Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
b) zmniejszeniu o 20 - przy kategorii D1 lub D, jeżeli posiada prawo jazdy
odpowiednio kategorii C1 lub C;
3) w zakresie kategorii A lub B prawa jazdy, to określona w ust. 1 pkt 2 liczba godzin
zajęć praktycznych ulega zmniejszeniu o 10, jeżeli osoba posiada prawo jazdy
odpowiednio kategorii A1, A2 lub B1.
3.
Instruktor dokonuje podziału godzin zajęć oraz ustala ich zakres tematyczny
odpowiednio do stwierdzonego u osoby poziomu wiedzy i umiejętności, jej
predyspozycji, łatwości przyswajania poszczególnych zagadnień itp.
4. Zajęcia praktyczne obejmują zajęcia prowadzone na placu manewrowym i w ruchu
drogowym, przy czym:
1) mogą być rozpoczęte po przeprowadzeniu zajęć teoretycznych, o których mowa w
ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1;
2) muszą uwzględniać jazdę poza obszarem zabudowanym lub na drogach o
dopuszczalnej prędkości poruszania się powyżej 70 km/h o łącznym czasie nie
krótszym niż:
a) 3 godziny, przy kategorii AM, A1, A2, A lub B1,
b) 4 godziny, przy kategorii B, C1, C, T, B+E, C1+E lub D1+E,
c) 10 godzin, przy kategorii D1, D, C+E oraz D+E;
3) powinny być prowadzone łącznie na odcinku nie mniejszym niż 50 km (z
wyjątkiem kategorii T) w czasie jednych zajęć, jeżeli dotyczą jazdy, o której mowa
w pkt 2;
4) muszą uwzględniać co najmniej 2 godziny jazdy w ruchu drogowym w okresie od
zmierzchu do świtu dla wszystkich kategorii prawa jazdy za wyjątkiem kat. AM –
nie dotyczy osób w stosunku do których lekarz wprowadził ograniczenie
możliwości prowadzenia pojazdu w okresie od zmierzchu do świtu.
5. Po przeprowadzonym szkoleniu, przeprowadzany jest egzamin wewnętrzny zgodnie z
zasadami przeprowadzania egzaminu wewnętrznego na kursie dla kandydatów na
kierowców.
§ 3. Liczba godzin zajęć dla każdej osoby podlegającej szkoleniu dodatkowemu nie może być
mniejsza niż:
1) 10 godzin, jeżeli osoba podlegająca szkoleniu dodatkowemu trzykrotnie uzyskała
negatywny wynik z części teoretycznej egzaminu państwowego;
2) 5 godzin, jeżeli trzykrotnie uzyskała negatywny wynik z części praktycznej
egzaminu państwowego.
§ 4. Godziny zajęć teoretycznych równają się 45 minutom, a zajęć praktycznych 60 minutom.
A. Szczegółowy program szkolenia kat A
Program nauczania na kursie dla kandydatów na kierowców kat. A.
Uwarunkowania wstępne
Założeniem podstawowym jest kursowy system szkolenia. W kursie uczestniczyć może co
najwyżej 20 słuchaczy – kursantów.
W programie szkolenia zawartych jest pięć przedmiotów, w ramach których przewidziane
są zajęcia teoretyczne, zajęcia praktyczne i ćwiczenia.
Zajęcia teoretyczne i ćwiczenia powinny być prowadzone przez instruktora lub
wykładowcę, wspólnie dla wszystkich uczestników kursu, natomiast zajęcia praktyczne
mogą odbywać się w mniejszych grupach lub indywidualnie (nauka jazdy). Instruktor –
nauczyciel jazdy powinien być przygotowany do prowadzenia wszystkich przedmiotów i
zajęć przewidzianych w programie szkolenia z wyjątkiem zajęć dotyczących zasad
udzielania pomocy przedlekarskiej, których przeprowadzenie powinno być zlecane służbom
medycznym.
Instruktor – nauczyciel jazdy, zobowiązany jest do realizacji całości programu nauczania
z zachowaniem odpowiedniej korelacji zajęć. Inwencji instruktora pozostawia się metodykę
prowadzenia zajęć, dopasowaną do warunków i możliwości dydaktycznych a w odniesieniu
do praktycznej nauki jazdy, do warunków terenowych,
Jednostka lekcyjna zajęć teoretycznych i ćwiczeń wynosi 45 min.
Jednostka lekcyjna zajęć praktycznych wynosi 60 min.
Budowa programu
1.
Charakterystyka absolwenta kursu
Określa szczegółowo, jaki zasób wiadomości, umiejętności i nawyków powinien
opanować kandydat na kierowcę w wyniku ukończenia kursu.
2.
Plan nauczania
Zawiera przedmioty nauczania, tworzące całość programu z uwzględnieniem wymiaru
godzin nauczania każdego przedmiotu.
3.
Programy nauczania poszczególnych przedmiotów
Ustalają w ramach poszczególnych przedmiotów tematy nauczania ilość godzin, cele
nauczania, oraz kolejność w jakiej powinny być realizowane.
Zawierają wskazówki metodyczne dla poszczególnych przedmiotów, sugerujące jak
prowadzić pracę dydaktyczną.
1. Charakterystyka absolwenta
Wiadomości
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące wiadomości:
Poznać ogólne zasady i przepisy o ruchu drogowym, w zakresie niezbędnym dla
kierowcy kat. A.
Znać zasady przygotowania motocykla do jazdy.
Znać pozycję zasadniczą kierowcy oraz technikę prowadzenia motocykla w różnych
warunkach drogowych i atmosferycznych.
Znać zasady obsługi urządzeń sterujących jazdą motocyklem, w zakresie niezbędnym ze
względu na bezpieczeństwo i prawidłową pracę mechanizmów motocykla.
Ogólną znajomość budowy motocykla, w szczególności elementów mających znaczący
wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Znać zasady udzielania pomocy przed lekarskiej ofiarom wypadku drogowego i zasady
postępowania w razie pożaru.
Umiejętności
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące umiejętności:
Stosowania przepisów o ruchu drogowym w praktycznym uczestniczeniu w ruchu
drogowym.
Samodzielnego kierowania motocyklem w różnych warunkach drogowych i
atmosferycznych, w dzień i w nocy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Samodzielnego wykonania podstawowych czynności obsługowych jak:
- sprawdzenie poziomu oleju, sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu, wymiany dętki
w kole, wymiany żarówek.
- zabezpieczenia miejsca wypadku aby nie doszło do kolejnych kolizji lub wypadków.
- wykonania działań ratujących życie (sztuczne oddychanie, zewnętrzny masaż serca,
terapia przeciw wstrząsowa).
-
posługiwania się sprzętem gaśniczym.
Nawyki
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące nawyki:
- zajmowanie prawidłowej - ustalonej pozycji kierowcy;
- zakładania i zapinania hełmu ochronnego przed ruszeniem z miejsca;
- prawidłowej obsługi kierownicy, hamulca, sprzęgła, zmiany biegów,
kierunkowskazów, świateł, sygnału;
- jazdy prawą stroną jezdni,
- obserwacji drogi przed i za prowadzonym motocyklem;
- każdorazowej oceny sytuacji przed zasygnalizowaniem ręką lub włączeniem
kierunkowskazu zamiaru zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu autobusom włączającym się do ruchu z
przystanków;
- ustępowania drogi pojazdom uprzywilejowanym w ruchu;
- ustępowania pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu.
2. Plan nauczania.
L.
Przedmiot nauczania
Teori Ćwiczen Zajęcia
Raze
p.
a
ia
Praktycz m
ne
1. Przepisy
ruchu
drogowego
11
4
15
2.
Zarys budowy motocykla i zasady obsługi
5 1 1 7
technicznej
3.
Technika kierowania motocyklem
10
5
15
4. Nauka
jazdy
16
16
5.
Zachowanie na miejscu wypadku i pomoc
2
2
4
przedlekarska.
28 12 17 57
Razem
3. Programy nauczania.
3.1. Przepisy ruchu drogowego.
3.1.1. Podział materiału nauczania.
L.
Tematy nauczania
Teoria Ćwiczen Razem
p.
ia
1. Wiadomości ogólne.
1
1
2. Podstawowe
pojęcia.
1
1
3.
Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
2
1
3
4. Przepisy
szczegółowe o ruchu pojazdów.
4
2
6
5.
Znaki i sygnały na drogach.
1
1
2
6.
Ogólne warunki używania motocykla.
1
1
7.
Kierowca motocykla. Obowiązki i odpowiedzialność
kierowcy
1
1
i posiadacza motocykla.
11
4
15
Razem
3.1.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Wiadomości ogólne.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie podstawowych
Podstawowe elementy ruchu: droga,
Wykład lub
pojęć dotyczących ruchu
pojazd, człowiek.
opowiadanie,
drogowego.
Ruch drogowy porządkowany jest
ilustrowane
Uświadomienie
poprzez znaki drogowe, przepisy i
planszami,
konieczności istnienia
zasady ruchu drogowego.
przeźroczami i tp.
zasad i przepisów ruchu
Błędy człowieka jako najczęstsza
drogowego.
przyczyna wypadków drogowych.
Uświadomienie przyczyn
wypadków i roli
człowieka w ich
powstawaniu.
TEMAT II Podstawowe pojęcia.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie pojęcia „droga”. Droga publiczna. Części składowe drogi Wykład lub
i jej elementy.
i ich przeznaczenie. Pas ruchu. Oś
opowiadanie,
Poznanie elementów
jezdni. Chodnik. Pobocze.
ilustrowane planszami,
drogi.
Określenie obszaru zabudowanego
przeźroczami i tp.
Poznanie pojęcia obszaru i jego oznakowanie.
zabudowanego.
Kierujący i kierowca.
Uświadomienie pojęcia
Kierowca, a inni uczestnicy ruchu –
kierujący i kierowca.
rozwaga, kultura zachowania,
ustępliwość, wyrozumiałość.
Pojęcia – szczególna ostrożność,
ograniczone zaufanie, niedostateczna
widoczność.
TEMAT III Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 2 godz. zajęć teoretycznych + 1 godz. ćwiczeń.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie zasad ruchu
Ruch prawostronny, jedno i
Pogadanka lub
drogowego w nawiązaniu dwukierunkowy. Ruch okrężny. Ruch
opowiadanie,
do ruchu prawostronnego. na autostradach.
ilustrowane planszami,
Poznanie pojęcia
Prawne i geometryczne pojęcie
przeźroczami,
skrzyżowania dróg.
skrzyżowania dróg. Podstawowe
rysunkami na tablicy i
rodzaje skrzyżowań. Skrzyżowanie o
tp.
Poznanie różnych
ruchu kierowanym. Skrzyżowanie drogi
rodzajów pojazdów.
z torami pojazdów szynowych – kolei.
Pojazd. Pojazd silnikowy. Pojazd
Wykład ilustrowany
samochodowy. Pojazd
planszami,
uprzywilejowany. Motocykl. Przyczepa przeźroczami,
lekka. Pojazd szynowy. Ciężar własny.
rysunkami na tablicy i
Dopuszczalny ciężar całkowity.
tp.
TEMAT IV Przepisy szczegółowe o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 4 godz. teorii + 2 godz. ćwiczeń
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
Podstawowe manewry na drodze:
Realizację tematu proponuje
okoliczności związanych z włączanie się do ruchu, zmiana pasa
się metodą opowiadania,
pogadanki ewentualnie
wykonywaniem różnych
ruchu, mijanie, omijanie, wyprzedzanie, wykładu z użyciem
manewrów na drodze.
skręcanie, zawracanie, zatrzymanie i
możliwie dużej ilości
Kształtowanie nawyku
postój.
środków audio wizualnych.
obserwacji drogi i
Miejsca i okoliczności ograniczenia lub
otoczenia przed
zakazu wykonywania poszczególnych
zasygnalizowaniem ręką i manewrów.
włączeniem
Zachowanie ostrożności i właściwe
kierunkowskazu, zamiaru uprzedzanie innych uczestników ruchu
rozpoczęcia manewru.
przy wykonywaniu manewrów.
Manewry związane z przejeżdżaniem
przez skrzyżowanie dróg.
Zasada ustępowania pierwszeństwa
Uświadomienie
przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z
zagrożenia wynikającego prawej strony, przy przecinaniu się
z przecinania się
kierunków ruchu pojazdów.
kierunków jazdy.
Odstępstwa od tej zasady.
Kształtowanie nawyku
Pierwszeństwo przejazdu pojazdów
ustępowania
szynowych, uprzywilejowanych w
pierwszeństwa przejazdu
ruchu oraz pojazdów poruszających się
pojazdowi
po drodze z pierwszeństwem przejazdu.
nadjeżdżającemu z prawej Ustępowanie pierwszeństwa autobusom
strony, pojazdom
włączającym się do ruchu z
odpowiednio kategorii C1 lub C;
3) w zakresie kategorii A lub B prawa jazdy, to określona w ust. 1 pkt 2 liczba godzin
zajęć praktycznych ulega zmniejszeniu o 10, jeżeli osoba posiada prawo jazdy
odpowiednio kategorii A1, A2 lub B1.
3.
Instruktor dokonuje podziału godzin zajęć oraz ustala ich zakres tematyczny
odpowiednio do stwierdzonego u osoby poziomu wiedzy i umiejętności, jej
predyspozycji, łatwości przyswajania poszczególnych zagadnień itp.
4. Zajęcia praktyczne obejmują zajęcia prowadzone na placu manewrowym i w ruchu
drogowym, przy czym:
1) mogą być rozpoczęte po przeprowadzeniu zajęć teoretycznych, o których mowa w
ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1;
2) muszą uwzględniać jazdę poza obszarem zabudowanym lub na drogach o
dopuszczalnej prędkości poruszania się powyżej 70 km/h o łącznym czasie nie
krótszym niż:
a) 3 godziny, przy kategorii AM, A1, A2, A lub B1,
b) 4 godziny, przy kategorii B, C1, C, T, B+E, C1+E lub D1+E,
c) 10 godzin, przy kategorii D1, D, C+E oraz D+E;
3) powinny być prowadzone łącznie na odcinku nie mniejszym niż 50 km (z
wyjątkiem kategorii T) w czasie jednych zajęć, jeżeli dotyczą jazdy, o której mowa
w pkt 2;
4) muszą uwzględniać co najmniej 2 godziny jazdy w ruchu drogowym w okresie od
zmierzchu do świtu dla wszystkich kategorii prawa jazdy za wyjątkiem kat. AM –
nie dotyczy osób w stosunku do których lekarz wprowadził ograniczenie
możliwości prowadzenia pojazdu w okresie od zmierzchu do świtu.
5. Po przeprowadzonym szkoleniu, przeprowadzany jest egzamin wewnętrzny zgodnie z
zasadami przeprowadzania egzaminu wewnętrznego na kursie dla kandydatów na
kierowców.
§ 3. Liczba godzin zajęć dla każdej osoby podlegającej szkoleniu dodatkowemu nie może być
mniejsza niż:
1) 10 godzin, jeżeli osoba podlegająca szkoleniu dodatkowemu trzykrotnie uzyskała
negatywny wynik z części teoretycznej egzaminu państwowego;
2) 5 godzin, jeżeli trzykrotnie uzyskała negatywny wynik z części praktycznej
egzaminu państwowego.
§ 4. Godziny zajęć teoretycznych równają się 45 minutom, a zajęć praktycznych 60 minutom.
A. Szczegółowy program szkolenia kat A
Program nauczania na kursie dla kandydatów na kierowców kat. A.
Uwarunkowania wstępne
Założeniem podstawowym jest kursowy system szkolenia. W kursie uczestniczyć może co
najwyżej 20 słuchaczy – kursantów.
W programie szkolenia zawartych jest pięć przedmiotów, w ramach których przewidziane
są zajęcia teoretyczne, zajęcia praktyczne i ćwiczenia.
Zajęcia teoretyczne i ćwiczenia powinny być prowadzone przez instruktora lub
wykładowcę, wspólnie dla wszystkich uczestników kursu, natomiast zajęcia praktyczne
mogą odbywać się w mniejszych grupach lub indywidualnie (nauka jazdy). Instruktor –
nauczyciel jazdy powinien być przygotowany do prowadzenia wszystkich przedmiotów i
zajęć przewidzianych w programie szkolenia z wyjątkiem zajęć dotyczących zasad
udzielania pomocy przedlekarskiej, których przeprowadzenie powinno być zlecane służbom
medycznym.
Instruktor – nauczyciel jazdy, zobowiązany jest do realizacji całości programu nauczania
z zachowaniem odpowiedniej korelacji zajęć. Inwencji instruktora pozostawia się metodykę
prowadzenia zajęć, dopasowaną do warunków i możliwości dydaktycznych a w odniesieniu
do praktycznej nauki jazdy, do warunków terenowych,
Jednostka lekcyjna zajęć teoretycznych i ćwiczeń wynosi 45 min.
Jednostka lekcyjna zajęć praktycznych wynosi 60 min.
Budowa programu
1.
Charakterystyka absolwenta kursu
Określa szczegółowo, jaki zasób wiadomości, umiejętności i nawyków powinien
opanować kandydat na kierowcę w wyniku ukończenia kursu.
2.
Plan nauczania
Zawiera przedmioty nauczania, tworzące całość programu z uwzględnieniem wymiaru
godzin nauczania każdego przedmiotu.
3.
Programy nauczania poszczególnych przedmiotów
Ustalają w ramach poszczególnych przedmiotów tematy nauczania ilość godzin, cele
nauczania, oraz kolejność w jakiej powinny być realizowane.
Zawierają wskazówki metodyczne dla poszczególnych przedmiotów, sugerujące jak
prowadzić pracę dydaktyczną.
1. Charakterystyka absolwenta
Wiadomości
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące wiadomości:
Poznać ogólne zasady i przepisy o ruchu drogowym, w zakresie niezbędnym dla
kierowcy kat. A.
Znać zasady przygotowania motocykla do jazdy.
Znać pozycję zasadniczą kierowcy oraz technikę prowadzenia motocykla w różnych
warunkach drogowych i atmosferycznych.
Znać zasady obsługi urządzeń sterujących jazdą motocyklem, w zakresie niezbędnym ze
względu na bezpieczeństwo i prawidłową pracę mechanizmów motocykla.
Ogólną znajomość budowy motocykla, w szczególności elementów mających znaczący
wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Znać zasady udzielania pomocy przed lekarskiej ofiarom wypadku drogowego i zasady
postępowania w razie pożaru.
Umiejętności
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące umiejętności:
Stosowania przepisów o ruchu drogowym w praktycznym uczestniczeniu w ruchu
drogowym.
Samodzielnego kierowania motocyklem w różnych warunkach drogowych i
atmosferycznych, w dzień i w nocy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Samodzielnego wykonania podstawowych czynności obsługowych jak:
- sprawdzenie poziomu oleju, sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu, wymiany dętki
w kole, wymiany żarówek.
- zabezpieczenia miejsca wypadku aby nie doszło do kolejnych kolizji lub wypadków.
- wykonania działań ratujących życie (sztuczne oddychanie, zewnętrzny masaż serca,
terapia przeciw wstrząsowa).
-
posługiwania się sprzętem gaśniczym.
Nawyki
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące nawyki:
- zajmowanie prawidłowej - ustalonej pozycji kierowcy;
- zakładania i zapinania hełmu ochronnego przed ruszeniem z miejsca;
- prawidłowej obsługi kierownicy, hamulca, sprzęgła, zmiany biegów,
kierunkowskazów, świateł, sygnału;
- jazdy prawą stroną jezdni,
- obserwacji drogi przed i za prowadzonym motocyklem;
- każdorazowej oceny sytuacji przed zasygnalizowaniem ręką lub włączeniem
kierunkowskazu zamiaru zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu autobusom włączającym się do ruchu z
przystanków;
- ustępowania drogi pojazdom uprzywilejowanym w ruchu;
- ustępowania pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu.
2. Plan nauczania.
L.
Przedmiot nauczania
Teori Ćwiczen Zajęcia
Raze
p.
a
ia
Praktycz m
ne
1. Przepisy
ruchu
drogowego
11
4
15
2.
Zarys budowy motocykla i zasady obsługi
5 1 1 7
technicznej
3.
Technika kierowania motocyklem
10
5
15
4. Nauka
jazdy
16
16
5.
Zachowanie na miejscu wypadku i pomoc
2
2
4
przedlekarska.
28 12 17 57
Razem
3. Programy nauczania.
3.1. Przepisy ruchu drogowego.
3.1.1. Podział materiału nauczania.
L.
Tematy nauczania
Teoria Ćwiczen Razem
p.
ia
1. Wiadomości ogólne.
1
1
2. Podstawowe
pojęcia.
1
1
3.
Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
2
1
3
4. Przepisy
szczegółowe o ruchu pojazdów.
4
2
6
5.
Znaki i sygnały na drogach.
1
1
2
6.
Ogólne warunki używania motocykla.
1
1
7.
Kierowca motocykla. Obowiązki i odpowiedzialność
kierowcy
1
1
i posiadacza motocykla.
11
4
15
Razem
3.1.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Wiadomości ogólne.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie podstawowych
Podstawowe elementy ruchu: droga,
Wykład lub
pojęć dotyczących ruchu
pojazd, człowiek.
opowiadanie,
drogowego.
Ruch drogowy porządkowany jest
ilustrowane
Uświadomienie
poprzez znaki drogowe, przepisy i
planszami,
konieczności istnienia
zasady ruchu drogowego.
przeźroczami i tp.
zasad i przepisów ruchu
Błędy człowieka jako najczęstsza
drogowego.
przyczyna wypadków drogowych.
Uświadomienie przyczyn
wypadków i roli
człowieka w ich
powstawaniu.
TEMAT II Podstawowe pojęcia.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie pojęcia „droga”. Droga publiczna. Części składowe drogi Wykład lub
i jej elementy.
i ich przeznaczenie. Pas ruchu. Oś
opowiadanie,
Poznanie elementów
jezdni. Chodnik. Pobocze.
ilustrowane planszami,
drogi.
Określenie obszaru zabudowanego
przeźroczami i tp.
Poznanie pojęcia obszaru i jego oznakowanie.
zabudowanego.
Kierujący i kierowca.
Uświadomienie pojęcia
Kierowca, a inni uczestnicy ruchu –
kierujący i kierowca.
rozwaga, kultura zachowania,
ustępliwość, wyrozumiałość.
Pojęcia – szczególna ostrożność,
ograniczone zaufanie, niedostateczna
widoczność.
TEMAT III Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 2 godz. zajęć teoretycznych + 1 godz. ćwiczeń.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie zasad ruchu
Ruch prawostronny, jedno i
Pogadanka lub
drogowego w nawiązaniu dwukierunkowy. Ruch okrężny. Ruch
opowiadanie,
do ruchu prawostronnego. na autostradach.
ilustrowane planszami,
Poznanie pojęcia
Prawne i geometryczne pojęcie
przeźroczami,
skrzyżowania dróg.
skrzyżowania dróg. Podstawowe
rysunkami na tablicy i
rodzaje skrzyżowań. Skrzyżowanie o
tp.
Poznanie różnych
ruchu kierowanym. Skrzyżowanie drogi
rodzajów pojazdów.
z torami pojazdów szynowych – kolei.
Pojazd. Pojazd silnikowy. Pojazd
Wykład ilustrowany
samochodowy. Pojazd
planszami,
uprzywilejowany. Motocykl. Przyczepa przeźroczami,
lekka. Pojazd szynowy. Ciężar własny.
rysunkami na tablicy i
Dopuszczalny ciężar całkowity.
tp.
TEMAT IV Przepisy szczegółowe o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 4 godz. teorii + 2 godz. ćwiczeń
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
Podstawowe manewry na drodze:
Realizację tematu proponuje
okoliczności związanych z włączanie się do ruchu, zmiana pasa
się metodą opowiadania,
pogadanki ewentualnie
wykonywaniem różnych
ruchu, mijanie, omijanie, wyprzedzanie, wykładu z użyciem
manewrów na drodze.
skręcanie, zawracanie, zatrzymanie i
możliwie dużej ilości
Kształtowanie nawyku
postój.
środków audio wizualnych.
obserwacji drogi i
Miejsca i okoliczności ograniczenia lub
otoczenia przed
zakazu wykonywania poszczególnych
zasygnalizowaniem ręką i manewrów.
włączeniem
Zachowanie ostrożności i właściwe
kierunkowskazu, zamiaru uprzedzanie innych uczestników ruchu
rozpoczęcia manewru.
przy wykonywaniu manewrów.
Manewry związane z przejeżdżaniem
przez skrzyżowanie dróg.
Zasada ustępowania pierwszeństwa
Uświadomienie
przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z
zagrożenia wynikającego prawej strony, przy przecinaniu się
z przecinania się
kierunków ruchu pojazdów.
kierunków jazdy.
Odstępstwa od tej zasady.
Kształtowanie nawyku
Pierwszeństwo przejazdu pojazdów
ustępowania
szynowych, uprzywilejowanych w
pierwszeństwa przejazdu
ruchu oraz pojazdów poruszających się
pojazdowi
po drodze z pierwszeństwem przejazdu.
nadjeżdżającemu z prawej Ustępowanie pierwszeństwa autobusom
strony, pojazdom
włączającym się do ruchu z