Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska
projekt ustawy dotyczy zmiany koncepcji sprawowania nadzoru nad jakością wody w kąpielisku czy miejscu wykorzystywanym do kąpieli
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2667
- Data wpłynięcia: 2010-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 253
2667
Druk nr 2667
Warszawa, 8 stycznia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-162-09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 i art. 123 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej
Polskiej projekt ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz
ustawy - Prawo ochrony środowiska
wraz z projektami aktów wykonawczych.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Rada Ministrów uznała wymieniony projekt ustawy za pilny w związku
z koniecznością wdrożenia do polskiego porządku prawnego postanowień
dyrektywy 2006/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lutego 2006 r.
dotyczącej zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylającej dyrektywę
76/160/EWG, której termin implementacji upłynął w dniu 24 marca 2008 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Zdrowia.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska
Art. 1. W ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019,
z późn. zmprowadza się następujące zmiany:
1) w odnośniku nr 1 dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
,,16) dyrektywy 2006/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lutego 2006 r.
dotyczącej zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylającej dyrektywę
76/160/EWG (Dz. Urz. UE L 64 z 04.03.2006, str. 37).”;
2) w art. 9 w ust. 1:
a) po pkt 5 dodaje się pkt 5a – 5c w brzmieniu:
„5a) kąpielisku – rozumie się przez to wyznaczony uchwałą rady gminy, wydzielony
i oznakowany fragment wód powierzchniowych, wykorzystywany przez dużą liczbę
osób kąpiących się, określoną w uchwale rady gminy w sprawie wykazu kąpielisk,
pod warunkiem że w stosunku do tego kąpieliska nie wydano stałego zakazu
kąpieli; kąpieliskiem nie jest: basen pływacki, basen uzdrowiskowy, zamknięty
zbiornik wodny podlegający oczyszczaniu lub wykorzystywaniu w
celach
terapeutycznych, sztuczny, zamknięty zbiornik wodny, oddzielony od wód
powierzchniowych i wód podziemnych;
1) Przepisy niniejszej ustawy wdrażają postanowienia dyrektywy 2006/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 lutego 2006 r. dotyczącej zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylającej dyrektywę 76/160/EWG (Dz. Urz. UE L
64 z 04.03.2006) oraz dyrektywy 76/160/EWG z dnia 8 grudnia 1975 r. dotyczącej jakości wody w kąpieliskach (Dz. Urz.
WE L 31 z 05.02.1976; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 1, str. 26).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255, z 2006 r. Nr 170,
poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147,
poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 231, poz. 1704, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505 oraz
z 2009 r. Nr 168, poz. 1323.
5b) klasyfikacji wody w kąpielisku – rozumie się przez to przyporządkowanie wody
w kąpielisku do odpowiedniej klasy, ze względu na jej właściwości, dokonane przez
organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na podstawie oceny jakości wody;
5c) miejscu wykorzystywanym do kąpieli – rozumie się przez to wydzielony
i
oznakowany fragment wód powierzchniowych, niebędący kąpieliskiem
i wykorzystywany do kąpieli;”,
b) po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„7a) organizatorze – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która podjęła się
zorganizowania kąpieliska lub miejsca wykorzystywanego do kąpieli oraz uzyskała
na to zgodę właściciela wody i przyległego gruntu lub która prowadzi kąpielisko
lub miejsce wykorzystywane do kąpieli;”,
c) po pkt 10 dodaje się pkt 10a i 10b w brzmieniu:
„10a) profilu wody w kąpielisku – rozumie się przez to zespół danych i informacji,
dotyczących cech fizycznych, geograficznych i hydrologicznych wody
w kąpielisku oraz wód powierzchniowych, mających wpływ na jej jakość, wraz
z identyfikacją i
oceną przyczyn występowania zanieczyszczeń mogących
wywierać niekorzystny wpływ na jakość wody w kąpielisku i stan zdrowia osób
z niego korzystających;
10b) sezonie kąpielowym – rozumie się przez to okres określony przez radę gminy
w uchwale, o której mowa w art. 34a ust. 1, obejmujący okres między 15 czerwca
a 30 września;”,
d) uchyla się pkt 21;
3) po art. 34 dodaje się art. 34a – 34j w brzmieniu:
„Art. 34a. 1. Rada gminy określa, w drodze uchwały, corocznie do dnia 31 maja wykaz
kąpielisk na terenie gminy lub na polskich obszarach morskich przyległych do danej
gminy.
2. Organizator kąpieliska jest obowiązany do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego sezon
kąpielowy, w którym kąpielisko ma być otwarte, przekazać wójtowi, burmistrzowi lub
prezydentowi miasta wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk, o którym mowa
2
w ust. 1, wydzielonego fragmentu wód powierzchniowych, na których planuje utworzyć
kąpielisko.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres organizatora;
2) nazwę i adres lub lokalizację planowanego kąpieliska;
3) wskazanie długości linii brzegowej kąpieliska;
4) wskazanie przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających dziennie
z kąpieliska;
5) wskazanie terminów otwarcia i zamknięcia kąpieliska;
6) opis infrastruktury kąpieliska, w tym urządzeń sanitarnych.
4. Do wniosku dołącza się:
1) pozwolenie wodnoprawne;
2) informacje dotyczące planowanego kąpieliska:
a) aktualny profil wody,
b) jego statusu: w poprzednim sezonie kąpielowym (czynne, nieczynne),
kąpielisko nowo tworzone,
c) sposób gospodarki odpadami,
d) oceny jakości wody i klasyfikacji wody w kąpielisku w poprzednim sezonie
kąpielowym, jeżeli dotyczy,
e) udogodnień i środków podjętych w celu promowania kąpieli.
5. Jeżeli dokumentacja, o której mowa w ust. 2 i 4, jest niepełna, wójt, burmistrz lub
prezydent miasta wzywa do jej uzupełnienia w terminie 7 dni.
6. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przygotowuje projekt uchwały, o której mowa
w
ust. 1, obejmujący wykaz planowanych kąpielisk, sporządzony po rozpatrzeniu
wniosków, o których mowa w ust. 2, oraz wydzielonych fragmentów wód
powierzchniowych, na których planuje utworzyć kąpieliska, dla których będzie
organizatorem.
7. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta podaje do publicznej wiadomości projekt uchwały,
o której mowa w ust. 1, w sposób zwyczajowo przyjęty, określając formę, miejsce i termin
składania uwag oraz propozycji zmian do tego projektu uchwały, nie krótszy niż 21 dni od
dnia ogłoszenia.
3
8. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta rozpatruje uwagi oraz propozycje, o których mowa
w ust. 7, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia upływu terminu ich składania.
9. Projekt uchwały, o której mowa w ust. 1, wraz z wnioskami, o których mowa w ust. 2,
wójt, burmistrz lub prezydent miasta, najpóźniej do dnia 15 kwietnia, przekazuje do
zaopiniowania właściwym: dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej,
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i
państwowemu powiatowemu
inspektorowi sanitarnemu, a w przypadku kąpielisk położonych na polskich obszarach
morskich, również właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego. Dyrektor
regionalnego zarządu gospodarki wodnej, wojewódzki inspektor ochrony środowiska,
państwowy powiatowy inspektor sanitarny i dyrektor urzędu morskiego, w terminie 14 dni,
wydają opinie do przekazanego projektu. Brak opinii w tym terminie uznaje się za
akceptację przesłanego projektu.
Art. 34b. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta prowadzi i aktualizuje ewidencję
kąpielisk.
2. Organizator kąpieliska jest obowiązany niezwłocznie zgłosić zmianę danych zawartych
w ewidencji kąpielisk.
3. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przechowuje dokumentację stanowiącą podstawę
wpisu do ewidencji kąpielisk przez okres pięciu lat od dnia dokonania danego wpisu.
4. Prowadzenie ewidencji kąpielisk jest zadaniem zleconym z zakresu administracji
rządowej.
5. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wpisuje kąpieliska lub aktualizuje wpis do
ewidencji kąpielisk w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały, o której mowa w art. 34a
ust. 1.
6. W ewidencji kąpielisk zamieszcza się w szczególności:
1) dane zawarte w dokumentacji, o której mowa w art. 34a ust. 2 i 4;
2) kod i nazwę gminy zgodnie z Nomenklaturą Jednostek Terytorialnych dla Celów
Statystycznych;
3) opis granic kąpieliska za pomocą współrzędnych geograficznych w układzie WGS84,
na obowiązującym podkładzie map topograficznych lub ortfotomap z państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2667
› Pobierz plik