eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach samorządowych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach samorządowych

- projekt przewiduje, że w urzędach, ktorych dotyczy ustawa o służbie cywilnej oraz w jednostkach wskazanych w ustawie o pracownikach samorządowych, w ktorych wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest niższy niź 6 % , nabór do korpusu służby cywilnej oraz nabór kandydatów na stanowiska urzędnicze może odbywac się z uwzględnieniem pierszeństwa w naborze osób niepełnosprawnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2009-09-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1183

2772

niepełnosprawnych stanowi to ważny czynnik stabilizacji życiowej, pozytywnie
wpływający na ich dalekosiężne plany życiowe, w tym na zwiększenie poczucia
samodzielno ci i niezależno ci.
Z punktu widzenia finansowego zatrudnienie każdej osoby niepełnosprawnej z
jednej strony zmniejsza wpływy do PFRON (składka danego pracodawcy ulega
obniżeniu) a z drugiej strony ogranicza szereg wydatków publicznych (osoba taka
zaczyna samodzielnie opłacać składkę zdrowotną, często przestaje korzystać z wielu
wiadczeń społecznych jak dodatki mieszkaniowe, pomoc społeczna, wiadczenia
rodzinne). Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej w jednostkach budżetowych nie
powoduje wydatków z PFRON – dotacja dla pracodawcy nie przysługuje, nawet gdy
wskaźnik zatrudnienia przekracza 6% - w przeciwieństwie do pracodawców spoza
sfery budżetowej.
Osoby niepełnosprawne zatrudnione w jednostkach budżetowych korzystają z
takich samych uprawnień, jak osoby niepełnosprawne zatrudnione w produkcji i
usługach. Z punktu widzenia pracodawcy istotne znaczenie ma przede wszystkim
fakt, że czas pracy pracownika niepełnosprawnego jest często krótszy (z uwagi na
szczególne uprawnienia przysługujące zgodnie z przepisami prawa pracy) niż
pozostałych pracowników. Wynagrodzenie za musi być podobne. Oczywi cie ta
różnica jest pracodawcy rekompensowana zmniejszeniem lub zwolnieniem z
opłacania składki do PFRON.. Czynnik ten może stać się jednak mało istotny w
sytuacji gdy pracodawca przekracza wskaźnik 6% zatrudnienia osób
niepełnosprawnych. Wówczas nie ma już korzy ci finansowej a ten skrócony czas
pracy pracownika niepełnosprawnego staje się dodatkowym kosztem.
Z punktu widzenia finansów publicznych zatrudnienie osób niepełnosprawnych
jest znacznie korzystniejsze w sytuacji, gdy są one zatrudniane w jednostkach
budżetowych a nie u pozostałych pracodawców. Jak już bowiem wspomniano w
takiej sytuacji pracodawcom budżetowym nie przysługuje dofinansowanie ze
rodków PFRON.

Realizacja projektowanej ustawy nie wymaga dodatkowych rodków
budżetowych.
Akty wykonawcze

Uchwalenie projektowanej ustawy nie wiąże się z konieczno cią wydania
aktów wykonawczych ani zmiany już wydanych.


15
Zgodno ć projektu z prawem Unii Europejskiej

Przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

16
Warszawa, 29 września 2009 r.
BAS-WAL-1958/09


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach
samorządowych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir Piechota)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zakłada zmianę artykułów: 8, 26, 28 i 30 ustawy z dnia 21
listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) oraz artykułów:
11, 13 i 14 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
(Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Projekt przewiduje, że w urzędach, których dotyczy
ustawa o służbie cywilnej oraz w jednostkach wskazanych w ustawie o
pracownikach samorządowych, w których wskaźnik zatrudnienia osób
niepełnosprawnych jest niższy niż 6%, nabór do korpusu służby cywilnej oraz
nabór kandydatów na stanowiska urzędnicze może odbywać się z
uwzględnieniem pierwszeństwa w naborze osób niepełnosprawnych.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Odnosząc się do przedmiotu regulacji projektu należy wskazać,
uchwaloną na podstawie art. 13 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską, dyrektywę Rady 2008/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r.
ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie
zatrudnienia i pracy (Dz. Urz. WE L 306 z 2.12.2000 r., str. 16, Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 4, str. 79). Dyrektywa ta konkretyzuje
traktatową zasadę niedyskryminacji ze względu na niepełnosprawność w
odniesieniu do zatrudnienia i pracy. Artykuł 5 dyrektywy przewiduje, że w celu
zagwarantowania przestrzegania zasady równego traktowania osób
niepełnosprawnych, pracodawca podejmuje właściwe środki, z uwzględnieniem
potrzeb konkretnej sytuacji, aby umożliwić osobie niepełnosprawnej m.in.
dostęp do pracy, o ile środki te nie nakładają na pracodawcę nieproporcjonalnie
wysokich obciążeń. Obciążenia te nie są nieproporcjonalne, jeżeli są w
wystarczającym stopniu rekompensowane ze środków istniejących w ramach
polityki prowadzonej przez dane państwo członkowskie na rzecz osób
niepełnosprawnych. Ponadto, zgodnie z art. 7 dyrektywy, państwa członkowskie
mogą przyjmować szczególne środki, które mają zapobiegać lub wyrównywać
niedogodności, u podstaw których leży m.in. dyskryminacja ze względu na
niepełnosprawność.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Postanowienia projektu nawiązują do regulacji zawartej w ustawie z dnia
27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, ze zmianami). Ustawa
ta zobowiązuje pracodawców do wpłat na Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych. Jednocześnie zwalnia pracodawców z tego obowiązku w
przypadku, gdy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w danej
jednostce wynosi co najmniej 6%. Należy zauważyć, że ustawa – zgodnie z
przypisem do jej tytułu – dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia
dyrektywy 2000/78/WE.
Przepisy projektu mają ułatwić dostęp do pracy osób niepełnosprawnych
i tym samym osiągnięcie w urzędach i jednostkach, o których mowa w
projekcie, sześcioprocentowego wskaźnika zatrudnienia osób
niepełnosprawnych.
Proponowana regulacja nie jest sprzeczna z dyrektywą 2000/78/WE.

4.
Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o
pracownikach samorządowych nie narusza prawa Unii Europejskiej.

Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu












Lech Czapla

Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, dyskryminacja, niepełnosprawni,
zatrudnienie, rehabilitacja zawodowa


2
Warszawa, 29 września 2009 r.
BAS-WAL-1959/09

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy
o pracownikach samorządowych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Sławomir Piechota) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej


Projekt zakłada zmianę artykułów: 8, 26, 28 i 30 ustawy z dnia 21
listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) oraz artykułów:
11, 13 i 14 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
(Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Projekt przewiduje, że w urzędach, których dotyczy
ustawa o służbie cywilnej oraz w jednostkach wskazanych w ustawie o
pracownikach samorządowych, w których wskaźnik zatrudnienia osób
niepełnosprawnych jest niższy niż 6%, nabór do korpusu służby cywilnej oraz
nabór kandydatów na stanowiska urzędnicze może odbywać się z
uwzględnieniem pierwszeństwa w naborze osób niepełnosprawnych.
Projektu ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o
pracownikach samorządowych nie jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej.

Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu







Lech
Czapla
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, dyskryminacja, niepełnosprawni,
zatrudnienie, rehabilitacja zawodowa
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: