eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2916
  • Data wpłynięcia: 2010-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13

2916

operatora w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
11) wykonywaniu zadań, o których mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE)
nr 1370/2007.
2. Stawki opłat za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków
komunikacyjnych lub dworców oraz standardy, o których mowa w ust. 1 pkt 3
lit. a, ustalane są w drodze negocjacji pomiędzy gminą, na obszarze której
usytuowany jest przystanek komunikacyjny lub dworzec, i właścicielem albo
zarządzającym przystankiem komunikacyjnym lub dworcem.
3. Stawki opłat, o których mowa w ust. 2, powinny być ustalane z
uwzględnieniem niedyskryminujących zasad dla wszystkich operatorów i
przewoźników wykonujących publiczny transport zbiorowy na obszarze
właściwości organizatora.
4. Za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków
komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest
jednostka samorządu terytorialnego, mogą być pobierane opłaty. Stawka opłaty
jest ustalana w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki
samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem niedyskryminujących zasad.
5. Stawka opłaty, o której mowa w ust. 4, nie może być wyższa niż 0,05 zł za
jedno zatrzymanie środka transportu.
6. Stawka opłaty, o której mowa w ust. 5, ulega zmianie w stopniu
odpowiadającym planowanemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i
usług konsumpcyjnych, ustalonemu w ustawie budżetowej na dany rok. Zmiana
następuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym
została ogłoszona ustawa budżetowa.
7. Opłaty, o których mowa w ust. 4, stanowią dochód właściwej jednostki
samorządu terytorialnego, z przeznaczeniem na:
1) utrzymanie przystanków komunikacyjnych oraz dworców, o których mowa
w ust. 4, oraz
2) realizację zadań określonych w art. 16 – w przypadku, gdy organizatorem
jest gmina.

Art. 16. Do zadań własnych gminy w zakresie publicznego transportu
zbiorowego należy budowa, przebudowa i remont:
1) przystanków komunikacyjnych oraz dworców, których właścicielem lub
zarządzającym jest gmina;
16

2) wiat przystankowych lub innych budynków służących pasażerom,
posadowionych na miejscu przeznaczonym do wsiadania i wysiadania
pasażerów lub przylegających do tego miejsca, usytuowanych w pasie
drogowym dróg publicznych bez względu na kategorię tych dróg.
Art. 17
Art. 17. 1. Organizator dokonuje wyboru operatora w trybie:
Przepis wskazuje tryby, w jakich możliwe jest dokonanie
1) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z wyboru przedsiębiorcy, który będzie świadczył usługi
2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.),
przewozowe o charakterze użyteczności publicznej, z
2) ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi uwzględnieniem możliwości samodzielnego świadczenia
(Dz. U. Nr 19, poz. 101), albo
tych usług przez organizatora publicznego transportu
3) art. 20 ust. 1 ustawy.
zbiorowego. Przyjęte w przepisie rozwiązania są
2. Organizator może realizować przewozy w ramach publicznego transportu analogiczne do określonych rozporządzeniu (WE) nr
zbiorowego w formie samorządowego zakładu budżetowego.
1370/2007.
Art. 18
Art. 18. Operatorowi nie przyznaje się prawa wyłącznego, o którym mowa w W projekcie ustawy zabroniono przyznawania operatorowi
rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007.
wyłącznego prawa, o którym mowa w rozporządzeniu
(WE) nr 1370/2007, z uwagi na charakter tego prawa i

wiążącego się z jego przyznaniem ograniczenia dostępności

do obsługi danej linii komunikacyjnej, linii
komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej bądź ich
części.
Art. 19
Art. 19.
1. Przy udzielaniu zamówienia publicznego na wykonywanie Przepis konieczny z punktu widzenia organizatora, do
publicznego transportu zbiorowego, w specyfikacji istotnych warunków którego należy opracowanie specyfikacji istotnych
zamówienia można uwzględnić w szczególności normy jakości i powszechną warunków zamówienia zapewniającej dokonanie wyboru
dostępność świadczonych usług, w tym:
przedsiębiorcy, który będzie realizował przewozy o
1) liczbę i rodzaj środków transportu, niezbędnych do realizacji usług wraz z charakterze użyteczności publicznej, spełniające swoje
odpowiednim personelem oraz zapleczem technicznym, zabezpieczającym podstawowe zadanie określone w rozporządzeniu (WE) nr
ich obsługę, które przedsiębiorca posiada w chwili składania oferty lub w 1370/2007 (przewozy powinny być bezpieczne i odznaczać
których posiadaniu będzie najpóźniej w chwili rozpoczęcia świadczenia się wyższą jakością niż przewozy komercyjne). Przepis
usług;
określa, jakie dodatkowe kryteria może przewidzieć
2) rozwiązania techniczne zastosowane w środkach transportu służące organizator w specyfikacji istotnych warunków
zwłaszcza zapewnieniu ochrony środowiska oraz dogodnej obsługi zamówienia przy udzielaniu zamówienia publicznego na
pasażerów, w tym osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej świadczenie usług przewozowych o charakterze
zdolności ruchowej;
użyteczności publicznej, wskazując w szczególności na
3) standard wyposażenia środków transportu.
kwestie dotyczące
środków transportu, jakość
2. Organizator może określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wykonywanych na obszarze właściwości danego
o której mowa w ust. 1, iż świadczenie usług w zakresie publicznego transportu organizatora przewozów oraz uwzględnianie potrzeb osób
17

zbiorowego na danej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności
komunikacyjnej, które są nierentowne, będzie wiązało się ze świadczeniem takich ruchowej.
usług przez tego samego operatora na innej linii komunikacyjnej, liniach
komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej, które są rentowne.
3. Do specyfikacji istotnych warunków zamówienia dołącza się projekt umowy,
o której mowa w art. 23.
Art. 20
Art. 20. 1. Organizator może bezpośrednio zawrzeć umowę o świadczenie usług Przepis wprowadzony w celu skorzystania z przewidzianej
w zakresie publicznego transportu zbiorowego w przypadku, gdy:
w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 możliwości
1) średnia wartość roczna przedmiotu umowy jest mniejsza niż 1 000 000 euro ustanowienia w prawie krajowym instytucji
lub świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego bezpośredniego zawierania umów o świadczenie usług w
dotyczy świadczenia tych usług w wymiarze mniejszym niż 300 000 zakresie publicznego transportu zbiorowego, z
kilometrów rocznie,
pominięciem procedury przetargowej. Obecnie
2) mały lub średni przedsiębiorca eksploatuje nie więcej niż 23 środki obowiązujące przepisy o zamówieniach publicznych
transportu, a średnia wartość roczna przedmiotu umowy jest mniejsza niż przewidują w każdym przypadku stosowanie procedury
2 000 000 euro lub świadczenie usług w zakresie publicznego transportu konkursowej. Przypadki, w których bezpośrednie zawarcie
zbiorowego dotyczy świadczenia tych usług w wymiarze mniejszym niż umowy będzie możliwe są analogiczne do tych
600 000 kilometrów rocznie,
określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007.
3) świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma być Zawarto również stosowne odesłania do aktu unijnego,
wykonywane przez podmiot wewnętrzny, w rozumieniu rozporządzenia który reguluje szczegółowe kwestie związane z
(WE) nr 1370/2007, powołany do świadczenia usług w zakresie bezpośrednim zawarciem umowy.
publicznego transportu zbiorowego,
4) świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma być
wykonywane w transporcie kolejowym, albo
5) wystąpi zakłócenie w świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego lub bezpośrednie ryzyko powstania takiej sytuacji, zarówno z
przyczyn zależnych, jak i niezależnych od operatora, o ile nie można
zachować terminów określonych dla innych trybów zawarcia umowy o
świadczenie publicznego transportu zbiorowego, o których mowa w art. 17
ust. 1 pkt 1 i 2.
2. Do umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego zawieranej na podstawie ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy art.
22-24.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, stosuje się art. 5 ust. 2 lit. b, c i
e rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
4. Umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego
18

zawierana w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinna odpowiadać
warunkom określonym w art. 5 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
5. Umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego
zawierana w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, może być zawarta na
okres 12 miesięcy i w uzasadnionych przypadkach może ulec przedłużeniu, z
tym, że łączny okres obowiązywania przedłużonej umowy nie może przekroczyć
2 lat.
6. Do bezpośredniego zawarcia umowy, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się
przepisów:
1) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, oraz
2) ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Art. 21
Art. 21. 1. Organizator publikuje ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 przewiduje obowiązek
postępowania o udzielenie zamówienia w trybie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 każdego właściwego organu do publikowania, najpóźniej
pkt 1 i 2, lub bezpośredniego zawarcia umowy, o którym mowa w art. 20 ust. 1 rok przed rozpoczęciem procedury przetargowej lub przed
pkt 1-4, w terminie nie krótszym niż:
bezpośrednim przyznaniem zamówienia, informacji na
temat danego zamówienia w Dzienniku Urzędowym Unii
1) jeden rok;
Europejskiej. Proponowany przepis został zamieszczony w
2) sześć miesięcy – w przypadku, gdy umowa o świadczenie usług w projekcie w związku z uznaniem zasadności wprowadzenia
zakresie publicznego transportu zbiorowego ma dotyczyć świadczenia podobnej regulacji na poziomie krajowym (na BIP, w
tych usług w wymiarze mniejszym niż 50 000 kilometrów rocznie.
siedzibie oraz na stronie internetowej danego organizatora),
2. Organizator zamieszcza ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, w Biuletynie z tą różnicą, że rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 zwalnia
Informacji Publicznej.
z ww. obowiązku, jeżeli umowa dotyczy świadczenia usług
w wymiarze mniejszym niż 50 000 kilometrów rocznie,
3. Niezwłocznie po zamieszczeniu ogłoszenia, o którym mowa w ust. 1, natomiast projekt przewiduje również w takim przypadku
organizator zamieszcza także odpowiednie ogłoszenie w miejscu powszechnie obowiązek publikacji ogłoszenia, z tym że termin skrócono
dostępnym w swojej siedzibie oraz na swojej stronie internetowej.
do sześciu miesięcy.
4. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres właściwego organizatora;
2) przewidywany tryb udzielenia zamówienia;
3) rodzaj transportu oraz linię komunikacyjną, linie komunikacyjne lub sieć
komunikacyjną, na których będą wykonywane przewozy;
4) przewidywaną datę rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia
w trybie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, lub bezpośredniego
19

zawarcia umowy, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1-4.
5. W przypadku zmiany informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4, organizator
niezwłocznie zamieszcza ogłoszenie o tej zmianie. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
Art. 22- Art. 22. Umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu Przepisy określają wymagania dotyczące umów o
24
zbiorowego może dotyczyć:
świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
1) linii komunikacyjnej,
zbiorowego, w tym w zakresie niezbędnych elementów i
2) linii komunikacyjnych, albo
okresu ich trwania, wymagane przez rozporządzenie (WE)
3) sieci komunikacyjnej.
nr 1370/2007, wskazując ponadto na inne obligatoryjne

elementy, jakie powinny znaleźć się w takich umowach, w
Art. 23. 1. Organizator, po wybraniu najkorzystniejszej oferty na podstawie celu zapewnienia prawidłowego wykonywania przewozów
warunków i kryteriów określonych w specyfikacji istotnych warunków użyteczności publicznej na podstawie dostatecznie
zamówienia, w terminie 30 dni od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze określonych zasad współpracy organizatora z operatorem.
oferty, zawiera z przedsiębiorcą umowę o świadczenie usług w zakresie
publicznego transportu zbiorowego.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, jest zawierana na czas oznaczony, nie
dłuższy niż:
1) 10 lat - w transporcie drogowym;
2) 15 lat – w transporcie kolejowym, z zastrzeżeniem art. 20 ust. 4;
3) 15 lat – w transporcie innym szynowym, linowym, linowo-terenowym,
morskim i w żegludze śródlądowej.
3. W umowie, o której mowa w ust. 1, określa się, w szczególności:
1) opis usług wynikających z zamówienia;
2) linię komunikacyjną, linie komunikacyjne lub sieć komunikacyjną,
których dotyczy umowa;
3) czas trwania umowy;
4) warunki dotyczące norm jakości oraz podnoszenia jakości usług
świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
5) wymagania w stosunku do środków transportu, w tym dotyczące
wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technicznych, a także ich
dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o
ograniczonej zdolności ruchowej;
6) warunki zmiany opłat za przewóz oraz innych opłat, o których mowa w
ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe, za usługę
20

strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: