Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
- znowelizowanie przepisów dotyczących wysokości odpisu na Fundusz Reprywatyzacji w roku 2010 i 2011 oraz przepisów dotyczących obligatoryjnego przekazywania w latach 2011 i 2012 nadwyżki Funduszu Reprywatyzacji na przychody budżetu państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2682
- Data wpłynięcia: 2009-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2010-04-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 108, poz. 685
2682
Na posiedzeniu w dniu 11 sierpnia 2009 r., Rada Ministrów zdecydowała o konieczności
obniżenia odpisów na rachunki dwóch państwowych funduszy celowych, utworzonych na
podstawie art. 56 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.), tj. Funduszu Reprywatyzacji
i Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców.
W związku z powyższym, w projektowanej ustawie wprowadzono przepis, na mocy którego
w roku 2010 i 2011 zostaje zmniejszony odpis na Fundusz Reprywatyzacji do wysokości 1,5 %
środków uzyskanych ze sprzedaży akcji należących do Skarbu Państwa w każdej ze spółek
powstałych w wyniku komercjalizacji (art. 4 ust. 1). Ponadto wprowadzono przepis (art. 4 ust. 2),
zgodnie z którym z Funduszu Reprywatyzacji będzie przekazywana obligatoryjnie w roku 2011
i 2012, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, na przychody budżetu państwa, nadwyżka
stanowiąca różnicę między przychodami tego Funduszu uzyskanymi w poprzednim roku
budżetowym a sumą wydatków poniesionych w poprzednim roku budżetowym oraz
planowanych do poniesienia w danym roku budżetowym na cele enumeratywnie wymienione
w art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy, w brzmieniu proponowanym projektowaną ustawą. Natomiast
poczynając od 2013 r., wprowadzono możliwość fakultatywnego odprowadzania nadwyżki
Funduszu Reprywatyzacji (art. 4 ust. 3).
Ponadto, w związku z decyzją Stałego Komitetu Rady Ministrów z dnia 26 października
2009 r., projekt wprowadza możliwość, począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r., określenia zmiany
wysokości odpisów na Fundusz Reprywatyzacji oraz na Fundusz Restrukturyzacji
Przedsiębiorców w ustawie budżetowej.
Jednocześnie, w związku z projektowanym obniżeniem wpływów Funduszu Reprywatyzacji,
wynikającym z ww. zmian, projekt precyzuje sposób wydatkowania środków zgromadzonych na
przedmiotowym Funduszu, przez wskazanie poszczególnych tytułów wydatków. Wskazane
w projektowanym art. 56 ust. 1 pkt 1 kategorie wydatków Funduszu Reprywatyzacji, stanowią
zabezpieczenie zobowiązań wynikających z realizacji prawomocnych wyroków sądowych
i ostatecznych decyzji administracyjnych oraz tytułów z tym związanych. Proponowana regulacja
oznacza brak możliwości finansowania innych świadczeń pieniężnych ze środków
zgromadzonych na rachunku Funduszu, poza wyliczonymi enumeratywnie.
Z uwagi na fakt, że pierwsze przekazanie nadwyżek występujących na rachunku Funduszu
Reprywatyzacji będzie miało miejsce między 1 a 31 stycznia 2011 r. i będzie dotyczyć nadwyżki
za rok 2010, przewidziano, że ze środków Funduszu Reprywatyzacji, w terminie 30 dni od dnia
wejścia w życie projektowanej ustawy, przekaże się jednorazową wpłatę na przychody budżetu
państwa w wysokości 1 000 000 000 zł.
Odnośnie do Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców projekt zakłada również czasowe
(w roku 2010 i 2011) zmniejszenie odpisu do wysokości 3 % (z dotychczasowych 15 %)
przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym.
Nie zmienią się natomiast zadania realizowane ze środków Funduszu Restrukturyzacji
Przedsiębiorców. rodki tego funduszu będą więc nadal przeznaczane na wsparcie w celu
ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, w tym przeznaczonych do prywatyzacji. Nie
ulega również zmianie zasada corocznego przekazywania kwoty stanowiącej 1/3 przychodów
Funduszu, w celu podwyższenia corocznie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju Przemysłu
S.A., z przeznaczeniem tych środków na udzielanie pomocy na ratowanie i na restrukturyzację
przedsiębiorców innych niż przedsiębiorcy mali i średni.
Ponadto projektowana ustawa wprowadza możliwość przekazywania przez ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa środków zgromadzonych na rachunku Funduszu
Restrukturyzacji Przedsiębiorców na przychody budżetu państwa (art. 1 pkt 4).
2
Proponowana regulacja ma na celu zwiększenie elastyczności wykorzystania przychodów
z prywatyzacji, w trudnej sytuacji dekoniunktury gospodarczej, w tym sytuacji budżetu państwa.
Po analizie szacunkowych przychodów z prywatyzacji na lata 2009 i 2010, można stwierdzić, że
odpisy na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców, z przychodów z prywatyzacji w roku 2009
i 2010, będą znacząco wyższe niż w latach poprzednich. Tym samym, wysokość wpływów
finansowych do Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, zapewniających wypełnianie zadań,
do realizacji których Fundusz ten został utworzony, powinna zostać zachowana.
Powyższe propozycje, dotyczące zmniejszenia odpisów na rachunki wspomnianych
Funduszy, wynikają ze zobowiązań państwa w okresie spowolnionego rozwoju gospodarczego,
związanego z sytuacją na rynkach finansowych na świecie. Czasowe obniżenie wysokości
odpisów na powyższe Fundusze, jest związane z przyjętym przez Radę Ministrów „Planem
prywatyzacji na lata 2008 – 2011”. Dokument ten nie wybiega poza rok 2011, stąd też
proponowana regulacja została ograniczona do roku 2010 i 2011.
Jednocześnie projektowana regulacja zakłada dopuszczenie możliwości lokowania wolnych
środków państwowych funduszy celowych, których dysponentem jest minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa, na rachunkach bankowych w bankach mających siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz w skarbowych papierach wartościowych.
W związku z faktem, że z dniem 1 stycznia 2010 r. utraci moc art. 29 ust. 8 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.),
stanowiący podstawę do ustalenia szczegółowych zasad gospodarki państwowych funduszy
celowych, a art. 28 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), wprowadzający zmiany w ustawie z dnia
30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, w tym między innymi przewidujący
dodanie upoważnienia ustawowego, dotyczącego ustalania zasad gospodarki państwowych
funduszy celowych, wejdzie w życie dopiero z dniem 1 stycznia 2011 r., w projekcie
przewidziano dodanie przepisu, stanowiącego upoważnienie do wydania aktów wykonawczych
precyzujących sposób gospodarowania środkami Funduszu Reprywatyzacji, Funduszu
3
Restrukturyzacji Przedsiębiorców oraz Funduszu Skarbu Państwa. Projektowany przepis
upoważniający jest niezbędny, w celu zapewnienia prawidłowej gospodarki finansowej
Funduszy.
Mając na uwadze powyższe, dokonano również zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r.
– Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w art. 28, polegającej na uchyleniu
przepisu zawierającego upoważnienie ustawowe, o którym mowa powyżej oraz przepisu
dotyczącego możliwości lokowania wolnych środków państwowych funduszy celowych na
rachunkach bankowych.
Zmianie nie ulegają zasady przekazywania środków przez jednostki samorządu terytorialnego
na rachunki przedmiotowych Funduszy, zgodnie z art. 4c ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji na
podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 i 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
aden podmiot nie zgłosił uwag w trybie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana regulacja ma na celu zwiększenie przychodów budżetu państwa i oddziaływuje na
byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa oraz na przedsiębiorców, którzy mogą
korzystać z pomocy publicznej udzielanej ze środków Funduszu Restrukturyzacji
Przedsiębiorców.
2. Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne zostały przeprowadzone przez opublikowanie projektu na stronie
internetowej Ministerstwa Skarbu Państwa w Biuletynie Informacji Publicznej.
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany do następujących podmiotów:
1) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
2) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
5) Związku Rzemiosła Polskiego,
6) Konfederacji Pracodawców Polskich,
7) Krajowej Izby Gospodarczej,
8) Business Centre Club,
9) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
10) Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych,
11) Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego,
12) Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Rewindykacyjnych (Polska Unia Właścicieli
Nieruchomości),
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2682
› Pobierz plik