Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
projekt przewiduje m.in. określenie zasad i kryteriów obejmowania strefą gruntów, zwiększenie limitu wielkości obszaru stref do 20 tys. ha, uściślenie warunków określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej, zmianę zakresu planu rozwoju strefy, ograniczenie możliwości zatrudniania członków zarządów spółek zarządzających u przedsiębiorców działających na terenie tej samej strefy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 262
- Data wpłynięcia: 2008-02-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
- data uchwalenia: 2008-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 118, poz. 746
262
1) inwestycja będzie realizowana w zakresie:
a) usług informatycznych określonych działem 72 w rozporządzeniu
PKWiU, lub
b) usług rachunkowości i kontroli ksiąg określonych kategorią
74.12.1 w rozporządzeniu PKWiU, lub
c) usług w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji
podatkowych, określonych kategorią 74.12.2 w rozporządzeniu
PKWiU, lub
d) usług centrów telefonicznych określonych klasą 74.86 w
rozporządzeniu PKWiU oraz
2) w związku z inwestycją planowane jest utworzenie co najmniej 150 nowych
miejsc pracy lub poniesienie nakładów inwestycyjnych o wartości co
najmniej 5 mln euro.
§ 5. Kryterium, o którym mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 ustawy, uważa się za spełnione gdy
realizacja rozpoczętej inwestycji wymaga zwiększenia obszaru specjalnej strefy
ekonomicznej o nie więcej niż 2 ha, przeznaczone pod obiekty towarzyszące, w szczególności
takie jak magazyny, parkingi, bocznice kolejowe, budynki socjalne.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia ustawowego dla Rady Ministrów,
zawartego w art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach
ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 oraz z 2008 r. Nr …, poz. …).
Za ważne względy gospodarcze uznano:
a) tworzenie nowych miejsc pracy lub ponoszenie nakładów inwestycyjnych,
b) rozwój innowacyjnych, wysokich technologii,
c) rozwój sektora nowoczesnych usług (IT, BPO oraz usług badawczo
-rozwojowych).
Ad.§1. Kryterium liczby nowych miejsc pracy lub wielkości nakładów inwestycyjnych
Strefy jako instrument rozwoju regionalnego mają za zadanie niwelować różnice w rozwoju
gospodarczym regionów. Podstawowym wskaźnikiem obrazującym sytuację społeczno
-ekonomiczną regionu jest stopa bezrobocia. W zależności od wysokości tego wskaźnika
zaproponowano minimalne parametry inwestycji realizowanych na gruntach prywatnych.
W przypadku stref położonych w województwach ściany wschodniej proponuje się obniżenie
o 30% wymagań dotyczących liczby nowych miejsc pracy i wielkości inwestycji. Napływ
inwestorów do tych stref znacznie odbiega od pozostałych, natomiast zarządzający tymi
strefami, szczególnie w województwach: świętokrzyskim, podkarpackim i lubelskim,
zgłaszają problemy z pozyskaniem w miarę atrakcyjnych gruntów gminnych lub Agencji
Nieruchomości Rolnych.
Ad.§2. Kryterium wspierania rozwoju innowacyjnych, wysokich technologii
Drugim ważnym zadaniem stref jest stymulowanie wzrostu konkurencyjności naszej
gospodarki, co można osiągnąć wspierając inwestycje innowacyjne, stosujące nowoczesne
technologie. Aby projekt spełniał omawiane kryterium musi być stwierdzony jego
innowacyjny charakter przez minimum dwie jednostki naukowe, prowadzące w sposób ciągły
badania naukowe lub prace rozwojowe, mające siedzibę w Polsce. W wyniku realizacji takiej
inwestycji musi powstać co najmniej 30 nowych miejsc pracy lub muszą być poniesione
nakłady o wartości co najmniej 5 mln euro. Postawione wymagania gwarantują, że
inwestycja stosować będzie najnowsze rozwiązania technologiczne.
Ad.§3. Kryterium wspierania usług badawczo-rozwojowych
Rozwój usług badawczo-rozwojowych jest pożądany, szczególnie usług świadczonych przez
sektor MSP. W tym przypadku priorytetem nie jest wielkość inwestycji i zatrudnienia, ale
rodzaj prowadzonej działalności.
Ad.§4. Kryterium wspierania rozwoju sektora nowoczesnych usług (IT i BPO)
Obecnie istotnym wyznacznikiem atrakcyjności inwestycyjnej kraju jest poziom rozwoju
nowoczesnych, wysoko wyspecjalizowanych usług. Wprowadzenie od 2005 roku w/w usług
do katalogu działalności wspieranych zwolnieniami podatkowymi udzielanymi w strefach
świadczy o znaczeniu tego sektora dla gospodarki i potrzebie jego dalszego rozwoju.
Specyfika omawianych usług determinuje sposób ich prowadzenia. Inwestorzy potrzebują
powierzchni biurowych pod wynajem, z dostępem do odpowiedniej infrastruktury technicznej
i wykwalifikowanej kadry. Takie wymagania najczęściej spełniają obiekty prywatne,
zlokalizowane w dużych miastach. Aby sektor ten rozwijał się w Polsce dynamicznie należy
dopuścić możliwość obejmowania statusem sse gruntów prywatnych na jego potrzeby, pod
warunkiem spełnienia kryterium.
4
Ad.§5. Kryterium niezbędności obszaru
Incydentalnie występuje potrzeba korekty terenu związana z realizacją wcześniej podjętej
inwestycji, wynikająca z nieujawnionych przed rozpoczęciem prac budowlanych przeszkód
technicznych, np. podziemne budowle niemożliwe do usunięcia, wody podskórne itp.
Czasami zachodzi potrzeba zwiększenia powierzchni magazynowej, lub budowy obiektów
towarzyszących jak parkingi, bocznice kolejowe, budynki socjalne. Tego typu obiekty mogą
być zlokalizowane wyłącznie na gruntach przylegających do działki, na której zlokalizowana
jest inwestycja, a często są to tereny prywatne.
Ocena skutków regulacji
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
-
przedsiębiorcy;
-
jednostki samorządu terytorialnego;
-
minister właściwy do spraw gospodarki;
-
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego;
-
spółki zarządzające strefami.
Cel wprowadzenia rozporz dzenia
Precyzyjne określenie obejmowania specjalnymi strefami ekonomicznymi gruntów
prywatnych.
Wyniki konsultacji społecznych
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), tekst projektu opublikowano w
BIP, na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki.
Wyniki analizy wpływu aktu normatywnego na:
•
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Projekt samoistnie nie generuje skutków budżetowych.
• rynek pracy
Projekt samoistnie nie wpływa na rynek pracy.
• konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projekt samoistnie nie wpływa na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
•
sytuację i rozwój regionalny
Projekt samoistnie nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
Wstępna opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
02/09rch
5