eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-I

4) Wpływ regulacji na inne koszty społeczne
Koszty związane z uzyskaniem prawa jazdy nie powinny ulec zmianom, aczkolwiek należy
się liczyć z tym, że w wyniku wprowadzonych rozwiązań dotyczących wykonywania nadzoru
nad ośrodkami szkolenia kierowców z

rynku znikną nierzetelne oferty, w których
proponowane są ceny za kurs na zaniżonym poziomie uniemożliwiającym prawidłowe
przygotowanie kandydata na kierowcę do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.
Tym samym spowoduje to wzrost średniego poziomu cen.
Aby wyeliminować możliwość nieuzasadnionego zawyżania niektórych opłat ze względu na
ograniczoną podaż konkretnych usług, wskazanych jako obligatoryjne dla różnych grup
społecznych, projekt wprowadza odpowiednie delegacje do określenia w drodze aktów
wykonawczych maksymalnych stawek opłat za:
– wykonanie badania psychologicznego – przewiduje się, że stawka będzie określona na
dotychczasowym poziomie,
– wykonanie badań lekarskich – przewiduje się, że stawka będzie określona na
dotychczasowym poziomie,
– udział w kursie reedukacyjnym w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego – przewiduje
się maksymalną stawkę w wysokości 200 zł,
– udział w kursie reedukacyjnym w zakresie profilaktyki przeciwalkoholowej – przewiduje
się maksymalną stawkę w wysokości 200 zł.
Jako ważny i pozytywny skutek zaproponowanych rozwiązań należy wskazać zakładane
zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród młodych wiekiem i stażem kierowców
o około 20 %, a tym samym poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenie strat
społecznych z tytułu wypadków drogowych.
Ponadto niebagatelnym, aczkolwiek trudnym do oszacowania, skutkiem ma być wzrost
zaufania społecznego do obowiązującego systemu uzyskiwania uprawnień do kierowania
pojazdem spowodowany zmniejszeniem występowania takich negatywnych zjawisk, jak
oszustwa i nierzetelność w świadczonych usługach szkoleniowych oraz zlikwidowanie
czynników sprzyjających korupcji związanej z przeprowadzaniem państwowych egzaminów
dla kandydatów na kierowców.
Niestety negatywny skutek odniosą zmiany dotyczące obowiązkowej wymiany praw jazdy
oraz terminowość wydawanych praw jazdy. Kosztami wymiany dokumentów zostaną
obciążeni obywatele. Jednakże te regulacje są bezpośrednio związane z wdrożeniem do prawa

30
polskiego dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy
(przekształcenie).

5) Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt ustawy szczegółowo określa wymagane kwalifikacje od osób wykonujących
czynności lub pracę związaną z zakresem przedmiotowym ustawy. Wśród nich należy
wskazać jako dotychczas nieobjętych szczególnymi formalnymi wymaganiami kierujących
pojazdami przewożącymi wartości pieniężne. Nie jest to liczna grupa zawodowa, nie mniej
wykonywana przez nich praca ma duże znaczenie dla poziomu bezpieczeństwa ruchu
drogowego.
Z kolei w stosunku do zawodów objętych dotychczas regulacją, projekt zmienia wymagania
w stosunku do instruktorów, egzaminatorów i kierowców pojazdów uprzywilejowanych.
Szczegóły w tym zakresie były pokazane wyżej w odpowiednich tabelach.
Na uwagę zasługuje fakt, że projekt rozwiązuje problem dysponujących odpowiednim
przygotowaniem zawodowym instruktorów, którzy utracili ze względu na stan zdrowia
możliwość prowadzenia praktycznej nauki jazdy. Zgodnie z zaproponowanymi
rozwiązaniami będą oni mogli prowadzić teoretyczne nauczanie kandydatów na kierowców
jako wykładowcy.
Zaostrzenie wymagań dla instruktorów nauki jazdy polega na dodaniu do wykazu przestępstw
dodatkowych przestępstw, za które nie mogła być skazana osoba wykonująca zawód
instruktora nauki jazdy, i wprowadzeniu obowiązkowego, corocznego uczestnictwa
instruktora nauki jazdy w warsztatach szkoleniowych. Przepisy te nie będą miały znaczącego
wpływu na rynek pracy. W obecnym stanie prawnym osoby skazane prawomocnym
wyrokiem sądu np. za gwałt, fałszerstwo dokumentów, korupcję mogą prowadzić szkolenie
kandydatów na kierowców. Proponowane rozwiązanie wykluczy te osoby z grona
instruktorów nauki jazdy. Niektórzy obecnie pracujący instruktorzy nauki jazdy utracą
uprawnienia do prowadzenia szkolenia, ale w ocenie resortu będzie to niewielka ilość osób.
Coroczny udział w warsztatach szkoleniowych wpłynie pozytywnie na podniesienie poziomu
wiedzy instruktorów nauki jazdy, przyczyni się do ich rozwoju zawodowego i pozwoli na
podniesienie jakości oferowanych przez nich usług.
W obecnie obowiązujących przepisach dla grupy zawodowej instruktorów

i egzaminatorów, a także dla kierowców występują badania lekarskie i psychologiczne.

31
Wprowadzenie nowych badań na miejsce dotychczas obowiązujących nie zmieni
zapotrzebowania na ich wykonywanie, tak więc nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Zakres przedmiotowy ustawy obejmuje regulację działalności gospodarczej związanej
z uzyskiwaniem uprawnień do kierowania pojazdami. Poniższa tabela pokazuje
przedsiębiorców i inne jednostki, których działalność reguluje niniejsza ustawa wraz ze
wskazaniem sposobu obecnej i projektowanej reglamentacji tej działalności.

Działalność regulowana ustawą oraz jej reglamentacja

Przedsiębiorca
Reglamentacja działalności i rodzaj tej reglamentacji
lub inna jednostka
Obecnie Po
wejściu w życie ustawy

TAK
TAK
ośrodki szkolenia kierow- wpis do rejestru działal- wpis do rejestru dzia-
ców
ności regulowanej prowa- łalności regulowanej pro-
dzonej przez starostę
wadzonej przez starostę –
dotychczasowe wpisy utrzy-
mują swoją ważność
pracownie psychologiczne
TAK
TAK
wykonujące badania psy- wpis do rejestru działal- wpis do rejestru działal-
chologiczne kierowców
ności regulowanej prowa- ności regulowanej prowa-
dzonej przez marszałka dzonej przez marszałka wo-
województwa
jewództwa
ośrodki doskonalenia tech-
TAK
TAK
niki jazdy
wpis do rejestru działal- wpis do rejestru działal-
ności regulowanej prowa- ności regulowanej prowa-
dzonej przez wojewodę
dzonej przez wojewodę

Jak widać, ustawa nie niesie za sobą zwiększenia zakresu ingerencji administracji publicznej
w wykonywanie działalności gospodarczej.
Przyjęcie zaproponowanych zmian wprowadzających zwiększone wymagania wobec około
6 tysięcy obecnie istniejących ośrodków szkolenia kierowców oraz wprowadzenie nowych
mechanizmów i regulacji dotyczących nadzoru nad tymi ośrodkami spowoduje

32
uporządkowanie rynku i wzrost rentowności rzetelnie pracujących przedsiębiorców
spowodowany eliminacją nieuczciwej konkurencji.
Proponowane przepisy bardzo nieznacznie wpłyną na wzrost kosztów działalności ośrodków
szkolenia kierowców. Dodatkowym kosztem będzie obciążony obowiązek informowania
starosty o rozpoczynaniu kursu czy o wydaniu zaświadczenia o ukończeniu kursu. Koszt ten
jest trudny do oszacowania, ale z praktycznego punktu widzenia będzie on niewielki.
Wszystkie szkolenia prowadzone przez ośrodki szkolenia kierowców są szkoleniami ściśle
komercyjnymi i ustawa nie określa wysokości ceny za poszczególne kursy. W związku
z powyższym przedsiębiorca będzie miał prawo ustalenia opłacalnej ceny za kurs.

7) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Proponowana regulacja prawna nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionów. Pośrednie skutki długoterminowe to poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na
polskich drogach i tym samym wzrost atrakcyjności wszystkich regionów naszego kraju
zarówno pod względem turystycznym, jak i gospodarczym.

8) Ocena skutków prawych
Proponowana ustawa obok wprowadzenia całkowicie nowych rozwiązań dotyczących
uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami likwiduje wiele luk prawnych i nieścisłości,
które występują w obecnych przepisach. Ponadto precyzuje procedury związane
z

uzyskiwaniem wpisów do rejestrów działalności regulowanych, wykreślaniem
przedsiębiorcy z tego rejestru oraz z prowadzeniem nadzoru i kontroli nad tą działalnością.
Pozwoli to na jednolite stosowanie prawa i procedur w skali całego kraju.
Do przedmiotu regulowanego niniejszą ustawą mają zastosowanie następujące akty prawa
międzynarodowego i prawa Unii Europejskiej:
– Konwencja o ruchu drogowym, podpisana w Genewie dnia 19 września 1949 r. (Dz. U.
z 1959 r. Nr 54, poz. 321 i 322),
– Konwencja o ruchu drogowym, sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U.
z 1988 r. Nr 5, poz. 40 i 44),
– dyrektywa 91/439/EWG w sprawie praw jazdy, zmieniona przez dyrektywy: 94/72/WE,
96/47/WE, 97/26/WE, 2000/56/WE i 2003/59/WE, decyzję Komisji 96/427/WE
i interpretację Komisji 2002/C 77/03,

33
– decyzja Komisji 2000/275/WE z dnia 21 marca 2000 r. w sprawie równoważności
niektórych kategorii praw jazdy,
– dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r.
w sprawie praw jazdy,
– dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r.
w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych
pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniająca rozporządzenie Rady
(EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylająca dyrektywę Rady
76/914/EWG.
Projekt ustawy jest zgodny z ww. aktami prawa międzynarodowego i unijnego.

02/62rch

34
strony : 1 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 80 ... 81

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: