Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-2
organizacyjno-technicznych mających na celu doprowadzenie zasobu informacyjnego BDOT
do zgodności ze stanem faktycznym.
§54. Zasób informacyjny BDOT aktualizowany jest poprzez aktualizację kolejnych
zbiorów danych BDOT, a następnie ich integrację z posiadanym zasobem informacyjnym
oraz aktualizację produktów pochodnych, a w szczególności map topograficznych.
§55.1. Aktualizacja zasobu informacyjnego BDOT odbywa się w trybie cyklicznym, a
dla bazy danych BDOT dopuszcza się również aktualizację w trybie ciągłym.
2. Aktualizacja w trybie cyklicznym polega na aktualizacji wybranych elementów
zasobu informacyjnego BDOT w określonym interwale czasowym.
3. Aktualizacja w trybie ciągłym polega na aktualizacji wybranych elementów bazy
danych BDOT w określonym czasie od uzyskaniu informacji o zmianie stanu faktycznego
dotyczącego tego elementu.
§56.1. Aktualizację w trybie cyklicznym bazy danych BDOT wykonuje odpowiedni
miejscowo Marszałek Województwa lub Główny Geodeta Kraju poprzez tworzenie
zaktualizowanych zbiorów danych BDOT.
2. Aktualizacja w trybie cyklicznym bazy danych BDOT polega na aktualizacji
obiektów topograficznych w interwałach określonych w załączniku nr 1.
3. Każdorazowo podczas aktualizacji w trybie cyklicznym określonego zakresu
wykonywana jest aktualizacja techniczna danych pozostałych zakresów.
4. Jednostką obszarową aktualizacji w trybie cyklicznym zbiorów danych BDOT jest
powiat.
§57. Aktualizację w trybie cyklicznym map topograficznych wykonuje Główny
Geodeta kraju lub Marszałek Województwa poprzez ich ponowne utworzenie z możliwością
wykorzystania materiałów źródłowych z zasobu informacyjnego BDOT.
§58. Dopuszcza się aktualizację w trybie ciągłym z zachowaniem zasad określonych
w załączniku nr 1.
§59. Aktualizację w trybie ciągłym wykonuje się w oparciu o zaktualizowane rejestry
o których mowa w załączniku nr 1 i inne wyniki prac przyjęte do zasobu.
2. Zasady aktualizacji w trybie ciągłym określa Główny Geodeta Kraju w trybie
zarządzenia.
§60. Aktualizowane zbiory danych BDOT kontrolowane są zgodnie z załącznikiem nr
6.
§61. Udostępnianie zasobu informacyjnego BDOT polega na umożliwieniu wglądu do
tego zasobu lub sprzedaży kopii elementów lub całości tego zasobu.
§62. Wgląd do zasobu odbywa się poprzez usługi, o których mowa w art. 9 ustawy o
IIP dostępnych za pomocą środków telekomunikacji elektronicznej.
§63. Sprzedaż kopii zasobu odbywa się w formie analogowej lub cyfrowej.
9
§64. Opłaty za udostępnianie zasobu informacyjnego BDOT określone są w
Rozporządzeniu o opłatach i zależą od:
1) formy udostępniania;
2) aktualności udostępnianych danych;
3) zakresu informacyjnego udostępnianych danych;
4) zakresu przestrzennego udostępnianych danych;
5) celu udostępnienia;
6) organizacja Udostępniania
§65. Zasób informacyjny BDOT udostępniany jest przez właściwy miejscowo
Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej lub Centralny Ośrodek Dokumentacji
Geodezyjnej i Kartograficznej.
§66. Zasób informacyjny BDOT przekazany innym organom administracji zgodnie z
art.14 ustawy o IIP nie podlegają redystrybucji.
§67. W formie analogowej zasób informacyjny BDOT sprzedawany jest jako:
1) mapy topograficzne w postaci wydruków wielkonakładowych;
2) mapy topograficzne kartograficzne w postaci wydruków jednostkowych;
3) standardowe wizualizacje kartograficzne w postaci wydruków jednostkowych;
4) niestandardowe wizualizacje kartograficzne w postaci wydruków jednostkowych.
§68. W formie cyfrowej zasób informacyjny BDOT sprzedawany jest jako:
1) mapy topograficzne w postaci plików graficznych;
2) niestandardowe wizualizacje kartograficzne w postaci plików graficznych;
3) pełnej kopii bazy danych BDOT dla określonego obszaru w postaci pliku wymiany
danych BDOT;
4) kopii wybranych elementów bazy danych BDOT dla określonego obszaru w postaci
pliku wymiany danych BDOT.
§69. Usługi o których mowa w paragrafie 27 zgodne są z normą PN-EN ISO
19128:2008 „Informacja geograficzna – Interfejs internetowego serwera map”.
§70. Kopie całości lub wybranych elementów zasobu informacyjnego BDOT
udostępniane są za pośrednictwem pliku wymiany danych BDOT w formacie GML 2.1.2 ,
zgodnym ze schematem aplikacyjnym 3.0, a także mogą być udostępniane w innych
formatach.
Rozdział 4
Przepisy przejściowe i końcowe
§71. 1. Pozyskanie danych z zakresu odpowiadającego etapowi I powinno się odbyć
nie później niż do roku 2011.
2. Pozyskanie danych z zakresu odpowiadającego etapowi II powinno się odbyć nie
później niż do roku 2013.
3. Włączenie Bazy Danych Ogólnogeograficznych poprzedniej edycji do BDO
nastąpi nie później niż do 2010.
10
§72. Główny Geodeta Kraju dokonuje corocznie oceny budowy BDOT i BDO.
§73. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
11
Uzasadnienie
Projektowane rozporządzenie MSWiA jest wydawane na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 9
ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240,
poz. 2027, z późn. zm.) i ma na celu określenie szczegółowego zakresu informacji
gromadzonych w bazie danych obiektów topograficznych oraz bazie danych
ogólnogeograficznych jak również tryb tworzenia tych baz, ich aktualizacji i udostępniania, a
także tworzenia standardowych opracowań kartograficznych uwzględniając podstawowe
znaczenie tych baz dla infrastruktury informacji przestrzennej i zasadę interoperacyjności
systemów informacyjnych.
Rozporządzenie reguluje także formy udostępniania, tryb aktualizacji udostępnianych
danych, zakres informacyjny i przestrzenny udostępnianych danych oraz organizację
udostępniania danych. Ponadto projektowane rozporządzenie przewiduje, że zasób
informacyjny Bazy Danych Obiektów Topograficznych udostępniany będzie przez właściwy
miejscowo Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej lub Centralny Ośrodek
Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Projekt rozporządzenia reguluje szczegółowo, wynikające z ustawy, obowiązki
organów administracji rządowej i samorządowej związane z organizacją, trybem
ogólnokrajowego system tworzenia, aktualizacji i udostępniania danych
ogólnogeograficznych.
12
Ocena skutków regulacji
Projekt rozporządzenia jest aktem wykonawczym do ustawy o ustawy z dnia 17 maja
1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn.
zm.).
1. Podmioty, na które oddziaływuje projekt aktu prawnego
Projekt oddziaływuje na podmioty wymienione w art. 3 pkt 7 ustawy o infrastrukturze
informacji przestrzennej z dnia ....... 2009 r. (Dz. U. Nr..., poz……), które zobowiązane są do
przekazywania do geoportalu infrastruktury informacji przestrzennej, drogą elektroniczną,
danych z systemów informacyjnych przez nie prowadzonych.
2. Konsultacje społeczne
Dokonano konsultacji społecznych projektu. Wyniki konsultacji uwzględniono w toku prac
legislacyjnych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Projekt nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla sektora finansów publicznych,
w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Bez wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Szczegółowa baza informacyjna wpłynie korzystnie na konkurencyjność i przedsiębiorczość
podmiotów działających w następujących branżach: geodezja, kartografia, ochrona
środowiska, administracja, gospodarka wodna, rolnictwo, leśnictwo, budownictwo,
gospodarka, ochrona zdrowia, statystyki publicznej oraz przedsiębiorców, instytucji
publicznych i jednostek badawczo-rozwojowych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Uzyskane dane będą wykorzystywane do kształtowania sytuacji w poszczególnych regionach.
Efektem pośrednim rozporządzenia jest stworzenie warunków do harmonijnej współpracy
interdyscyplinarnej i międzyresortowej w tworzeniu i wykorzystywaniu danych
przestrzennych.
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik