Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
przed rozpoczęciem podróży lub spełnienie innych określonych przez
przewoźnika warunków dostępu do środka transportowego, a w razie ich
nieustalenia - przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym.
2. Na bilecie, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się:
1)
nazwę przewoźnika lub organizatora przewozów;
2)
relację lub strefę przejazdu;
3)
wysokość należności za przejazd;
4) zakres uprawnień pasażera do ulgowego przejazdu.
3. Na bilecie mogą być umieszczane inne informacje, w tym dane
osobowe pasażera, jeżeli jest to niezbędne dla przewoźnika lub
organizatora w regularnym przewozie osób.”;
5) w art. 17 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przepisy ust. 1-4 nie dotyczą komunikacji miejskiej.”;
6) w art. 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przejazdów odbywanych na podstawie
biletów uprawniających do przejazdów wielokrotnych oraz w komunikacji
miejskiej.”;
7) art. 34 otrzymuje brzmienie:
„Art. 34. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb zatwierdzania rozkładów jazdy,
2) treść rozkładów jazdy,
3) sposób i terminy ogłaszania oraz aktualizacji rozkładów jazdy,
4) warunki ponoszenia kosztów związanych z zamieszczaniem
informacji dotyczących rozkładów jazdy oraz podawaniem
rozkładów jazdy do publicznej wiadomości
- mając na uwadze zróżnicowanie wysokości kosztów przewoźników w
zależności od ich udziału w przewozach, a także zróżnicowanie
rodzajów środków transportowych wykorzystywanych w publicznym
transporcie zbiorowym.”;
8) w art. 34a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W odniesieniu do gminnego, powiatowego i wojewódzkiego
regularnego przewozu osób, przepisy, o których mowa w ust. 1, określają
odpowiednio rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa, a w
41
mieście stołecznym Warszawie - Rada miasta stołecznego Warszawy.”.
Art. 62. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z
2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 20 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów
inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń
związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których
mowa w art. 20b pkt 2.”;
2) po art. 20a dodaje się art. 20b w brzmieniu:
„Art. 20b. Zarządca drogi, o którym mowa w art. 19 ust. 2, jest
obowiązany:
1) uwzględniać uchwały rady gminy, w których dla zaspokojenia potrzeb
mieszkańców, wskazane zostaną wstępne miejsca lokalizacji nowych
przystanków komunikacyjnych; o ostatecznej lokalizacji takiego
przystanku decyduje zarządca drogi uwzględniając charakter drogi oraz
warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2) udostępnić nieodpłatnie gminie na jej wniosek część pasa drogowego w
celu budowy, przebudowy i remontu wiat przystankowych lub innych
urządzeń służących do obsługi podróżnych.”.
Art. 63. W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175,
poz. 1440, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 uchyla się ust. 2;
2) w art. 1a:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Z uprawnień, o których mowa w art. 1, korzysta się wyłącznie na
podstawie dokumentów poświadczających prawo do korzystania z ulg,
określonych na podstawie art. 6 ustawy lub przepisów odrębnych,
wydanych przez właściwe podmioty.”,
b) w ust. 4:
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) dzieciach i młodzieży niepełnosprawnych - należy przez to rozumieć
dzieci
42
i młodzież niepełnosprawne do ukończenia 24 roku życia oraz studentów
niepełnosprawnych do ukończenia 26 roku życia;”,
- dodaje się pkt 5-9 w brzmieniu:
„5) środkach publicznego transportu zbiorowego – należy przez to
rozumieć środki transportu wykorzystywane w transporcie kolejowym lub
drogowym, w przewozie o charakterze użyteczności publicznej, o którym
mowa w przepisach ustawy z dnia … o publicznym transporcie
zbiorowym;
6) studentach - należy przez to rozumieć również zrównanych z nimi w
przepisach odrębnych, w zakresie uprawnień do ulg przysługujących
studentom, słuchaczy kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich
kolegiów języków obcych oraz kolegiów pracowników służb
społecznych;
7) komunikacji zwykłej - należy przez to rozumieć regularny przewóz
osób wykonywany w ramach publicznego transportu zbiorowego
drogowego, w którym środki transportu zatrzymują się we wszystkich
miejscowościach usytuowanych na linii komunikacyjnej, której
długość nie przekracza 150 km;
8) komunikacji przyspieszonej - należy przez to rozumieć regularny
przewóz osób wykonywany w ramach publicznego transportu
zbiorowego drogowego, w którym środki transportu zatrzymują się
tylko na niektórych przystankach wskazanych przez przewoźnika w
miejscowościach usytuowanych na linii komunikacyjnej, której
długość nie przekracza 200 km;
9) komunikacji pospiesznej - należy przez to rozumieć regularny przewóz
osób wykonywany w ramach publicznego transportu zbiorowego
drogowego, w którym środki transportu zatrzymują się tylko na
niektórych przystankach w miejscowościach lub w niektórych
miejscowościach o znaczeniu węzłowym lub turystycznym
usytuowanych na linii komunikacyjnej oraz w miastach
powiatowych.”,
c) dodaje
się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o środkach publicznego
transportu zbiorowego, w których przysługuje ulga za przejazd, z
43
wyłączeniem komunikacji miejskiej, przez środki publicznego transportu
zbiorowego należy rozumieć środki określone w ust. 4 pkt 5.”;
3) w art. 1b w ust. 1:
a) uchyla się pkt 4,
b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) osób odbywających podróż w komunikacji międzynarodowej;” ,
c) uchyla się pkt 6,
d) dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) osób odbywających podróż w komunikacji miejskiej.”;
4) w art. 2:
a) ust. 2a otrzymuje brzmienie:
„2a. Do ulgi 100 % przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej, przyspieszonej i
pospiesznej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnieni
funkcjonariusze Straży Granicznej w czasie wykonywania czynności
służbowych związanych z ochroną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
szlaków komunikacyjnych o szczególnym znaczeniu międzynarodowym
przed przestępczością, której zwalczanie należy do właściwości Straży
Granicznej.”,
b) po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
„2b. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego oraz autobusowego jest uprawniony pies-
przewodnik towarzyszący w podróży osobie niewidomej - na podstawie
biletów jednorazowych lub miesięcznych biletów dla psa.”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do ulgi 95% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego oraz autobusowego, są uprawnieni:
1) opiekun towarzyszący w podróży osobie niezdolnej do samodzielnej
egzystencji - na podstawie biletów jednorazowych;
2) przewodnik towarzyszący w podróży osobie niewidomej - na
podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych.”,
d) w ust. 5 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) dzieci i młodzież niepełnosprawne – na podstawie biletów
jednorazowych lub miesięcznych imiennych;
2) jedno z rodziców lub opiekun dzieci i młodzieży niepełnosprawnych -
44
na podstawie biletów jednorazowych.”;
5) art. 3-5a otrzymują brzmienie:
„Art. 3. Do dwóch przejazdów w ciągu roku z ulgą 37% przy przejazdach
środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach
osobowych, pospiesznych i ekspresowych uprawnieni są emeryci i renciści.
Art. 4. 1. Do ulgi 49% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz autobusowego w
komunikacji zwykłej, są uprawnione osoby:
1) niezdolne do samodzielnej egzystencji, na podstawie biletów
jednorazowych;
2) niewidome uznane za niezdolne do samodzielnej egzystencji na
podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych, z
wyjątkiem osób, o których mowa w art. 2 ust. 7.
2. Do ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego w pociągach innych niż osobowe oraz autobusowego
w komunikacji przyspieszonej i pospiesznej, na podstawie biletów
jednorazowych, są uprawnione osoby wymienione w ust. 1 pkt 1 .
3. Do ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego oraz autobusowego, na podstawie biletów
jednorazowych lub miesięcznych imiennych, są uprawnione osoby
niewidome:
1) posiadające orzeczoną całkowitą niezdolność do pracy, umiarkowany
stopień niepełnosprawności, bądź inwalidztwo II grupy, w tym cywilne
niewidome ofiary działań wojennych;
2) dzieci i młodzież do ukończenia 16 roku życia, niepełnosprawni z
powodu stanu narządu wzroku, nie korzystający z ulgi, o której mowa
w art. 2 ust. 5 pkt 1.
4. Do ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i
ekspresowych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej, na
podstawie biletów jednorazowych, są uprawnione dzieci w wieku powyżej 4
lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego.
5. Do ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i
45
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei