eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

- znowelizowanie przepisów dotyczących wysokości odpisu na Fundusz Reprywatyzacji w roku 2010 i 2011 oraz przepisów dotyczących obligatoryjnego przekazywania w latach 2011 i 2012 nadwyżki Funduszu Reprywatyzacji na przychody budżetu państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2682
  • Data wpłynięcia: 2009-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2010-04-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 108, poz. 685

2682

§ 4. Wydatki ujęte w planie powinny być dokonywane w granicach kwot określonych w
tym planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków
finansowych, obejmujących bieżące przychody i środki finansowe pozostałe z okresów
poprzednich.

§ 5. 1. Wniosek o wypłatę odszkodowania lub innego świadczenia pieniężnego
przekazuje organ, który reprezentuje Skarb Państwa we właściwym postępowaniu
administracyjnym lub sądowym.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) odpis dokumentu zawierający tytuł wykonawczy do spełnienia świadczenia
pieniężnego;
2) potwierdzone przez organ wnioskujący kopie dokumentów umożliwiających
weryfikację tożsamości osoby uprawnionej do otrzymania świadczenia pieniężnego oraz
prawidłowości jej reprezentacji;
3) wskazanie sposobu realizacji wypłaty odszkodowania lub innego wnioskowanego
świadczenia pieniężnego.

§ 6. 1. Dokonywanie lokat, o których mowa w art. 56 ust. 2a ustawy z dnia 30 sierpnia
1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji nie może uchybiać terminowym wypłatom środków
finansowych na cele Funduszu wskazane w art. 1 ust. 1 ustawy lub w inny sposób ograniczać
realizację tych celów.

§ 7. Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta
Funduszu.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem



















Minister Skarbu Pa stwa

w porozumieniu

Minister Finansów


3) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Reprywatyzacji (Dz. U. Nr 116, poz. 787).

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji z art. 56 ust. 6 ustawy z dnia 30
sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn.
zm.), zobowiązującego Ministra Skarbu Państwa do określenia w porozumieniu z Ministrem
Finansów szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej państwowego funduszu
celowego pod nazwą Fundusz Reprywatyzacji. Fundusz ten powstał w wyniku nowelizacji ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji, dokonanej przepisami ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o
zmianie ustawy o finansach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 273, poz. 2703), z
mocy której dotychczasowe środki specjalne znajdujące się w dyspozycji Ministra Skarbu Państwa
zostały przekształcone w państwowe fundusze celowe.

Zgodnie z art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i
prywatyzacji przychody Funduszu Reprywatyzacji pochodzą ze sprzedaży 5% akcji należących do
Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniki komercjalizacji oraz odsetek od tych
środków.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia ........................o zmianie ustawy o komercjalizacji i
prywatyzacji (Dz. U.................................) w roku 2010 i 2011 na rachunku Funduszu
Reprywatyzacji gromadzi się 1,5 % środków uzyskanych ze sprzedaży akcji należących do
Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniki komercjalizacji oraz odsetek od tych
środków.

Przedmiotowe rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej
funduszu celowego pod nazwą Fundusz Reprywatyzacji z uwzględnieniem elementów rocznego
planu finansowego oraz sposobu dokonywania wydatków ujętych w rocznym planie finansowym
poprzez ustalenie formy wniosku o wypłatę odszkodowania lub innego świadczenia pieniężnego
przekazanego przez organ, który reprezentuje Skarb Państwa we właściwym postępowaniu
administracyjnym lub sądowym.

Ocena Skutków Regulacji (OSR)
I.
Zakres oceny skutków regulacji. Przygotowana ocena skutków regulacji sporządzona została
zgodnie z obowiązującymi zasadami i obejmuje minimalny zakres oceny. Rozporządzenie
to nie niesie ze sobą wydatków z budżetu państwa. Nie jest też objęte regulacją prawa Unii
Europejskiej.
II. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja: Rozporządzenie będzie dotyczyło
bezpośrednio jednostek organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa i organów
administracji rządowej, reprezentujących Skarb Państwa w zakresie swoich właściwości.
III. Konsultacje projektu: Nie przeprowadzono konsultacji społecznych, ponieważ przepisy
projektowanego rozporządzenia nie mają związku z kwestiami społecznymi.
IV. Skutki wprowadzenia regulacji.
1)
Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora publicznego.
Wdrożenie rozporządzenia nie spowoduje wydatków z budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
2) Wpływ na rynek pracy.
Wdrożenie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3) Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wdrożenie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki.
4) Wpływ na sytuację w regionach i rozwój regionalny.
Wdrożenie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację w regionach.

V. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)
z dnia ..........
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu
Restrukturyzacji Przedsiębiorców

Na podstawie art. 56 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej
Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, zwanego dalej "Funduszem", utworzonego na
podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.
§ 2. 1. Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którego dysponentem jest
minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
2. Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta
Funduszu.
§ 3. 1. Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1) przychody i wydatki;
2) stan środków obrotowych na początek i koniec roku budżetowego, w tym należności i
zobowiązania.
2. Przychody Funduszu stanowią:
1) środki stanowiące 15 % przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku
budżetowym, z tym że ustawa budżetowa może określić, na dany rok budżetowy, inną
wysokość wskaźników, od których uzależniona jest wysokość kwoty przychodów z
prywatyzacji przeznaczonej na wsparcie w celu ratowania lub restrukturyzacji
przedsiębiorców, w tym przeznaczonych do prywatyzacji;
2) w latach 2010 oraz 2011 przychody funduszu stanowią środki w wysokości 3 % przychodów
uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym;
3) odsetki bankowe od środków zgromadzonych na rachunku Funduszu;
4) przychody z tytułu lokowania środków Funduszu w skarbowych papierach wartościowych;
5) odsetki od pożyczek stanowiących pomoc publiczną;
6) środki z tytułu spłaty pomocy publicznej udzielanej w formie pożyczki;
7) środki z tytułu zwrotu pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.
3. Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej.
Do czasu zatwierdzenia przez dysponenta Funduszu planu na podstawie kwot ujętych w ustawie
budżetowej podstawą gospodarki finansowej jest projekt planu.
4. W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej dysponent Funduszu zatwierdza
plan z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
§ 4. Wydatki ujęte w planie powinny być dokonywane w granicach kwot określonych w tym
planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych,
obejmujących bieżące przychody i środki finansowe pozostałe z okresów poprzednich.
§ 5. Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta
Funduszu.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ......................... r.3)
______
¹)
Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1601).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003
r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273,
poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z
2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r. Nr 180, poz. 1109 oraz z 2009r.Nr 13, poz. 70, Nr 157,
poz. 1241 i Nr ... , poz. ...
3) Niniejsze
rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006
r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców (Dz. U.
Nr 116, poz. 788).
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: