eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II




Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury
w sprawie szkolenia, egzaminowania i
uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów stanowi
wypełnienie upoważnienia określonego w art. 32 ust. 3 i art. 63 ust. 1 pkt 1-5 i 7-8 ustawy z dnia
… o kierujących pojazdami (Dz. U. r. Nr …, poz. . ).
Rozporządzenie będzie określać:
1) szczegółowe wymagania w zakresie wyposażenia dydaktycznego, warunków

lokalowych i
placu manewrowego ośrodków szkolenia kierowców i innych
podmiotów prowadzących szkolenie osób ubiegających się o wydanie dokumentu
stwierdzającego uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym lub o wydanie
pozwolenia na kierowanie tramwajem;
2) szczegółowy program:

a) szkolenia osób ubiegających się o wydanie dokumentu stwierdzającego

uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym lub o wydanie pozwolenia
na kierowanie tramwajem,
b) kursu kwalifikacyjnego,

c) szkolenia:


- kandydatów na instruktorów i instruktorów,

- kandydatów na wykładowców i wykładowców,
d) 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego dla:


- instruktorów i wykładowców,
-
egzaminatorów,
3) dodatkowe wymagania niezbędne dla uzyskania przez przedsiębiorcę prowadzącego

ośrodek szkolenia kierowców świadectwa spełniania dodatkowych wymagań;
4) szczegółowe wymagania w stosunku do jednostek prowadzących egzaminy

państwowe w zakresie wyposażenia, warunków lokalowych oraz placu
manewrowego;
5) skład oraz warunki i tryb powoływania przez dyrektora ośrodka ruchu drogowego

komisji do przeprowadzenia egzaminu przez osobę niepełnosprawną;
6) warunki i tryb:

a) postępowania z dokumentami dotyczącymi osób ubiegających się o uzyskanie

uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi lub uzyskanie uprawnienia
do kierowania tramwajem i kandydatów na instruktorów oraz wzory
stosowanych dokumentów,
b) prowadzenia dokumentacji przez ośrodki szkolenia kierowców,

c) przeprowadzania egzaminu państwowego, oraz wzory stosowanych

dokumentów,
d) kursu kwalifikacyjnego oraz wzory stosowanych dokumentów,


28
e) postępowania z dokumentami osób przystępujących do egzaminu

państwowego,
f) prowadzenia dokumentacji przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego;

7) szczegółowe warunki i zakres egzaminu dla kandydatów na egzaminatorów i
egzaminatorów oraz sposób powołania przez ministra właściwego do spraw transportu
komisji weryfikacyjnej;
8) wzory dokumentów związanych z prowadzeniem szkolenia;
9) wzór i sposób nadawania numerów ewidencyjnych egzaminatorom;
10) wzór legitymacji i pieczęci imiennej egzaminatora.

Zapisy niniejszego rozporządzenia realizują w całości założenia ustawy o kierujących
pojazdami, dotyczące procesu uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami oraz mają za
zadanie poprawę jakości procesu szkolenia kandydatów na kierowców, instruktorów i
egzaminatorów.
Proponowane rozwiązania wpłyną bezpośrednio na znacząca poprawę procesu kształcenia
kandydatów na kierowców oraz przyczynią się bezpośrednio do poprawy bezpieczeństwa w
ruchu drogowym.
Niniejsze
rozporządzenie w zakresie swojej regulacji dokonuje wdrożenia postanowień
dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie
praw jazdy (Dz. Urz. UE L 403 z dnia 30.12.2006 r.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.

29
Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny:

1. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą związaną ze szkoleniem kandydatów na

kierowców i instruktorów nauki jazdy;
2. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego;

3. Osoby chcące uzyskać lub podwyższyć uprawnienia:

- do prowadzenia pojazdów (prawo jazdy),
- instruktora nauki jazdy,
- egzaminatora.

2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
-
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Warszawa

-
Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji, Warszawa

-
Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Pasażerskiego Międzynarodowego Transportu

Samochodowego, Warszawa
-
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Warszawie

-
Sekretariat transportowców NSZZ „Solidarność”, Warszawa

-
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego, Ostrowiec w.

-
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Stobno

-
Polski Związek Motorowy - Zarząd Główny

-
Liga Obrony Kraju

-
Polski Związek Automobilowy

-
Instytut Transportu Samochodowego

-
Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego

-
Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców

-
Polska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców

-
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców

-
Polskie Stowarzyszenie Motorowe


3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżet
samorządu terytorialnego:

Proponowana regulacja nie spowoduje ujemnych skutków dla budżetu Państwa.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy:

Proponowana regulacja nie wpływa na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw


30
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:

Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.


31
Załącznik Nr 1
PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA KIEROWCÓW LUB
MOTORNICZYCH
Postanowienia wstępne
§ 1.
1.
Program szkolenia kandydatów na kierowców lub motorniczych, zwany dalej
"programem", określa:
1) charakterystykę absolwenta kursu;
2) plan nauczania;
3) zasady przeprowadzania egzaminu wewnętrznego na kursie dla kandydatów na
kierowców.
2.
Celem szkolenia jest przygotowanie osób ubiegających się o uprawnienia do
kierowania pojazdami silnikowymi lub tramwajami, zwanych dalej "osobami", do
kierowania odpowiednimi rodzajami pojazdów lub zespołami pojazdów, w sposób
niezagrażający bezpieczeństwu i porządkowi ruchu drogowego. Szkolenie obejmuje
zajęcia teoretyczne i praktyczne.
Plan nauczania
§ 2. 1. Liczbę godzin zajęć teoretycznych i praktycznych dla każdej osoby podlegającej
szkoleniu podstawowemu ustala indywidualnie instruktor prowadzący nauczanie,
zwany dalej "instruktorem", przy czym:
1) liczba godzin dla zajęć teoretycznych nie może być mniejsza niż:
a) 10 godzin w zakresie kategorii AM
b) 30 godzin w zakresie kategorii A, A1, A2, B, B1, T prawa jazdy lub
pozwolenia – w tym co najmniej 4 godziny szkolenia teoretycznego i ćwiczeń
w zakresie udzielania pomocy przedlekarskiej ofiarom wypadków drogowych,
c) 20 godzin w zakresie kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E;
2) liczba godzin dla zajęć praktycznych nie może być mniejsza niż:
a) 5 - przy kategorii AM,
b) 15 - przy kategorii B+E,
c) 20 - przy kategorii A, A1, C1, C1+E, D1+E, T,
d) 25 - przy kategorii C+E lub D+E,
e) 30 - przy kategorii B, B1, C, D1 lub pozwoleniu,
f) 60 - przy kategorii D;
4) wymogi, o których mowa w pkt 1, nie dotyczą osób ubiegających się o prawo
jazdy kategorii:
a) B, C lub D, jeżeli posiadają prawo jazdy odpowiednio kategorii B1, C1 lub D1
albo zaświadczenie o ukończeniu kursu i uzyskaniu pozytywnego wyniku
egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy odpowiednio kategorii B1, C1
lub D1,
b) A jeżeli posiadają prawo jazdy kategorii A1 albo A2,
c) A2 jeżeli posiadają prawo jazdy kategorii A1.
2. W przypadku gdy osoba rozpoczyna szkolenie:
1) jednocześnie w zakresie więcej niż jednej kategorii prawa jazdy, to:
a) określona w ust. 1 pkt 1 lit. a liczba godzin zajęć teoretycznych ulega
zmniejszeniu o 10 dla każdej określonej w tym punkcie kategorii,
b) określona w ust. 2 pkt 1 lit. b liczba godzin zajęć teoretycznych ulega
zmniejszeniu o 5 dla każdej określonej w tym punkcie kategorii;
2) w zakresie kategorii C, C1, D lub D1 prawa jazdy, to określona w ust. 1 pkt 2 liczba
godzin zajęć praktycznych ulega:
a) zmniejszeniu o 10 - przy kategorii C1 lub C, jeżeli posiada odpowiednio
prawo jazdy kategorii D1 lub D,

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 70 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: