eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

projekt dotyczy: dostosowania przepisów ustawy do dyrektyw UE w zakresie zasad proceduralnych i kryteriów oceny stosowanych w ramach oceny ostrożnościowej przypadków nabycia lub zwiększenia udziałów lub akcji w podmiotach sektora finansowego oraz w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych w zakresie możliwości połączenia się banku z instytucją kredytową

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2875
  • Data wpłynięcia: 2010-03-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo bankowe, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 126, poz. 853

2875

TABELA ZBIEŻNOŚCI
Przepisów projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, ustawy o działalności
ubezpieczeniowej, ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi, ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o
nadzorze nad rynkiem finansowym z przepisami Dyrektywy 2007/44/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007r. zmieniającej dyrektywę Rady
92/49/EWG oraz dyrektywy 2002/83/WE, 2004/39/WE, 2005/68/WE i 2006/48/WE w
zakresie zasad proceduralnych i kryteriów oceny stosowanych w ramach oceny
ostrożnościowej przypadków nabycia lub zwiększenia udziałów w podmiotach sektora
finansowego.




Ustawa Prawo bankowe


LP. DYREKTYWA
USTAWA


1.
Art. 5 dyrektywy 2007/44/WE
Art. 25 ust. 9
(art. 12 ust. 1 dyrektywy 2006/48/WE)



2.
art. 19 dyrektywy 2006/48/WE
Art. 25, art. 25g, art. 25i, art. 25j

3.
art. 19a dyrektywy 2006/48/WE
Art. 25b, art. 25h

4.
art. 19b dyrektywy 2006/48/WE
Art. 25f

5.
Art. 20 dyrektywy 2006/48/WE
Art. 25p

6.
art. 21 ust. 3 dyrektywy 2006/48/WE
Art. 25 ust. 9



Ustawa o działalności ubezpieczeniowej



LP. DYREKTYWA
USTAWA


1.
Art. 1 dyrektywy 2007/44/WE
Art. 35 ust. 9
(art. 1 lit. g dyrektywy 92/49/EWG)


2.
Art. 15 dyrektywy 92/49/EWG
Art. 35, art. 36

3.
art. 15a dyrektywy 92/49/EWG
Art. 35g, art. 35h, art. 35i, art. 35j

4.
art. 15b dyrektywy 92/49/EWG
Art. 35h, art. 35b

5.
art. 15c dyrektywy 92/49/EWG
Art. 35f

6.
Art. 4 dyrektywy 2007/44/WE
Art. 223f
(art. 2 i n. Dyrektywy 2005/68/WE)

Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi



LP. DYREKTYWA
USTAWA


1.
Art. 3 dyrektywy 2007/44/WE
Art. 106
(art. 4 ust. 1 pkt 27 i art. 10 ust. 3-4 dyrektywy
2004/39/WE)


2.
Art. 10 ust. 3 i 4 dyrektywy 2004/39/WE
Art. 106 , art. 106f, art. 107

3.
Art. 10a
Art. 106g, art. 106h, art.106i, art.106j

4.
Art. 10b
Art. 106h, 106b






02_11zb
ODWROTNA TABELA ZBIE NO CI1

przepisów projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo bankowe, ustawy o działalności
ubezpieczeniowej, ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym


z przepisami Dyrektywy 2007/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia

5 września 2007r. zmieniającej dyrektywę Rady 92/49/EWG oraz dyrektywy
2002/83/WE, 2004/39/WE, 2005/68/WE i 2006/48/WE w zakresie zasad proceduralnych i
kryteriów oceny stosowanych w ramach oceny ostrożnościowej przypadków nabycia
lub zwiększenia udziałów w podmiotach sektora finansowego.



LP. Jednostka
Art. 5
Uzasadnienie
redakcyjna
dyrektywy
projektu
2007/44/WE
ustawy
Zmieniający
Prawo
dyrektywę
bankowe
2006/48/WE
1.
Art. 25
Art. 12 ust. 1,
ustawy Prawo Art. 19 dyr.
bankowe
2006/48/WE

2.
Art. 25a
Art. 19, Art.
19b dyr.
2006/48/WE
3. Art.
25b
Art. 19a dyr.
2006/48/WE
4. Art.
25c

Art. 25c ustanawia zasadę, zgodnie z którą
zawiadomienie i załączane do niego dokumenty
powinny być sporządzone w języku polskim lub
przetłumaczone na język polski oraz obowiązek
legalizacji dokumentów sporządzonych w języku
obcym. Obowiązku legalizacji nie stosuje się, jeżeli
zostały one sporządzone w państwie, będącym stroną
Konwencji znoszącej wymóg legalizacji
zagranicznych dokumentów urzędowych,
sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r.
(Dz. U. z 2005 r., Nr 112, poz. 938).

5. Art.
25d

Art. 25d przewiduje możliwość złożenia przez
podmiot składający zawiadomienie oświadczenia
zastępującego wymagany dokument, w szczególności
w sytuacji gdy prawo kraju właściwego nie
przewiduje sporządzenia takiego dokumentu, a
informacje, jakie dokument taki mógłby zawierać, są

1W niniejszej tabeli nie cytowano treści przepisów. Przytoczenie pełnej treści wszystkich przepisów w tabeli
spowodowałoby zbytnią jej obszerność, z uwagi na zakres dokonywanej implementacji.
niezbędne dla dokonania prawidłowej oceny skutków
zdarzenia, którego dotyczy wniosek. Przepis ten,
uwzględnia przypadki odmienności, jakie mogą
występować w państwach obcych. Może bowiem
dojść do sytuacji, w której wymagane przez prawo
polskie informacje lub dokumenty nie mogą być
uzyskane w państwie macierzystym podmiotu
dokonującego zgłoszenia. Wówczas wystarczającym
będzie złożenie stosownego oświadczenia przez
składającego wniosek lub osobę, której sprawa
dotyczy. W przypadku braku wymaganego
dokumentu lub informacji oraz niezłożenia takiego
oświadczenia, KNF musiałby wezwać do
uzupełnienia braków, a konsekwencji cała procedura
uległaby przedłużeniu. W przypadku zaś braku
kompletu dokumentów i informacji zachodziłaby
przesłanka do zgłoszenia sprzeciwu, wymieniona w
art. 25h ust. 1 pkt 1 lub 2.

6. Art.
25e

Art. 25e nakłada na podmioty mające miejsce
zamieszkania lub siedzibę poza granicami kraju
obowiązek ustanowienia na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do
dokonywania doręczeń w toku postępowania w
przedmiocie zawiadomienia oraz określa skutki
braku jego ustanowienia – pozostawienie w aktach ze
skutkiem doręczenia. Komisja Nadzoru Finansowego
obowiązana jest poinformować podmiot składający
zawiadomienie o skutkach niedopełnienia obowiązku
ustanowienia pełnomocnika (art. 25e ust. 2 zdanie
drugie). Obowiązek ustanowienia pełnomocnika do
doręczeń nie dotyczy podmiotów, które swoją
siedzibę lub miejsce zamieszkania mają na
terytorium RP. Celem wprowadzenia tej instytucji
jest usprawnienie procesu doręczeń i wyłączenie
przypadku, kiedy na treść rozstrzygnięcia sprawy
mogłyby wywrzeć decydujący wpływ czynniki
pozamerytoryczne, to jest terminowość doręczenia
decyzji. Dla zapewnienia stronom postępowań
gwarancji ochrony ich praw wyłączono spod rygoru
pozostawienia w aktach ze skutkiem doręczenia –
decyzję kończącą postępowanie w przedmiocie
zawiadomienia.

7 Art.
25f
Art.19b dyr.

2006/48/WE
8 Art.
25g
Art.
19
dyr.

2006/48/WE
9
Art.
25h
Art. 19a dyr.
2006/48/WE

2
10 Art.
25i
Art. 19 dyr.

2006/48/WE
11 Art. 25j
Art. 19 ust. 6
dyr.
2006/48/WE
12 Art.
25k

Art. 25k wprowadza zasadę, że w przypadku
uchylenia przez sąd administracyjny decyzji w
przedmiocie sprzeciwu, termin 60 - dniowy biegnie
od dnia, w którym organowi nadzoru doręczono
prawomocny wyrok sądu administracyjnego. Ww.
przepis, zakreśla ramy czasowe stanu niepewności
stron planowanej transakcji oraz rozstrzyga
ewentualne wątpliwości, w jaki sposób należy
wyznaczyć termin na ponowne rozstrzygniecie
sprawy administracyjnej, wszczętej złożonym
zawiadomieniem, o którym mowa w art. 25 ust. 1.


Art. 25l

Art. 25l określa sankcje, które mogą być zastosowane
wobec podmiotu nabywającego/obejmującego akcje
banku krajowego za dokonanie transakcji nabycia lub
objęcia akcji, z naruszeniem warunków określonych
w ustawie. Za takie sankcje ustawa uznaje zakaz
wykonywania prawa głosu z tak nabytych albo
objętych akcji lub praw z akcji, a przypadku
wykonywania uprawnień podmiotu dominującego –
zakaz uczestniczenia w czynnościach z zakresu
reprezentacji banku krajowego przez członków
zarządu tego banku powołanych przez podmiot
dominujący, a także analogicznie – przez członków
zarządu, prokurentów lub osoby pełniące w
podmiocie dominującym funkcje kierownicze.
Artykuł ten przewiduje ponadto nieważność uchwał
walnego zgromadzenia podjętych z udziałem głosów
z akcji, w stosunku do których obowiązuje sankcja
bezskuteczności prawa głosu. Powzięta uchwała
przez walne zgromadzenie zachowuje swoją
ważność, jeśli spełnia wymogi kworum oraz
większości głosów oddanych bez uwzględnienia
głosów nieważnych. Komisji Nadzoru Finansowego,
podobnie jak w dotychczasowych przepisach ustawy
Prawo bankowe, przysługuje prawo wytoczenia
powództwa o stwierdzenie nieważności uchwały
walnego zgromadzenia. Art. 25l ust. 4 stanowi
również o nieważności czynności z zakresu
reprezentacji banku krajowego podejmowanych z
udziałem członków zarządu z naruszeniem ust. 2. W
przepisach art. 25l ust. 5 przewidziana jest
możliwość nakazania, w drodze decyzji KNF, zbycia
akcji banku krajowego, w wyznaczonym przez
Komisję terminie, a w przypadku niewywiązywania

3
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: