eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

projekt dotyczy: stworzenia narzędzi do realizacji "Strategii dla transportu kolejowego do 2013 r." i zakończenia procesu wyposażania spółek zależnych PKP SA

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3239
  • Data wpłynięcia: 2010-07-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 247, poz. 1651

3239


Druk nr 3239

Warszawa, 6 lipca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-65-10



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przed-
siębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe”
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A

z dnia

o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego „Polskie Koleje Państwowe”

Art. 1. W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn.
zm1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 18c dodaje się art. 18d w brzmieniu:
„Art. 18d. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, PKP SA może przekazać, za zgodą ministra
właściwego do spraw transportu, na własność gminie, na jej wniosek, nieruchomości, na
których są usytuowane dworce kolejowe w granicach niezbędnych do prawidłowego
z nich korzystania, na zasadach określonych w ust. 3. Zgoda ministra właściwego do
spraw transportu jest zgodą, o której mowa w art. 18 ust. 2.
2. Nie podlegają przekazaniu na rzecz gminy nieruchomości, na których są usytuowane
dworce kolejowe, jeżeli znajdują się one w zasięgu terytorialnym kolejowych przejść
granicznych.
3. Wniosek gminy powinien zawierać oświadczenie właściwych jej organów o przyjęciu
zobowiązania tej jednostki do:
1) wykonania, w określonym terminie, przebudowy lub remontu dworca kolejowego;
2) zapewnienia, na podstawie umowy, spółkom prowadzącym działalność w zakresie
kolejowych przewozów pasażerskich możliwości i warunków obsługi przewozu
osób, w szczególności pomieszczeń poczekalni, kas biletowych i parkingów, a także
pomieszczeń dla urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego i ich
obsługi.
4. Umowa przeniesienia własności nieruchomości, o której mowa w ust. 1, określa termin
i zakres przebudowy lub remontu dworca kolejowego oraz zakres odpowiedzialności
gminy za niewykonanie przebudowy lub remontu w terminie.
5. Gmina, która nabyła prawo własności nieruchomości, o której mowa w ust. 1, wraz
z lokalami mieszkalnymi, które zajmują osoby określone w art. 42 ust. 1, stosuje do
sprzedaży tych lokali odpowiednio przepisy art. 43 – 46.
6. Zobowiązania PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości wobec gminy wraz
z odsetkami za zwłokę lub opłatą prolongacyjną wygasają z dniem przekazania tej
jednostce nieruchomości, o których mowa w ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej ich
wartości rynkowej ustalonej zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603,
z późn. zm2)).
7. Właściwy organ podatkowy, w związku z zawarciem umowy przeniesienia własności
nieruchomości, wydaje decyzję stwierdzającą wygaśnięcie zobowiązania podatkowego,
o którym mowa w ust. 6.
8. Do decyzji, o której mowa w ust. 7, stosuje się przepisy ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60,
z późn. zm3)).”;
2) w art. 24a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do restrukturyzacji finansowej zobowiązań PKP SA wobec budżetu państwa,
z wyłączeniem zobowiązań określonych w art. 22, stosuje się przepisy art. 66 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z zastrzeżeniem art. 17 i art. 24b – 24d
ustawy.”;
3) po art. 24a dodaje się art. 24b – 24d w brzmieniu:
„Art. 24b. 1. Zobowiązania PKP SA z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych,
powstałe w rozliczeniu za lata 2011 – 2015, podlegają zapłacie w drodze przeniesienia
własności akcji PLK SA, na warunkach określonych w ust. 2 i 4 oraz w art. 24d.
2. Zobowiązania, o których mowa w ust. 1, podlegają zapłacie w sposób określony w tym
przepisie do wysokości kwoty odpowiadającej iloczynowi stawki podatku, o której mowa
w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób

2
prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm4)) oraz dochodu uzyskanego
przez PKP SA w danym roku podatkowym z tytułu:
1) nabycia w zamian za wkłady niepieniężne akcji lub udziałów w PKP Cargo SA,
PKP Intercity SA, PLK SA, PKP Energetyka SA, Telekomunikacja Kolejowa
sp. z o.o. i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o., obliczonego jako różnica
przychodu odpowiadającego wartości nominalnej objętych akcji lub udziałów
i kosztu uzyskania tego przychodu, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz
2) wierzytelności podlegających zamianie na akcje PLK SA, wynikających z umowy
zawartej między PKP SA i PLK SA na podstawie art. 17 ust. 5 w brzmieniu
obowiązującym przed dniem 25 maja 2003 r.
3. PKP SA zwalnia się w latach 2011 – 2015 z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek
dochodowy od osób prawnych, do wysokości kwoty określonej w ust. 2.
4. PKP SA przysługuje prawo zapłaty podatku dochodowego w sposób określony
w ust. 1 także wówczas, gdy suma zapłaconych zaliczek przewyższa wysokość należnego
podatku dochodowego po pomniejszeniu o kwotę, o której mowa w ust. 2. Nadwyżka,
wynikająca z różnicy zapłaconych zaliczek oraz należnego podatku pomniejszonego
o wartość akcji PLK SA przeniesionych na rzecz Skarbu Państwa w trybie art. 24d,
podlega zwrotowi PKP SA, jeżeli przeniesienie akcji nastąpi nie później, niż do dnia,
w którym upływa termin do złożenia zeznania za dany rok podatkowy. Do nadwyżki
zaliczek, o której mowa w zdaniu drugim, przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa dotyczące nadpłaty stosuje się odpowiednio.
Art. 24c. Zobowiązania podatkowe PKP SA z tytułu podatku od towarów i usług,
powstałe do dnia 31 grudnia 2015 r., do wysokości kwoty odpowiadającej podatkowi
należnemu powstałemu w związku z rozliczeniem umowy zawartej między PKP SA
i PLK SA na podstawie art. 17 ust. 5, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 25 maja
2003 r., podlegają zapłacie w drodze przeniesienia własności akcji PLK SA, na
warunkach określonych w art. 24d.
Art. 24d. 1. Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw
transportu, w wyniku spłaty zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 24b ust. 1
i art. 24c, nabywa w kapitale zakładowym PLK SA akcje o wartości nominalnej
odpowiadającej wysokości tych zobowiązań.

3
2. Przeniesienie własności akcji, o którym mowa w art. 24b ust. 1 i art. 24c, następuje na
wniosek PKP SA, na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej między PKP SA
a ministrem właściwym do spraw transportu, występującym w imieniu Skarbu Państwa,
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.
3. Z dniem dokonania przeniesienia własności akcji zobowiązania podatkowe PKP SA,
o których mowa w ust. 1, wygasają.
4. Minister właściwy do spraw transportu powiadamia właściwego naczelnika urzędu
skarbowego o zawarciu umowy, o której mowa w ust. 2, przesyłając jednocześnie jej
kopię.
5. W związku z zawarciem umowy, o której mowa w ust. 2, naczelnik właściwego urzędu
skarbowego wydaje decyzję stwierdzającą wygaśnięcie zobowiązania podatkowego
PKP SA.”;
4) art. 33a otrzymuje brzmienie:
„Art. 33a. Wszelkie środki finansowe pochodzące z kredytów, pożyczek i obligacji
przeznaczone na cele wymienione w art. 32 ust. 2 oraz na spłatę objętych poręczeniami
lub gwarancjami Skarbu Państwa zobowiązań wraz z odsetkami oraz innymi kosztami
bezpośrednio związanymi z tymi zobowiązaniami, a także środki finansowe gromadzone
przez PKP SA na specjalnych rachunkach bankowych przeznaczone na spłatę tych
kredytów, pożyczek i wykup obligacji wraz z odsetkami, nie podlegają egzekucji.”;
5) po art. 33b dodaje się art. 33b1 w brzmieniu:
„Art. 33b1. 1. Wierzytelności Skarbu Państwa wobec PKP SA z tytułu wykonania umów
gwarancji podlegają zamianie na akcje PLK SA, przez nabycie przez Skarb Państwa
reprezentowany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w kapitale
zakładowym PLK SA akcji o wartości nominalnej odpowiadającej wysokości tych
wierzytelności.
2. Na wierzytelności, o których mowa w ust. 1, składają się dokonane przez Skarb
Państwa w 2002 r. wypłaty z tytułu umów gwarancji wraz z odsetkami.
3. Szczegółowe warunki zamiany wierzytelności, o których mowa w ust. 1, na akcje PLK
SA określi umowa zawarta między PKP SA a ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych, występującym w imieniu Skarbu Państwa, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu.

4
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: