Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
- znowelizowanie przepisów dotyczących wysokości odpisu na Fundusz Reprywatyzacji w roku 2010 i 2011 oraz przepisów dotyczących obligatoryjnego przekazywania w latach 2011 i 2012 nadwyżki Funduszu Reprywatyzacji na przychody budżetu państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2682
- Data wpłynięcia: 2009-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2010-04-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 108, poz. 685
2682
W ramach konsultacji społecznych uwagi do projektu ustawy zgłosiły następujące podmioty:
1) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3) Polskie Towarzystwo Ziemiańskie,
4) Forum Związków Zawodowych,
5) Polska Unia Właścicieli Nieruchomości,
6) Prezydent Miasta Gdańska,
7) Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa.
Uwagi zgłoszone przez ww. podmioty przede wszystkim wyrażały obawy związane
z obniżeniem odpisów z prywatyzacji na Fundusz Reprywatyzacji i Fundusz Restrukturyzacji
Przedsiębiorców oraz zwracały uwagę na ryzyko niewywiązania się przez Skarb Państwa
ze zobowiązań finansowych.
Należy zwrócić uwagę, iż zaproponowane zmiany dotyczące zmniejszenia odpisów na Fundusz
Reprywatyzacji do 1,5 % i Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców do 3 %, w roku 2010
i 2011, mają na celu zwiększenie elastyczności wykorzystania przychodów z prywatyzacji
w trudnej sytuacji dekoniunktury gospodarczej, w tym sytuacji budżetu państwa. Mając na
względzie rekomendowane przez Radę Ministrów przyspieszenie procesów prywatyzacji, można
wskazać, iż planowane w roku 2010 i 2011 przychody z prywatyzacji w kwocie 32 mld zł
oznaczają, że w przypadku zmiany wysokości odpisów na ww. Fundusze, kwota odpisu na
Fundusz Reprywatyzacji wyniesie 480 mln zł, a na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
980 mln zł (poza kwotą przekazywaną do ARP S.A.). W związku z powyższym, planowane
wyższe przychody z prywatyzacji, oznaczają tym samym wyższe odpisy na przedmiotowe
Fundusze.
W przypadku Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców osiągnięte dotychczas (do dnia
31 sierpnia 2009 r.) przychody z tytułu prywatyzacji w roku 2009 są o 32,1 % wyższe niż
przychody osiągnięte w roku 2008, które były wyższe o 21,8 % w stosunku do przychodów
6
z 2007 r., które z kolei były wyższe o 213 % w porównaniu do przychodów z roku 2006.
Oznacza to, że pomimo proponowanego w przedmiotowej ustawie zmniejszenia stawki
procentowej odpisu na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców z 15 % do 3 %, wpływy
środków na ten Fundusz w 2010 r. będą o ponad 700 % wyższe niż wpływy FRP osiągnięte w
2006 r.
Tym samym wysokość wpływów finansowych do Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców
zapewniających wypełnianie przez nie zadań, do których realizacji Fundusz został utworzony,
zostanie zachowana, co więcej wpływy te ulegną zwiększeniu w porównaniu do lat ubiegłych.
Wskazać należy, że Rada Ministrów zadeklarowała zachowanie zasady corocznego
przekazywania kwoty stanowiącej 1/3 przychodów Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców
na kapitał zakładowy Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., z przeznaczeniem tych środków na
udzielanie pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców. Biorąc pod uwagę
planowane zwiększone przychody z prywatyzacji w roku 2010 i 2011, można się spodziewać
zwiększenia ilości środków przekazywanych ARP S.A. w porównaniu do lat poprzednich.
Odnosząc się natomiast do Funduszu Reprywatyzacji, należy stwierdzić, opierając się
o sporządzony na potrzeby projektu ustawy plan finansowy, że realizacja wypłat w perspektywie
najbliższych lat będzie prowadzona ze środków ulokowanych na rachunku tego Funduszu.
W projekcie ustawy sprecyzowano także sposób wydatkowania środków zgromadzonych na
przedmiotowym Funduszu przez wskazanie poszczególnych tytułów wydatków, co oznacza brak
możliwości finansowania innych świadczeń z rachunku tego Funduszu (uszczelnienie
wydatków).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Planowana regulacja nie powoduje dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa. Celem
projektowanej regulacji jest przekazanie dodatkowych wpływów do budżetu.
Okresowe zmniejszenie odpisów na Fundusz Reprywatyzacji w roku 2010 i 2011 do poziomu
1,5 % będzie oznaczać, że zgodnie z zakładanymi wpływami z prywatyzacji w tych latach
w wysokości ogółem ok. 32 mld zł (Projekt budżetu państwa na lata 2009 – 2011 – przychody
7
z prywatyzacji), Fundusz zostanie zasilony kwotą w wysokości ok. 480 mln zł. Jednocześnie
w oparciu o sporządzone plany finansowe Funduszu Reprywatyzacji wydatki roczne na
zaspakajanie zobowiązań państwa z tytułu prawomocnych wyroków sądowych i ostatecznych
decyzji administracyjnych wyniosą nie mniej niż 550 mln zł. Bieżące saldo rachunku Funduszu
Reprywatyzacji zamyka się kwotą 3,7 mld zł. Dla budżetu państwa oznacza to, że
w terminie do dnia 31 stycznia 2010 r. do budżetu zostanie przekazana jednorazowo kwota
w wysokości 1 mld zł, a w 2010 r. kwota ok. 875 mln zł, jako efekt obniżonego odpisu na
Fundusz Reprywatyzacji. Planowane saldo Funduszu po przekazaniu środków i zmniejszeniu
odpisu wyniesie ok. 3,8 mld zł, co pozwoli na realizację wypłat wynikających z określonych
w noweli ustawy zobowiązań w okresie około 6 lat. Podstawowym skutkiem projektowanych
zmian ustawowych jest zwiększenie wpływów do budżetu państwa ogółem o około 2,4 mld zł
związane ze zmniejszeniem odpisu na rezerwę reprywatyzacyjną oraz jednorazowym
odprowadzeniem kwoty w wysokości 1 mld zł.
Czasowe zmniejszenie wysokości środków przekazywanych na rachunek Funduszu
Restrukturyzacji Przedsiębiorców z 15 % do 3 % spowoduje natomiast, że biorąc za podstawę
planowane w roku 2010 przychody z prywatyzacji na poziomie około 25 mld zł wpływy budżetu
państwa ulegną zwiększeniu o około 3 mld zł. Wprowadzono ponadto możliwość przekazywania
niewykorzystanych środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Restrukturyzacji
Przedsiębiorców na przychody budżetu państwa.
Regulacja nie ma wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Okresowe zmniejszenie wysokości środków przekazywanych na rachunek Funduszu
Restrukturyzacji Przedsiębiorców z 15 % do 3 % nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki w zakresie możliwości udzielania pomocy publicznej na ratowanie
i restrukturyzację, oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw, gdyż jednocześnie zakłada się
8
zwiększenie wpływów z prywatyzacji, które powiększą wielkość środków zgromadzonych na
rachunku tego Funduszu.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie bezpośrednio na sytuację i rozwój regionów.
12/07rch
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA
z dnia .............................
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu
Reprywatyzacji
Na podstawie art. 56 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i
prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej
Funduszu Reprywatyzacji, zwanego dalej "Funduszem", utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.
§ 2. 1. Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
2. Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta
Funduszu.
§ 3. 1. Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1) przychody i wydatki;
2) stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym
należności i zobowiązania.
2. Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy
budżetowej. Do czasu zatwierdzenia przez dysponenta Funduszu planu na podstawie kwot
ujętych w ustawie budżetowej, podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest projekt planu.
3. Dysponent Funduszu w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej
zatwierdza plan, z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1601).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r.
Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703
i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107,
poz. 721 oraz z 2009r.Nr 13, poz. 70, Nr 157, poz. 1241 i Nr ... , poz. ...
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2682
› Pobierz plik