eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach samorządowych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach samorządowych

- projekt przewiduje, że w urzędach, ktorych dotyczy ustawa o służbie cywilnej oraz w jednostkach wskazanych w ustawie o pracownikach samorządowych, w ktorych wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest niższy niź 6 % , nabór do korpusu służby cywilnej oraz nabór kandydatów na stanowiska urzędnicze może odbywac się z uwzględnieniem pierszeństwa w naborze osób niepełnosprawnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2009-09-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1183

2772


Druk nr 2772

Warszawa, 24 września 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny

PSR -020-2-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Polityki
Społecznej i Rodziny wnosi projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o służbie cywilnej
oraz ustawy o pracownikach
samorządowych.


Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Sławomir Piechota.


Przewodniczący Komisji

(-) Sławomir Piechota



Projekt

USTAWA
z dnia ................................... 2009r.
o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach
samorządowych

Art. 1

W ustawie z dnia 21 listopada 2008r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 8 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Minister wła ciwy do spraw zabezpieczenia społecznego przedstawia Radzie
Ministrów stanowisko odno nie do projektu ustawy budżetowej, w czę ci
dotyczącej rodków finansowych na wynagrodzenia członków korpusu służby
cywilnej – biorąc pod uwagę wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych w
poszczególnych urzędach.”
2) w art. 26 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. W urzędach, w których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w
rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych, jest niższy niż 6%, nabór o którym mowa w ust. 1 może
odbywać się z uwzględnieniem pierwszeństwa w naborze osób
niepełnosprawnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor generalny urzędu”;
3) w art. 28 w ust. 2 dodaje się pkt. 4a w brzmieniu:
„4a) informację, że pierwszeństwo w naborze mają kandydaci niepełnosprawni,
pod warunkiem spełnienia wymagań niezbędnych – o ile nabór odbywa się w
trybie okre lonym w art. 26 ust. 4;”;
4) w art. 30 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Jeżeli nabór odbywa się w trybie okre lonym w art. 26 ust. 4, najlepsi
kandydaci są umieszczani w protokole z zachowaniem pierwszeństwa osób
niepełnosprawnych. W pierwszej kolejno ci szereguje się wszystkich kandydatów
niepełnosprawnych, spełniających wymagania niezbędne, według poziomu
spełnienia przez nich wymagań okre lonych w ogłoszeniu o naborze, a następnie
pozostałych kandydatów.”.

1


Art. 2

W ustawie z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr
223, poz. 1458) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 11 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W jednostkach, o których mowa w art. 2, w których wskaźnik zatrudnienia
osób niepełnosprawnych, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, jest niższy niż 6%, nabór
kandydatów na stanowiska urzędnicze, z wyłączeniem kierowniczych stanowisk
urzędniczych, może odbywać się z uwzględnieniem pierwszeństwa w naborze
osób niepełnosprawnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik jednostki”;
2) w art. 13 ust. 2 dodaje się pkt. 4a w brzmieniu:
„4a) informację, że pierwszeństwo w naborze mają kandydaci niepełnosprawni,
pod warunkiem spełnienia wymagań niezbędnych – o ile nabór odbywa się w
trybie okre lonym w art. 11 ust. 1a;”;
3) w art. 14 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Jeżeli nabór odbywa się w trybie okre lonym w art. 11 ust. 1a, najlepsi
kandydaci są umieszczani w protokole z zachowaniem pierwszeństwa osób
niepełnosprawnych. W pierwszej kolejno ci szereguje się wszystkich kandydatów
niepełnosprawnych, spełniających wymagania niezbędne, według poziomu
spełnienia przez nich wymagań okre lonych w ogłoszeniu o naborze, a następnie
pozostałych kandydatów.”.


Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


2
UZASADNIENIE

Aktualny stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych w administracji publicznej oraz
państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych

Uchwalona 9 maja 1991r. ustawa o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób
niepełnosprawnych stworzyła obowiązujący do dzi system wsparcia zatrudnienia
osób niepełnosprawnych w Polsce. Uchwalona kilka lat później ustawa z dnia 27
sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych utrzymała kluczowe elementy tego rozwiązania. Jest ona jednym
z najważniejszych narzędzi realizacji przez Państwo dyspozycji zawartej w art. 69
Konstytucji RP a także podstawowym instrumentem realizacji obowiązku
prowadzenia polityki zmierzającej do pełnego, produktywnego zatrudnienia (art. 65
ust. 5 Konstytucji RP) wobec osób niepełnosprawnych.
Istotą obecnych rozwiązań, wspierających zatrudnienie osób
niepełnosprawnych, jest nałożony na pracodawców, zatrudniających co najmniej 25
pracowników, obowiązek dokonywania comiesięcznych wpłat do Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Pracodawcy mający wskaźnik
zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysoko ci co najmniej 6% są zwolnieni z
tego obowiązku. Ponadto pracodawcy ci mogą ubiegać się o dofinansowanie do
zatrudnienia każdego pracownika niepełnosprawnego – uprawnienia takiego nie
mają jednak ci pracodawcy, którzy są finansowani ze rodków budżetowych. Jeżeli
wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych u danego pracodawcy jest niższy niż
6% ale większy od 0%, kwota składek wpłacanych przez niego do PFRON ulega
odpowiedniemu zmniejszeniu.
Pomimo faktu, że powyższe rozwiązanie obowiązuje od kilkunastu lat,
wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Polsce są dalekie od oczekiwań.
Także szeroko rozumiana administracja publiczna ma duże problemy z
zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Jest oczywiste, że wszelkie działania
podejmowane przez władze, adresowane do pracodawców i mające na celu
zwiększenie ich skłonno ci do zatrudniania osób niepełnosprawnych nie brzmią
wiarygodnie, gdy działaniom tym nie towarzyszy przykład ze strony tych władz.
Tymczasem w praktyce wszystkich urzędów centralnych sytuacja jest bardzo
zła a niekiedy wręcz kompromitująca, co potwierdzają dane Państwowego Funduszu

3
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, dotyczące wskaźnika zatrudnienia osób
niepełnosprawnych w marcu 2009r, zawarte w poniższej tabeli. W tabeli tej
zamieszczono także dla porównania wskaźniki zatrudnienia w wybranych
instytucjach obsługujących fundusze publiczne, będących dużymi pracodawcami
(ZUS, KRUS, NFO iGW, PIP, PFRON).

Zatrudnienie osób
Zatrudnienie
niepe
ogółem w
łnosprawnych
Lp. Nazwa
etatach
w etatach
w %
1 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
588,61
5,00
0,85
2 Kancelaria Sejmu
1 213,19
12,00
0,99
3 Kancelaria Senatu
294,05
2,00 0,68
4 Kancelaria Prezydenta RP
420,70
2,00
0,48
5 Ministerstwo Obrony Narodowej
707,40
3,00
0,42
6 Ministerstwo rodowiska 430,55
4,90
1,14
7 Ministerstwo Finansów
2 353,46
15,00
0,64
8 Ministerstwo Gospodarki
891,93
2,25 0,25
9 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
738,05
4,10
0,55
10 Ministerstwo Spraw Zagranicznych
1 014,93
4,30
0,42
11 Ministerstwo Edukacji Narodowej
366,10
4,00
1,09
12 Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
315,56
2,00
0,64
13 Ministerstwo Zdrowia
532,88
10,00
1,88
14 Ministerstwo Sprawiedliwo ci 875,15
4,00
0,46
15 Ministerstwo Skarbu Państwa 779,46
8,00
1,03
16 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
1 024,00
0,00
0,00
17 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 708,66
19,40
2,74
18 Ministerstwo Sportu i Turystyki
193,69
1,00
0,52
19 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
960,61
2,00
0,21
20 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 511,00
13,00
2,54
21 Ministerstwo Infrastruktury
1 000,91
8,00
0,80
22 Zakład Ubezpieczeń Społecznych 47
462,58
812,76
1,71
23 Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego 6
135,30
171,69
2,80
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i
24
512,07
3,00 0,59
Gospodarki Wodnej
Państwowa Inspekcja Pracy
25
2 613,44
125,00
4,78

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
26
952,75
108,75 11,41
Niepełnosprawnych


4
strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: