eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-I

ruchu drogowego a administratorem centralnej ewidencji kierowców, które mają wejść
w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., jak i przepisów dotyczących kierowców przewożących
wartości pieniężne, które mają wejść w życie po upływie 2 lat od dnia ogłoszenia.
Wydłużenie vacatio legis tych przepisów umożliwi dostosowanie istniejących już struktur
centralnej ewidencji kierowców do nowych zadań, jakie zostaną nałożone przedmiotowym
projektem, jak i właściwe przygotowanie systemu szkolenia kierowców przewożących
wartości pieniężne.


25
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1) Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Zaproponowany projekt oddziałuje na:
– terenowe organy administracji rządowej i samorząd szczebla wojewódzkiego
i powiatowego,
– jednostki
należące do samorządu terytorialnego: wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego,
szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne,
– przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z uzyskiwaniem
uprawnień do kierowania pojazdami,
– kierowców, motorniczych i inne osoby kierujące pojazdami.

2) Zakres przeprowadzonych konsultacji społecznych
Przedmiotowy projekt ustawy został wysłany w ramach konsultacji do następujących
podmiotów i organizacji zrzeszających kierowców oraz pracodawców działających w zakresie
transportu drogowego, jak również organizacji samorządowych, których dotyczy
projektowana ustawa:
1) Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
2) Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
3) Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych,
4) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
5) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,
6) Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego,
7) Polska Federacja Stowarzyszeń Kół Kierowców,
8) Polska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców,
9) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców,
10) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji,
11) Unia Metropolii Polskich,
12) Związek Powiatów Polskich,
13) Związek Miast Polskich.

26
Uwagi do projektu ustawy zostały zgłoszone przez: Zrzeszenie Międzynarodowych
Przewoźników Drogowych w Polsce, Polską Izbę Gospodarczą Transportu Samochodowego
i Spedycji, Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu
Drogowego, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Polską Federację
Stowarzyszeń Szkół Kierowców, Polską Izbę Gospodarczą Ośrodków Szkolenia Kierowców
oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji. Wszystkie uwagi
merytorycznie zasadne zostały uwzględnione.

3) Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wdrożenie proponowanych rozwiązań spowoduje:
– konieczność stworzenia dodatkowego stanowiska pracy w urzędach wojewódzkich w
związku z nowymi zadaniami, takimi jak: nadzór nad wykonywaniem zadań z zakresu
ustawy przez organy samorządu terytorialnego szczebla powiatowego. Jednakże stopień
wykorzystania planu zatrudnienia w urzędach wojewódzkich wskazuje na możliwość
utworzenia nowych stanowisk pracy w ramach etatów będących w dyspozycji tych
urzędów,
– rozszerzenie zakresu danych przetwarzanych przez Centralną Ewidencję Kierowców
i Pojazdów. Przewidywany dodatkowy koszt z tym związany wyniesie szacunkowo około
6 000 000 zł, przy czym źródłem finansowania tych wydatków w całości powinien być
fundusz celowy będący w dyspozycji ministra właściwego do spraw administracji
publicznej, o którym mowa w ustawie – Prawo o ruchu drogowym. Rozszerzenie zakresu
danych gromadzonych w CEPiK nie spowoduje żadnych kosztów po stronie finansów
publicznych – w całości będą one pokrywane z opłat przekazywanych na fundusz.
Udostępnianie danych będzie dokonywane za pomocą urządzeń teletransmisji.
Jednocześnie w projekcie proponuje się, aby wszelkie czynności związane
z koniecznością umieszczania lub korzystania z danych ujętych w CEPiK były objęte
opłatą ewidencyjną uiszczaną przez zainteresowane podmioty. Większość tych czynności
już obecnie jest objęta tą opłatą,
– konieczność rozszerzenia nadzoru i kontroli nad ośrodkami szkolenia kierowców
realizowanej przez samorządy terytorialne szczebla powiatowego i tym samym
zwiększenie zatrudnienia w urzędach powiatowych oraz w urzędach miast na prawach
powiatu. Ponieważ obecnie działa w Polsce około 6.000 ośrodków, to przy założeniu, że
prawidłowy nadzór może być prowadzony przez jednego pracownika przypadającego na

27
15 ośrodków powiaty powinny zatrudniać docelowo około 400 pracowników zajmujących
się tą tematyką. Zadania te nie są nowe i już obecnie część powiatów jest należycie
przygotowana do realizacji proponowanych zmian. Dlatego jest rzeczą trudną precyzyjne
określenie kosztów związanych ze stworzeniem dodatkowych stanowisk pracy
w powiatach. Niemniej przy przyjęciu założenia, że obecnie zatrudnionych jest 50 %
osób potrzebnych do realizacji zadań wskazanych w projekcie, szacunkowe koszty
wyniosłyby ok. 5 000 000 zł w skali całego kraju (są to przybliżone szacunkowe dane
i mogą one kształtować się różnie w poszczególnych powiatach). Jednakże należy
wskazać, że źródłem finansowania tych wydatków powinny być dochody samorządu
powiatowego wynikające z wykonywania czynności z zakresu spraw komunikacyjnych
– między innymi wydawania praw jazdy i dowodów rejestracyjnych oraz z opłat za wpis
do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców,
– konieczność zmiany form nauczania wychowania komunikacyjnego (dotychczas
realizowane jest ono w szkołach podczas zajęć z techniki). Ponieważ projekt umożliwia
szkołom współpracę w tym zakresie z wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego, które
już obecnie nieodpłatnie prowadzą szereg zajęć dla dzieci i młodzieży poświęconych
bezpieczeństwu ruchu drogowego, nie przewiduje się dodatkowych kosztów dla placówek
oświatowych. Ponadto wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego wypracowany dochód
mają przeznaczać na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego – a ten właśnie cel ma
wychowanie komunikacyjne. Finansowanie współdziałania wojewódzkich ośrodków
ruchu drogowego w zakresie szkolenia dzieci i młodzieży będzie odbywać się ze środków
wypracowanych przez WORD, zgodnie z dotychczas obowiązującym przepisem art. 119
ust. 3 pkt 4 Prawa o ruchu drogowym. Przepis ten stanowi, że wolne środki finansowe
WORD ma przeznaczać na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególności
na popularyzację przepisów Prawa o ruchu drogowym. Szkolenie dzieci dotyczy zasad
ruchu drogowego i mieści się w wyżej wskazanym zakresie działania WORD. Dodatkowo
można wskazać, że na wniosek organizacji zrzeszających przedstawicieli jednostek
szkolących kandydatów na kierowców, którzy zadeklarowali ze swojej strony zainte-
resowanie nieodpłatnym szkoleniem dzieci, w projekcie dodatkowo umożliwiono szkołom
współpracę z ośrodkami szkolenia kierowców posiadającymi odpowiednie poświadczenie
spełniania dodatkowych warunków. Reasumując, nie przewiduje się zwiększenia
dotychczasowych kosztów ponoszonych przez szkoły w związku z proponowanymi
zmianami dotyczącymi organizacji uzyskiwania kart rowerowych i motorowerowych,

28
– dodatkowo projekt będzie rodził trudne do oszacowania w chwili obecnej dodatkowe
obciążenia po stronie budżetu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przez zwiększenie
kosztów uzyskiwania uprawnienia do prowadzenia pojazdów – badanie psychologiczne,
szkolenia instruktorów oraz przez konieczność wymiany praw jazdy z wyższymi
kategoriami uprawnień; dodatkowe wydatki zostaną sfinansowane w ramach środków
planowanych w części 29 budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony
Narodowej,

– w Polsce jest 13.294 jednostek OSP kategorii S (jednostki OSP posiadające samochody
gaśnicze). W każdej zaś jednostce powinno być 2 – 3 kierowców. W zależności od
wielkości gminy, każda z nich posiada średnio 5 jednostek OSP typu S. Mając na
uwadze, iż na terenie kraju jest obecnie około 2.500 gmin oraz że w każdej gminie
w zależności od liczby jednostek powinno być średnio 10 – 15 kierowców potrzebnych
do utrzymania gotowości bojowej, oznacza to, iż przybliżona liczba kierowców waha się
między liczbą 25.000 a liczbą 38.500. Badania lekarskie upoważniające do prowadzenia
pojazdów to koszt około 300 zł na osobę. Badania psychologiczne to koszt 100 zł (dane
uzyskane po konsultacji ze Szkołą Główną Służby Pożarniczej). Z podanych wyżej
danych wynika, iż łączny koszt tych badań poniesionych przez gminę raz na około 5 lat,
to kwota między 4 000 zł a 6 000 zł, przy założeniu, iż koszt badań jednego strażaka
wynosi 400 zł. Oznacza to, iż w skali kraju koszt badań poniesionych przez gminy mieści
się w granicach od 10 mln zł do 15 mln zł, wydatkowanych co 5 lat. Ponadto koszt
kursów dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi ochotniczych straży pożarnych
powinna ponosić gmina właściwa ze względu na siedzibę tej jednostki.
W Straży Granicznej wykonuje się rocznie ok. 1.300 badań psychologicznych.
Przyjmując, że średni koszt jednego badania wyniesie ok. 90 zł, to roczny koszt z tego
tytułu wyniesie około 130 tys. zł. Koszty związane z finansowaniem badań
psychologicznych będą finansowane w ramach wydatków planowanych corocznie w
ustawie budżetowej w części 42 – Sprawy wewnętrzne, bez konieczności przyznawania
dodatkowych środków na ten cel.
Projekt nie rodzi konsekwencji finansowych dla samorządu wojewódzkiego. Należy
podkreślić, że zawarte w projekcie kompetencje marszałków w zakresie nadzoru nad
wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego są kontynuacją ich dotychczasowych zadań.



29
strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 80 ... 81

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: