Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2759
- Data wpłynięcia: 2010-02-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-02-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 36, poz. 197
2759
rozporządzenia nr 1122/2009, oraz termin, o którym
stwierdzono niezgodność.
mowa w art. 71 ust. 3 rozporządzenia nr 1122/2009.
Przedmiotowa niezgodność nie jest traktowana jako
drobna i stosuje się obniżkę w wysokości co najmniej
Art. 1
Art.31a ust.10.
1 % zgodnie z ust. 1.
pkt 31d Powiatowy lekarz weterynarii, o którym mowa w ust.
1, sporządza raport z czynności kontrolnych zgodnie z
Ponadto niezgodności uznanej za drobną i odnośnie do
art. 54 ust. 1 i 3 rozporządzenia nr 1122/2009, a w
której rolnik podjął działania naprawcze w terminie
przypadku stwierdzenia drobnej niezgodności, o której
określonym w
mowa w art. 24 ust. 2 rozporządzenia nr 73/2009, w
niniejszym ustępie akapit pierwszy nie traktuje się
raporcie tym umieszcza również informację, o której
jako niezgodności do celów ust. 5.
mowa w art. 54 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr
1122/2009, oraz termin, o którym mowa w art. 71 ust. 3
rozporządzenia nr 1122/2009, i przekazuje ten raport
kierownikowi biura powiatowego Agencji, do którego
został złożony wniosek o przyznanie płatności
obszarowych, płatności cukrowej, płatności do
pomidorów lub płatności do krów i owiec
Art .72
Stosowanie obniżek i wykluczeń w przypadkach
T Art.
1
art. 37b. 1. W przypadku stwierdzenia drobnej
pkt 38
niezgodności, o której mowa w art. 24 ust. 2
celowej niezgodności
rozporządzenia nr 73/2009, zmniejszenia, o którym
1. Nie naruszając przepisów art. 77, w przypadku gdy
mowa w art. 70 ust. 6-8, art. 71 oraz w art. 72
rolnik celowo dopuścił się stwierdzonej
rozporządzenia nr 1122/2009, nie stosuje się.
niezgodności, obniżka stosowana do całkowitej
kwoty, o której mowa w art. 70 ust. 8, wynosi z
zasady 20 % tej całkowitej kwoty.
Na podstawie oceny przedstawionej przez właściwy
organ kontroli w części sprawozdania z kontroli
zawierającej ocenę zgodnie z art. 54 ust. 1 lit. c),
agencja płatnicza może jednak podjąć decyzję o
obniżeniu tego współczynnika do mniej niż 15 % lub
o zwiększeniu go do 100 % całkowitej kwoty.
2. W przypadku gdy celowa niezgodność odnosi się
do konkretnego systemu pomocy, rolnika wyklucza
się z tego systemu pomocy w danym roku
57
kalendarzowym. W przypadkach o wyjątkowo dużym
zasięgu, rozmiarze lub trwałości, bądź też w
przypadku stwierdzenia powtarzającej się
niezgodności, rolnika wyklucza się z
przedmiotowego systemu pomocy
Art. 82 ust. „przekazanie gospodarstwa” oznacza sprzedaż, dzierżawę
T
Art.
1
W przypadku przekazania gospodarstwa rolnego, w
1 lit. a
lub jakikolwiek inny podobny rodzaj transakcji z tytułu
punkt
rozumieniu art. 82 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr
przedmiotowych jednostek produkcyjnych;
15 lit
1122/2009, płatność do owoców miękkich przysługuje
(projekt
przekazującemu, jeżeli zostaną spełnione warunki do
u) f
jej przyznania
Art. 21
ust 7
(ustawy)
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn. red.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Art. 1 pkt W art. 17 w ust. 1 pkt 1 i 1a otrzymują brzmienie:
Zawarte w zmienianej ustawie upoważnienia do określenia przez
12 lit. a
„1)
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw ministra właściwego do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem
finansów publicznych określa corocznie, w drodze właściwym do spraw finansów publicznych stawek poszczególnych
rozporządzenia:
płatności (art. 17 ust. 1 pkt 1 i 1a, art. 24 ust. 6 oraz art. 24a ust. 7
a) stawkę jednolitej płatności obszarowej, mając na zmienianej ustawy) proponuje się zmienić, tak aby określenie tych
względzie art. 122 ust. 2 i art. 123 ust. 2 stawek nie było uzależnione od kursu wymiany euro stosowanego do
rozporządzenia nr 73/2009,
przeliczania stawek płatności. Rozwiązanie to umożliwi coroczne
b) stawki płatności uzupełniających do poszczególnych rozpoczynanie prac nad przedmiotowymi projektami rozporządzeń
upraw i do powierzchni gruntów ornych, na których jeszcze przed ustaleniem kursu wymiany na dany rok, tj. przed dniem 1
nie jest prowadzona uprawa roślin, mając na względzie października, co może przyspieszyć realizację płatności. Przy obecnie
możliwość zróżnicowania stawek w zależności od obowiązującym rozwiązaniu prace nad przedmiotowymi
preferowanych kierunków rozwoju produkcji rolnej, rozporządzeniami mogą zostać rozpoczęte dopiero po dniu 1
jak również możliwości budżetu państwa,
października danego roku, co po uwzględnieniu czasu niezbędnego na
c) stawki wsparcia specjalnego, mając na względzie pułap przeprowadzenie procesu legislacyjnego, może powodować opóźnienia
wsparcia ustalony na podstawie art. 69 ust. 3 w rozpoczęciu procesu naliczania płatności. Konsekwencją
rozporządzenia nr 73/2009 oraz powierzchnię upraw proponowanych zmian jest zmiana odwołania do rozporządzenia
lub liczbę zwierząt, które mogą być objęte tym Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego
wsparciem;
szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w
1a)
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365
finansów publicznych określa corocznie, w drodze
z 21.12.2006, str. 52, z późn. zm.), zawartego w art. 37a ust. 1
58
rozporządzenia, stawkę pomocy krajowej do owoców
zmienianej ustawy (brak możliwości stosowania skrótu tytułu tego
stanowiącą część stawki płatności do owoców miękkich, rozporządzenia).
uwzględniając wysokość pomocy wspólnotowej do owoców na
dany rok i dopuszczalną możliwą wysokość pomocy krajowej
do owoców, jak również możliwości budżetu państwa;
Art. 1 pkt W art. 21 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
W związku z wątpliwościami interpretacyjnymi, powstającymi zarówno
15 lit. g
„8. Termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie podlega po stronie rolników ubiegających się o przyznanie płatności, jak i
przywróceniu.”;
organów administracji rozstrzygających o przyznaniu płatności,
Art. 1 pkt W art. 22 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
dotyczącymi możliwości przywracania terminu do dokonania czynności
16 lit. d
„9. Termin, o którym mowa w ust. 2, nie podlega określonych w art. 21 ust. 1 pkt 2 oraz art. 22 ust. 2 zmienianej ustawy,
przywróceniu.”;
odpowiednio w art. 21 dodaje się ust. 8 określający, że termin na
złożenie tzw. „wniosku transferowego” składanego przez nabywcę w
przypadku przekazania gospodarstwa, nie podlega przywróceniu.
Analogiczny przepis dodaje się w art. 22 ust. 9 zmienianej ustawy, który
dotyczy terminu na złożenie wniosku o wstąpienie do toczącego się
postępowania w sprawie przyznania płatności na miejsce spadkodawcy.
Terminy do dokonania czynności określonych w art. 21 ust. 1
pkt 2 oraz art. 22 ust. 2 zmienianej ustawy należy zakwalifikować jako
terminy materialne, wyznaczające okres, w którym może nastąpić
ukształtowanie praw lub obowiązków jednostki w ramach postępowania
administracyjnego.
Jednoznaczne
określenie charakteru ww. terminów uniemożliwi
zatem organom właściwym w sprawach przyznawania płatności
dowolną kwalifikację tych terminów, natomiast rolnikom ubiegającym
się o przyznanie płatności jednoznacznie wskaże skutki uchybienia ww.
terminom.
Art. 1 pkt W art. 24b ust. 4 otrzymuje brzmienie:
W art. 24b ust. 4 zmienianej ustawy uaktualniono odwołanie do
19 lit. c
„W przypadku gdy dana płatność została już wypłacona, zwrotu przepisów o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
z tytułu zmniejszenia (redukcji) tej płatności dokonuje się w
trybie określonym w przepisach o Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa dla zwrotu kwot nienależnie lub
nadmiernie pobranych środków.”.
Art. 1 pkt W art. 25 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
W art. 25 zmienianej ustawy dodaje się ust. 2a stanowiący, że do
21 lit b
Do informacji dotyczącej maksymalnego kwalifikowalnego informacji dotyczącej maksymalnego kwalifikowalnego obszaru,
obszaru, o którym mowa w art. 12 ust. 3 rozporządzenia nr przesyłanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
1122/2009, przesłanej rolnikowi zgodnie z art. 19 ust. 2 wraz z formularzem wniosku o przyznanie płatności, nie stosuje się
rozporządzenia nr 73/2009, w postępowaniu w sprawie przepisów art. 77 § 4 zdanie drugie Kodeksu postępowania
59
przyznania płatności obszarowych przepisu art. 77 § 4 zdanie administracyjnego, które ustanawiają obowiązek zakomunikowania
drugie Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje stronie - przed wydaniem decyzji - faktów znanych organowi z urzędu.
się.”;
Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia nr 1122/2009, wraz z
formularzem wniosku rolnikowi należy przesłać informację dotyczącą
maksymalnego kwalifikowalnego obszaru na danej działce
ewidencyjnej. Natomiast zgodnie z art. 77 § 4 Kodeksu postępowania
administracyjnego fakty znane organowi z urzędu należy
zakomunikować stronie. W związku z tym przekazanie rolnikowi
przedmiotowych informacji znanych organowi z urzędu wraz z
wstępnie wypełnionym formularzem wniosku (przed wszczęciem
postępowania administracyjnego w sprawie przyznania płatności w
ramach systemów wsparcia bezpośredniego) pozwala na odstąpienie od
ponownego przekazywania tych informacji po wszczęciu postępowania
w trybie art. 77 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Proponowany przepis spowoduje ograniczenie wydatków na obsługę
administracyjną wniosków o przyznanie płatności w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego.
Art. 2 pkt 6 Art. 11 ust. 1:
Dotychczasowe doświadczenia wskazują, iż w celu usprawnienia
lit a
1. Wpisu producenta do ewidencji producentów dokonuje się realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji
na jego wniosek złożony do kierownika biura powiatowego Rolnictwa działań związanych z wpisem do ewidencji producentów
Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub należy upoważnić Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
siedzibę wnioskodawcy, na formularzu opracowanym i do opracowania formularza wniosku o wpis do ewidencji producentów
udostępnionym przez Agencję.
oraz wzoru zaświadczenia o nadanym numerze identyfikacyjnym.
Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określałby jedynie, w drodze
Art. 2 pkt 6 Art. 11 ust 2
rozporządzenia, szczegółowe wymagania, jakie powinien spełniać ww.
lit b
2. Uchyla się ust. 2
wniosek i zaświadczenie, zgodnie z art. 17 zmienianej ustawy.
Art. 2 pkt 6 Art. 11 ust. 3 pkt 3:
Ewidencja producentów, jako jeden z elementów krajowego systemu
lit. c
3) producenci rolni niewpisani do ewidencji producentów, niezbędna jest do przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach
którzy przejmują posiadanie gospodarstwa rolnego, składają systemów wsparcia bezpośredniego oraz w ramach PROW 2004-2006 i
wniosek nie później niż w dniu złożenia wniosku o przyznanie PROW 2007-2013. Dane zawarte w systemie powinny zapewniać
płatności na podstawie przepisów o płatnościach w ramach skuteczna weryfikację warunków przyznawania pomocy oraz
systemów wsparcia bezpośredniego
identyfikację producentów, zgodnie zarówno z przepisami krajowymi
Art. 2 pkt 7 Art. 17. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w jak i wspólnotowymi.
drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania, jakie
powinny spełniać:
1) wniosek o wpis do ewidencji producentów,
2) zaświadczenie o nadanym numerze identyfikacyjnym
60
- uwzględniając dane, o których mowa w art. 7, oraz biorąc pod
uwagę zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu.
Art. 3
Art. 3. W ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu
Wprowadzone zmiany mają na celu umożliwienie beneficjentom
rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji działania wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy
Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji dobrostanu zwierząt w ramach PROW 2004-2006 składanie wniosku o
Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273, z późn. zm.²)), w art. 5:
przyznanie pomocy rolnośrodowiskowej i poprawy dobrostanu zwierząt
1) po ust. 4 dodaje się ust. 4a-4c w brzmieniu:
na wspólnym formularzu z wnioskiem o przyznanie płatności w ramach
„4a. Wnioski o pomoc na działanie określone w art. 1 ust. 1 systemów wsparcia bezpośredniego. Wprowadzone zmiany w art. 5 ust.
pkt 3 składa się na formularzu opracowanym i 6 w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów
udostępnionym przez Agencję.
wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego
4b. Wnioski, o których mowa w ust. 4a, można również Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273, z
składać za pomocą formularza umieszczonego na stronie późn. zm.) dają upoważnienie do wydania rozporządzenia w sprawie
internetowej Agencji.
wzoru wniosku o przyznanie płatności z tytułu realizacji przedsięwzięć
4c. Do złożenia wniosków, o których mowa w ust. 4a, za rolno-środowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt.
pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej
Wzór wniosku o przyznanie pomocy z tytułu realizacji
Agencji nie jest wymagany bezpieczny podpis
przedsięwzięć rolno-środowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt
elektroniczny.”;
zostanie opracowany i udostępniony przez Agencję Restrukturyzacji i
2) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
Modernizacji Rolnictwa.
„6. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w
Zmiany wprowadzone w art. 5 ust. 4b, 4c oraz 7 zmienianej
drodze rozporządzenia:
ustawy umożliwiają złożenie wniosku o przyznanie pomocy z tytułu
1) szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać realizacji działania wspieranie przedsięwzięć rolno-środowiskowych i
wnioski o pomoc na działanie określone w art. 1 ust. poprawy dobrostanu zwierząt, na formularzu umieszczonym na stronie
1 pkt 3,
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (przez internet). W
2) wzory wniosków o pomoc na działania określone w związku z tym, że celem tej zmiany jest umożliwienie beneficjentom
art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz 4-8,
przedmiotowego działania składania wniosku na wspólnym formularzu
3) zawartość planów do działań określonych w art. 1 z wnioskiem o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia
ust. 1 pkt 3 i 4
bezpośredniego, zasadnym jest analogicznie jak w przepisach
- mając na względzie ujednolicenie informacji
dotyczących systemów wsparcia bezpośredniego ustanowienie
zawartych we wnioskach oraz zabezpieczenie przed przepisów umożliwiających również beneficjentom pomocy z tytułu
nieuzasadnionym przyznawaniem pomocy.”;
realizacji działania wspieranie przedsięwzięć rolno-środowiskowych i
3) dodaje
się ust. 7 w brzmieniu:
poprawy dobrostanu zwierząt złożenie wniosku przez internet.
„7. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe wymagania, jakie powinien
spełniać formularz wniosku, o którym mowa w ust. 4a,
umieszczany na stronie internetowej Agencji, oraz szczegółowe
warunki i tryb składania tego wniosku za pomocą formularza
umieszczonego na stronie internetowej Agencji, mając na
61