Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
projekt przewiduje zmiany i uzupełnienia legislacyjne dotyczące zasad i procedur kontroli wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu zmierzające do podniesienia efektywności działań kontrolnych nadzoru budowlanego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2785
- Data wpłynięcia: 2010-02-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
- data uchwalenia: 2010-05-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 114, poz. 760
2785
12
Konsultacje wykazały, że zaproponowane w projekcie regulacje zmierzające do
podniesienia efektywności działań kontrolnych nadzoru budowlanego, są pozytywnie
oceniane przez te organizacje. Dwie organizacje, a mianowicie Stowarzyszenie Producentów
Wełny Mineralnej i Szklanej oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa, zgłosiły kilka uwag
szczegółowych do poszczególnych przepisów projektu ustawy, niezmieniających istoty
proponowanych regulacji. Propozycje te ze względów merytorycznych i formalnych nie
zostały uwzględnione.
02/02/BS
Tabela zbieżności
TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU
1) Dyrektywy Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i
PRAWNEGO/WDRA ANYCH AKTÓW
administracyjnych Państw członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych,
PRAWNYCH
2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 764/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające procedury
dotyczące stosowania niektórych krajowych przepisów technicznych do produktów wprowadzanych legalnie do obrotu w
innym państwie członkowskim oraz uchylające decyzję nr 3052/92/WE,
3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w
zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające
rozporządzenie (EWG) nr 339/93określa
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIJ
Jedn.
Treść przepisu UE
Koniec
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
zność
red.
projekcie przepisów wykraczających
Wdroże
poza minimalne wymogi prawa UE
nia
T/N
Art.
Dyrektywa 89/106/EWG
Art. 1
1) w art. 5 w ust. 1:
W ustawie o wyrobach budowlanych, w art. 4 i
6 ust.
6.2. Państwa członkowskie zezwolą,
T
pkt 1
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
5, określone zostały zasady wprowadzania
jednakże na wprowadzenie na rynek na
„3) oznakowany, z zastrzeżeniem ust. 4, znakiem wyrobów budowlanych do obrotu.
swoim terytorium wyrobów, które nie są
budowlanym, którego wzór określa załącznik nr 1 do Dotychczasowe regulacje w tym zakresie nie
objęte art.4 ust. 2, o ile spełniają one
niniejszej ustawy, albo”,
uwzględniały „zasady wzajemnego uznawania”
przepisy krajowe zgodne z traktatem, do
b) dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
uwzględnionej w Traktacie, Dyrektywie
czasu, gdy europejskie specyfikacje
„4) wprowadzony do obrotu legalnie w innym państwie 89/106/EWG oraz w odnoszącym się do tej
techniczne, określone w rozdziałach II i III,
członkowskim Unii Europejskiej, nie objęty zakresem zasady rozporządzeniu 764/2008.
będą stanowić inaczej
przedmiotowym norm zharmonizowanych lub wytycznych Proponowana zmian w art. 5 usuwa istniejącą
do europejskich aprobat technicznych, jeżeli jego obecnie niezgodność polskiego prawa z prawem
Art.
Rozporządzenie nr 764/2008
właściwości użytkowe umożliwiają spełnienie wymagań unijnym w tym zakresie.
6 ust 1
6.1. W przypadku gdy właściwy organ
podstawowych przez obiekty budowlane zaprojektowane i
zamierza podjąć decyzję, o której mowa w
budowane w sposób określony w przepisach, w tym
art. 2 ust. 1, organ ten przesyła podmiotowi
przepisach techniczno budowlanych, oraz zgodnie z
gospodarczemu określonemu zgodnie z art8
zasadami wiedzy technicznej.”;
pisemne powiadomienie o swoim zamiarze,
wskazując przepis techniczny stanowiący
podstawę dla takiej decyzji i przedstawiając
przyczyny techniczne lub naukowe, ze
względu na które:
a) planowana decyzja jest uzasadniona
względami interesu publicznego,
określonymi aw art. 30 Traktatu, lub
odwołuje się do innych nadrzędnych
względów interesu ogólnego; oraz
b) planowana decyzja jest właściwa, by
umożliwić osiągnięcie wyznaczonego celu i
nie wykracza poza to, co jest konieczne do
jego osiągnięcia.
Rozporządzenie 765/2008
T
Art.1
2)
w art. 13 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
Proponowana regulacja zapewnia przepływ
Art.22
22.1. W przypadku gdy państwo
pkt 2 i 3
„5) przekazywanie Głównemu Inspektorowi informacji pomiędzy wojewódzkimi
członkowskie podejmuje lub zamierza
Nadzoru Budowlanego informacji o
inspektorami nadzoru budowlanego a Głównym
podjąć środki zgodnie z art. 20 i uznaje, że
przeprowadzonych kontrolach wyrobów
Inspektorem Nadzoru Budowlanego o
przyczyny uzasadniające te środki lub
budowlanych wprowadzonych do obrotu oraz przeprowadzonych kontrolach i wydanych
skutki stosowania tych środków wykraczają
wydanych postanowieniach i decyzjach; a także o postanowieniach i decyzjach dotyczących
poza jego terytorium, niezwłocznie
wydanych opiniach, o których mowa w pkt 6;”;
wyrobów wprowadzonych do obrotu.
notyfikuje Komisji te środki zgodnie z ust.
Informacje o zastosowanych środkach są
4 niniejszego artykułu. Powiadamia również
3) w art. 14:
udostępniane Prezesowi UOKiK w celu ich
niezwłocznie Komisję o zmianie lub
a) w ust. 1 dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu:
notyfikacji Komisji.
wycofaniu każdego tego rodzaju środków
„5) gromadzenie informacji dotyczących
przeprowadzonych kontroli wyrobów
budowlanych wprowadzonych do obrotu oraz o
wydanych postanowieniach, decyzjach i
opiniach;
6) kontrola działania wojewódzkich organów
nadzoru budowlanego.”,
b) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Minister właściwy do spraw budownictwa,
gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowy zakres informacji o
2
przeprowadzonych kontrolach wyrobów
budowlanych i wydanych postanowieniach,
decyzjach i opiniach, przekazywanej przez
wojewódzkich inspektorów nadzoru
budowlanego Głównemu Inspektorowi
Nadzoru Budowlanego,
2)
sposób i termin przekazywania informacji,
- mając na uwadze potrzebę monitorowania
systemu kontroli wyrobów budowlanych
wprowadzonych do obrotu.”;
Rozporządzenie 765/2008
T
Art. 1
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i
Art. 2
7) „podmioty gospodarcze” to producenci,
Pkt
6) w art. 16:
Rady (WE) 765/2008 określa wspólnotowe
pkt 7
upoważnieni przedstawiciele, importerzy
6 lit b,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
ramy dla nadzoru rynku i kontroli produktów
oraz dystrybutorzy
7, 8, 9,
„2. Właściwy organ lub osoba działająca z jego przywożonych do wspólnoty. Zgodnie z art. 16
10, 11,
upoważnienia, zwane dalej „kontrolującym”, mają prawo rozporządzenia państwa członkowskie
Art. 16
16.1. Państwa członkowskie organizują i
15, 16 i
wstępu na teren obiektów i do pomieszczeń, w których organizują i wykonują nadzór rynku zgodnie z
ust.1, 2 i
wykonują nadzór runku zgodnie z
17
znajdują się wyroby budowlane i dokumenty objęte tymi ramami, w sposób zapewniający
3
przepisami niniejszego rozdziału
zakresem kontroli.”;
możliwość podjęcia skutecznych działań
2.Nadzór rynku gwarantuje, ze objęte
odniesieniu do każdej kategorii wyrobów
wspólnotowym prawem harmonizacyjnym
7)
w art. 17:
podlegającej wspólnotowemu prawodawstwu .
produkty, które przy zastosowanu zgodnie z
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
W przypadku wyrobów budowlanych dotyczy to
ich przeznaczeniem i w przewidywalnych
„1. Kontrole wyrobów budowlanych
wyrobów wprowadzanych do obrotu z
warunkach oraz przy właściwym montażu i
przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego oznakowaniem CE. Ponieważ zasady kontroli
konserwacji zagrażają zdrowiu i
lub w miejscu wykonywania jego działalności, wyrobów budowlanych i zasady działania
bezpieczeństwu użytkowników lub które są
w czasie jej wykonywania oraz w obecności organów nadzoru w tym zakresie określają
niezgodne ze stosownymi wymaganiami
kontrolowanego lub osoby przez niego przepisy ustawy o wyrobach budowlanych, a nie
ustanowionymi we wspólnotowym
upoważnionej.”,
przepisy o systemie oceny zgodności,
prawodawstwie harmonizacyjnym, zostaną
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
odniesienie się w polskim prawie do wymagań
wycifane z obrotu lub ich udostępnienie na
„3. Kontrola dotyczy wyłącznie wyrobu zawartych w wyżej wymienionych
rynku zostanie zakazane lub ograniczone, a
budowlanego, prawidłowości jego oznakowania wspólnotowych ram, a w szczególności
opinia publiczna, Komisja i pozostałe
oraz oceny zgodności i dokumentacji zagwarantowania, że wyroby budowlane
państwa członkowskie zostną należycie o
technicznej dotyczącej tego wyrobu.”;
zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu
tym poinformowane.
użytkowników lub niezgodne z wymaganiami
3. Krajowe struktury i programy nadzoru
8) art. 18 otrzymuje brzmienie:
ustanowionymi w dyrektywie 89/106/EW,
rynku zapewniają możliwość podjęcia
„Art. 18. 1. W trakcie kontroli kontrolujący może żądać od zostaną wycofane z obrotu lub ich dalsze
skutecznych działań w odniesieniu do
kontrolowanego producenta albo importera przedstawienia w udostępnianie na rynku zostanie wstrzymane,
każdej kategorii produktów podlegającej
wyznaczonym terminie:
wiąże się z koniecznością zmian w tej ustawie.
prawodawstwu harmonizacyjnemu.
1) deklaracji zgodności wyrobu budowlanego;
Proponowane zmiany) mające na celu poprawę
2)nazwy i adresu zakładu, w którym wyrób jest skuteczności działań kontrolnych, stanowią
3
Art. 19
wytwarzany, a w przypadku wyrobów importowanych jednocześnie „wypełnienie” wspólnotowych
ust. 1
19.1. Organy nadzoru rynku
nazwę i adres producenta;
ram, określonych w rozporządzeniu 765/08.
przeprowadzają odpowiednie kontrole
3) wykazu uwzględnionych specyfikacji technicznych, o
właściwości produktów w wymaganym
których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2,
zakresie poprzez badania dokumentacji
uwzględnionych Polskich Norm wyrobu albo aprobat
oraz, w stosownych przypadkach , poprzez
technicznych;
fizyczne oględziny i badania laboratoryjne
4)
ogólnego opisu wyrobu budowlanego,
w oparciu o odpowiednie próbki.
schematów oraz instrukcji stosowania tego wyrobu.
Wykonując te czynności, biroą one pod
2. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do
uwage ustalone zasady oceny ryzyka, skargi
zgodności wyrobu budowlanego z wymaganiami
oraz inne informacje.
określonymi w niniejszej ustawie, kontrolujący może
Organy nadzoru rynku mogą wymagać
dodatkowo zażądać od producenta albo importera
udostępnienia przez podmioty gospodarcze
przedstawienia, w wyznaczonym terminie,
dokumentów i informacji, które w ich
następujących dokumentów związanych z oceną
ocenie są niezbędne do celów prowadzenia
zgodności:
przez nie działań, co obejmuje w razie
1)
sprawozdania z przeprowadzonych badań;
konieczności i jeżeli jest to uzasadnione
2)
informacji o wewnętrznej (zakładowej) kontroli
wejście na teren podmiotów gospodarczych
produkcji.
i pobieranie niezbędnych próbek
3. W trakcie kontroli kontrolujący może żądać od
produktów. Mogą one niszczyć produkty
kontrolowanego sprzedawcy:
stanowiące poważne zagrożenie lub
1) wskazania
nazwy
i adresu producenta,
sprawić, że staną się one bezużyteczne w
importera lub sprzedawcy, od którego nabył wyrób
przypadkach, gdy uznają to za niezbędne.
budowlany;
stanowiące poważne zagrożenie.
2)
ogólnego opisu wyrobu budowlanego,
schematów oraz instrukcji stosowania tego wyrobu;
Art. 20
20.1. Państwa członkowskie zapewniają, ze
3)
przedstawienia, w wyznaczonym terminie,
ust. 1
produkty stwarzające poważne zagrożenie,
deklaracji zgodności, jeżeli producent lub importer ma
wymagające szybkiej interwencji, włącznie
siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
z zagrożeniem, którego skutki nie sa
4. W przypadku, gdy kontrolowany wyrób budowlany
odczuwalne bezpośrednio, są wycofywane z
może stwarzać zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub
obrotu lub odzyskiwane, lub że ich
środowiska, kontrolujący może zażądać od
udostępnianie na ich rynku jest zabronione,
kontrolowanego producenta, importera lub sprzedawcy,
oraz informuja o tym niezwłocznie
jeżeli producent lub importer ma siedzibę poza
Komisję, zgodnie z art.22.
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawienia, w
wyznaczonym terminie, dokumentacji technicznej
wyrobu.
5. W trakcie kontroli kontrolujący może ponadto:
1) badać dokumenty w zakresie objętym kontrolą
oraz żądać od kontrolowanego sporządzenia ich
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2785
› Pobierz plik