eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt określa m.in. w jakim okresie osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej może jednocześnie posiadać status bezrobotnego; porządkuje kwestie ubezpieczenia wypadkowego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków niektórych zatrudnionych, nieprzysługiwania prawa do zasiłku osobom, które zarejestrowały się jako bezrobotni w okresie zawieszenia działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3312
  • Data wpłynięcia: 2010-07-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1725

3312

Zmiana w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (art. 7)

Zmiana w art. 30 ust. 2 ma na celu wydłużenie o rok okresu, w którym powiatowe
urzędy pracy będą mogły uzyskać dofinansowanie z Funduszu Pracy na utworzenie
centrów aktywizacji zawodowej (CAZ) i lokalnych punktów informacyjno-
-konsultacyjnych (LPIK). Wydłużenie powyższego okresu jest realizacją wniosków
powiatowych urzędów pracy i powinno umożliwić racjonalne wykorzystanie środków
na realizowane inwestycje rozpoczęte w roku 2009.
Tworzona rezerwa z nadwyżki środków z lat ubiegłych pozwoli ministrowi
właściwemu do spraw pracy na finansowanie wydatków urzędów pracy na CAZ-y
i LPIK-i bez pomniejszania dysponowanej aktualnie na ten cel limitowanej rezerwy na
zadania fakultatywne urzędów pracy.
Powyższe rozwiązanie nie spowoduje zwiększenia puli wydatkowanych środków
Funduszu Pracy, a jedynie przesunie je w czasie.

Zmiana w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe (art. 8)

Obowiązująca ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych przewiduje umorzenie należności z tytułu składek na Fundusz Pracy
jedynie w sytuacji, gdy umorzenie dotyczy okresu, w którym kobieta, prowadząc
działalność gospodarczą, przebywała jednocześnie na urlopie wychowawczym.
Aktualny stan prawny umożliwia Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych umarzanie
płatnikowi należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe
i wypadkowe), które to należności stanowią podstawę do opłacania obowiązkowych
składek na Fundusz Pracy, natomiast pozostawia na koncie płatnika składek zadłużenie
z tytułu nieopłaconych składek na Fundusz Pracy. Wprowadzona zmiana ma na celu
umożliwienie umorzenia zaległości także z tytułu składek na Fundusz Pracy.
Art. 9 projektu ustawy
20

 
Proponowany przepis jest związany ze zmianą ustawy z dnia 24 kwietnia

2009 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo
bankowe, wprowadzoną w art. 8 projektu ustawy. Ustalony w nim został dodatkowy
okres na złożenie wniosku o umorzenie należności na rzecz Funduszu Pracy, w celu
umożliwienia efektywnego skorzystania z nowego uprawnienia.
Art. 10 projektu ustawy
W art. 10 projektu ustawy jednoznacznie określono sytuację awansu zawodowego
pośredników pracy, podobnie jak zostało to określone w przepisach dotyczących
doradców zawodowych w
art. 33 ustawy z dnia 19
grudnia 2008 r.

o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw.
Art. 12 projektu ustawy
Przepis art. 12 projektu ustawy jest konsekwencją zmiany wprowadzonej

w art. 71 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych
ustaw. Proponowany przepis doprecyzowuje, że okres zatrudnienia pracowników
powracających z urlopu macierzyńskiego albo wychowawczego przebyty od dnia
1
stycznia 2009 r. do dnia wejścia w życie ustawy jest zaliczany do okresu
uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych.
Art. 13 projektu ustawy
Wprowadzony przepis ma na celu uregulowanie sytuacji prawnej osób, które do dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy podjęły szkolenie lub którym zostało przyznane
dofinansowanie kosztów studiów podyplomowych lub kosztów egzaminów.
W stosunku do nich będą zastosowanie miały przepisy dotychczas obowiązujące.
Art. 14 projektu ustawy
Wejście w życie art. 1 pkt 17 lit. a – c oraz e projektu ustawy jest przewidziane po
upływie 7 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Powyższy okres umożliwi urzędom
pracy odpowiednie przygotowanie się do objęcia uprawnieniem do uzyskania środków
Funduszu Pracy na refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy
21

 
dla kierowanych bezrobotnych nowej kategorii podmiotów oraz popularyzację zasad
uczestnictwa sektora rolniczego w realizacji polityki państwa
w zakresie zmniejszania bezrobocia.
Niezbędne będzie również skierowanie na realizację wydatków Funduszu Pracy
środków dla nowej kategorii podmiotów i objęcie ich planem finansowym Funduszu
Pracy, co możliwe będzie po zaplanowaniu i uchwaleniu ustawy budżetowej na rok
2011.
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji

Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.

Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Proponowane regulacje są zgodne z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej.

Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r.
Nr 42, poz. 337, z późn. zm.), został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem ustawy w trybie określonym w ww. ustawie.



22

 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty objęte skutkami wejścia w życie ustawy
Regulacje zawarte w projekcie ustawy bezpośrednio dotyczą:
1) pracodawców;
2) bezrobotnych, poszukujących pracy i innych osób zainteresowanych pomocą
oferowaną przez urząd pracy;
3) cudzoziemców podejmujących zatrudnienie w Polsce;
4) samorządów województw (wojewódzkich urzędów pracy);
5) samorządów powiatowych (powiatowych urzędów pracy);
6) agencji zatrudnienia;
7) Państwowej Inspekcji Pracy.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym w trybie ustawy

z dnia 21 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854,
z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców
(Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.).
Projekt został przekazany do opinii następującym podmiotom:
1) Forum Związków Zawodowych;
2) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
4) Business Centre Club;
5) Konfederacji Pracodawców Polskich;
6) Krajowej Izbie Gospodarczej;
7) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
8) Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych;
23

 
9) Związkowi Rzemiosła Polskiego;
10) Związkowi Powiatów Polskich;
11) Naczelnej Radzie Zatrudnienia;
12) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Stanowisko wobec projektu ustawy zostało przekazane przez: Krajową Izbę
Gospodarczą, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Komisję
Krajową NSZZ „Solidarność”, Związek Rzemiosła Polskiego, Forum Związków
Zawodowych oraz Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.
Zarówno Krajowa Izba Gospodarcza (KIG), jak i Forum Związków Zawodowych,
nie zgłosiły zastrzeżeń do projektu ustawy.
Ponadto KIG pozytywnie oceniła zakres zmian wprowadzanych w ustawie

o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności zwracając
uwagę m.in. na słuszność przyjętych rozwiązań w kwestii możliwości posiadania
statusu bezrobotnego w przypadku zawieszenia przez osobę prowadzenia
działalności gospodarczej czy też umożliwienia pracodawcy zatrudniającemu
cudzoziemców, znajdującemu się w przejściowych trudnościach finansowych,
wprowadzenia obniżonego wymiaru czasu pracy, bez konieczności składania
wniosku do wojewody o zmianę wydanego zezwolenia na pracę.
KIG poparła również zmianę wprowadzoną w ustawie o zmianie ustawy

o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe dotyczącą
wprowadzenia możliwości umorzenia należności z tytułu składek na Fundusz Pracy
w stosunku do kobiet prowadzących działalność gospodarczą i przebywających na
urlopie wychowawczym.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) zgłosiło uwagi
dotyczące m.in. uzależnienia skorzystania przez producenta rolnego z możliwości
refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego
bezrobotnego od zatrudniania przez niego średniorocznie co najmniej
8 pracowników, zwłaszcza w sytuacji, gdy ustawa o promocji zatrudnienia

i instytucjach rynku pracy zawiera mniej rygorystyczną definicję pracodawcy.
24

 
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: