eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki

Komisyjny projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki

projekt ustawy dotyczy zmian w zakresie organizacji i funkcjonowania nauki w Polsce, które stanowią wprowadzenie do kompleksowej reformy nauki

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2812
  • Data wpłynięcia: 2010-02-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 620

2812-s



Warszawa, 16 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-34(4)/10






Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy:
- Przepisy wprowadzające ustawy
reformujące system nauki (druk nr
2812).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.


(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu wobec komisyjnego projektu ustawy –Przepisy wprowadzające ustawy
reformujące system nauki
(druk nr 2812)

Rząd popiera komisyjny projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące
system nauki (druk nr 2812).

Uzasadnienie:

W każdym z wniesionych do Sejmu rządowych projektów ustaw reformujących system nauki, a
mianowicie:
- ustawy o zasadach finansowania nauki (druk nr 1637),
- ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (druk nr 1636),
- ustawy o Narodowym Centrum Nauki(druk nr 1588),
- ustawy o instytutach badawczych (druk nr 1629),
- ustawy o Polskiej Akademii Nauk (druk nr 1587)
zawarte zostały zmiany w obowiązujących przepisach oraz przepisy przejściowe właściwe dla
regulowanej projektem ustawy materii.
W trakcie prac Podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego posłowie uznali za
uzasadnione, aby wszystkie przepisy przejściowe i wprowadzające zostały ujęte razem w
odrębnej ustawie – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki.
Zdaniem rządu takie rozwiązanie jest słuszne. Zapewni to większą przejrzystość i czytelność
oraz spójność przepisów
Projektowana ustawa nie wnosi nowych rozwiązań merytorycznych ani dodatkowych skutków
prawnych, społecznych, gospodarczych lub finansowych, gdyż przepisy w niej ujęte zostały
przeniesione z ww. pięciu projektów ustaw.
Jednakże w opinii Rządu należy rozważyć celowość doprecyzowania regulacji objętych
poselskim projektem ustawy, zwłaszcza w zakresie kwestii podatkowych.
1. Zaproponowane w art. 10 ust. 1 i art. 12 pkt 1 projektu ustawy przepisy przewidujące zmiany
w ustawie o podatku rolnym i w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do
zwolnień dla instytutów naukowych i pomocniczych jednostek naukowych Polskiej Akademii
Nauk zawierają nieprecyzyjne zapisy w brzmieniu „w odniesieniu do mienia, które jest
niezbędne do realizacji zadań określonych w art. 2 ustawy o Polskiej Akademii Nauk”. Przy
takim sformułowaniu brak będzie czytelnych kryteriów stosowania zwolnień z wymienionych
podatków. Ponadto, zgodnie z art. 69 ust. 1 projektu ustawy, zasób nieruchomości niezbędny
do realizacji zadań określonych w art. 2 ustawy o Polskiej Akademii Nauk zostanie ustalony
dopiero w terminie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy. Do tego czasu określenie
przedmiotów opodatkowania będzie więc problematyczne.
2.Brak jest uzasadnienia dla użycia w w art. 10 ust. 1 i art. 12 pkt 1 pojęcia „mienia” dla
określenia zakresu projektowanych zwolnień. Opodatkowaniem podatkiem rolnym podlegają
grunty odpowiednio sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków, z wyjątkiem gruntów
zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej inne niż działalność rolnicza. Natomiast
opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty
budowlane: grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z
prowadzeniem działalności gospodarczej.
3.Ograniczenie zwolnień, o których mowa w art. 10 i 12 projektu ustawy, jedynie do
przedmiotów opodatkowania niezbędnych do realizacji zadań statutowych powoduje
ograniczenie stosowanego obecnie zakresu tych zwolnień. Jednocześnie nie przewiduje się
odmiennego terminu wejścia w życie tych przepisów. W obecnym stanie prawnym ze
zwolnienia korzystają placówki naukowe PAN w odniesieniu do wszystkich przedmiotów
opodatkowania stanowiących własność lub będących w posiadaniu PAN, za wyjątkiem
zajętych na działalność gospodarczą. Wejście w życie proponowanych przepisów w trakcie
roku podatkowego może skutkować naruszeniem jednej z generalnych zasad prawa tj. zasady
niewprowadzania zmian w prawie podatkowym w czasie trwania roku podatkowego. Wobec
powyższego należałoby rozważyć określenie wejścia w życie proponowanych przepisów od
początku roku.
4.W art. 23 projektu ustawy przewiduje się zmianę w art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku
leśnym, w wyniku której zakresem zwolnienia od tego podatku objęte byłyby wszystkie lasy
będące we własności lub posiadaniu instytutów naukowych lub pomocniczych jednostek
naukowych PAN. W przeciwieństwie do zakresu zwolnień z podatku od nieruchomości i
rolnym nie wprowadzono ograniczenia do mienia niezbędnego do realizacji zadań
statutowych. Brak jest uzasadnienia dla takiego różnicowania zakresu zwolnień.
5.W proponowanym brzmieniu pkt. 3 w ust. 2 art. 12 ustawy o podatku rolnym (art. 10 projektu)
i pkt 3 w ust. 2 art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (art. 12 projektu) właściwszym
byłoby odniesienie się do „przepisów o Polskiej Akademii Nauk” a nie do konkretnej ustawy,
tj. ustawy z dnia …. o Polskiej Akademii Nauk.
6.Sygnalizujemy także problem niespójności zapisów w projekcie ustawy wynikających z
różnych terminów wejścia w życie nowych regulacji . Na mocy art. 80 projektowana ustawa
ma wejść w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia. W tym samym terminie wejdą w życie
zmiany w ustawach nią zmienianych – art. 10 - 30. Nowe ustawy reformujące system nauki, w
tym o instytutach badawczych, o Polskiej Akademii Nauk, o zasadach finansowania nauki,
wejdą w życie po upływie trzech miesięcy od ich opublikowania W tej sytuacji, w okresie od
dnia wejścia w życie przepisów wprowadzających, do dnia wejścia w życie innych ustaw z
pakietu, powstałaby luka prawna, co jest szczególnie istotne w zakresie przepisów
podatkowych. Wobec tego należałoby dostosować termin wejścia w życie ustawy – Przepisy
wprowadzające ustawy reformujące system nauki, w tym zwłaszcza w zakresie zmian w
ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, do terminów określonych w art. 1, 4 i 8
(terminy wejścia w życie ustawy o zasadach finansowania nauki, ustawy o Polskiej Akademii
Nauk i ustawy o instytutach badawczych.
7. Wydaje się także wskazane uzupełnienie zapisu art. 34 ust. 2 o zespół do spraw badań
dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa.

Reasumując wyjaśniamy, że rząd popiera inicjatywę poselską w sprawie
komisyjnego projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system
nauki. Przedstawione propozycje doprecyzowania niektórych przepisów mają na celu
uniknięcie mogących się w przyszłości pojawić wątpliwości interpretacyjnych przy ich
stosowaniu.

strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: