Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
charakterze użyteczności publicznej wskazanym jest
b) której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu wprowadzenie na obszarze właściwości poszczególnych
zbiorowego na mocy porozumienia między gminami, których obszar organizatorów planu, w którym obligatoryjnie określone
liczy łącznie co najmniej 80 000 osób – w zakresie linii komunikacyjnej byłyby linie komunikacyjne, na których planowane jest
albo sieci komunikacyjnej na danym obszarze;
zorganizowanie takich przewozów. Z uwagi na
2) związek międzygminny obejmujący obszar liczący co najmniej 80 000 projektowaną hierarchiczność planów transportowych,
osób – w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej na organizatorzy niższych szczebli samorządowych będą mieli
obszarze gmin tworzących związek międzygminny;
wiedzę na temat przewozów użyteczności publicznej
3) miasto na prawach powiatu, któremu powierzono zadanie organizacji zorganizowanych na wyższym szczeblu samorządowym, co
publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między będzie skutkować koniecznością zorganizowania
gminami – w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej na
przewozów użyteczności publicznej tylko w zakresie
obszarze metropolitalnym;
niezaspokojonym przez ustanowione przez innego
4) powiat:
organizatora przewozy. Ponadto, przy tworzeniu
a) liczący co najmniej 80 000 osób – w zakresie linii komunikacyjnej samorządowych planów transportowych przewidziano
albo sieci komunikacyjnej w powiatowych przewozach pasażerskich,
udział lokalnych społeczności i zainteresowanych
b) któremu powierzono zadanie organizacji publicznego transportu podmiotów, co ma umożliwić organizatorom ujęcie w
zbiorowego na mocy porozumienia między powiatami, których obszar planie transportowym linii komunikacyjnych, na których
liczy łącznie co najmniej 120 000 osób – w zakresie linii komunikacyjnej zorganizowanie przewozów wynika z niezbędnych potrzeb
albo sieci komunikacyjnej na danym obszarze;
pasażerów.
5) związek powiatów obejmujących obszar liczący co najmniej 120 000 Choć formalnie w obecnym stanie prawnym nie ma
osób – w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej na obowiązku sporządzania takich planów, to niektóre
obszarze powiatów tworzących związek powiatów;
jednostki samorządu terytorialnego ubiegające się o zakup
6) województwo:
środków transportu ze środków unijnych były zobowiązane
a) w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w do przedstawienia planów transportowych.
wojewódzkich przewozach pasażerskich,
b) któremu powierzono zadanie organizacji publicznego transportu
zbiorowego na mocy porozumienia między województwami właściwymi
ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej albo sieci
komunikacyjnej – w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci
komunikacyjnej na danym obszarze;
7) minister właściwy do spraw transportu – w zakresie linii komunikacyjnej
albo sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych
przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.
2. Plan transportowy może być opracowany przez właściwego organizatora na
obszarze liczącym mniejszą liczbę osób niż określona w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5.
11
3. Plan transportowy uchwalony przez właściwe organy jednostek samorządu
terytorialnego stanowi akt prawa miejscowego.
Art. 10. 1. Informację o opracowanym projekcie planu transportowego ogłasza
się w miejscowej prasie oraz w sposób zwyczajowo przyjęty, określając miejsce
wyłożenia projektu planu transportowego oraz formę, miejsce i termin składania
opinii dotyczących tego projektu, nie krótszy jednak niż 21 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Organizator rozpatruje opinie, o których mowa w ust. 1, a w przypadku
uznania za zasadne wniosków w nich zawartych, dokonuje stosownych zmian w
projekcie planu transportowego.
Art. 11. 1. W projekcie planu transportowego opracowanym przez:
1) marszałka województwa – uwzględnia się ogłoszony plan
transportowy opracowany przez ministra właściwego do spraw
transportu,
2) starostę, zarząd związku powiatów – uwzględnia się ogłoszony plan
transportowy opracowany przez marszałka województwa,
3)
wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd związku
międzygminnego – uwzględnia się ogłoszony plan transportowy
opracowany przez starostę, zarząd związku powiatów, o ile jest
utworzony, lub marszałka województwa
- w zakresie linii komunikacyjnych, na których planowane jest
wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
2. Plan transportowy może być, w zależności od uzasadnionych
potrzeb, poddawany aktualizacji.
Art. 12. 1. Plan transportowy określa w szczególności:
1) sieć komunikacyjną, na której jest planowane wykonywanie
przewozów o charakterze użyteczności publicznej;
2) ocenę i prognozy potrzeb przewozowych;
3) przewidywane finansowanie usług przewozowych;
4) preferencje dotyczące wyboru rodzaju środków transportu;
5) zasady organizacji rynku przewozów;
6) pożądany standard usług przewozowych w przewozach o charakterze
12
użyteczności publicznej.
2. Przy opracowywaniu planu transportowego należy uwzględnić:
1) stan zagospodarowania przestrzennego oraz ustalenia odpowiednio:
a) koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju,
b) planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
c) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy,
d) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
2) sytuację społeczno-gospodarczą danego obszaru;
3) wpływ transportu na środowisko;
4) potrzeby
zrównoważonego rozwoju publicznego transportu
zbiorowego, w szczególności potrzeby osób niepełnosprawnych i osób
o ograniczonej zdolności ruchowej, w zakresie usług przewozowych;
5) potrzeby wynikające z kierunku polityki państwa, w zakresie linii
komunikacyjnych w międzywojewódzkich i międzynarodowych
przewozach pasażerskich;
6) rentowność linii komunikacyjnych;
7)
potrzeby zapewnienia właściwego stanu higieniczno-sanitarnego
środków transportu.
3. Do planu transportowego opracowywanego przez ministra właściwego do
spraw transportu, nie mają zastosowania przepisy ust. 1 pkt 3 i 4 oraz ust. 2 pkt 1
lit. b-d.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres planu transportowego z podziałem na część tekstową i
graficzną, uwzględniając skalę opracowań kartograficznych, stosowane
oznaczenia i nazewnictwo oraz rodzaj transportu, którym będzie wykonywany
przewóz.
Art. 13. 1. Marszałek województwa przedstawia sejmikowi województwa projekt
planu transportowego:
1) uzgodniony z marszałkiem sąsiedniego województwa,
2) zaopiniowany przez właściwe organy powiatów lub związku powiatów,
leżących na obszarze właściwości danego marszałka województwa
- w zakresie wspólnych linii komunikacyjnych leżących na obszarach ich
właściwości.
13
2. Starosta lub zarząd związku powiatów, o ile jest utworzony, przedstawia
odpowiednio radzie powiatu albo zgromadzeniu związku powiatów projekt planu
transportowego:
1) uzgodniony z właściwymi organami sąsiednich powiatów lub związku
powiatów, o ile jest utworzony,
2) zaopiniowany przez właściwe organy gmin lub związku międzygminnego,
o ile jest utworzony, leżących na obszarze właściwości danego starosty lub
zgromadzenia związku powiatów
- w zakresie wspólnych linii komunikacyjnych leżących na obszarach ich
właściwości.
3. Wójt, burmistrz, prezydent lub zarząd związku międzygminnego
przedstawia radzie gminy albo zgromadzeniu związku międzygminnego projekt
planu transportowego uzgodniony z właściwymi organami sąsiednich gmin lub
zarządem sąsiedniego związku międzygminnego, o ile jest utworzony, w zakresie
wspólnych linii komunikacyjnych leżących na obszarach ich właściwości.
4. Gmina licząca mniej niż 50 000 osób może zgłosić potrzeby transportowe
dotyczące linii komunikacyjnych wykraczających poza obszar swojej
właściwości, bezpośrednio do starosty albo marszałka województwa właściwego
ze względu na przebieg tych linii komunikacyjnych.
5. Plan transportowy jest podawany do publicznej wiadomości poprzez jego
ogłoszenie we właściwym dla organizatora dzienniku urzędowym, a w przypadku
gdy organizatorem jest związek międzygminny albo związek powiatów – w
sposób zwyczajowo przyjęty na obszarach gmin albo powiatów tworzących te
związki oraz w dzienniku urzędowym województwa, na którego obszarze działa
związek międzygminny albo związek powiatów.
6. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
plan transportowy w zakresie linii komunikacyjnej lub sieci komunikacyjnej w
międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w
transporcie kolejowym, uwzględniając zakres niezbędnych danych, które powinny
zostać określone w tym planie.
Art. 14. Do aktualizacji planu transportowego, o której mowa w art. 11 ust. 2,
stosuje się odpowiednio przepisy art. 10, art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1-3 oraz art. 13.
14
Art. 15 i Art. 15. 1. Organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega Przepisy precyzują jedno z głównych zadań organizatora
16
w szczególności na:
publicznego transportu zbiorowego - organizowanie
1) badaniu i analizie potrzeb przewozowych w publicznym transporcie regularnego przewozu osób, stanowiąc kompilację zadań w
zbiorowym, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o zakresie organizowania przewidzianych w rozporządzeniu
ograniczonej zdolności ruchowej;
(WE) nr 1370/2007 wraz z zadaniami wynikającymi ze
2) podejmowaniu działań zmierzających do realizacji istniejącego planu specyfiki rynku przewozowego na terytorium RP.
transportowego albo do aktualizacji tego planu;
3) zapewnieniu odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego
transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie:
a) standardów dotyczących przystanków komunikacyjnych oraz
dworców,
b) korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz dworców,
c) funkcjonowania zintegrowanego węzła przesiadkowego,
d) funkcjonowania zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego;
4) określaniu sposobu oznakowania środków transportu wykorzystywanych
w przewozach o charakterze użyteczności publicznej;
5) ustalaniu stawek opłat za korzystanie przez operatorów i przewoźników z
przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem albo
zarządzającym nie jest jednostka samorządu terytorialnego,
zlokalizowanych na liniach komunikacyjnych na obszarze właściwości
organizatora;
6) udzielaniu zgody na korzystanie z przystanków komunikacyjnych i
dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest jednostka
samorządu terytorialnego, i określaniu zasad tego korzystania;
7) przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania prowadzącego do
zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego;
8) zawieraniu umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego;
9) ustalaniu
opłat za przewóz oraz innych opłat, o których mowa w ustawie z
dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50,
poz. 601, z późn. zm.), za usługę świadczoną przez operatora w zakresie
publicznego transportu zbiorowego;
10) ustalaniu sposobu dystrybucji biletów za usługę świadczoną przez
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei