Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt określa m.in. w jakim okresie osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej może jednocześnie posiadać status bezrobotnego; porządkuje kwestie ubezpieczenia wypadkowego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków niektórych zatrudnionych, nieprzysługiwania prawa do zasiłku osobom, które zarejestrowały się jako bezrobotni w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3312
- Data wpłynięcia: 2010-07-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1725
3312
zapewnienia płynności finansowej Funduszu;
5) przekazywania dysponentowi Funduszu, zgodnie z ustalonym przez dysponenta Funduszu
terminem, informacji o efektywności realizowanych usług i instrumentów rynku pracy
finansowanych z Funduszu w roku poprzednim;
6) przekazywania dysponentowi Funduszu, zgodnie z ustalonym przez dysponenta Funduszu
terminem, rozliczenia wykorzystanych środków Funduszu z rezerwy dysponenta
Funduszu.
§ 11. Dysponent Funduszu sporządza sprawozdanie z przychodów i wydatków Funduszu
na zasadach określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej.
§ 12. Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
12 stycznia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków z Funduszu
Pracy oraz sposobu współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi
(Dz. U. Nr 3, poz. 41).
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
W porozumieniu MINISTER PRACY
MINISTER FINANSÓW PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszone zostały w Dz. U. z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171,
poz. 1056, Nr 216, poz. 1367 i Nr 237, poz. 1654 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 595, Nr 91, poz. 742,
Nr 97, poz. 800, Nr 115, poz. 964, Nr 125, poz. 1035, Nr 127, poz. 1052 i Nr 161, poz. 1278.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszone zostały w Dz. U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316.
07_12zb
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi realizację delegacji zawartej w art. 108 ust. 3 ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r.
Nr 69, poz. 415, z późn. zm.).
Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
12 stycznia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków z Funduszu
Pracy oraz sposobu współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi
(Dz. U. Nr 3, poz. 41) zostało wydane na podstawie art. 57 ust. 6 ustawy z dnia
14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58,
poz. 514, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415) przepisem art. 151 uchyliła ww. ustawę zachowując
w mocy – zgodnie z treścią przepisu art. 149 ust. 1 – określone w tym przepisie
dotychczasowe przepisy wykonawcze, między innymi przepisy powołanego wyżej
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 stycznia 2000 r., wydanego
na podstawie art. 57 ust. 6 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, do czasu
wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie niniejszej ustawy, tj. ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W związku z powyższym dotychczasowe rozporządzenie utraci moc z dniem wejścia w życie
projektowanego rozporządzenia.
Zgodnie z projektem rozporządzenia:
1. Fundusz Pracy stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister
właściwy do spraw pracy, co jest zgodne z art. 103 ust. 2 i art. 109 ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Obsługa finansowo – księgowa Funduszu Pracy prowadzona jest przez urząd obsługujący
dysponenta Funduszu tj. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
2. Obsługę finansowo – księgową środków Funduszu przekazanych przez dysponenta
Funduszu Pracy na wyodrębniony rachunek bankowy samorządom województw i powiatów,
Ochotniczym Hufcom Pracy oraz wojewodom prowadzą ich jednostki organizacyjne.
Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
realizatorami zadań finansowanych z Funduszu Pracy są samorządy województw
(wojewódzkie urzędy pracy), samorządy powiatów (powiatowe urzędy pracy), wojewodowie
oraz Ochotnicze Hufce Pracy.
3. Dysponent Funduszu oraz wszystkie podmioty otrzymujące środki Funduszu, o których
mowa w pkt 2 zobowiązane są sporządzać sprawozdania z przychodów i wydatków zgodnie
z przepisami o statystyce publicznej.
1
Rachunkowość Funduszu powinna być prowadzona zgodnie z zasadami określonymi
w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223,
z późn. zm.).
4. Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest plan finansowy Funduszu Pracy przyjęty
przez Sejm RP na dany rok w ramach ustawy budżetowej, który obejmuje: przychody
i wydatki oraz stan środków Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym
należności i zobowiązania.
5. Sprawozdania budżetowe z wykonania planu finansowego Funduszu Pracy podmioty
dysponujące środkami Funduszu Pracy obowiązane są sporządzać w terminach i na zasadach
określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej.
6. Starostowie po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady zatrudnienia mogą zlecić
bankom i innym instytucjom finansowym dokonywanie wypłat z Funduszu świadczeń
pieniężnych dla bezrobotnych i innych uprawnionych osób, jeżeli koszty ich wypłaty nie
przekroczą 0,8 % wypłaconych kwot. W uzasadnionych przypadkach dysponent Funduszu
może wyrazić zgodę na zlecenie ww. wypłat, jeżeli koszty ich dokonywania będą wyższe
od 0,8 % wypłaconych kwot. Nadmienia się, że większość wypłat zasiłków i świadczeń
przysługujących bezrobotnym i innym uprawnionym osobom nie jest wypłacana w siedzibie
powiatowego urzędu pracy lecz za pośrednictwem banków lub innych instytucji finansowych.
Wybór tych instytucji dokonywany jest z uwzględnieniem przepisów ustawy – Prawo
zamówień publicznych.
7. rodki Funduszu mogą być wydatkowane wyłącznie na finansowanie zadań określonych
w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
do wysokości limitu (limitów) ustalonego na dany rok budżetowy przez dysponenta Funduszu
na ich finansowanie. Zamknięty katalog zadań jakie mogą być finansowane z Funduszu Pracy
określony został w art. 108 ust. 1 ww. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy.
8. W przypadku wystąpienia okresowo wolnych środków finansowych, dysponent Funduszu
Pracy może dokonywać oprocentowanych lokat bankowych. Lokowanie wolnych środków
Funduszu Pracy nie może spowodować opóźnień w terminowym finansowaniu zadań
określonych w ustawie lub w inny sposób ograniczać realizację tych zadań. Odsetki od
ulokowanych środków stanowią przychody Funduszu.
9. Z dniem wejścia w życie rozporządzenia utraci moc rozporządzenie Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 12 stycznia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania
wydatków z Funduszu Pracy oraz sposobu współpracy organów zatrudnienia z bankami
i instytucjami finansującymi – zachowane w mocy na podstawie art. 149 ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie.
Przewidziane w projekcie rozporządzenia regulacje będą dotyczyć:
- samorządów województw (wojewódzkich urzędów pracy),
2
- samorządów powiatów (powiatowych urzędów pracy),
- wojewodów
(wydziałów polityki społecznej na finansowanie szkoleń pracowników
urzędów pracy),
- Ochotniczych Hufców Pracy (otrzymujących środki Funduszu Pracy zgodnie
z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).
2. Zakres konsultacji społecznych.
Projekt rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym, a także
przekazany zostanie do opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa.
Zawarte w projekcie rozporządzenia przepisy nie mają wpływu na finanse publiczne, w tym Funduszu
Pracy - gdyż rozporządzenie określa jedynie zasady gospodarki finansowej tego Funduszu.
4. Wpływ na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój regionalny.
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na rynek pracy oraz konkurencyjność podmiotów
gospodarczych. Nie będzie mieć także wpływu na politykę gospodarczą i regionalną państwa.
5. Projekt rozporządzenia nie narusza przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji do UE.
3