Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
projekt przewiduje zmiany i uzupełnienia legislacyjne dotyczące zasad i procedur kontroli wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu zmierzające do podniesienia efektywności działań kontrolnych nadzoru budowlanego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2785
- Data wpłynięcia: 2010-02-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
- data uchwalenia: 2010-05-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 114, poz. 760
2785
7
wprowadzanych do obrotu. Proponowane brzmienie art. 34 wprowadza jednakowe
sankcje karne w odniesieniu do wyrobów oznakowanych CE, jak i znakiem budowlanym,
przy czym czyny zabronione w tym artykule zostały przekwalifikowane z kategorii
wykroczenia na przestępstwo (zmiana art. 36). Wprowadzono przy tym, podobnie jak to
ma miejsce w art. 47 ustawy o systemie oceny zgodności, karę grzywny za umieszczanie
na wyrobie budowlanym znaków podobnych do oznakowania CE lub znaku
budowlanego, jeżeli znaki takie mogą wprowadzić w błąd użytkownika, konsumenta lub
sprzedawcę takiego wyrobu budowlanego.
Uzasadnienie szczegółowe do art. 2
1. Zmiana w art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności
(Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.) jest związana z przeniesieniem
przepisów karnych dotyczących wyrobów budowlanych wprowadzanych do obrotu
z oznakowaniem CE do ustawy o wyrobach budowlanych.
2. Zmiana w art. 39a w ust. 3 pkt 2 ma charakter redakcyjny i wynika z proponowanych
zmian w przywołanych tam przepisach ustawy o wyrobach budowlanych.
3. Zmiana art. 44 ustawy o systemie oceny zgodności ma na celu stworzenie podstaw
prawnych do notyfikacji Komisji Europejskiej decyzji organów nadzoru budowlanego
dotyczących wyrobów budowlanych, wydawanych na podstawie przepisów ustawy
o wyrobach budowlanych. W obecnym brzmieniu art. 44 Prezes UOKiK jest zobowiązany
do notyfikacji Komisji Europejskiej wyłącznie decyzji organów wyspecjalizowanych,
o których mowa w art. 41c ust. 3 pkt 1 – 3 oraz ust. 5 ustawy o systemie oceny zgodności.
Ponieważ, zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o systemie oceny zgodności, przepisów art. 41c
nie stosuje się do wyrobów budowlanych, Prezes UOKiK nie ma obecnie podstaw
prawnych do notyfikacji decyzji organów nadzoru budowlanego dotyczących wyrobów
budowlanych, pomimo, że jest to wymagane postanowieniami art. 21 dyrektywy Rady
89/106/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych
i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych.
Podmioty zainteresowane pracami nad projektem ustawy
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury, w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
8
Do prac nad projektem nie zostały zgłoszone podmioty zainteresowane tymi pracami
w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej i została zaopiniowana
przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
Projektowane regulacje nie podlegają procedurze notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.). Proponowane zmiany dotyczą, z wyjątkiem zmian w art. 5 ustawy o wyrobach
budowlanych (art. 1 pkt 2 projektu), zmian i uzupełnień legislacyjnych dotyczących zasad
i procedur kontroli wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu i uwzględniają
regulacje rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca
2008 r. ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do
warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG)
nr 339/93.
Proponowana zmiana w art. 5 ustawy o wyrobach budowlanych odnosi się bezpośrednio
do regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 764/2008
z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającym procedury dotyczące stosowania niektórych krajowych
przepisów technicznych do produktów wprowadzanych legalnie do obrotu w innym państwie
członkowskim oraz uchylającym decyzję nr 3052/92/WE. Jednocześnie, proponowana nowa
regulacja w art. 5 ustawy o wyrobach budowlanych jest zgodna z art. 6 ust. 2 dyrektywy Rady
nr 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych,
wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów
budowlanych.
Projekt ustawy nie dotyczy problematyki samorządu terytorialnego, jak również nie
odnosi się do relacji między samorządem terytorialnym a organami administracji rządowej
i w związku z tym nie wymaga rozpatrzenia przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Eliminacja wyrobów budowlanych niespełniających deklarowanych parametrów
podniesie poziom ochrony konsumentów, zarówno w zakresie bezpieczeństwa użytkowania
obiektów budowlanych, jak i ograniczenia kosztów ich eksploatacji.
Podniesienie skuteczności działań nadzoru budowlanego wpłynie również pozytywnie
na warunki funkcjonowania producentów wyrobów budowlanych działających zgodnie
z prawem, w tym zgodnie z przepisami technicznymi.
Producent, który sprzedaje wyroby budowlane niezgodne z wymaganiami, uzyskuje
szereg korzyści:
mniejsze koszty surowca (z uwagi na zastosowaną ilość i jakość),
mniejsze koszty związane z wyposażeniem i funkcjonowaniem laboratoriów
zakładowych,
brak odrzutów z produkcji (nawet najbardziej rzetelnym firmom zdarzają się błędy
produkcyjne, ale są wychwytywane przez zakładową kontrolę produkcji i takie wyroby
nie są wprowadzane na rynek).
Efektem tej nieuczciwej konkurencji jest:
obniżanie ceny przez nieuczciwych producentów i wypieranie z rynku producentów
rzetelnych – ci ostatni nie są w stanie, bez „zepsucia” produktu, obniżyć kosztu,
a w efekcie ich ceny,
uzyskiwanie przez nieuczciwych producentów, w sytuacji dużego popytu
(akceptującego dany poziom cen), zdecydowanie większej stopy zysku.
Utrzymywanie się, w dłuższym okresie, tej nieuczciwej przewagi konkurencyjnej
spowoduje wzrost liczby wyrobów niespełniających deklarowanych parametrów, a co za tym
idzie – obniżenie jakości obiektów budowlanych.
Podniesienie skuteczności nadzoru nad rynkiem wyrobów budowlanych poprawi
sytuację na rynku budownictwa (wykonawstwo) przez ograniczenie możliwości uzyskiwania
podobnej, nieuczciwej, przewagi konkurencyjnej.
10
Proponowane zmiany dotyczące przepisów karnych, a w szczególności
zakwalifikowanie czynów określonych w art. 34 jako przestępstwa również w odniesieniu do
wyrobów budowlanych oznakowanych znakiem budowlanym, wpłynie na zwiększenie
obowiązków podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania karnego. Mając na
uwadze, że liczba powiadomień o wykroczeniach, o których mowa w obecnym art. 34 ustawy
o wyrobach budowlanych, wyniosła w 2007 r. – 85, a w 2008 r. – 71 powiadomień, należy
szacować, biorąc pod uwagę intensyfikację i zwiększenie skuteczności działań kontrolnych,
że liczba postępowań karnych związanych z czynami określonymi w proponowanym nowym
brzmieniu art. 34, w odniesieniu do wyrobów budowlanych objętych znakowaniem znakiem
budowlanym, wyniesie ok. 100 – 120 postępowań rocznie.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Regulacje projektowanej ustawy nie mają bezpośredniego wpływu na budżet państwa
i na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Skutki finansowe nowych rozwiązań dotyczących działalności organów nadzoru
budowlanego w zakresie kontroli wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu będą
realizowane w ramach wydatków planowanych w ustawie budżetowej na dany rok
w budżetach właściwych dysponentów części budżetowych.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane regulacje nie będą miały bezpośredniego wpływu na rynek pracy, nie
licząc zwiększenia zatrudnienia u wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Przepisy niniejszej regulacji będą miały wpływ na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Proponowane usprawnienia
działań kontrolnych organów nadzoru budowlanego powinny przyczynić się do skutecznego
eliminowania z rynku wyrobów naruszających prawo. Tym samym powinno to korzystnie
wpłynąć na wyniki finansowe przedsiębiorców wprowadzających do obrotu wyroby
spełniające wszystkie wymogi prawne i formalne.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
11
Projektowane regulacje nie zawierają przepisów mających wpływ na sytuację i rozwój
regionów.
6. Konsultacje społeczne
Przygotowanie projektu poprzedzone było dyskusją nad założeniami do zmian
w
ustawie o wyrobach budowlanych przeprowadzoną w czasie pięciu Konferencji
Regionalnych zorganizowanych przez Ministra Infrastruktury i Głównego Inspektora
Nadzoru Budowlanego przy współpracy ze Związkiem Pracodawców – Producentów
Materiałów dla Budownictwa.
W konferencjach wzięło udział kilkuset przedsiębiorców (producenci, dystrybutorzy
i inni uczestnicy rynku budowlanego) oraz pracownicy powiatowych i wojewódzkich
organów nadzoru budowlanego. Założenia zmian, na których oparto niniejszy projekt ustawy,
uzyskały powszechną akceptację uczestników konferencji.
Projekt nowelizacji ustawy został przekazany do konsultacji społecznych
i środowiskowych do następujących organizacji: Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa, Izba
Architektów Rzeczypospolitej Polskiej, Izba Gospodarcza Gazownictwa; Konfederacja
Pracodawców Polskich, Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”, Konfederacja Budownictwa
i Nieruchomości, Korporacja Przedsiębiorstw Budowlanych UNI-BUD, Krajowa Izba
Gospodarcza, Krajowa Izba Urbanistów, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Ogólnopolskie Stowarzyszenie
Producentów Zabezpieczeń Przeciwpożarowych i Sprzętu Ratunkowego, Polska Izba
Inżynierów Budownictwa, Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa, Polska
Konfederacja Pracodawców Prywatnych, Polskie Okna i Drzwi – Związek Producentów,
Dostawców i Dystrybutorów, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polskie
Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Stały Przedstawiciel Kongresu
Budownictwa Polskiego, Stowarzyszenie Architektów Polskich, Stowarzyszenie Elektryków
Polskich, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych,
Stowarzyszenie Producentów Betonów, Stowarzyszenie Producentów Cementu,
Stowarzyszenie Producentów Pap, Stowarzyszenie Producentów Styropianu, Stowarzyszenie
Producentów Wełny Mineralnej i Szklanej, Związek Pracodawców – Producentów
Materiałów Budowlanych, Związek Producentów Ceramiki Budowlanej i Silikatów, Związek
Zawodowy „Budowlani”, Związek Mostowców RP.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2785
› Pobierz plik