Przedstawiony przez Marszałka Sejmu wykonującego obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
Przedstawiony przez Marszałka Sejmu wykonującego obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3158
- Data wpłynięcia: 2010-06-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2010-08-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 161, poz. 1078
3158
Druk nr 3158
Warszawa, 9 czerwca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 w zw. z art. 131 ust. 2 pkt 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej
projekt ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo zamówień
publicznych oraz ustawy - Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach
publicznych.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do reprezentowania mojego
stanowiska w toku prac nad projektem ustawy upoważniam Pana Jacka
Michałowskiego Sekretarza Stanu p.o. Szefa Kancelarii Prezydenta RP.
Marszałek Sejmu
wykonujący obowiązki
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
(-) Bronisław Komorowski
Projekt
Ustawa
z dnia 2010 r.
o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych
Art. 1
W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U.
z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) w art. 4 pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13)
zamówień udzielanych instytucji gospodarki budżetowej przez organ
władzy publicznej wykonujący funkcje organu założycielskiego tej instytucji,
jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
a) zasadnicza cześć działalności instytucji gospodarki budżetowej dotyczy
wykonywania zadań publicznych na rzecz tego organu władzy publicznej,
b) organ władzy publicznej sprawuje nad instytucją gospodarki budżetowej
kontrolę odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami
nieposiadającymi osobowości prawnej, w szczególności polegającą na
wpływie na decyzje strategiczne i indywidualne dotyczące zarządzania
sprawami instytucji,
c) przedmiot zamówienia należy do zakresu działalności podstawowej
instytucji gospodarki budżetowej określonego zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1058, Nr
220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101, Nr 65, poz. 545, Nr 91, poz. 742, Nr 157,
poz. 1241, Nr 206, poz. 1591, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1778.
2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146)”.
Art. 2
W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706) w art.
116 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Instytucja gospodarki budżetowej, o której mowa w art. 23 ustawy
wymienionej w art. 1, może być utworzona poprzez przekształcenie
istniejącego gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki
budżetowej na zasadach określonych w przepisach wydanych na
podstawie ust. 2.”.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2
UZASADNIENIE
Celem przewidzianej w art. 1 niniejszego projektu nowelizacji ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r.
Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) jest zmiana art. 4 pkt 13.
W myśl art. 1 ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych ustawa określa zasady i tryb udzielania zamówień publicznych.
Art. 4 ustawy zawiera katalog wyłączeń jej zastosowania. Na podstawie
obowiązującego brzmienia art. 4 pkt 13 ustawy nie stosuje się do zamówień
udzielanych instytucji gospodarki budżetowej przez organ administracji
rządowej wykonujący funkcje organu założycielskiego tej instytucji, jeżeli
łącznie są spełnione następujące warunki:
a) zasadnicza część działalności instytucji gospodarki budżetowej dotyczy
wykonywania zadań publicznych na rzecz tego organu administracji
rządowej,
b) organ administracji rządowej sprawuje nad instytucją gospodarki
budżetowej kontrolę odpowiadającą kontroli sprawowanej nad
własnymi jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej,
w szczególności polegającą na wpływie na decyzje strategiczne
i indywidualne dotyczące zarządzania instytucji,
c) przedmiot zamówienia należy do zakresu działalności podstawowej
instytucji gospodarki budżetowej określonego zgodnie z art. 26 ust. 2
pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
Art. 4 pkt 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych w obecnym brzmieniu ma więc zastosowanie jedynie do instytucji
3
gospodarki budżetowej, której organem założycielskim jest organ administracji
rządowej. Natomiast w myśl art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych instytucja gospodarki budżetowej może być tworzona
zarówno przez ministra lub Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, za zgodą
Rady Ministrów, jak i przez organ lub kierownika jednostki zaliczanej do tzw.
części uprzywilejowanych budżetu państwa. Instytucje gospodarki budżetowej
mogą więc tworzyć również szefowie i prezesi następujących jednostek:
Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej, Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu
Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego wraz z wojewódzkimi
sądami administracyjnymi, Krajowej Rady Sądownictwa oraz sądownictwa
powszechnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka,
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego oraz
Państwowej Inspekcji Pracy.
Przedmiotowa nowelizacja nadaje nowe brzmienie art. 4 pkt 13 ustawy
o zamówieniach publicznych polegające na zastąpieniu określenia „organ
administracji rządowej” określeniem „organ władzy publicznej”. W myśl art. 9
pkt 1 ustawy o finansach publicznych organ władzy publicznej jest pojęciem
obejmującym swoim zakresem m.in. organy administracji rządowej, organy
kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały. W konsekwencji
projektowana zmiana ma w istocie charakter porządkujący, umożliwia bowiem
udzielanie zamówień publicznych wszystkim instytucjom gospodarki
budżetowej w oparciu o jednakowe zasady, niezależnie od tego czy organem
wykonującym funkcje organu założycielskiego w stosunku do takich instytucji
jest organ administracji rządowej czy inny organ władzy publicznej.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3158
› Pobierz plik
-
3158-001
› Pobierz plik
-
3158-003
› Pobierz plik
-
3158-002
› Pobierz plik
-
3158-004
› Pobierz plik
-
3158-s
› Pobierz plik