Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- projekt ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Wizowy
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2806
- Data wpłynięcia: 2010-02-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 531
2806
T
art. 1 pkt Art. 85
prowadzenie postępowania
15 lit. b
1b. Organy Służby Celnej mogą sprawować
celnego zadań ustawowych. W
kontrolę legalności pobytu cudzoziemców na
razie zaistnienia przesłanek do
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
podjęcia kontroli legalności
pobytu cudzoziemca w trakcie
wykonywania tych innych zadań
ustawowych organy Służby Celnej
musiałyby wzywać do
przeprowadzenia tej kontroli
uprawnione organy, np. Straży
Granicznej lub Policji. Byłoby to
nieekonomiczne z punktu
widzenia finansów państwa, gdyż
wymagałoby zaangażowania
dwóch organów zamiast jednego.
Obecny stan prawny
powodowałby również utrudniania
dla cudzoziemców, którzy są
poddawani kontroli legalności
pobytu, z uwagi na zbędne
wydłużenie czasu jej trwania.
51
51. art.
6
Art. 6
T
art. 1 pkt Art. 86a. 1 Funkcjonariusz Straży Granicznej,
Przepis upoważnia
rozporządzenia
1. Dostęp do VIS w celu wprowadzania,
16
Policji lub funkcjonariusz celny oraz
funkcjonariuszy Straży
(WE) nr
korygowania lub usuwania danych, o których
pracownik Urzędu do Spraw Cudzoziemców
Granicznej, Policji lub
767/2008
mowa w art. 5 ust. 1, zgodnie z niniejszym
lub urzędu wojewódzkiego pobiera od
funkcjonariuszy celnych oraz
rozporządzeniem jest zarezerwowany
cudzoziemca odciski linii papilarnych w celu
pracowników Urzędu do Spraw
wyłącznie dla odpowiednio upoważnionego
ustalenia tożsamości, jeżeli w toku kontroli
Cudzoziemców lub urzędu
personelu organów wizowych.
legalności pobytu cudzoziemiec nie okaże
wojewódzkiego do pobrania
2. Dostęp do VIS do celów przeglądania
dokumentu, na podstawie którego można
od kontrolowanego cudzoziemca
danych jest zarezerwowany wyłącznie dla
ustalić jego tożsamość lub w przypadku, gdy
odcisków linii papilarnych
odpowiednio upoważnionego personelu tych
zachodzi uzasadnione podejrzenie co do
podczas kontroli legalności pobytu
organów każdego państwa członkowskiego,
autentyczności dokumentu okazanego przez
cudzoziemców na terytorium
które są organami właściwymi do realizacji
cudzoziemca.
Rzeczypospolitej Polskiej.
celów określonych w art. 15–22, i
2. Funkcjonariusz Straży Granicznej, Policji
Uregulowanie wprowadzono
ograniczony do zakresu, w jakim dane te
lub funkcjonariusz celny oraz pracownik
mając na uwadze realizację
wymagane są do wykonywania ich zadań
Urzędu do Spraw Cudzoziemców lub urzędu
podczas kontroli legalności pobytu
zgodnie z tymi celami i proporcjonalnie do
wojewódzkiego w toku kontroli legalności
przepisów rozporządzenia
zamierzonych celów.
pobytu może pobrać od cudzoziemca odciski
Parlamentu Europejskiego i Rady
3. Każde państwo członkowskie wyznacza
linii papilarnych w celu weryfikacji
(WE) Nr 767/2008 z dnia 9 lipca
właściwe organy, których odpowiednio
tożsamości posiadacza wizy Schengen lub w
2008 r. w sprawie Wizowego
upoważniony personel ma dostęp pozwalający
celu stwierdzenia jej autentyczności, w razie
Systemu Informacyjnego (VIS)
wprowadzać, modyfikować, usuwać lub
wątpliwości co do tożsamości cudzoziemca
oraz wymiany danych pomiędzy
przeglądać dane w VIS. Każde państwo
lub autentyczności wizy Schengen.
państwami członkowskimi na
członkowskie niezwłocznie przekazuje
3. Ustalenie tożsamości cudzoziemca,
temat wiz krótkoterminowych
Komisji wykaz tych organów, w tym
weryfikacja tożsamości posiadacza wizy
(rozporządzenie w sprawie VIS)
organów, o których mowa w art. 41 ust. 4,
Schengen lub stwierdzenie autentyczności
(Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008,
oraz wszelkie zmiany tego wykazu. W
wizy odbywa się poprzez sprawdzenie
s. 60).
wykazie tym należy określić, do jakich celów
odcisków linii papilarnych pobranych od
każdy z tych organów może przetwarzać dane
cudzoziemca w Wizowym Systemie
zawarte w VIS.
Informacyjnym.
W terminie 3 miesięcy od rozpoczęcia
funkcjonowania VIS zgodnie z art. 48 ust. 1
Komisja publikuje skonsolidowane wykazy w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W
przypadku wprowadzenia zmian do wykazu
Komisja publikuje raz w danym roku
zaktualizowany skonsolidowany wykaz.
52
art.
7
Art. 7
T
rozporządzenia
1. Każdy właściwy organ uprawniony do
(WE) nr
dostępu do VIS zgodnie z niniejszym
767/2008
rozporządzeniem zapewnia wykorzystanie
VIS w zakresie koniecznym, odpowiednim i
proporcjonalnym do wykonywania zadań
właściwych organów.
2. Każdy właściwy organ zapewnia, by w
trakcie korzystania z VIS nie dochodziło do
dyskryminacji osób ubiegających się o wizę
lub jej posiadaczy ze względu na płeć, rasę
lub pochodzenie etniczne, religię lub
światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub
orientację seksualną, oraz zapewnia pełne
poszanowanie godności ludzkiej i
integralności osoby ubiegającej się o wizę lub
jej posiadacza.
53
art.
19
Art. 19
T
rozporządzenia
1. Wyłącznie w celu weryfikacji tożsamości
(WE) nr
posiadacza wizy lub autentyczności wizy lub
767/2008
w celu sprawdzenia, czy warunki wjazdu,
pobytu lub zamieszkania na terytorium
państw członkowskich są spełnione, organy
właściwe do prowadzenia na terytorium
państw członkowskich kontroli w celu
sprawdzenia, czy zostały spełnione warunki
wjazdu, pobytu lub zamieszkania na
terytorium państw członkowskich, posiadają
możliwość wyszukiwania informacji za
pomocą numeru naklejki wizowej łącznie z
weryfikacją odcisków palców posiadacza
wizy lub numeru naklejki wizowej.
W odniesieniu do posiadaczy wizy, których
odciski palców nie mogą być wykorzystane,
wyszukiwanie danych odbywa się jedynie na
podstawie numeru naklejki wizowej.
2. Jeżeli wyszukiwanie informacji według
danych wymienionych w ust. 1 wskazuje na
to, że dane dotyczące posiadacza wizy są
zarejestrowane w VIS, właściwy organ
uzyskuje, wyłącznie do celów, o których
mowa w ust. 1, dostęp do celów przeglądania
następujących danych zawartych w pliku
danych dotyczących wniosku oraz w pliku(-
ach) powiązanym (-ych) odsyłaczami zgodnie
z art. 8 ust. 4:
a) informacji o statusie i danych
pochodzących z formularza wniosku, o
których mowa w art. 9 ust. 2 i 4;
b) fotografii;
c) danych, o których mowa w art. 10, 13 i 14,
wprowadzonych w związku z wizą (wizami)
wydanymi, unieważnionymi lub cofniętymi
lub z wizami, których ważność została
przedłużona lub skrócona.
3. W przypadku gdy kontrola posiadacza wizy
lub samej wizy nie przyniesie rezultatu lub w
przypadku wątpliwości co do tożsamości
posiadacza wizy, autentyczności wizy lub
dokumentu podróży, należycie upoważniony
personel właściwych organów uzyskuje
dostęp do danych zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2.
54
52.
art. 2 pkt 2-5
Art. 2
T
art. 1 pkt Art. 88 ust. 1 pkt 4a - jego dane znajdują się
Zmiana polega na wskazaniu wizy
rozporządzenia
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje
17
w Systemie Informacyjnym Schengen do
Schengen w miejsce
(WE) nr
się następujące definicje:
celów odmowy wjazdu, jeżeli cudzoziemiec
dotychczasowej wizy jednolitej,
810/2009
2) "wiza" oznacza zezwolenie wydawane
przebywa na terytorium Rzeczypospolitej
zgodnie z terminologią
przez państwo członkowskie na:
Polskiej w ruchu bezwizowym lub na
wprowadzoną projektowaną
a) tranzyt przez terytorium państw
podstawie wizy Schengen, z wyłączeniem
ustawą, oraz doprecyzowaniu, że
członkowskich lub planowany pobyt na
wizy upoważniającej tylko do wjazdu i
chodzi o wizę Schengen
terytorium państw członkowskich
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
upoważniającą do wjazdu i pobytu
nieprzekraczający trzech miesięcy w
Polskiej;
na terytorium Rzeczypospolitej
dowolnym sześciomiesięcznym okresie,
Polskiej.
licząc od dnia pierwszego wjazdu na
terytorium państw członkowskich;
b) tranzyt przez międzynarodową strefę
tranzytową portów lotniczych państw
członkowskich;
3) "wiza jednolita" oznacza wizę ważną na
całym terytorium państw członkowskich;
4) "wiza o ograniczonej ważności
terytorialnej" oznacza wizę ważną na
terytorium jednego lub kilku, lecz nie
wszystkich, państw członkowskich;
5) "tranzytowa wiza lotniskowa" oznacza
wizę uprawniającą do tranzytu przez
międzynarodową strefę tranzytową jednego
lub kilku portów lotniczych państw
członkowskich;
53.
art. 2 pkt 2-5
Art. 2
T
art. 1 pkt Art. 89 ust. 1 pkt 3 - cudzoziemiec przebywa
Zmiana dotyczy wskazania wizy
rozporządzenia
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje
18
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
Schengen zamiast wizy jednolitej
(WE) nr
się następujące definicje:
podstawie wizy Schengen upoważniającej
oraz odesłania do właściwego
810/2009
2) "wiza" oznacza zezwolenie wydawane
tylko do wjazdu i pobytu na terytorium
przepisu określającego cel, w
przez państwo członkowskie na:
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o którym
jakim jest wydawana wiza.
a) tranzyt przez terytorium państw
mowa w art. 26 ust. 1 pkt 26 lub zezwolenia
członkowskich lub planowany pobyt na
na zamieszkanie na czas oznaczony
terytorium państw członkowskich
udzielonego na podstawie art. 53a ust. 2.
nieprzekraczający trzech miesięcy w
dowolnym sześciomiesięcznym okresie,
licząc od dnia pierwszego wjazdu na
terytorium państw członkowskich;
b) tranzyt przez międzynarodową strefę
tranzytową portów lotniczych państw
członkowskich;
3) "wiza jednolita" oznacza wizę ważną na
całym terytorium państw członkowskich;
55
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2806
› Pobierz plik