Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
czasie wyjedzie na powierzchnię
piaszczystej drogi. Jest to rodzaj pulsacji
Zdobycie wiedzy o
w płaszczyźnie pionowej.
stosowaniu pulsacji
Drugą czynnością wspomagającą przejazd
„gazem”.
przez kopny piach jest operacja gazem. Tu
również stosujemy pulsację polegającą na
naprzemiennym otwieraniem na maksimum i
przymykaniem przepustnicy. Otwarcie
przepustnicy powoduje odciążenie przedniego
koła ale za to zakopywanie się koła na
pędowego. Przymknięcie przepustnicy
spowoduje dociążenie koła przedniego ale
odciąży koło tylne.
Stosując obie pulsacje (ciałem i gazem)
znacznie podnosimy szanse przejechania, bez
zakopania się w piachu.
Zdobycie wiedzy o
Przejazd przez muldy.
Proponuje się metodę
taktyce pokonywania
Poprzeczne pofałdowania drogi to często
opowiadania.
muld.
spotykana sytuacja podczas jazdy w terenie.
Jeżeli „fałdy” są łagodne, w odstępach dwu –
trzy metrowych, przejeżdżamy je normalnie,
tyle że wolno. Jeżeli natomiast są to na tyle
gęsto układające się nierówności, że nie
przejedziemy przez nie bez przeskakiwania, to
Zdobycie wiedzy o
sposób jest inny. Włączamy dość wysoki bieg,
metodzie pozwalającej
w stosunku do prędkości z jaką jedziemy (np.
osiągnąć długi okres
III lub IV), „odkręcamy” przepustnicę na pełen
przyspieszania przy
gaz i stojąc na podnóżkach pokonujemy
małym wzroście
muldy. Wysoki bieg (za wysoki jak na
prędkości jazdy.
szybkość z jaką pokonujemy muldy),
potrzebny jest po to, aby motocykl mógł
Zdobycie wiedzy o
przyspieszać, odciążając przednie koło ale
sposobie chwilowego
jednocześnie, z powodu małej mocy jaką w tej
odciążania motocykla,
sytuacji dysponuje, nie mógł zbyt szybko
przez zmniejszenie siły
nabrać prędkości (Silnik pracuje w zakresie
grawitacji naszego ciała, niskich obrotów).
w wyniku ugiętych w
Na podnóżkach stoimy aby ulżyć pracy
kolanach nogach.
amortyzatorom zmniejszając masę
bezwładności naszego ciała, zamortyzowaną
przez ugięte w kolanach nogi.
Uświadomienie roli jaką Jazda w terenie błotnistym.
Proponuje się metodę
odgrywa balansowanie
Błoto jest największą zmorą dla motocyklisty opowiadania.
ciałem dla utrzymania
w terenie. Trudno mówić o jeździe przez błota.
równowagi w sytuacji
Prze błota się raczej brnie. Jazda czy też
ślizgającego się
brnięcie przez błoto jest bardzo trudną sztuką,
motocykla.
graniczącą z ekwilibrystyką. Niemniej
Nabranie respektu i
próbować można. O szybkości musimy
pokory wobec pozornie
zapomnieć. Jedziemy na niskim biegu, stojąc
prostych ćwiczeń.
oczywiście na podnóżkach i balansując ciałem
i kierownicą usiłujemy przemieszczać się do
przodu, uślizgującym się bez przerwy
motocyklem.
Chodzi przecież o to, aby nie wpaść w błoto.
TEMAT VII Zwiększenie przyczepności przedniego koła. Pokonywanie łuków i
zakrętów.
Jazda w górach
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Zwiększenie przyczepności przedniego koła. Proponuje się metodę
możliwości dociążenia
Dojeżdżając do zakrętu, na moment przed
pogadanki
przedniego koła
pierwszym ruchem kierownicą należy
motocykla przez
zamknąć gaz. Przyczyni się to do dociążenia
zamknięcie gazu w
przedniego koła motocykla, które tym lepiej
momencie
rozpocznie wprowadzenie motocykla w zakręt.
rozpoczynania skrętu, co „Dodać gazu”, bez obaw popełnienia błędu,
znacznie poprawia
możemy w momencie kiedy zaczniemy
bezpieczeństwo jazdy. „prostować” (ustawiać do jazdy na wprost)
kierownicę motocykla.
Zdobycie wiedzy o
Pokonywanie łuków i zakrętów.
Proponuje się metodę
optymalnym torze jazdy Tory przejazdu przez zakręty.
wykładu
przy pokonywaniu
Poprawny tor jazdy jest podstawowym
uzupełnionego
łuków i zakrętów.
gwarantem bezpiecznej jazdy.
pokazem filmu
Uświadomienie związku - Zakręt w lewo – rozpoczynamy od prawej
obrazującego
pomiędzy prawidłowo
krawędzi jezdni, tak jak byśmy chcieli się
pokonywanie łuków i
wybranym torem jazdy a „wychylić” , żeby wcześniej zobaczyć koniec zakrętów.
po-
zakrętu.
prawą bezpieczeństwa
W połowie zakrętu (tzw. „szczycie”) zbliżamy
ruchu drogowego.
się do osi jezdni a na wyjściu z zakrętu –
wracamy do prawej krawędzi jezdni
(zmniejszamy działanie sił bocznych).
- Zakręt w prawo – rozpoczyna się od osi
jezdni, w szczycie zakrętu zbliżamy się do
Uświadomienie
prawej krawędzi a wychodząc z zakrętu –
zagrożenia
wracamy do osi jezdni.
wynikającego z
Należy przy tym pamiętać o kategorycznym
przejechania w
zakazie przekraczania osi jezdni. Zmiany toru
zakręcie na lewą stronę jazdy możemy dokonywać na swojej (prawej)
jezdni !
połowie jezdni lub w ramach namalowanego
pasa ruchu.
Zakręty następujące bezpośrednio po sobie.
Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje zakręt
lewy, to wychodząc z prawego zakrętu nie
możemy wrócić do osi jezdni, bo nie
odpowiada to prawidłowemu wejściu w zakręt
lewy. Tak więc wychodząc z prawego zakrętu,
musimy pozostać przy prawej krawędzi, bo z
tej pozycji będziemy rozpoczynać skręt w
lewo.
„Patelnia”. Nieco innego toru jazdy wymaga
zakręt,
stanowiący zwrot o 180o (tzw. „patelnia”).
Zakręt taki rozpoczynamy jak w przykładach
powyżej. Zbliżenie się do osi - przy zakręcie
lewym lub do prawej strony jezdni - przy
zakręcie prawym, wykonujemy jakby z
opóźnieniem – po przejechaniu 2/3 łuku. Gdy
widzimy koniec zakrętu rozluźniamy skręt.
Zakręt zacieśniający. Podobnym torem jazdy
będziemy pokonywali zakręt „zacieśniający”.
Pierwszą, łagodną część zakrętu traktujemy
jakby przedłużony odcinek prostej, na której
„ustawiamy” motocykl do drugiej, ostrzejszej
części zakrętu.
Podobnie jak przy pokonywaniu „patelni”:
Uświadomienie faktu, że - opóźniamy zbliżenie się do osi - przy
prędkość (nadmierna)
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni -
jest najczęstszą
przy zakręcie prawym, - kończymy zakręt –
przyczyną wypadku w
rozluźnieniem skrętu.
zakręcie.
Zakręt „rozluźniający” nastręcza mniej
Uświadomienie
kłopotów.
czynników limitujących W zakręcie rozluźniającym, po przejechaniu
bezpieczną prędkość do ostrzejszej części zakrętu, opóźniamy
pokonania danego
rozluźnienie.
zakrętu.
Dobór prędkości przed wejściem w zakręt.
Prędkość jadącego motocykla dobieramy
zależnie od wielu czynników, limitujących
dopuszczalną, bezpieczną prędkość. Oto kilka
z nich:
Kierowca – jego wiedza, umiejętności,
doświadczenie, zdolności psychofizyczne.
Stan techniczny motocykla – amortyzatory,
układ hamulcowy, ogumienie!!!
Warunki naturalne – droga (nawierzchnia –
rodzaj
i stan), rodzaj zakrętu (ostry lub łagodny),
warunki atmosferyczne (sucho, mokro, śnieg,
lód), widoczność, nasilenie ruchu. Czasem
wystarczy „zamknąć gaz”, innym razem trzeba
będzie przycisnąć hamulce, w jeszcze innej
sytuacji dojdzie redukcja biegów.
Kalkulacja prędkości na zakręcie powinna być
taka, aby motocykl na wyjściu z zakrętu mógł
zwiększać prędkość.
Uświadomienie
Jazda w górach.
Proponuje się
zwiększonego
Jazda w górach jest dobrym testem
opowiadanie jako
zagrożenia
umiejętności kierowcy. Górskie drogi
metodę realizacji
spowodowanego
wymagają szczególnej umiejętności oceny i
tematu,
brakiem widoczności z
dostosowania prędkości do warunków jazdy.
uzupełnionym
powodu dużej ilości
Warunki te stwarzają zakręty, wzniesienia i
pokazem filmu
zakrętów, szczytów
spadki, zwężenia drogi, mostki i tp. Kierowca obrazującym różne
i innych przeszkód
musi wykazać się doskonałą operatywnością
sytuacje z jakimi
terenowych.
zarówno w sferze właściwego toru jazdy jak i spotykamy się
efektywności jazdy poprzez właściwy dobór
podczas jazdy w
przełożenia skrzyni biegów i bezbłędną
terenie górzystym.
operację zmiany biegów. Warto przypomnieć,
o warunkach hamowania na wzniesieniu i na
spadku drogi.
TEMAT VIII Zachowanie się na drogach ekspresowych. Włączanie się do ruchu (pas
rozbiegowy).
Wyprzedzanie. Opuszczanie drogi ekspresowej.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Zachowanie się na drogach ekspresowych.
Proponuje się metodę
konieczności pobudzania Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
opowiadania.
i ćwiczenia wyobraźni
przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
oraz zdolności
samochodowych. Drogi te posiadają dwie
przewidywania, jako
jednokierunkowe jezdnie,
czynników
o co najmniej dwóch pasach ruchu. Jezdnie
wspomagających
bywają często przedzielone pasem zieleni lub
bezpieczeństwo jazdy – energochłonnymi barierami.
w szczególności
Szeroka, jednokierunkowa jezdnia, dobra
płynności i
nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają
bezkolizyjności jazdy.
szybkiej jeździe.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje nas
do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej, niż na
zwykłej drodze i znacznie wcześniej umieć
sobie uzmysłowić sytuację jaka nastąpi za
chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa w
ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli nad
prędkością. Dlatego trzeba kontrolować
prędkość na prędkościomierzu.
Zdobycie wiadomości o Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy).
Proponuje się metodę
włączaniu się do ruchu z Pojazdy włączające się do ruchu mają
opowiadania.
wykorzystaniem pasa
obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom
rozbiegowego.
znajdującym się w ruchu. Pojęcie
Uświadomienie czynnika pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
dynamiki jazdy jako
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie
współdecydującego o
się na pasie rozbiegowym kończy się
płynności ruchu i
zazwyczaj długim oczekiwaniem na przerwę w
bezpieczeństwie.
potoku dość prędko poruszających się
pojazdów. Dopasowanie prędkości jazdy na
pasie rozbiegowym do prędkości jazdy
pojazdów poruszających się po drodze
ekspresowej, pozwoli na wykorzystanie
niezbyt dużej luki (obserwacja drogi w
lusterkach) pomiędzy jadącymi pojazdami i
płynne włączenie się do ruchu.
Uświadomienie
Wyprzedzanie.
Proponuje się metodę
nadrzędnej roli zdolności Wyprzedzanie jest jednym z
wykładu.
przewidywania podczas najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi
manewru wyprzedzania, się spotykamy w ruchu drogowym.
szczególnie przy dużych Decydujące znaczenie ma znów zdolność
szybkościach.
przewidywania. Należy przewidzieć jaki
Uświadomienie zdobycia będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5, czy
umiejętności oceny
12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
prędkości poruszających poruszających się pojazdów. Na drodze
się pojazdów,
ekspresowej, pojazdy z przeciwka jadą inną
perfekcyjnego
jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
operowania zmianą
szybkością, do której musimy dostosować
biegów, obserwacji i
nasze przewidywania. Musimy patrzeć dalej
przewidywania.
do przodu i dalej do tyłu.
Wyprzedzanie rozpoczynamy od oceny
sytuacji – spoglądamy w lusterka, czy ktoś
szybszy od nas nie rozpoczął już
wyprzedzania. Jeżeli nie – sygnalizujemy
lewą ręką zamiar zmiany pasa ruchu i
przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć lepsze
przyspieszenie i osiągnąć jak największą
różnicę prędkości w stosunku do pojazdu
wyprzedzanego.
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
Uświadomienie
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
możliwości podnoszenia teraz lepszą widoczność.
kultury jazdy poprzez
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
jazdę „wyraźną” i nie
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
stwarzanie sytuacji
osiągniemy dostatecznie duży dystans od
prowadzących do
pojazdu wyprzedzanego, abyśmy mogli
zachwiania płynności
zjechać na prawy pas bez ryzyka zajechania
ruchu.
drogi.
Teraz dopiero możemy zasygnalizować ręką
zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie zjechać
na prawy pas
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Proponuje się metodę
zagrożenia wywołanego zjazdu).
opowiadania.
zbyt wczesnym, nie
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
sygnalizowanym,
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
hamowaniem na pasie
manewrem stosunkowo prostym. Pojawia się
przeznaczonym do jazdy natomiast problem wyboru odpowiedniego
na wprost.
zjazdu. Szczególnie na autostradach trudno się
Przyswojenie zasady, że zorientować dokąd nas dany zjazd
najpierw sygnalizujemy „wywiezie”. Pomocą są tablice informacyjne.
zamiar opuszczenia
Trzeba je uważnie obserwować.
drogi, przygotowując
Zbliżając się do miejsca, w którym
innych użytkowników
zamierzamy opuścić drogę ekspresową, prawą
drogi do ewentualnego
ręką sygnalizujemy nasz zamiar. O ile
zwolnienia tempa jazdy
motocykl wyposażony jest w kierunkowskazy,
a dopiero potem
powinniśmy także włączyć prawy
hamujemy - najlepiej na kierunkowskaz i zjeżdżamy na przeznaczony
pasie przeznaczonym do do zjazdu pas. Starajmy się opuścić drogę bez
zjazdu, po opuszczeniu
zmiany prędkości (bez hamowania). Dopiero
pasów przeznaczonych
gdy znajdziemy się na pasie przeznaczonym
do jazdy na wprost.
do zjazdu – rozpoczynamy hamowanie,
redukcję biegów i itp.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej czy
autostradzie, działa nużąco na kierowcę i
prowadzi do obniżenia reakcji. Stąd
wyhamowanie na pasie przeznaczonym do