eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Wizowy

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2806
  • Data wpłynięcia: 2010-02-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 531

2806

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty
objęte ustawą
Przepisy ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw będą
oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy
właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa
Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
c) Szefa Agencji Wywiadu,
d) Komendanta Głównego Straży Granicznej i komendantów oddziałów i placówek
Straży Granicznej,
e) Komendanta
Głównego Policji,
f) ministra
właściwego do spraw zagranicznych,
g) ministra
właściwego do spraw wewnętrznych,
h) ministra
właściwego do spraw finansów publicznych,
i) Szefa
Służby Celnej,
j) konsulów,
k) wojewodów,
l) jednostki
samorządu terytorialnego (gminy),
3) organy
zobowiązane do wydania aktów wykonawczych wynikających z projektowanej
regulacji:
a) ministra
właściwego do spraw wewnętrznych,
b) ministra
właściwego do spraw zagranicznych,
c) ministra
właściwego do spraw zdrowia.



37

2. Konsultacje
Projekt ustawy został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych i
administracji.
W procesie uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy został przedstawiony do
zaopiniowania wojewodom, Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych,
Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
W wyniku przeprowadzonej analizy uwag zgłoszonych przez poszczególnych wojewodów
wybrano te, których uwzględnienie było w projekcie możliwe i wprowadzono stosowne
zmiany. Jednakże część z przekazanych uwag nie mogła zostać przyjęta ze względu bądź na
zakres proponowanych zmian, daleko wykraczający poza przyjęte założenia nowelizacji, bądź
niewłaściwą interpretację przepisów, bądź też charakter propozycji, jedynie sygnalizujący
określone problemy.
Uwagi zgłoszone przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz Helsińską
Fundację Praw Człowieka zostały omówione podczas konferencji uzgodnieniowej, w czasie
której ustalono, w jakim zakresie uwagi te zostaną uwzględnione, oraz wyjaśniono, dlaczego
niektóre nie mogą zostać zaakceptowane.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała projekt
ustawy.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i
Administracji. Wnioskodawca nie otrzymał zgłoszeń podmiotów
zainteresowanych pracami nad projektem w trybie przepisów tej ustawy.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Skutki finansowe związane z wejściem w życie projektowanej ustawy obejmą:
1) koszty związane z dokonaniem nowych tłumaczeń pouczeń dla cudzoziemców o
zasadach i trybie postępowania oraz o przysługujących im prawach i ciążących na nich
obowiązkach w sprawach uregulowanych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o
cudzoziemcach
38

W
związku ze zmianą niektórych przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o
cudzoziemcach konieczne jest przygotowanie nowych pouczeń dla cudzoziemców o
zasadach i trybie postępowania oraz o przysługujących im prawach i ciążących na nich
obowiązkach w sprawach uregulowanych w ustawie i dokonanie ich tłumaczenia.
Szacuje
się, że koszty z tym związane wyniosą 20 000 zł. Koszty te zostaną sfinansowane
w ramach środków zaplanowanych w budżecie państwa w części 42 – Sprawy
wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze
środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, i nie będą
stanowić tytułu do ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.
2) koszty
związane ze zmianą przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach
dotyczących zaproszeń
Koszty te obejmą wydatki związane z przygotowaniem nowego wzoru zaproszenia i
wydrukowaniem blankietów zaproszeń według nowego wzoru, które wyniosą łącznie ok.
298 590 zł.
Oszacowania ww. kosztów dokonano, biorąc pod uwagę, że:
– koszty przygotowania nowego wzoru zaproszenia wyniosą ok. 12 500 zł
(wprowadzeniu zmian w tekstach wykonanych metodą offsetową – bez zmiany matrycy
stalorytniczej),
– koszty wydrukowania blankietów zaproszeń według nowego wzoru wyniosą ok. 286
090 zł, przy założeniu, że cena jednostkowa zaproszenia wyniesie ok. 4,27 zł (zgodnie z
informacją uzyskaną z Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych) oraz że liczba
wydawanych zaproszeń, których w 2008 r. wydano ok. 60 000, ulegnie zwiększeniu do
ok. 67 000.
Ww. koszty związane z przygotowaniem nowego wzoru zaproszenia i wydrukowaniem
blankietów zaproszeń według nowego wzoru zostaną sfinansowane w ramach środków
zaplanowanych w budżecie państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której
dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków będących
w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, i nie będą stanowić tytułu do
ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.
Zmiana wzoru formularza wniosku o wpisanie zaproszenia do ewidencji zaproszeń nie
pociągnie za sobą dodatkowych kosztów związanych z ich przygotowaniem i
39

wydrukowaniem. Przygotowanie nowego wzoru wniosku będzie polegało na
dostosowaniu dotychczasowego wzoru do zmian wprowadzonych w ustawie z dnia 13
czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (nie powstaną przy tym żadne koszty – wzór zostanie
przygotowany w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców). Natomiast co do kosztów
wydrukowania formularza wniosku o wpisanie zaproszenia do ewidencji zaproszeń, to
należy zauważyć, że koszty te już obecnie są ponoszone przez wojewodów w każdym
roku i są uwzględniane przy planowaniu wydatków w budżetach wojewodów. Nie będzie
zatem żadnych dodatkowych wydatków związanych z wprowadzeniem nowego wzoru
formularza wniosku o wpisanie zaproszenia do ewidencji zaproszeń w stosunku do tych,
które zostały zaplanowane w budżetach wojewodów na ten cel. rodki finansowe
zaplanowane w budżetach wojewodów na 2009 r. z przeznaczeniem na druk formularzy
wniosku o wpisanie zaproszenia do ewidencji zaproszeń stanowiły kwotę ok. 42 000 zł.
3) koszty
związane z modernizacją Systemu Pobyt w zakresie wydawanych wiz i zaproszeń

Koszty te szacuje się na kwotę 250 000 zł. Zostaną one sfinansowane w ramach środków
zaplanowanych w budżecie państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której
dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków będących
w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, i nie będą stanowić tytułu do
ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.
4) koszty związane z modernizacją systemów informatycznych Urzędu do Spraw
Cudzoziemców służących do realizacji zadań, o których mowa w art. 33, art. 34, art. 46
ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach w brzmieniu nadanym projektowaną
ustawą, a w szczególności z wprowadzeniem nowej funkcjonalności, o której mowa w
art. 47 i art. 48 ustawy
Koszty te szacuje się na kwotę 250 000 zł. Zostaną one sfinansowane w ramach środków
zaplanowanych w budżecie państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której
dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków będących
w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, i nie będą stanowić tytułu do
ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.
5) koszty zakupu urządzeń do pobierania odcisków linii papilarnych od cudzoziemców w
celu sprawdzenia w Wizowym Systemie Informacyjnym
W związku z wprowadzeniem w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach
uprawnienia do pobierania od cudzoziemca odcisków linii papilarnych podczas kontroli
40

legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powstanie
konieczność zakupu urządzeń do pobierania odcisków linii papilarnych w celu
sprawdzenia ich w Wizowym Systemie Informacyjnym.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Komendy Głównej Straży Granicznej koszt
zakupu ww. urządzenia wynosi ok. 3 500 euro (4-palcowego). Straż Graniczna posiada
już takie urządzenia. Mając na uwadze, że kontrola legalności pobytu cudzoziemców w
Polsce należy także do organów Policji, Służby Celnej oraz Szefa Urzędu do Spraw
Cudzoziemców i wojewodów, należy przyjąć, że ww. podmioty powinny posiadać
urządzenia do pobierania odcisków linii papilarnych w celu sprawdzenia ich w Wizowym
Systemie Informacyjnym. Z informacji uzyskanej z Komendy Głównej Policji wynika,
że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyraził zgodę na korzystanie przez
Policję z urządzeń do pobierania odcisków linii papilarnych będących w posiadaniu
Straży Granicznej, w celu zredukowania kosztów związanych z wykonywaniem tego
zadania, a zatem po stronie Policji nie będzie ww. kosztów.
Wydatki na zakup urządzeń do pobierania odcisków linii papilarnych przez pozostałe
podmioty wyniosą łącznie równowartość ok. 714 000 euro, co po przeliczeniu tej kwoty
na walutę polską po kursie średnim ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski w dniu 30
listopada 2009 r. (1 euro = 4,1431 zł) daje ok. 2 958 173,40 zł. Składają się na to
następujące koszty do poniesienia przez:
a) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców – ok. 3 500 euro = 14 500,85 zł (1
urządzenie),
b) organy
Służby Celnej – ok. 651 000 euro = 2 697 158,10 zł (186 urządzeń),
c) wojewodów – ok. 59 500 euro = 246 514,45 zł (17 urządzeń, w tym 2 urządzenia dla
mazowieckiego urzędu wojewódzkiego i po 1 urządzeniu dla pozostałych urzędów
wojewódzkich).
Konieczność zaplanowania środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z
zakupem urządzeń do pobierania odcisków linii papilarnych w budżetach Szefa Urzędu
do Spraw Cudzoziemców, Szefa Służby Celnej i wojewodów powstanie wówczas, gdy
będzie znana data rozpoczęcia funkcjonowania Systemu Informacji Wizowej w
Rzeczypospolitej Polskiej, która zostanie określona przez Komisję Europejską (nie
wydaje się, żeby miało to nastąpić w 2010 r.).
41

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: