Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska
projekt ustawy dotyczy zmiany koncepcji sprawowania nadzoru nad jakością wody w kąpielisku czy miejscu wykorzystywanym do kąpieli
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2667
- Data wpłynięcia: 2010-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 253
2667
Określone powyżej sposób pobierania próbek wody, ich badania, transportowania i
przechowywania stosuje się odpowiednio do miejsc wykorzystywanych do kąpieli. Zważywszy
jednak na swój z zasady efemeryczny charakter miejsca wykorzystywane do kąpieli nie podlegają
obowiązkom tak ścisłej ewidencji i surowej kontroli wewnętrznej oraz urzędowej jak kąpieliska.
Nie podlegają one także konieczności podawania do wiadomości publicznej w serwisie
internetowym.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z wymaganiami określonymi w dyrektywie 2006/7/WE
zał. 1 i 2.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i przepisów technicznych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr
65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
17
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji przede wszystkim organizatorów
kąpielisk, organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej i organy samorządu gminnego.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi podmiotami:
• Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny;
• Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
• Polska Organizacja Turystyczna.
• Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;
• NSZZ „Solidarność”;
• OPZZ;
• Forum Związków Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia - stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r.
Nr 42, poz. 337) - zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz
udostępniony w Biuletynie Informacji Publiczne. Wyniki przeprowadzonych konsultacji zostaną
omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Projektowane zmiany będą wymagały prowadzenia kontroli wewnętrznej, w tym
wykonywania badań przez organizatorów, prowadzenia kontroli urzędowej, w tym wykonywania
badań, opracowywania analiz, ocen i klasyfikacji, sprawozdań oraz prowadzenia internetowego
serwisu kąpieliskowego przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Także organy
18
administracji gminnej będą musiały, w przypadku stwierdzenia zanieczyszczenia wody,
podejmować działania w celu ustalenia przyczyny, usunięcia czy zapobiegania powstawaniu tego
typu zagrożeń.
Wpływ nowelizacji ustawy na finanse poszczególnych podmiotów uzależniony będzie od
liczby kąpielisk, które należało będzie objąć nadzorem. Organizator kąpieliska, a może być nim
również samorząd gminny, ponosi koszty badań jakości wody w trakcie trwania sezonu
kąpielowego. Natomiast organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej będą ponosiły koszty związane
z koniecznością przeprowadzania badań jakości wody przed sezonem kąpielowym i każdorazowo
w sytuacji mogącej powodować pogorszenie jakości wody jak również w celu potwierdzenia
konieczności wydania tymczasowego zakazu kąpieli. Organizator kąpieliska, a może być nim
również samorząd gminny, ponosi koszty badań jakości wody w trakcie trwania sezonu
kąpielowego. Koszt badania laboratoryjnego jednej próby wody w zakresie 2 podstawowych
parametrów mikrobiologicznych wynosi około 170 zł. Do tego należy doliczyć koszty pobrania
próby (dojazd na kąpielisko, transport do laboratorium, czas pracy próbkobiorcy) w wysokości 30-
130 zł. redni, ogólny koszt jednej kontroli jakości wody w kąpielisku będzie więc wynosił około
250 zł. Biorąc pod uwagę fakt, że wymagane są min. 4 próby w sezonie będzie to dla organizatora
kąpieliska wydatek min. 1000
zł. W związku z
koniecznością przeprowadzania badań
dodatkowych w celu potwierdzenia ustąpienia zanieczyszczenia można przyjąć, że średni koszt
nadzoru nad jakością wody w kąpielisku, prowadzonego przez organizatora w ramach kontroli
wewnętrznej wyniesie około 1500 zł. Koszty te należą do kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa
i każdy z organizatorów musi pokryć je we własnym zakresie. Finansowanie ich z budżetu
państwa stanowiłoby formę niedozwolonej, ukrytej pomocy publicznej.
4. Wpływ na rynek pracy
Regulacja
prawna
będzie miała niewielki wpływ na rynek pracy. Badania będą
w większości wykonywane w już istniejących laboratoriach. Do obsługi serwisu konieczne będzie
wzmocnienie organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej o 23 etaty, z czego 2 osoby (będą
obsługiwały serwis w Głównym Inspektoracie Sanitarnym, gromadząc dane i przeprowadzając
analizy pozyskiwanych danych. Pozostałe 21 osób wzmocni kadrowo Wojewódzkie Stacje
Sanitarno-Epidemiologiczne. W województwach Kujawsko- Pomorskim, Pomorskim, Warmińsko-
19
Mazurskim, Wielkopolskim oraz Zachodniopomorskim konieczne jest, ze względu na
występowanie ponad 100 kąpielisk, zatrudnienie 2 osób do obsługi serwisu.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Regulacja
prawna
będzie miała niewielki wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Na skutek implementacji dyrektywy 2006/7/WE może nastąpić wzrost
zapotrzebowania na inwestycje dotyczące gospodarki ściekowej i usług turystycznych.
Koszty
obsługi laboratoryjnej w ramach kontroli wewnętrznej, jakie będzie musiał ponosić
organizator kąpieliska są uzależnione od wielkości kąpieliska i długości sezonu. W trakcie sezonu
trwającego 2 miesiące będzie to koszt ok. 2300 zł.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowana
regulacja
może się przyczynić do poprawy jakości wód wykorzystywanych
do rekreacji, w tym kąpielisk co może skutkować dalszym rozwojem turystyki, a tym samym
wpłynąć na rozwój regionów o dużej liczbie kąpielisk.
Pełne implementowanie dyrektywy 2006/7/WE, stosowanie się do jej zaleceń i udział
w europejskim systemie raportowania jakości wód w kąpieliskach (zwłaszcza nadmorskich) może
wpłynąć na wzrost turystyki zagranicznej. Obecnie ocena jakości wody w polskich kąpieliskach
jest dostępna dla ogółu obywateli poprzez udostępnienie przedmiotowych informacji w Internecie.
Takie informacje jak dobra jakość wody będzie niewątpliwą reklamą i przyczyni się do
zwiększenia liczby turystów z zagranicy.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Wprowadzenie kontroli jakości wody przez właściciela kąpieliska wpłynie na większą
dbałość o dany obiekt. Przyczyni się również do wzmożenia jego działań w sprawie poprawy
jakości wody w celu uzyskania oceny „doskonałej” lub „dobrej”. Wpłynie to niewątpliwie na
poprawę jakości wody w kąpielisku i zmniejszenie ryzyka zagrożeń zdrowotnych. Łatwy dostęp
do informacji i promowanie obiektów o „doskonałej” jakości wody, wpłynie na świadomy wybór
20
przez ludność miejsc, w których można kąpać się bezpiecznie, a tym samym wpłynie to korzystnie
na zdrowie ludzi.
8. Wpływ regulacji na środowisko
Zarządzanie jakością wody w kąpieliskach zakłada stałą kontrolę jakości wody zgodnie
z ustalonym harmonogramem pobierania próbek, określenie klasyfikacji oraz profilu wody
w kąpielisku, a także regularną aktualizację danych charakteryzujących jej jakość. Dokonywana
ma być identyfikacja i ocena przyczyn zanieczyszczeń, które mogłyby mieć wpływ na wodę
w kąpielisku oraz niekorzystnie wpływać na stan zdrowia kąpiących się. Prowadzenie pomiarów
i badań oraz zbieranie wszelkich możliwych informacji w systemie monitoringowym będzie
doskonałą bazą danych i podstawą do podejmowania odpowiednich działań naprawczych.
Doprowadzą one niewątpliwie do poprawy jakości wód powierzchniowych.
01/01-kt
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2667
› Pobierz plik