Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
Sposób sporządzania protokołu oględzin.
§ 1.1. Protokół oględzin sporządza się wyłącznie w przypadku określonym w § 13 ust. 1
rozporządzenia.
2. Numer protokołu oględzin tworzy się w następujący sposób:
1) pierwsze trzy znaki od lewej strony stanowią liczbę porządkową ze spisu spraw, o
którym mowa w § 26 ust. 1 rozporządzenia. W przypadkach liczb porządkowych
jedno- i dwu- cyfrowych, miejsca przed nimi uzupełnia się zerami;
2) kolejne trzy znaki stanowią numer, o którym mowa w § 24 ust. 3 pkt 3
rozporządzenia. W przypadkach liczb porządkowych jedno- i dwu- cyfrowych,
miejsca przed nimi uzupełnia się zerami;
3) ostatnie dwa znaki stanowią numer, o którym mowa w § 24 ust. 3 pkt 4.
3. Protokół sporządza się w jednym egzemplarzu, który włącza się do akt kontroli.
4. Wszystkie rubryki protokołu powinny być wypełnione.
§ 2.1. Decyzję o przeprowadzeniu oględzin podejmuje każdorazowo osoba kontrolująca.
2. Oględzin dokonuje osoba kontrolująca lub inna osoba, będąca pracownikiem organu.
3. W przypadku gdy oględzin dokonuje osoba inna niż kontrolująca, osoba kontrolująca
musi brać udział w oględzinach.
§ 3. Oględzinom podlegają w szczególności:
a) obiekty – pomieszczenia biurowe, pomieszczenia dydaktyczne, budynki i
pomieszczenia związane z działalnością ośrodka, place manewrowe;
b) pojazdy – służące do prowadzenia zajęć dydaktycznych na placu manewrowym i
w ruchu drogowym;
c) czynności – związane z przebiegiem zajęć dydaktycznych.
§ 4. Protokół z oględzin sporządza się poprzez:
1) odciśnięcie pieczęci nagłówkowej organu w rubryce ,,Oznaczenie organu”;
2) wpisanie sygnatury akt i numeru protokołu oględzin w odpowiedniej rubryce
protokołu;
3) wpisanie w odpowiednich rubrykach: miejscowości, w której dokonywane są
oględziny, daty i godziny ich rozpoczęcia oraz imienia, nazwiska i stanowiska
osoby dokonującej oględzin;
4) w odpowiednich rubrykach należy wymienić z imienia, nazwiska i stanowiska
wszystkie osoby, które brały udział w oględzinach;
5) w odpowiedniej rubryce należy podać, w jaki sposób i w jakiej dacie
powiadomiono stronę postępowania o mających się odbyć oględzinach. W
przypadku zawiadomienia pisemnego należy podać jego datę i znak;
6) w pozycjach 1, 2, 3, 4 protokołu wpisuje się, jaki obiekt lub czynność podlegała
oględzinom. Pozycje niewypełnione należy oznaczyć „XXX”. Obiekt podlegający
oględzinom musi być oznaczony w sposób jednoznaczny. Za jednoznaczny sposób
oznaczenia przyjmuje się podanie następujących informacji w przypadku:
a) budynków, placów – pełny adres pocztowy lub oznaczenie z rejestru
gruntów z numerem urzędowym działki, na której znajduje się obiekt oraz
numerem rejestru prowadzonego przez odpowiedni organ,
b) sal i pomieszczeń – pełny adres pocztowy lub oznaczenie z rejestru
gruntów z numerem urzędowym działki, na której znajduje się obiekt oraz
numerem rejestru prowadzonego przez odpowiedni organ. Określa się
kondygnację, na której znajduje się pomieszczenie, jego numer lub
lokalizację zaznaczoną na szkicu,
c) pojazdów – numer VIN, numer rejestracyjny,
19
d) czynności – rodzaj czynności, miejsce, w którym się odbywała, osoba
wykonująca czynności, prowadząca zajęcia, środki techniczne użyte do
wykonania czynności.
§ 5.1. W pozycjach 1, 2, 3, 4 odpowiadającym pozycjom, o których mowa w § 4 pkt 6
niniejszego załącznika, należy wpisać rodzaj urządzenia do utrwalania dźwięku i/lub obrazu,
jego markę i typ oraz numer fabryczny. Jeżeli urządzenie nie było używane odpowiednie
pozycje należy oznaczyć „XXX”.
2. Osoby uczestniczące w oględzinach poinformowane o używaniu sprzętu do rejestracji
obrazu i/lub dźwięku, podpisują protokół na 1 stronie w miejscu do tego przeznaczonym.
§ 6.1. Na stronie 2 i ewentualnie kolejnych stronach protokołu opisuje się stwierdzony stan
faktyczny.
2. W przypadku oględzin pojazdów, budynków i sal, w protokole oględzin poza ich
opisem, powinny być zawarte informacje, dotyczące ich stanu technicznego.
3. W przypadku udziału w zajęciach dydaktycznych sporządza się opis zajęć z podaniem:
a) tematu zajęć,
b) godziny rozpoczęcia zajęć,
c) imienia i nazwiska prowadzącego zajęcia,
d) poruszanych zagadnień,
e) pytań zadawanych przez uczestników kursu i sposobu odpowiedzi na te pytania,
f) przebiegu zajęć.
§ 7.1. Strony protokołu muszą być ponumerowane.
2. Na stronach od trzeciej do ostatniej numer strony wpisuje osoba dokonująca oględzin.
§ 8.1. W przypadku, gdy rubryki na stronie pierwszej protokołu oględzin nie mogą pomieścić
wszystkich zapisów, pozostałych zapisów dokonuje się w części opisowej protokołu.
2. W przypadku, o którym mowa w ust.1, do odpowiedniej rubryki wpisuje się adnotację
o treści „ciąg dalszy w części opisowej protokołu oględzin”. W części opisowej kontynuację
zapisu rozpoczyna się adnotacją „ciąg dalszy zapisów ze strony pierwszej protokołu
oględzin”.
§ 9.1. Omówienie skreśleń i poprawek w tekście protokołu polega na zaznaczeniu numeru
strony, na której dokonano skreślenia lub poprawki, podając treść, która uległa poprawce lub
skreśleniu oraz treść po poprawce lub skreśleniu.
2. W rubryce ,,Omówienie skreśleń i poprawek” niedopuszczalne są jakiekolwiek
poprawki, skreślenia.
3. Wszelkie poprawki i skreślenia dokonane w protokole oględzin powinny być podpisane
przez osobę dokonującą oględzin.
§ 10. Wszelkie uzupełnienia treści protokołu, nadpisania, omawia się na ostatniej stronie
protokołu w odpowiedniej rubryce, stosując odpowiednie postanowienia § 9 niniejszego
załącznika.
§ 11.1. W rubryce „Załączniki do protokołu” wpisuje się wszelkie załączniki, zawierające
materiał dotyczący oględzin. Należy podać ich rodzaj i ilość.
2. Załącznikami w szczególności mogą być zdjęcia, kasety audio, kasety video, płyty
CD oraz inne nośniki informacji.
§ 12.1. Każdy przypadek niemożności lub odmowy podpisania protokołu oględzin wymaga
omówienia w odpowiedniej rubryce protokołu.
20
2. Przeprowadzający oględziny podaje przyczyny, dla których protokół nie został
podpisany, z podaniem kto odmówił jego podpisania lub nie mógł go podpisać.
§ 13.1. Przeprowadzający oględziny podaje na ostatniej stronie protokołu oględzin:
1) ilość stron, które zawiera protokół,
2) numer w spisie dokumentów,
3) imię i nazwisko osoby obsługującej urządzenie do rejestracji dźwięku i/lub obrazu. W
przypadku, gdy zapisu dźwięku lub/i obrazu nie przeprowadzono wpisuje się
„Rejestracji nie przeprowadzono”,
4) datę i godzinę zakończenia oględzin.
§ 14. Osoby podpisujące protokół oględzin, parafują każdą jego stronę.
21
Załącznik nr 6
Wzór protokołu przesłuchania świadka
Strona 1
Oznaczenie organu:
Sygnatura akt:
Nr protokołu:
Protokół przesłuchania świadka
Miejscowość:
Data:
Godzina:
Imię, nazwisko, stanowisko przesłuchującego:
Przesłuchania dokonano w obecności:
Stronę powiadomiono o przeprowadzeniu dowodu ze świadka:
Na podstawie art. 77 § 3 K.p.a. i § 16 ust.1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
.......................... w sprawie szczegółowego zakresu, warunków i trybu kontroli ośrodków
szkolenia kierowców oraz (Dz. U. Nr .... poz. ....) dokonano przesłuchania niżej
wymienionego w charakterze świadka:
1. Imię .......................................... 2. Nazwisko................................................................
3. PESEL ................................. 4. Data i miejsce urodzenia .............................................
5. Miejsce zamieszkania .....................................................................................................
6. Adres dla doręczeń .........................................................................................................
7. Stosunek do strony .........................................................................................................
Tożsamość świadka stwierdzono na podstawie:
8. Nazwa dokumentu ..........................................................................................................
9. Seria i numer dokumentu ................................................................................................
10. Organ wydający dokument ...........................................................................................
...........................................................................................................................................
wiadka pouczono o prawie odmowy zeznań i odpowiedzi na pytania (art. 83 § 1 i art.
83 § 2 Kpa) i uprzedzono o odpowiedzialności za fałszywe zeznania (art. 233 § 1 kk),
co świadek potwierdza własnoręcznym podpisem:
..........................................................
podpis świadka
strona 1
22
Strona 2
Oświadczam że:
strona 2
Strony kolejne
23
§ 1.1. Protokół oględzin sporządza się wyłącznie w przypadku określonym w § 13 ust. 1
rozporządzenia.
2. Numer protokołu oględzin tworzy się w następujący sposób:
1) pierwsze trzy znaki od lewej strony stanowią liczbę porządkową ze spisu spraw, o
którym mowa w § 26 ust. 1 rozporządzenia. W przypadkach liczb porządkowych
jedno- i dwu- cyfrowych, miejsca przed nimi uzupełnia się zerami;
2) kolejne trzy znaki stanowią numer, o którym mowa w § 24 ust. 3 pkt 3
rozporządzenia. W przypadkach liczb porządkowych jedno- i dwu- cyfrowych,
miejsca przed nimi uzupełnia się zerami;
3) ostatnie dwa znaki stanowią numer, o którym mowa w § 24 ust. 3 pkt 4.
3. Protokół sporządza się w jednym egzemplarzu, który włącza się do akt kontroli.
4. Wszystkie rubryki protokołu powinny być wypełnione.
§ 2.1. Decyzję o przeprowadzeniu oględzin podejmuje każdorazowo osoba kontrolująca.
2. Oględzin dokonuje osoba kontrolująca lub inna osoba, będąca pracownikiem organu.
3. W przypadku gdy oględzin dokonuje osoba inna niż kontrolująca, osoba kontrolująca
musi brać udział w oględzinach.
§ 3. Oględzinom podlegają w szczególności:
a) obiekty – pomieszczenia biurowe, pomieszczenia dydaktyczne, budynki i
pomieszczenia związane z działalnością ośrodka, place manewrowe;
b) pojazdy – służące do prowadzenia zajęć dydaktycznych na placu manewrowym i
w ruchu drogowym;
c) czynności – związane z przebiegiem zajęć dydaktycznych.
§ 4. Protokół z oględzin sporządza się poprzez:
1) odciśnięcie pieczęci nagłówkowej organu w rubryce ,,Oznaczenie organu”;
2) wpisanie sygnatury akt i numeru protokołu oględzin w odpowiedniej rubryce
protokołu;
3) wpisanie w odpowiednich rubrykach: miejscowości, w której dokonywane są
oględziny, daty i godziny ich rozpoczęcia oraz imienia, nazwiska i stanowiska
osoby dokonującej oględzin;
4) w odpowiednich rubrykach należy wymienić z imienia, nazwiska i stanowiska
wszystkie osoby, które brały udział w oględzinach;
5) w odpowiedniej rubryce należy podać, w jaki sposób i w jakiej dacie
powiadomiono stronę postępowania o mających się odbyć oględzinach. W
przypadku zawiadomienia pisemnego należy podać jego datę i znak;
6) w pozycjach 1, 2, 3, 4 protokołu wpisuje się, jaki obiekt lub czynność podlegała
oględzinom. Pozycje niewypełnione należy oznaczyć „XXX”. Obiekt podlegający
oględzinom musi być oznaczony w sposób jednoznaczny. Za jednoznaczny sposób
oznaczenia przyjmuje się podanie następujących informacji w przypadku:
a) budynków, placów – pełny adres pocztowy lub oznaczenie z rejestru
gruntów z numerem urzędowym działki, na której znajduje się obiekt oraz
numerem rejestru prowadzonego przez odpowiedni organ,
b) sal i pomieszczeń – pełny adres pocztowy lub oznaczenie z rejestru
gruntów z numerem urzędowym działki, na której znajduje się obiekt oraz
numerem rejestru prowadzonego przez odpowiedni organ. Określa się
kondygnację, na której znajduje się pomieszczenie, jego numer lub
lokalizację zaznaczoną na szkicu,
c) pojazdów – numer VIN, numer rejestracyjny,
19
d) czynności – rodzaj czynności, miejsce, w którym się odbywała, osoba
wykonująca czynności, prowadząca zajęcia, środki techniczne użyte do
wykonania czynności.
§ 5.1. W pozycjach 1, 2, 3, 4 odpowiadającym pozycjom, o których mowa w § 4 pkt 6
niniejszego załącznika, należy wpisać rodzaj urządzenia do utrwalania dźwięku i/lub obrazu,
jego markę i typ oraz numer fabryczny. Jeżeli urządzenie nie było używane odpowiednie
pozycje należy oznaczyć „XXX”.
2. Osoby uczestniczące w oględzinach poinformowane o używaniu sprzętu do rejestracji
obrazu i/lub dźwięku, podpisują protokół na 1 stronie w miejscu do tego przeznaczonym.
§ 6.1. Na stronie 2 i ewentualnie kolejnych stronach protokołu opisuje się stwierdzony stan
faktyczny.
2. W przypadku oględzin pojazdów, budynków i sal, w protokole oględzin poza ich
opisem, powinny być zawarte informacje, dotyczące ich stanu technicznego.
3. W przypadku udziału w zajęciach dydaktycznych sporządza się opis zajęć z podaniem:
a) tematu zajęć,
b) godziny rozpoczęcia zajęć,
c) imienia i nazwiska prowadzącego zajęcia,
d) poruszanych zagadnień,
e) pytań zadawanych przez uczestników kursu i sposobu odpowiedzi na te pytania,
f) przebiegu zajęć.
§ 7.1. Strony protokołu muszą być ponumerowane.
2. Na stronach od trzeciej do ostatniej numer strony wpisuje osoba dokonująca oględzin.
§ 8.1. W przypadku, gdy rubryki na stronie pierwszej protokołu oględzin nie mogą pomieścić
wszystkich zapisów, pozostałych zapisów dokonuje się w części opisowej protokołu.
2. W przypadku, o którym mowa w ust.1, do odpowiedniej rubryki wpisuje się adnotację
o treści „ciąg dalszy w części opisowej protokołu oględzin”. W części opisowej kontynuację
zapisu rozpoczyna się adnotacją „ciąg dalszy zapisów ze strony pierwszej protokołu
oględzin”.
§ 9.1. Omówienie skreśleń i poprawek w tekście protokołu polega na zaznaczeniu numeru
strony, na której dokonano skreślenia lub poprawki, podając treść, która uległa poprawce lub
skreśleniu oraz treść po poprawce lub skreśleniu.
2. W rubryce ,,Omówienie skreśleń i poprawek” niedopuszczalne są jakiekolwiek
poprawki, skreślenia.
3. Wszelkie poprawki i skreślenia dokonane w protokole oględzin powinny być podpisane
przez osobę dokonującą oględzin.
§ 10. Wszelkie uzupełnienia treści protokołu, nadpisania, omawia się na ostatniej stronie
protokołu w odpowiedniej rubryce, stosując odpowiednie postanowienia § 9 niniejszego
załącznika.
§ 11.1. W rubryce „Załączniki do protokołu” wpisuje się wszelkie załączniki, zawierające
materiał dotyczący oględzin. Należy podać ich rodzaj i ilość.
2. Załącznikami w szczególności mogą być zdjęcia, kasety audio, kasety video, płyty
CD oraz inne nośniki informacji.
§ 12.1. Każdy przypadek niemożności lub odmowy podpisania protokołu oględzin wymaga
omówienia w odpowiedniej rubryce protokołu.
20
2. Przeprowadzający oględziny podaje przyczyny, dla których protokół nie został
podpisany, z podaniem kto odmówił jego podpisania lub nie mógł go podpisać.
§ 13.1. Przeprowadzający oględziny podaje na ostatniej stronie protokołu oględzin:
1) ilość stron, które zawiera protokół,
2) numer w spisie dokumentów,
3) imię i nazwisko osoby obsługującej urządzenie do rejestracji dźwięku i/lub obrazu. W
przypadku, gdy zapisu dźwięku lub/i obrazu nie przeprowadzono wpisuje się
„Rejestracji nie przeprowadzono”,
4) datę i godzinę zakończenia oględzin.
§ 14. Osoby podpisujące protokół oględzin, parafują każdą jego stronę.
21
Załącznik nr 6
Wzór protokołu przesłuchania świadka
Strona 1
Oznaczenie organu:
Sygnatura akt:
Nr protokołu:
Protokół przesłuchania świadka
Miejscowość:
Data:
Godzina:
Imię, nazwisko, stanowisko przesłuchującego:
Przesłuchania dokonano w obecności:
Stronę powiadomiono o przeprowadzeniu dowodu ze świadka:
Na podstawie art. 77 § 3 K.p.a. i § 16 ust.1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
.......................... w sprawie szczegółowego zakresu, warunków i trybu kontroli ośrodków
szkolenia kierowców oraz (Dz. U. Nr .... poz. ....) dokonano przesłuchania niżej
wymienionego w charakterze świadka:
1. Imię .......................................... 2. Nazwisko................................................................
3. PESEL ................................. 4. Data i miejsce urodzenia .............................................
5. Miejsce zamieszkania .....................................................................................................
6. Adres dla doręczeń .........................................................................................................
7. Stosunek do strony .........................................................................................................
Tożsamość świadka stwierdzono na podstawie:
8. Nazwa dokumentu ..........................................................................................................
9. Seria i numer dokumentu ................................................................................................
10. Organ wydający dokument ...........................................................................................
...........................................................................................................................................
wiadka pouczono o prawie odmowy zeznań i odpowiedzi na pytania (art. 83 § 1 i art.
83 § 2 Kpa) i uprzedzono o odpowiedzialności za fałszywe zeznania (art. 233 § 1 kk),
co świadek potwierdza własnoręcznym podpisem:
..........................................................
podpis świadka
strona 1
22
Strona 2
Oświadczam że:
strona 2
Strony kolejne
23