Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
projekt przewiduje m.in. określenie zasad i kryteriów obejmowania strefą gruntów, zwiększenie limitu wielkości obszaru stref do 20 tys. ha, uściślenie warunków określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej, zmianę zakresu planu rozwoju strefy, ograniczenie możliwości zatrudniania członków zarządów spółek zarządzających u przedsiębiorców działających na terenie tej samej strefy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 262
- Data wpłynięcia: 2008-02-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
- data uchwalenia: 2008-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 118, poz. 746
262
będą stosowane przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, zgodnie
z art. 6 ust. 2 projektu. W obecnej chwili przepis będzie miał zastosowanie do
jednej spółki zarządzającej, którą jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.
Ad. art. 1 pkt 5 projektu
Ustawa o sse upoważnia ministra właściwego do spraw gospodarki do
powierzenia spółkom zarządzającym specjalnymi strefami ekonomicznymi
wykonywania władztwa administracyjnego (np. w zakresie wydawania
zezwoleń), dlatego też za celowe uznano uzupełnienie przepisów ustawy o sse
o regulację, wprowadzającą zakaz łączenia funkcji członka zarządu spółki
będącej zarządzającym z zatrudnieniem u przedsiębiorców prowadzących
działalność gospodarczą na terenie danej strefy. Zatrudnienia tego nie będzie
można również podjąć w okresie roku od dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji.
Ad. art. 1 pkt 6 projektu
Przepis art. 7 ust. 1b ustawy o sse nie ma zastosowania do żadnej spółki
zarządzającej specjalną strefą ekonomiczną, ponieważ żadna nie powstała
w drodze komercjalizacji. Jest zatem uzasadnione uchylenie tego przepisu.
Ad. art. 1 pkt 7 projektu
W świetle art. 9 ustawy o sse każda zmiana granic strefy wymaga zmiany
rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki ustalającego plan
rozwoju strefy, działającego w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw
rozwoju regionalnego. Opis terenu strefy wraz ze szczegółowym opisem
infrastruktury często już po kilku miesiącach jest nieaktualny. Zgodnie
z proponowanym brzmieniem art. 9 zmiana planu rozwoju strefy będzie
dokonywana jedynie w przypadku aktualizowania celów ustanowienia strefy
oraz obowiązków zarządzającego.
Ad. art. 1 pkt 8 projektu
Uściślenie w art. 16 ust. 2 ustawy o sse warunków zezwolenia wynika z zasad
dotyczących udzielania pomocy publicznej, określonych w przepisach
rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) Nr 1628/2006 z dnia 24 października
7
2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej
pomocy inwestycyjnej (Dz. Urz. UE L 302 z 1.11.2006 r., str. 29).
W art. 16 ust. 3 ustawy o sse proponuje się wykreślenie pkt 1. Zakres
działalności, która nie może być objęta zezwoleniem, określa rozporządzenie
Rady Ministrów ustanawiające specjalną strefę ekonomiczną, a plany rozwoju
wszystkich stref nie wprowadzają dodatkowych ograniczeń w tym zakresie.
W przypadku włączania w granice stref przedsiębiorstw, na których terenie
będzie realizowana nowa inwestycja, sformułowanie „…zarządzający strefą
dysponuje wolnymi terenami, obiektami lub pomieszczeniami…” budzi
wątpliwości.
Ad. art. 1 pkt 9 projektu
Zasady zmiany warunków zezwolenia, określone w art. 19 ust. 4, są zbyt
rygorystyczne. W związku z tym w projekcie proponuje się:
– złagodzenie warunku dotyczącego zatrudnienia przez wprowadzenie
możliwości obniżenia zatrudnia o nie więcej niż 20% wielkości bazowej,
– możliwość zmiany warunku określającego wielkość inwestycji bez
konieczności wykazania przez przedsiębiorcę okoliczności od niego
niezależnych. W przypadku zwiększenia wartości inwestycji, zgodnie
z proponowanym brzmieniem art. 19 ust. 4 pkt 2, pomoc publiczna nie
ulegnie zwiększeniu.
W przypadku inwestorów, realizujących inwestycje na gruncie włączonym do
strefy, zgodnie z art. 5 ust. 3 w projektowanym brzmieniu, warunki zezwolenia
po jego zmianie nie mogą być ustalone w sposób odmienny, niż wymagają tego
kryteria określone rozporządzeniem Rady Ministrów wydanym na podstawie
upoważnienia zawartego w art. 16 ust. 2 pkt 5.
Ad. art. 1 pkt 10 projektu
Proponowany przepis dostosowuje zakres kontroli wykonywanej przez
zarządzającego do obecnie obowiązującej regulacji w zakresie treści
zezwolenia. Zezwolenia wydawane od 2001 r. nie zawierają bowiem
obligatoryjnego warunku określającego datę rozpoczęcia działalności
gospodarczej na terenie strefy.
8
Ad art. 2 projektu
Ograniczenie w podejmowaniu dodatkowego zatrudnienia w czasie pełnienia
funkcji przez członka zarządu spółki zarządzającej strefą i w ciągu roku po
zaprzestaniu pełnienia tej funkcji obowiązuje osoby powołane po wejściu
w życie niniejszej ustawy. Zastosowanie tego przepisu do osób już pełniących
funkcje członków zarządu naruszyłoby zasadę nie działania prawa wstecz.
Ad. art. 3 projektu
Z uwagi na to, że zgodnie z art. 2 ustawy o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej dniem udzielenia pomocy publicznej
przedsiębiorcom działającym na terenie strefy jest dzień udzielenia zezwolenia,
przedsiębiorca otrzymuje pomoc publiczną na zasadach obowiązujących w tym
dniu. W związku z tym nowe zasady zmiany zezwolenia mogą dotyczyć
wyłącznie zezwoleń wydawanych po wejściu w życie niniejszej ustawy.
Ad. art. 4 projektu
Niniejszy projekt ustawy zmienia upoważnienia do wydania aktów
wykonawczych, co powoduje konieczność wydania 16 rozporządzeń Rady
Ministrów i 28 rozporządzeń ministra właściwego do spraw gospodarki, na co
przewidziano okres 12 miesięcy.
9
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
– przedsiębiorcy,
– jednostki
samorządu terytorialnego,
– minister
właściwy do spraw gospodarki,
– minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego,
– spółki zarządzające strefami,
– wojewodowie.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) tekst
projektu opublikowano na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki
w Biuletynie Informacji Publicznej.
aden z podmiotów nie zgłosił
zainteresowania uczestnictwem w pracach nad projektem w trybie ww.
ustawy.
W ramach konsultacji z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców uwagi
przekazała Konfederacja Pracodawców Polskich, która popierając co do
zasady rozwiązania przyjęte w projekcie ustawy, zwróciła jednocześnie
uwagę, że projekt „zawiera potrzebne rozwiązania jednak nie wpłyną one
zasadniczo na poprawę warunków inwestowania i prowadzenie działalności
gospodarczej w SSE, a od tych właśnie czynników zależy powodzenie
wykorzystania tego instrumentu polityki gospodarczej państwa”.
Projekt ustawy został przekazany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego i uzyskał akceptację Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju
Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz rodowiska na posiedzeniu w dniu
19 września 2007 r.
10
3. Wyniki analizy wpływu aktu normatywnego na:
1) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Spośród projektowanych zmian wpływ na sektor finansów publicznych
będzie miało zwiększenie limitu sumarycznego obszaru stref o 8 tys. ha
i dla takiej wielkości oszacowano skutki budżetowe.
Do obliczeń skutków finansowych przyjęto średnie efekty stref osiągnięte
na koniec 2006 r. w przeliczeniu na 1 ha zagospodarowanego terenu (na
obszarze 6 tys. ha pracuje 146 tys. osób przy inwestycjach 35 mld zł),
tj. 24 tys. miejsc pracy i inwestycje 5,8 mld zł.
mln zł
Wyszczególnienie
zatrudnienie
192 000
nakłady inwestycyjne
46 400
przewidywana pomoc publiczna przy
średniej maksymalnej intensywności 50%,
23 200
przewidywane wpływy do budżetu w tym:
107 499
a) wpływy do budżetu państwa:
100 096
VAT
95
960
podatek PIT
4 136
podatek
CIT
0
b) wpływy do budżetów jst:
7 403
podatek PIT
3 832
podatek
CIT
0
podatek od nieruchomości 3
571
Powyższe szacunki wykonano dla 10 lat, przyjmując dane GUS na kraj
za 2006 r.
Wielkość VAT:
– roczne przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i
materiałów – 681 368,7 mln zł,
– roczną sprzedaż na kraj – 70%,
– pracujący w sektorze przedsiębiorstw – 2.099,5 tys. osób,
– 22%
stawkę VAT,
11