eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (projekt III)

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (projekt III)

- przepisy projektu ustawy regulują zasady przekazania spółce PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. rekompensat z tytułu niepokrytych strat poniesionych przez PKP PR w związku ze świadczeniem pasażerskich usług przewozowych w ramach wykonywania obowiązku świadczenia usług publicznych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. Ponadto projekt ustawy określa zasady przeniesienia udziałów PKP PR do samorządów województw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 301
  • Data wpłynięcia: 2008-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
  • data uchwalenia: 2008-04-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 624

301


Druk nr 301

Warszawa, 6 marca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-24-08


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego "Polskie
Koleje Państwowe"
(projekt III).

Uprzejmie proszę o nadanie priorytetu pracom nad wymienionym
projektem ustawy, co pozwoli na realizację zadań w niej określonych ze środków
budżetowych przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej na rok 2008, a w
szczególności umożliwi realizację pilnych inwestycji przez PKP „Polskie Linie
Kolejowe” SA.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.

(-) Donald Tusk
Projekt III

U S T A W A

z dnia

o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębior-
stwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”

Art. 1. W ustawie z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjalizacji, restruktu-
ryzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwo-
we” (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm)) po rozdziale 4a dodaje się rozdziały
4b i 4c w brzmieniu:
„Rozdział 4b
Rekompensata dla PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. z tytu-
łu wykonywania przewozów pasażerskich w ramach obowiązku
wiadczenia usług publicznych w okresie od dnia 1 października
2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r.
Art. 33m. 1. Skarb Państwa reprezentowany przez ministra
wła ciwego do spraw transportu przekaże „PKP
Przewozy Regionalne sp. z o.o.”, zwanej dalej
„PKP PR”, tytułem rekompensaty za straty ponie-
sione przez PKP PR w związku z wykonywaniem
przewozów pasażerskich w ramach obowiązku
wiadczenia usług publicznych w okresie od dnia
1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r.
dotację w kwocie 2 160 000 000 zł, przy czym kwo-
ta:
1) 1 383 000 000 zł zostanie przekazana w termi-
nie do dnia 31 grudnia 2008 r.,
2) 477 000 000 zł zostanie przekazana w terminie
do dnia 30 listopada 2009 r.,
3) 300 000 000 zł zostanie przekazana w terminie
do dnia 31 grudnia 2011 r.

2. Kwoty, o których mowa w ust. 1, mogą być prze-
kazywane zgodnie ze szczegółowym harmono-
gramem okre lonym w umowie zawartej między
ministrem wła ciwym do spraw transportu a PKP
PR.

3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, zwiększają kapi-
tał zapasowy PKP PR.
Art. 33n. 1. Dotacja, o której mowa w art. 33m w ust. 1, prze-
znaczona jest na spłatę zobowiązań PKP PR po-
wstałych w związku z wykonywaniem przewozów
pasażerskich w ramach obowiązku wiadczenia
usług publicznych, z tym że kwota okre lona w art.
33m w ust. 1 w pkt 3 przeznaczona jest na spłatę
pożyczek udzielonych PKP PR przez PKP SA na
dofinansowanie regionalnych przewozów pasażer-
skich wykonywanych w ramach obowiązku wiad-
czenia usług publicznych.
2. Dotacja, o której mowa w ust. 1, stanowi zaspoko-
jenie wszelkich roszczeń PKP PR o wypłatę re-
kompensaty w związku z wykonywaniem przewo-
zów pasażerskich w ramach obowiązku wiadcze-
nia usług publicznych.
Art. 33o. PKP PR najpóźniej następnego dnia roboczego po
otrzymaniu rodków finansowych, o których mowa
w art. 33m ust. 1, dokona spłaty zobowiązań okre-

2
lonych w art. 33n ust. 1 w kwocie otrzymanej z bu-
dżetu państwa.
Art. 33p. rodki pieniężne, o których mowa w art. 33m, nie
podlegają egzekucji ani nie mogą stanowić przed-
miotu zabezpieczenia roszczeń.

Rozdział 4c
Zasady udzielenia pożyczek PKP SA na podwyższenie kapita-
łu zakładowego PKP PLK SA oraz przeniesienie udziałów
PKP PR na rzecz samorządów województw
Art. 33r. 1. PKP SA otrzyma z budżetu państwa w latach
2008 i 2009, na zasadach okre lonych w ustawie,
pożyczki w łącznej kwocie 1 860 000 000 zł, z tym
że pożyczkę w kwocie:
1) 1 383 000 000 zł w terminie do dnia 30 wrze-
nia 2008 r.,
2) 477 000 000 zł w terminie do dnia 30 wrze nia
2009 r.
2. Pożyczki, o których mowa w ust. 1, zostaną udzie-
lone na podstawie umów zawartych w latach 2008
i 2009 pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowa-
nym przez ministra wła ciwego do spraw finansów
publicznych a PKP SA.
3. Pożyczki, o których mowa w ust. 1, mogą zostać
przekazane PKP SA w ratach. Pierwsza rata każ-
dej z pożyczek nie może wynosić mniej niż 25%
kwot okre lonych odpowiednio w ust. 1 pkt 1 i 2,
a ich przekazanie powinno nastąpić nie później
niż do dnia 30 czerwca odpowiednio roku 2008
i 2009.

3
4.
Umowy, o których mowa w ust. 2, okre lą
w szczególno ci terminy przekazywania rat poży-
czek, wysoko ć odsetek, terminy i sposób zwrotu
pożyczek wraz z odsetkami oraz innymi kosztami
związanymi z tymi pożyczkami.
Art. 33s. 1. PKP SA niezwłocznie przeznaczy rodki finan-
sowe uzyskane z pożyczek, o których mowa
w art. 33r, na podwyższenie kapitału zakłado-
wego w PLK SA.
2.

rodki finansowe uzyskane w wyniku podwyż-
szenia kapitału zakładowego PLK SA przeznaczy
na realizację inwestycji wynikających z umów
i porozumień międzynarodowych, przygotowanie
i realizację inwestycji obejmujących linie kolejowe
o znaczeniu państwowym, a także na remont
i utrzymanie infrastruktury kolejowej w celu
zmniejszenia kosztów i wysoko ci opłat za ko-
rzystanie z niej.
Art. 33t. 1. Wykonanie zobowiązań PKP SA z tytułu poży-
czek, o których mowa w art. 33r ust. 1, wraz
z odsetkami oraz innymi kosztami związanymi
z tymi pożyczkami nastąpi w terminach okre lo-
nych w umowach, o których mowa w art. 33r ust.
2, nie później niż do dnia 31 grudnia 2009 r.
2.

Zobowiązania PKP SA z tytułu udzielonych po-
życzek, o których mowa w art. 33r ust. 1, wraz
z odsetkami oraz innymi kosztami związanymi
z tymi pożyczkami mogą być również uregulowa-
ne poprzez przeniesienie na Skarb Państwa:
1) w pierwszej kolejno ci wszystkich udziałów
PKP SA w PKP PR,

4
strony : [ 1 ] . 2 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: