Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
projekt dotyczy zamykania biur poselskich w wyniku śmierci posła lub senatora
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3268
- Data wpłynięcia: 2010-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
- data uchwalenia: 2010-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1022
3268
Druk nr 3268
Warszawa, 21 lipca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Regulaminowej i Spraw
Poselskich
RSP-020-3-2010
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Regulaminowa
i Spraw Poselskich wnosi projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o wykonywaniu
mandatu posła i senatora.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Jerzy Budnik.
Przewodniczący Komisji
(-) Jerzy Budnik
Projekt
USTAWA
z
dnia
2010
r.
o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
Art. 1.
W ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2003 r.
Nr 221, poz. 2199, z późn. zm.1)) w art. 23 ust. 10a otrzymuje brzmienie:
„10a. W razie śmierci posła lub senatora oraz w przypadku, o którym mowa w art.
5a, prawa i obowiązki posła i senatora wynikające z funkcjonowania
i znoszenia biura przechodzą odpowiednio na Marszałka Sejmu lub Marszałka
Senatu.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1202 i Nr 210, poz. 2135,
z 2005 r. Nr 48, poz. 446 i Nr 169, poz. 1414, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 oraz z 2009 r. Nr 144, poz. 1177.
2
UZASADNIENIE
Projekt zmiany ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora
(Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199, z późn. zm.; dalej: ustawa) ma na celu rozstrzygnięcie
potencjalnych wątpliwości dotyczących wskazania podmiotu, który ma dokonywać czynności
związanych z potrzebą zniesienia biura poselskiego na skutek wygaśnięcia mandatu posła lub
senatora z powodu jego śmierci.
W obecnym stanie prawnym, zgodnie z art. 23 ust. 10a w związku z art. 5a ustawy, w
czasie pozbawienia wolności, prawa i obowiązki posła lub senatora związane ze znoszeniem
biura poselskiego przechodzą odpowiednio na Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu.
Proponowane zmiany mają na celu uregulowanie nieuwzględnionej dotychczas
kwestii związanej ze znoszeniem biura poselskiego w przypadku śmierci posła lub senatora.
Rozliczając biura poselskie po wygaśnięciu mandatu posła, w wyniku śmierci, Kancelaria
Sejmu spotkała się z przypadkami odmowy zwrotu środków finansowych zgromadzonych na
rachunku biura poselskiego. W myśl obowiązujących przepisów, podmiotem uprawnionym
do złożenia dyspozycji zamknięcia rachunku bankowego są spadkobiercy i oni też przejmują
na siebie obowiązek zaspokojenia wszelkich roszczeń Kancelarii Sejmu w tym zakresie.
Ponadto w przypadku śmierci posła, brak jest podmiotu uprawnionego do dysponowania
składnikami majątkowymi będącymi na wyposażeniu biura poselskiego.
Poseł będący pracodawcą jest jedyną osobą uprawnioną do wystawienia świadectwa
pracy osobom zatrudnionym w biurze poselskim. W obecnym stanie prawnym, po śmierci
posła, byli pracownicy nie mają możliwości otrzymania świadectwa pracy.
Zmiana art. 23 ust. 10a ustawy ma umożliwić sprawne zniesienie biura poselskiego,
bez konieczności występowania z roszczeniami wobec spadkobierców i jednocześnie
zapewnić byłym pracownikom posła możliwość uzyskania świadectwa pracy.
Projektowana regulacja nie będzie skutkować obciążeniem budżetu państwa ani
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Nie wymaga również przedstawienia założeń
aktów wykonawczych, ponieważ nie zawiera nowych przepisów upoważniających do ich
wydania.
Przedłożony projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
strony :
[ 1 ]