eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2759
  • Data wpłynięcia: 2010-02-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 36, poz. 197

2759

uprawy poszczególnych roślin lub grunty orne, na
których nie jest prowadzona uprawa roślin, w tym
szczegółowe warunki lub tryb przyznawania tych
płatności spadkobiercy lub małżonkowi rolnika, lub
przejmującemu gospodarstwo, mając na względzie
zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem
tych płatności.”;

art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rolnik składa wnioski w sprawach dotyczących
płatności obszarowych, płatności cukrowej, płatności
do pomidorów, płatności do krów i owiec i zgody, o
której mowa w art. 28 ust. 1, na formularzach
opracowanych i udostępnionych przez Agencję.

art. 25 ust. 6:
„6. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w
drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania, jakie
powinny spełniać wnioski, o których mowa w ust. 1,
mając na względzie zabezpieczenie przed
nieuzasadnionym przyznawaniem płatności
obszarowych, płatności cukrowej, płatności do
pomidorów lub płatności do krów i owiec, zawarcie we
wnioskach danych niezbędnych do prawidłowego
przyznania płatności obszarowych, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów lub płatności do krów i owiec
oraz przepisy Unii Europejskiej, o których mowa w art.
1 pkt 1.”;

art. 30 ust. 1 pkt 2 uchyla się

art. 30a ust. 1 pkt 1, ust. 5 i ust. 8 pkt 1 uchyla się

Art. 38:
W przypadku gdy kwota z tytułu płatności
obszarowych, płatności cukrowej, płatności do
pomidorów lub płatności do krów i owiec nie może

42
zostać przekazana na rachunek bankowy rolnika z
przyczyn niezależnych od Agencji, kierownik biura
powiatowego Agencji stwierdza wygaśnięcie decyzji w
sprawie przyznania tej płatności, jeżeli od dnia, w
którym decyzja o jej przyznaniu stała się ostateczna,
upłynęły co najmniej 2 lata.

Art. 39:
W przypadku, o którym mowa w art. 155 Kodeksu
postępowania administracyjnego, organ wyższego
stopnia może zmienić decyzję ostateczną w sprawie
przyznania płatności obszarowych, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów lub płatności do krów i owiec,
na mocy której strona nabyła prawo, również bez zgody
strony, jeżeli nie ograniczy to nabytych przez tę stronę
praw.

art. 4 projektu:
1. Do postępowań w sprawach dotyczących płatności
bezpośrednich, płatności uzupełniającej, płatności
cukrowej, płatności do pomidorów, pomocy do
plantacji trwałych oraz pomocy do rzepaku, o których
mowa w ustawie wymienionej w art. 1, wszczętych i
niezakończonych decyzją ostateczną do dnia wejścia w
życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do płatności do upraw roślin energetycznych,
pomocy do rzepaku i pomocy do plantacji trwałych, o
których mowa w ustawie wymienionej w art. 1,
przyznanych przed dniem wejścia w życie ustawy
stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 97
W drodze odstępstwa od art. 32 ust. 2 oraz art. 159 ust. 1
T
Art. 5
Termin, o którym mowa w art. 97 akapit pierwszy
akapit
rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 oraz w odniesieniu do
rozporządzenia nr 1121/2009 ustala się na dzień 31
pierwszy
pomocy z tytułu roślin energetycznych zgodnej z
lipca 2011 r.
rozdziałem 8 oraz programu dobrowolnego odłogowania

zgodnego z rozdziałem 16 wymienionego rozporządzenia,
przetwarzanie surowców ze zbiorów w 2009 r. odbywa

43
się do daty ustalonej przez zainteresowane państwo
członkowskie, ale nie później niż do dnia 31 lipca 2011 r.

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009
2 pkt 10
"nieprawidłowości" oznaczają każdy przypadek
T Art.
1
Art. 2 pkt 5) nieprawidłowości - nieprawidłowości

nieprzestrzegania stosownych zasad przydzielania
pkt 1
w rozumieniu art. 2 pkt 10 rozporządzenia nr
przedmiotowej pomocy;

1122/2009;



2 pkt 31
"zasada wzajemnej zgodności" oznacza wymogi w
T Art.
1
(Art.2 pkt.3) wzajemna zgodność – zasadę

zakresie zarządzania oraz dobrej kultury rolnej zgodnej
pkt 1
wzajemnej zgodności w rozumieniu art. 2 pkt 31
z ochroną środowiska zgodnie z art. 5 oraz art. 6

rozporządzenia nr 1122/2009;
rozporządzenia (WE) nr 73/2009;



2 pkt 34; "normy" oznaczają normy określone przez państwa
T Art.
1
Art.2 pkt.7 normy - normy w rozumieniu art. 2 pkt

członkowskie zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr
pkt 1
34 rozporządzenia nr 1122/2009;
73/2009 oraz załącznikiem III do tego rozporządzenia,


jak również zobowiązania odnośnie do trwałych

użytków zielonych określone w art. 4 wymienionego
rozporządzenia;

art. 2 pkt "wymóg" w kontekście zasady wzajemnej zgodności
T Art.
1
(Art.2 pkt.4) wymóg - wymóg w rozumieniu art. 2
35
oznacza każdy z wymogów w zakresie zarządzania
pkt 1
pkt 35 rozporządzenia nr 1122/2009;
1122/2009; wynikający z jakiegokolwiek artykułu, o którym mowa


w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 w

ramach danego aktu, i którego charakter różni się od
innych wymogów zawartych w tym samym akcie;

2 pkt 36
"niezgodność" oznacza wszelką niezgodność z
T Art.
1
(Art.2 pkt.6) niezgodność - niezgodność w

wymogami oraz normami;
pkt 1
rozumieniu art. 2 pkt 36 rozporządzenia nr

1122/2009;
T
(art. 28 ust.1) „1. Gdy w danym roku stosunek
3 ust. 1
1. Bez uszczerbku dla wyjątków określonych w art. 6 ust.
ART. 1 wielkości powierzchni trwałych użytków zielonych

2 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 73/2009 i zgodnie
pkt 23 a do wielkości powierzchni całkowitego obszaru


rolnego w rozumieniu art. 2 lit. h rozporządzenia nr

44

z ustępem pierwszym wymienionego artykułu, państwa

73/2009 ustalony zgodnie z art. 3 ust. 1

członkowskie zapewniają utrzymanie stosunku ilości
rozporządzenia nr 1122/2009, w odniesieniu do

trwałych użytków zielonych do całkowitej powierzchni
wskaźnika referencyjnego ustalonego zgodnie z art. 3

użytków rolnych. Ten obowiązek stosuje się na poziomie
ust. 6 rozporządzenia nr 1122/2009, zwanego dalej

krajowym lub regionalnym.
„wskaźnikiem referencyjnym", zmaleje więcej niż o 5

Jeśli jednak utrzymana jest ilość trwałych użytków
%, zmiana sposobu użytkowania trwałych użytków

zielonych ustalona zgodnie z ust. 4 lit. a), ust. 5 lit. a), ust.
zielonych lub ich części, zadeklarowanych przez

6 lit. a) oraz ust. 7 lit. a) niniejszego artykułu wyrażona w
rolnika w danym roku we wniosku o przyznanie

liczbach bezwzględnych, wówczas obowiązek określony
płatności obszarowych, wymaga zgody kierownika

w art. 6 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr
biura powiatowego Agencji.

73/2009 uznaje się za spełniony.
6.Odnośnie do nowych państw członkowskich, które
z art. 3 ust. złożyły wnioski na rok 2004 w ramach systemu jednolitej
6
płatności obszarowej, o którym mowa w art. 143b
rozporządz rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, wskaźnik
enia nr
referencyjny jest ustalany w następujący sposób:
1122/2009 a) za trwałe użytki zielone przyjmuje się trwałe użytki
zielone zadeklarowane przez rolników w 2005 r., zgodnie
z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 796/2004.
Odlicza się grunty wykorzystywane jako trwałe użytki
zielone w 2005 r., które zostały zalesione zgodnie z art. 6
ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 73/2009;
b) za całkowitą powierzchnię użytków rolnych przyjmuje
się całkowitą powierzchnię
użytków rolnych
zadeklarowaną przez rolników w 2005 r.


art. 4 ust. 2 Jeśli zostanie stwierdzone, że nie może być spełniony
T
(art. 28 ust. 6)Jeżeli w danym roku stosunek, o
rozporządz wymóg, o którym mowa w art. 3 ust. 2 niniejszego
ART. 1 którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do wskaźnika
enia nr
rozporządzenia, wówczas po zastosowaniu środków
pkt 23 b referencyjnego zmalał więcej niż o 8 %, rolnik
1122/2009 podjętych zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu,

posiadający grunty przekształcone z trwałych
zainteresowane państwo członkowskie ustanawia na

użytków zielonych dokonuje przekształcenia, o
poziomie krajowym lub regionalnym dla rolników
którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr
ubiegających się o pomoc w ramach jakichkolwiek
1122/2009, do dnia 15 maja roku następnego.

45
systemów płatności bezpośrednich wymienionych w

załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 73/2009, którzy
posiadają grunty przekształcone z trwałych użytków
zielonych w grunty pod inne użytkowanie obowiązek
ponownego przekształcenia gruntów na trwałe użytki
zielone.
art. 4 ust. 2 Jeśli zostanie stwierdzone, że nie może być spełniony
T
(Art.28 ust 7) W przypadku, o którym mowa w ust. 6,
rozporządz wymóg, o którym mowa w art. 3 ust. 2 niniejszego
ART. 1 minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w
enia nr
rozporządzenia, wówczas po zastosowaniu środków
pkt 23 c drodze rozporządzenia, procent, o jaki rolnicy
1122/2009 podjętych zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu,

posiadający grunty przekształcone z trwałych
zainteresowane państwo członkowskie ustanawia na

użytków zielonych dokonują przekształcenia, o
poziomie krajowym lub regionalnym dla rolników

którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr
ubiegających się o pomoc w ramach jakichkolwiek
1122/2009, biorąc pod uwagę posiadaną przez
systemów płatności bezpośrednich wymienionych w
rolników wielkość powierzchni gruntów
załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 73/2009, którzy
przekształconych z trwałych użytków zielonych oraz
posiadają grunty przekształcone z trwałych użytków
konieczność zachowania wielkości powierzchni
zielonych w grunty pod inne użytkowanie obowiązek
trwałych użytków zielonych na odpowiednim
ponownego przekształcenia gruntów na trwałe użytki
poziomie.
zielone.
art. 27 ust. Kontrole na miejscu mogą być zapowiadane, jeżeli nie
T

(Art.31 ust. 4) Czynności kontrolne mogą być
1
zagraża to celowi kontroli. Zapowiedzenie kontroli
ART. 1 wykonywane podczas nieobecności rolnika także
następuje z wyprzedzeniem ściśle ograniczonym do
pkt 30a wówczas, gdy rolnik został zawiadomiony o kontroli
niezbędnego minimum, nieprzekraczającym 14 dni. W

zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia nr 1122/2009.”,
przypadku kontroli na miejscu odnoszących się do

wniosków o pomoc z tytułu zwierząt gospodarskich

(Art.31a ust.7)Czynności kontrolne w ramach kontroli
wyprzedzenie nie przekracza 48 godzin, z wyjątkiem
Art. 1
wymogów mogą być wykonywane podczas
należycie uzasadnionych przypadków. Ponadto jeżeli
pkt 31
nieobecności rolnika także wówczas, gdy rolnik został
ustawodawstwo stosowane do aktów i norm dotyczących
pkt b
zawiadomiony o kontroli zgodnie z art. 27 ust. 1
zasady wzajemnej zgodności wymaga, aby kontrole na

rozporządzenia nr 1122/2009.”,
miejscu miały niezapowiedziany charakter, wymienione

zasady mają również zastosowanie w przypadku kontroli
na miejscu przeprowadzanych pod kątem przestrzegania
zasady wzajemnej zgodności.
art. 32
Art.32
T
(Art. 31 ust.6)

Art. 1
Z czynności kontrolnych sporządza się raport zgodnie z
Sprawozdanie z kontroli

pkt 30b art. 32 i art. 54 ust. 1 i 3 rozporządzenia nr 1122/2009,

1. Z każdej kontroli na miejscu przeprowadzonej na mocy

który w przypadku stwierdzenia drobnej niezgodności,

46
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: