany w ww.
ustawie poszerzają krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o refundację kosztów
wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Obok
podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, zwanych dalej „podmiotami”, również
producenci rolni prowadzący działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym lub w dziale
specjalnym produkcji rolnej, zwani dalej „producentami”, będą mogli wnioskować
o przyznanie refundacji kosztów tworzenia miejsc pracy dla skierowany bezrobotnych.
W celu umożliwienia realizacji przyjętych rozwiązań w zakresie przyznawania środków
z Funduszu Pracy podmiotom oraz producentom w projekcie rozporządzenia przyjęto,
że refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego
bezrobotnego stanowić będzie pomoc de minimis i będzie udzielana zgodnie z przepisami
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania
art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5), albo
rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie stosowania art.
87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora
rybołówstwa i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE L 193
z 25.07.2007, str. 6), albo rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia
2007 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy
de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. U. UE L 337 z dnia 21.12.2007, str. 35).
Podmiot oraz producent, który w okresie ostatnich 6 miesięcy nie rozwiązał stosunku pracy
z pracownikiem za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę, może ubiegać się
o przyznanie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego.
Ponadto mając na uwadze art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudniania i instytucjach rynku pracy, iż pracodawca/podmiot lub inna jednostka
organizacyjna, a także inne osoby podlegające ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu lub
zaopatrzeniu emerytalnemu są obowiązane opłacać za siebie składkę na Fundusz Pracy od
dnia podjęcia zatrudniania/rozpoczęcia działalności gospodarczej, w przypadku producenta
rolnego prowadzącego działalność rolniczą, który nie ma obowiązku opłacania składki na
Fundusz Pracy za siebie, przyjęto, że warunkiem udzielenia pomocy producentowi będzie
przez niego spełnienie warunku zatrudniania na podstawie stosunku pracy co najmniej
jednego pracownika przez okres co najmniej 12 miesięcy przed wystąpieniem o pomoc
publiczną, za który istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz Pracy.
Podmiot/producent składa wniosek do starosty właściwego ze względu na siedzibę tego
podmiotu/producenta lub ze względu na miejsce wykonywania pracy przez skierowanego
bezrobotnego. Refundacja ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia
stanowiska pracy jest dokonywana na wniosek podmiotu/producenta po przedłożeniu
rozliczenia i udokumentowania poniesionych w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia
zatrudnienia skierowanego bezrobotnego kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska
pracy oraz zatrudnienia na tym stanowisku bezrobotnego.
W umowie podmiot i producent są zobowiązani do zatrudnienia skierowanego bezrobotnego
na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy przez okres co najmniej 24 miesięcy.
Umowa powinna być zawarta na piśmie oraz zawierać zapis o obowiązku zwrotu dokonanej
refundacji wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia uzyskania środków,
w przypadku naruszenia przez podmiot/producenta warunków umowy.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców projekt rozporządzenia określa
również sytuacje niedotrzymania warunków umowy, w przypadku wystąpienia których
wnioskodawca ma możliwość proporcjonalnego zwrotu środków.

W przypadku przyznawania bezrobotnym środków z Funduszu Pracy na podjęcie działalności
gospodarczej proponowane rozwiązania są w większości powtórzeniem przepisów obecnie
obowiązujących. Bezrobotny zamierzający podjąć działalność gospodarczą składa do starosty
właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu, albo ze względu na miejsce
prowadzenia działalności wniosek o przyznanie jednorazowo środków na jej podjęcie, w tym
kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących tej działalności.
Przyznanie bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej następuje na
podstawie umowy zawartej ze starostą. W umowie bezrobotny jest zobowiązany do
prowadzenia działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy, a w okresie trwania umowy do
niepodejmowania zatrudniania. Dopuszcza się natomiast w pierwszych 12 miesięcy
prowadzenia działalności gospodarczej podjęcie innej pracy zarobkowej.
Ponadto projekt określa dopuszczalne przerwy w wymaganym 12 miesięcznym okresie
prowadzenia działalności gospodarczej, jak również sytuacje kiedy nie ma konieczności
dochodzenia zwrotu przyznanych środków.
W projekcie został utrzymany warunek stanowiący, że wniosek o przyznanie środków
z Funduszu Pracy może być przez starostę uwzględniony w przypadku bezrobotnych, którzy
w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku nie odmówili, bez uzasadnionej
przyczyny, przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w
ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Analogiczne rozwiązanie należy
przyjęto wobec bezrobotnego, który w badanym okresie 12 miesięcy z własnej winy nie
przerwał lub po otrzymaniu skierowania podjął odpowiednią pracę lub inną formę pomocy.
Zaproponowana zmiana jest zgodna z rozwiązaniami określonymi w art. 33 ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w myśl którego
starosta pozbawia statusu bezrobotnego bezrobotnego, który odmówił, przerwał, bądź po
skierowaniu nie podjął, bez uzasadnionej przyczyny lub z własnej winy, proponowanej formy
pomocy określonej w ustawie. Należy podkreślić ponadto, że ww. środki przyznawane są
bezzwrotnie, zatem wymóg spełnienia przez bezrobotnego ww. warunków jest uzasadniony.
Przyznane środki na podjęcie działalności gospodarczej, stanowią nadal pomoc de minimis
w rozumieniu przepisów ww. rozporządzeń Komisji (WE) nr 1998/2006 albo Komisji (WE)
nr 875/2007, i są udzielane zgodnie z warunkami wynikającymi z tych rozporządzeń.
Z uwagi na to, że zgodnie z przepisami przejściowymi powołanych wyżej rozporządzeń
Komisji, po upływie okresu obowiązywania tych rozporządzeń, wszelka pomoc de minimis
spełniającą warunki w nich określone może być przyznawana przez kolejne sześć miesięcy,
przyjęto okres obowiązywania rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2014 r.

2
Projekt rozporządzenia określa formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanej refundacji oraz
przyznanych środków na podjęcie działalności gospodarczej, na wypadek niedotrzymania
warunków umowy dotyczącej ich przyznania.
Proponowane regulacje są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), dlatego nie podlega notyfikacji.

Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które będzie oddziaływało rozporządzenie

Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia bezpośrednio dotyczyć będą:
- powiatowych urzędów pracy,
- podmiotów prowadzących działalność gospodarczą,
- producentów rolnych prowadzących działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym lub
w dziale specjalnym produkcji rolnej,
- bezrobotnych.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przedłożony do opinii ogólnokrajowych organizacji
związków zawodowych oraz organizacji pracodawców. Projekt rozporządzenia zostanie
również poddany uzgodnieniom międzyresortowym.
Projekt zostanie także uzgodniony z Komisją Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie zamieszczony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

3. Wpływ rozporządzenia na finanse publiczne, rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw i rozwój
regionalny

Przyjęcie projektu rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
jednostek samorządu terytorialnego i budżetu państwa (Funduszu Pracy), gdyż
rozporządzenie określa jedynie warunki i tryb przyznawania środków Funduszu Pracy na
refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy oraz na podjęcie
działalności gospodarczej przez bezrobotnych. rodki Funduszu Pracy wydatkowane na cele
określone w rozporządzeniu mieszczą się w projekcie planu finansowego Funduszu Pracy,
stanowiącym integralną część ustawy budżetowej.
Przyznawanie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą i producentom rolnym
prowadzącym działalność rolniczą środków na wyposażania lub doposażenia stanowisk pracy
oraz bezrobotnym na podjęcie działalności gospodarczej będzie przyczyniać się do
skuteczniejszego przeciwdziałania bezrobociu oraz łagodzeniu jego negatywnych skutków,
a tym samym poprawy sytuacji na rynku pracy. Tworzenie nowych miejsc pracy przez
producentów rolnych przyczyni się do aktywizacji osób bezrobotnych zamieszkujących
tereny rolnicze.
07_16zb
3
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia...............................2010 r.
w sprawie sposobu trybu organizowania prac społecznie użytecznych
Na podstawie art. 73a ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb organizowania prac społecznie
użytecznych, w tym szczegółowe warunki ustalania świadczenia za wykonywanie prac społecznie
użytecznych.
§ 2. 1. Gmina sporządza do dnia 31 stycznia każdego roku roczny plan potrzeb w zakresie
wykonywania prac społecznie użytecznych, zwany dalej "planem", i przesyła go właściwemu
miejscowo staroście i kierownikowi ośrodka pomocy społecznej.
2. Plan określa w szczególności:
1) rodzaje prac społecznie użytecznych;
2) liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych;
3) liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających ze świadczeń
z pomocy społecznej oraz liczbę osób uczestniczących w kontrakcie socjalnym, indywidualnym
programie usamodzielniania, lokalnym programie pomocy społecznej lub indywidualnym
programie zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach w wyniku
skierowania powiatowego urzędu pracy, zwanych dalej „osobami”, które mogą być skierowane
do wykonywania prac społecznie użytecznych
§ 3. 1. Starosta zawiera z gminą porozumienie dotyczące wykonywania prac społecznie
użytecznych, określające w szczególności:
1) liczbę osób, które zostaną skierowane w okresie objętym porozumieniem do wykonywania
prac społecznie użytecznych;
2) liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych ogółem oraz miesięcznie przez
jedną osobę;
3) rodzaj i miejsce wykonywania prac społecznie użytecznych wraz z oznaczeniem podmiotów,
w których będą organizowane prace społecznie użyteczne;
4) okresy wykonywania prac społecznie użytecznych i liczbę osób skierowanych do
wykonywania w tych okresach prac społecznie użytecznych;
5) obowiązek informowania starosty i dyrektora powiatowego urzędu pracy

o nieobecności lub odmowie wykonywania prac społecznie użytecznych przez skierowaną
osobę;
6) wysokość i terminy refundowania przez starostę z Funduszu Pracy wypłaconych osobom
świadczeń z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.

2. Porozumienie powinno zawierać również postanowienia w zakresie zapewnienia osobom
bezpiecznych i higienicznych warunków pracy społecznie użytecznej oraz przestrzegania
przepisów prawa pracy dotyczących wykonywania przez kobiety prac szczególnie uciążliwych
lub szkodliwych dla zdrowia.
3. Kierownik ośrodka pomocy społecznej na podstawie porozumienia sporządza listę osób, które
mogą zostać skierowane do wykonywania prac społecznie użytecznych na terenie gminy,
i przesyła ją do właściwego miejscowo powiatowego urzędu pracy. Lista powinna zawierać
nazwiska i imiona, miejsca zamieszkania lub pobytu oraz numery ewidencyjne PESEL osób.
§ 4. 1. Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, przyjmuje
skierowaną przez starostę osobę w celu wykonywania prac społecznie użytecznych, zgodnie
z porozumieniem, o którym mowa w § 3, oraz poucza ją o konieczności przestrzegania
ustalonego w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej porządku i dyscypliny.
2. Przy przydziale prac społecznie użytecznych uwzględnia się wiek osoby, stan jej zdrowia oraz,
w miarę możliwości, posiadane kwalifikacje.
3. Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, zapoznaje osobę z
przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 5. 1. Starosta przekazuje właściwemu kierownikowi ośrodka pomocy społecznej w terminie do
dnia 10 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni wykaz osób, które zostały skierowane do
wykonywania prac społecznie użytecznych lub odmówiły przyjęcia propozycji ich wykonywania.
2. Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, niezwłocznie
zawiadamia starostę i właściwego kierownika ośrodka pomocy społecznej w przypadku, gdy
osoba:
1) nie
zgłosi się do wykonywania prac społecznie użytecznych;
2) nie podejmie przydzielonej mu pracy społecznie użytecznej;
3) opuści miejsce wykonywania prac społecznie użytecznych;
4) naruszy
porządek i dyscyplinę w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej.
§ 6. 1. Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, prowadzi
ewidencję tych prac wykonywanych przez osoby i ustala wysokość przysługujących im
świadczeń, uwzględniając rodzaj i efekty wykonywanej pracy.
2. wiadczenia przysługujące osobom są wypłacane przez gminę lub podmiot, w którym są
organizowane prace społecznie użyteczne, w okresach miesięcznych z dołu.
§ 7. 1. Na wniosek gminy starosta refunduje ze środków Funduszu Pracy, do wysokości określonej
w porozumieniu, o którym mowa w § 3, kwotę wypłaconych osobom w poprzednim miesiącu
świadczeń.
2. Do wniosku gmina dołącza kopię listy osób, którym, za wykonywanie prac społecznie
użytecznych, zgodnie z porozumieniem wypłacono świadczenie z podaniem jego wysokości.

§ 8. 1. W miastach na prawach powiatu nie zawiera się porozumienia, o którym mowa w § 3 ust. 1.

2. Prace społecznie użyteczne mogą być organizowane na wniosek prezydenta miasta na prawach
powiatu skierowany do dyrektora właściwego powiatowego urzędu pracy, zawierający
informacje i wymagania, o których mowa w § 3 ust. 1.
 
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 3).
MINISTER


PRACY
I
POLITYKI
SPOŁECZNEJ



1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056,
Nr 216, poz. 1367 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 595, Nr 91, poz. 742, Nr 97, poz. 800, Nr 115,
poz. 964, Nr 125, poz. 1035, Nr 127, poz. 1052, Nr 161, poz. 1278 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz.146
i Nr......poz......)
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 października 2005 r.
w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych (Dz. U. nr 210, poz. 1745), które traci moc z dniem wejścia
życie niniejszego rozporządzenia wydanego na podstawie art. 73a ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: