eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

projekt dotyczy: stworzenia narzędzi do realizacji "Strategii dla transportu kolejowego do 2013 r." i zakończenia procesu wyposażania spółek zależnych PKP SA

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3239
  • Data wpłynięcia: 2010-07-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 247, poz. 1651

3239

uruchomionych w 2002 r. gwarancji, w tym kwota wierzytelności głównej (kapitału)
56 347 399,14 zł. Na powyższe wierzytelności Skarbu Państwa składają się wypłaty z tytułu
wykonania umów gwarancji: z dnia 11 czerwca 1990 r. (kredyt z Banku wiatowego
nr 3194), z dnia 15 grudnia 1994 r. (kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego nr 1.7009)
oraz z dnia 9 października 1997 r. (kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego nr 1.8398)
– w kwocie głównej 56 347 399,14 zł wraz z odsetkami ustawowymi, a także kwota odsetek
ustawowych za okres od dnia 11 lipca 2002 r. do dnia 10 grudnia 2002 r. w kwocie
269 275,04 zł, z tytułu wykonania umowy gwarancji z dnia 12 lipca 1990 r. (kredyt
z Europejskiego Banku Inwestycyjnego nr 1.4723) – kwota wierzytelności głównej została
zwrócona przez PKP SA, jednak bez odsetek ustawowych za ww. okres. Zaproponowane
brzmienie art. 33b1 ma na celu uregulowanie kwestii zobowiązań PKP SA wobec Skarbu
Państwa, przez objęcie przez Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych, akcji w PLK SA. Ponadto jak zapisano powyżej po zakończeniu
procesu restrukturyzacji PKP jedynym właścicielem PLK SA ma być Skarb Państwa.
Projektowany przepis nie stanowi wyłomu w obowiązującym stanie prawnym. Zgodnie
z ustawą o PKP, minister właściwy do spraw transportu, jako minister odpowiedzialny za
sektor transportu kolejowego, reprezentuje w PLK SA Skarb Państwa.
Zgodnie z projektowanym art. 33b1 szczegółowe warunki zamiany wierzytelności,
w szczególności termin zamiany, ilość akcji podlegających zamianie, zostaną określone
w umowie zawartej między PKP SA a ministrem właściwym ds. finansów publicznych.
W odniesieniu do rozwiązań przyjętych w projektowanej ustawie nie ma wymogu notyfikacji
Komisji Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt został udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego –
Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury stosownie do przepisów ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Organizacje o charakterze lobbingowym nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 ww. ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Adresatami projektowanej ustawy są spółki: PKP SA, PLK SA i inne spółki Grupy PKP.
Ustawa może mieć wpływ na jednostki samorządu terytorialnego, jednakże zależy to od
indywidualnych decyzji samorządów, w szczególności związanych z przejmowaniem na
własność dworców kolejowych wraz z zajętymi pod nie gruntami.
2. Cel wprowadzenia ustawy
Celem wprowadzenia ustawy jest stworzenie narzędzi do realizacji „Strategii dla transportu
kolejowego do roku 2013”. Efektem realizacji przepisów ustawy powinno być zakończenie
procesu wyposażania spółek zależnych PKP SA.
3. Konsultacje społeczne
Rozwiązania zawarte w projekcie były konsultowane dwukrotnie w 2008 r. i w 2009 r. ze
związkami zawodowymi działającymi w Grupie PKP SA oraz Związkiem Pracodawców
Kolejowych, Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego. Projekt był opiniowany przez
Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Na wniosek Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego – Ministerstwo Infrastruktury przeprowadziło z marszałkami
województw konsultacje, w wyniku których wprowadzono korektę do proponowanych
dotychczasowych przepisów umożliwienia finansowania za środków publicznych budowy,
przebudowy lub remontu dworców kolejowych oraz przejmowania przez gminy na własność
dworców kolejowych, w celu przebudowy lub remontu dworców i poprawy wizerunku miast.
W sierpniu 2009 r. projekt został skierowany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Działający w ramach ww. Komisji Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju
Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz rodowiska odniósł się m.in. do kwestii zakłócenia
konkurencji – w tym zakresie na posiedzeniu Zespołu wyjaśniono, że projektowane przepisy
dotyczą działań mających na celu zakończenie restrukturyzacji spółek utworzonych na
podstawie ustawy o PKP, tj. wyposażenie ich w majątek niezbędny do prowadzenia
działalności podstawowej spółek. Nie spowoduje to lepszej pozycji spółek Grupy PKP

6
w odniesieniu do Przewozy Regionalne sp. z o.o., gdyż zamiarem jest przekazanie również tej
spółce nieruchomości (zapleczy technicznych) w formie aportu.
Wyjaśniono również, że projekt nie może być uzupełniony nowymi propozycjami gdyż był
już przyjęty przez Radę Ministrów w lutym 2008 r., jako projekt, który będzie poddany
notyfikacji Komisji Europejskiej. Obecnie, projektowane przepisy dotyczą tego samego
meritum sprawy, ale przyjęte instrumenty do osiągnięcia celu nie są pomocą publiczną.
Przyjęcie przez Radę Ministrów obecnie przedstawionego projektu ustawy będzie reasumpcją
poprzedniej decyzji.
W dniu 30 września 2009 r. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego przyjęła
zaproponowane w projekcie rozwiązania.
4. Skutki uchwalenia ustawy
– wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Realizując ustawowe obowiązki wynikające z art. 17 ustawy o PKP, PKP SA dokona alokacji
do spółek zależnych majątku niezbędnego do prowadzenia przez nie działalności. Alokacja
tego majątku spowoduje powstanie w PKP SA dużego dochodu do opodatkowania podatkiem
dochodowym od osób prawnych oraz wysokiego czynszu, opodatkowanego podatkiem od
towarów i usług, powstałego w wyniku odpłatnego korzystania przez PLK SA z majątku
stanowiącego infrastrukturę kolejową – wynikającego z umów zawartych na podstawie art. 17
ust. 5 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr 84, poz. 948).
Zakłada się, że skutki w podatku dochodowym od osób prawnych będą następujące:
− z tytułu wniesienia wkładów niepieniężnych – przyjmując, że szacowany dochód do
opodatkowania wyniósłby ok. 8 305 mln zł, szacowany podatek od osób prawnych
(19 %) wyniósłby ok. 1 578 mln zł,
− z tytułu czynszu – przyjmując, że szacowany dochód do opodatkowania wyniósłby
ok. 1 100 mln zł, szacowany podatek od osób prawnych (19 %) wyniósłby
ok. 209 mln zł.
Z rozliczenia umów o oddaniu do korzystania linii kolejowych zawartych między PKP SA
a spółką PLK SA będą wynikać skutki podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług od

7
czynszu, który stanie się wymagalny w wyniku wniesienia aportem składników linii
kolejowych do PLK SA. PKP SA będzie zobowiązana zapłacić od czynszu z umów o oddaniu
do korzystania linii kolejowych podatek od towarów i usług, którego wielkość szacuje się na
ok. 242 mln zł.
Zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych i podatku VAT proponuje
się uregulować przez zapłatę w drodze przeniesienia własności akcji PLK SA na Skarb
Państwa. Powyższe regulacje dotyczą ekwiwalentności, tj. Skarb Państwa otrzyma w zamian
odpowiednią liczbę akcji PLK SA.
Nastąpi natomiast uszczuplenie dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Szacowane
zmniejszenie wpływów do jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatku
dochodowego wyniesie ok. 395 mln zł.
Skutki podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od
towarów i usług zostały oszacowane przy założeniu, że wszystkie aporty zostaną wniesione
w tym samym roku podatkowym. W przeciwnym razie wysokość podatku może być wyższa
z powodu braku możliwości kompensowania ponoszonych w związku z aportowaniem
niektórych składników majątku z dochodami osiąganymi w wyniku aportowania innych
składników. Wysokość zobowiązań podatkowych jest wprost uzależniona od wyceny majątku
dokonanej przez rzeczoznawcę. PKP SA przed wniesieniem aportu do spółek będzie
zobowiązana dokonać wyceny majątku – w związku z powyższym poziom zobowiązań może
ulec zmianie.
Przejęcie dworców kolejowych przez gminy na własność będzie powodowało wygaśnięcie
zobowiązań podatkowych od nieruchomości. Stan zaległości PKP SA w podatku od
nieruchomości na dzień 31 grudnia 2009 r. wynosi 48,6 mln zł. PKP SA dysponuje obecnie
2.144 dworcami kolejowymi (liczba ta obejmuje również 14 dworców znajdujących się
w zasięgu terytorialnym kolejowych przejść granicznych), bardzo zróżnicowanymi pod
względem wielkości i zakresem pełnionych funkcji oraz stanu technicznego, spośród których
około 700 jest zlokalizowanych w miejscowościach obsługujących jedynie ruch o charakterze
lokalnym. Są to dworce małe, dla których jest przewidywane powierzenie funkcji
zarządczych, między innymi, jednostkom samorządu terytorialnego. W związku z tym, że
przenoszenie własności nieruchomości obejmujących dworce kolejowe wraz z gruntami, na
których są one usytuowane będzie następowało w zamian za wygaszanie zobowiązań
podatkowych wyłącznie na wnioski jednostek samorządu terytorialnego, nie można

8
jednoznacznie określić skali zainteresowania tych jednostek możliwością skorzystania
z proponowanych rozwiązań,
– wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które w bezpośredni sposób wpłynęłyby na
rynek pracy,
– wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Zakłada się, że realizacja zadań wpłynie na wzrost efektywności funkcjonowania spółek
grupy kolejowej, poprawę ich rentowności, a co za tym idzie nastąpi wzrost konkurencyjności
na rynku,
– zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

08/06/BS

9
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: