Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
d) informację o zakazie posługiwania się wszelkimi pomocami bądź opuszczania
sali bez zgody egzaminatora pod groźbą przerwania egzaminu i uzyskania
wyniku negatywnego;
4) upewnia się o zrozumieniu zasad egzaminu, o których mowa w pkt 3.
2. Po wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 1, egzaminator odpowiednio do
przyjętej formy egzaminu:
1) uruchamia komputerowe urządzenie egzaminacyjne;
2) umożliwia osobie egzaminowanej w formie pisemnego testu lub ustnej wybranie
systemem losowym odpowiedniego testu;
3) obserwuje osoby egzaminowane.
3. Po zakończeniu egzaminu teoretycznego egzaminator odpowiednio do przyjętej formy
egzaminu:
1) na życzenie osoby egzaminowanej dokonuje wydruku arkusza, o którym mowa w §
6 ust. 2 pkt 2;
2) odbiera osobom egzaminowanym testy wraz z arkuszami odpowiedzi, o których
mowa w § 4 ust. 3;
3) wpisuje do arkuszy, o których mowa w pkt 2, liczbę popełnionych błędów i wynik
egzaminu - dla każdej kategorii prawa jazdy objętej zakresem egzaminu oraz
potwierdza to podpisem i pieczątką;
4) ogłasza wynik egzaminu i wpisuje go do listy, o której mowa w § 2 ust. 3 pkt 1 lit.
b), jeżeli egzamin przeprowadzony był w formie pisemnego testu lub ustnej.
4. Ośrodek egzaminowania przechowuje arkusze odpowiedzi lub wydruki wyników
egzaminu, o których mowa w ust. 3 pkt 1, przez okres co najmniej 30 dni.
Zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego
§ 9. 1. Egzamin praktyczny polega na:
1) wykonaniu na placu manewrowym zadań określonych:
a) w tabeli 2, z zastrzeżeniem lit. c) - zgodnie z techniką kierowania pojazdem i
kryteriami określonymi w tabeli 3, jeżeli osoba jest egzaminowana w zakresie
jednej z kategorii prawa jazdy,
b) w tabeli 5 - zgodnie z techniką kierowania pojazdem i kryteriami określonymi
w tabeli 6, jeżeli osoba jest egzaminowana w zakresie pozwolenia,
c) dla kategorii C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E w poz. 1 i 2
tabeli 2 oraz w wybranym systemem losowym przez pierwszą na liście, o
której mowa w § 2 ust. 3 pkt 3 lit. a), osobę egzaminowaną - zestawie
określonym w tabeli 3; numer zestawu egzaminator odnotowuje w kolumnie 2
tej listy;
2) wykonaniu w ruchu drogowym programu egzaminacyjnego:
a) obejmującego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, co najmniej zadania określone w
tabeli 7 - zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania
pojazdem,
b) w czasie nie mniejszym niż określono w tabeli 8.
Tabela 2
Poz.
Zadania egzaminacyjne
Kategorie prawa jazdy
1 2
3
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia
Wszystkie
stanu technicznego podstawowych
1
elementów pojazdu odpowiedzialnych
bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy,
Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
B, B1, C, C1,D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
2
D+E, D1+E
Parkowanie skośne (wjazd przodem –
C, C1,D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
3
wyjazd tyłem)
D+E, D1+E
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
4
wyjazd przodem lub wjazd przodem –
D+E, D1+E
wyjazd tyłem)
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – C, C1, D, D1
5
wyjazd przodem)
6 Zawracanie
C,
C1
Ruszanie z miejsca do przodu na
A, A1, B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E,
7
wzniesieni
C1+E, D+E, D1+E
Slalom (jazda po łukach w kształcie
A, A1
8
cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami)
Tabela 3
Nr
Pozycja zadania w tabeli
Poz.
Kategoria
zestawu
2
1 2
3
4
1
1
3, 4 – wjazd tyłem
C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
D+E, D1+E
2
2
3, 5
C, C1, D, D1
3
3
4 - wjazd przodem, 6
C, C1
4
4
4 - wjazd przodem, 7
C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
D+E, D1+E
5
5
5, 7
C, C1, D, D1
6
6
4 - wjazd tyłem, 6
C, C1
Tabela 4
Poz.
Zadania
Poz.
Kryteria
z tabeli
2
1 2
3
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów
pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego –
osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku (wystarczy aby osoba egzaminowana
wskazała gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się
poziom oleju w pojeździe),
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach – wystarczy aby osoba
egzaminowana wskazała zbiornik i po jego otwarciu
stwierdziła czy płyn jest czy go niema,
1 1 e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł zewnętrznych pojazdu,
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie
pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony),
sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok
pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok
pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na
wysokości głowy,
3) upewnienie się o możliwości jazdy,
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania
zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu.
4) płynne ruszenie,
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
5) dodatkowo dla kategorii A, A1:
a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w
niego wyposażony)
b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez
pomocy silnika,
c) podparcie motocykla na podpórce,
6) dodatkowo dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E:
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów
hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy
związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia
ładunku,
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja
wyjściowa – pojazd silnikowy obok przyczepy) – na
wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10
min,
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w
sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy
konstrukcja przyczepy to umożliwia),
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub
zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed
rozłączeniem,
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów
elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony),
przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie
działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca
postojowego jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona.
7) dodatkowo dla kategorii D, D+E, D1, D1+E sprawdzenie
nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia,
1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli nr 9,
2) dla kategorii B, B1, C, C1, D1 – płynna jazda pasem ruchu do
przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1w trakcie jazdy do
tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu przez tylną szybę pojazdu),
3) dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i
2 2
ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5
minut,
4) nienajeżdżanie na linie, krawężniki, pachołki i tyczki
ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych
ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu,
5) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w
wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10,
3 3,4
2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
3) w czasie wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad
linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
4) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10,
2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
3) w czasie wykonywania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
4 5 b) pojazd nie może:
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub
tyczki), oraz
- najechać na krawężnik,
4) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska
1) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
2) sposób zawracania:
5 6 a) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy,
b) nienajeżdżanie na krawężniki
przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a
silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie
6 7
wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu
zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając
go,
1) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny
przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami,
7 7 najeżdżania na linie, potrącania pachołków,
2) upewnianie się o możliwości skręcenia
Tabela 5
Poz. Zadania
egzaminacyjne
1 2
1
Przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca
2
Jazda do przodu i tyłu po prostej i łuku
3
Dojazd do zwrotnicy i ustawienie jej na pożądany kierunek oraz przejazd
4
Dojazd do stojącego wagonu i ich połączenie mechaniczne oraz elektryczne
5 Przejazd
wagonem
wieloczłonowym lub składem co najmniej 2-wagonowym
6
Jazda awaryjna jednym wagonem lub przy wykorzystaniu jednej z grup silników
7
Przejazd przez myjnię wagonów
8
Wjazd na stanowisko postojowe
Tabela 6
Poz.
zadania
Poz.
Kryteria
z tabeli
nr 5
1 2
3
1) właściwe ustawienie fotela i lusterek,
2) sprawdzenie:
1 1 a) połączenia wagonów,
b) działania hamulców, pantografu, przetwornicy, piasecznic,
oświetlenia wagonu,
c) mechanizmu otwierania i zamykania drzwi wagonów,
3) upewnienie się o możliwości jazdy,
4) płynne ruszenie
Płynna jazda do przodu i tyłu, zatrzymanie wagonu w określonych
2 2
miejscach
1) zatrzymanie wagonu przed zwrotnicą w odległości nie mniejszej
niż 0,5 m,
3 3
2) właściwe ustawienie zwrotnicy i odpowiedni najazd na iglicę
zwrotnicy
1) dojazd do stojącego wagonu na odległość nie większą niż 0,1 m,
4 4
2) właściwe połączenie wagonów
1) płynna jazda, przejazd pod izolatorem sekcyjnym,
2) właściwa kolejność wykonywania czynności umożliwiających:
5 5,
6 a) jazdę jednym sprawnym wagonem,
b) przy wykorzystaniu jednej z grup silników
1) właściwe przygotowanie wagonu do przejazdu przez myjnię oraz
utrzymanie odpowiedniej prędkości przejazdu przez nią,
6 7,
8
2) zatrzymanie wagonu w odpowiednim miejscu na stanowisku
postojowym oraz jego zabezpieczenie na okres postoju.
Tabela 7
Poz. Zadania
egzaminacyjne
1 2
1
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi:
a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,
2
b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i
podwyższone dopuszczalne prędkości.
3
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych
pasów ruchu.
Przejazd przez skrzyżowania:
a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe),
b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B 20,
4
D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c),
c) z sygnalizacją świetlną,
d) na których ruch odbywa się wokół wyspy,
e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*)
5
Przejazd przez przejścia dla pieszych
W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie manewrów:
a) parkowanie prostopadłe lub skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa
jedna korekta toru jazdy),
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie
egzaminowanej,
- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę
i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w
6
sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić
możliwość opuszczenia pojazdu),
- parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
b) lub parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest
wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania –
możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem,
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie
sali bez zgody egzaminatora pod groźbą przerwania egzaminu i uzyskania
wyniku negatywnego;
4) upewnia się o zrozumieniu zasad egzaminu, o których mowa w pkt 3.
2. Po wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 1, egzaminator odpowiednio do
przyjętej formy egzaminu:
1) uruchamia komputerowe urządzenie egzaminacyjne;
2) umożliwia osobie egzaminowanej w formie pisemnego testu lub ustnej wybranie
systemem losowym odpowiedniego testu;
3) obserwuje osoby egzaminowane.
3. Po zakończeniu egzaminu teoretycznego egzaminator odpowiednio do przyjętej formy
egzaminu:
1) na życzenie osoby egzaminowanej dokonuje wydruku arkusza, o którym mowa w §
6 ust. 2 pkt 2;
2) odbiera osobom egzaminowanym testy wraz z arkuszami odpowiedzi, o których
mowa w § 4 ust. 3;
3) wpisuje do arkuszy, o których mowa w pkt 2, liczbę popełnionych błędów i wynik
egzaminu - dla każdej kategorii prawa jazdy objętej zakresem egzaminu oraz
potwierdza to podpisem i pieczątką;
4) ogłasza wynik egzaminu i wpisuje go do listy, o której mowa w § 2 ust. 3 pkt 1 lit.
b), jeżeli egzamin przeprowadzony był w formie pisemnego testu lub ustnej.
4. Ośrodek egzaminowania przechowuje arkusze odpowiedzi lub wydruki wyników
egzaminu, o których mowa w ust. 3 pkt 1, przez okres co najmniej 30 dni.
Zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego
§ 9. 1. Egzamin praktyczny polega na:
1) wykonaniu na placu manewrowym zadań określonych:
a) w tabeli 2, z zastrzeżeniem lit. c) - zgodnie z techniką kierowania pojazdem i
kryteriami określonymi w tabeli 3, jeżeli osoba jest egzaminowana w zakresie
jednej z kategorii prawa jazdy,
b) w tabeli 5 - zgodnie z techniką kierowania pojazdem i kryteriami określonymi
w tabeli 6, jeżeli osoba jest egzaminowana w zakresie pozwolenia,
c) dla kategorii C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E w poz. 1 i 2
tabeli 2 oraz w wybranym systemem losowym przez pierwszą na liście, o
której mowa w § 2 ust. 3 pkt 3 lit. a), osobę egzaminowaną - zestawie
określonym w tabeli 3; numer zestawu egzaminator odnotowuje w kolumnie 2
tej listy;
2) wykonaniu w ruchu drogowym programu egzaminacyjnego:
a) obejmującego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, co najmniej zadania określone w
tabeli 7 - zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania
pojazdem,
b) w czasie nie mniejszym niż określono w tabeli 8.
Tabela 2
Poz.
Zadania egzaminacyjne
Kategorie prawa jazdy
1 2
3
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia
Wszystkie
stanu technicznego podstawowych
1
elementów pojazdu odpowiedzialnych
bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy,
Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
B, B1, C, C1,D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
2
D+E, D1+E
Parkowanie skośne (wjazd przodem –
C, C1,D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
3
wyjazd tyłem)
D+E, D1+E
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
4
wyjazd przodem lub wjazd przodem –
D+E, D1+E
wyjazd tyłem)
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – C, C1, D, D1
5
wyjazd przodem)
6 Zawracanie
C,
C1
Ruszanie z miejsca do przodu na
A, A1, B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E,
7
wzniesieni
C1+E, D+E, D1+E
Slalom (jazda po łukach w kształcie
A, A1
8
cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami)
Tabela 3
Nr
Pozycja zadania w tabeli
Poz.
Kategoria
zestawu
2
1 2
3
4
1
1
3, 4 – wjazd tyłem
C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
D+E, D1+E
2
2
3, 5
C, C1, D, D1
3
3
4 - wjazd przodem, 6
C, C1
4
4
4 - wjazd przodem, 7
C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E,
D+E, D1+E
5
5
5, 7
C, C1, D, D1
6
6
4 - wjazd tyłem, 6
C, C1
Tabela 4
Poz.
Zadania
Poz.
Kryteria
z tabeli
2
1 2
3
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów
pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego –
osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku (wystarczy aby osoba egzaminowana
wskazała gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się
poziom oleju w pojeździe),
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach – wystarczy aby osoba
egzaminowana wskazała zbiornik i po jego otwarciu
stwierdziła czy płyn jest czy go niema,
1 1 e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł zewnętrznych pojazdu,
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie
pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony),
sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok
pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok
pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na
wysokości głowy,
3) upewnienie się o możliwości jazdy,
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania
zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu.
4) płynne ruszenie,
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
5) dodatkowo dla kategorii A, A1:
a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w
niego wyposażony)
b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez
pomocy silnika,
c) podparcie motocykla na podpórce,
6) dodatkowo dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E:
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów
hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy
związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia
ładunku,
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja
wyjściowa – pojazd silnikowy obok przyczepy) – na
wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10
min,
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w
sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy
konstrukcja przyczepy to umożliwia),
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub
zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed
rozłączeniem,
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów
elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony),
przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie
działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca
postojowego jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona.
7) dodatkowo dla kategorii D, D+E, D1, D1+E sprawdzenie
nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia,
1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli nr 9,
2) dla kategorii B, B1, C, C1, D1 – płynna jazda pasem ruchu do
przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1w trakcie jazdy do
tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu przez tylną szybę pojazdu),
3) dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i
2 2
ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5
minut,
4) nienajeżdżanie na linie, krawężniki, pachołki i tyczki
ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych
ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu,
5) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w
wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10,
3 3,4
2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
3) w czasie wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad
linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
4) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10,
2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
3) w czasie wykonywania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
4 5 b) pojazd nie może:
- naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub
tyczki), oraz
- najechać na krawężnik,
4) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska
1) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
2) sposób zawracania:
5 6 a) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy,
b) nienajeżdżanie na krawężniki
przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a
silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie
6 7
wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu
zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając
go,
1) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny
przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami,
7 7 najeżdżania na linie, potrącania pachołków,
2) upewnianie się o możliwości skręcenia
Tabela 5
Poz. Zadania
egzaminacyjne
1 2
1
Przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca
2
Jazda do przodu i tyłu po prostej i łuku
3
Dojazd do zwrotnicy i ustawienie jej na pożądany kierunek oraz przejazd
4
Dojazd do stojącego wagonu i ich połączenie mechaniczne oraz elektryczne
5 Przejazd
wagonem
wieloczłonowym lub składem co najmniej 2-wagonowym
6
Jazda awaryjna jednym wagonem lub przy wykorzystaniu jednej z grup silników
7
Przejazd przez myjnię wagonów
8
Wjazd na stanowisko postojowe
Tabela 6
Poz.
zadania
Poz.
Kryteria
z tabeli
nr 5
1 2
3
1) właściwe ustawienie fotela i lusterek,
2) sprawdzenie:
1 1 a) połączenia wagonów,
b) działania hamulców, pantografu, przetwornicy, piasecznic,
oświetlenia wagonu,
c) mechanizmu otwierania i zamykania drzwi wagonów,
3) upewnienie się o możliwości jazdy,
4) płynne ruszenie
Płynna jazda do przodu i tyłu, zatrzymanie wagonu w określonych
2 2
miejscach
1) zatrzymanie wagonu przed zwrotnicą w odległości nie mniejszej
niż 0,5 m,
3 3
2) właściwe ustawienie zwrotnicy i odpowiedni najazd na iglicę
zwrotnicy
1) dojazd do stojącego wagonu na odległość nie większą niż 0,1 m,
4 4
2) właściwe połączenie wagonów
1) płynna jazda, przejazd pod izolatorem sekcyjnym,
2) właściwa kolejność wykonywania czynności umożliwiających:
5 5,
6 a) jazdę jednym sprawnym wagonem,
b) przy wykorzystaniu jednej z grup silników
1) właściwe przygotowanie wagonu do przejazdu przez myjnię oraz
utrzymanie odpowiedniej prędkości przejazdu przez nią,
6 7,
8
2) zatrzymanie wagonu w odpowiednim miejscu na stanowisku
postojowym oraz jego zabezpieczenie na okres postoju.
Tabela 7
Poz. Zadania
egzaminacyjne
1 2
1
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi:
a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,
2
b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i
podwyższone dopuszczalne prędkości.
3
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych
pasów ruchu.
Przejazd przez skrzyżowania:
a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe),
b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B 20,
4
D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c),
c) z sygnalizacją świetlną,
d) na których ruch odbywa się wokół wyspy,
e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*)
5
Przejazd przez przejścia dla pieszych
W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie manewrów:
a) parkowanie prostopadłe lub skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa
jedna korekta toru jazdy),
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie
egzaminowanej,
- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę
i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w
6
sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić
możliwość opuszczenia pojazdu),
- parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
b) lub parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest
wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania –
możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem,
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie