Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-2
3) S_Rodzaj – rodzaj sieci w postaci oznaczenia literowego według § 7. ust 1.
4) S_Typ – typ sieci w postaci oznaczenia literowego według § 7. ust 1.
5) S_Ksztalt – kształt przewodu w postaci oznaczenia literowego według § 7. ust 10.
6) S_Material – materiał, z którego wykonano przewód w postaci oznaczenia literowego
według § 7. ust 11.
7) S_Przebieg – przebieg przewodu w postaci oznaczenia literowego według § 7. ust 12.
8) S_TypArmatury – oznaczenie typu armatury według § 10. ust 1.
9) S_TypBudowli – oznaczenie typu budowli według § 13. ust 5.
2. Specyfikacja danych dla modelu bazy danych obiektów topograficznych objętych
harmonizacją z bazą obiektów topograficznych
AbstractFeatureType
«featureType»
ObiektMZ
+ NazwaJednostkiEwidencyjnej: CharacterString
+ NumerTERYT: CharacterString
+ NazwaObrebuEwidencyjnego: CharacterString
+ NumerObrebuEwidencyjnego: CharacterString
+ NumerEwidencyjny: CharacterString
+ RzednaGory: Real
+ RzednaDolu: Real
+ ZrodloDanych: S_ZrodloDanych
+ OznaczenieDokumentu: CharacterString
+ CzasUtworzenia: DateTime
+ CzasUsuniecia: DateTime
S_ZrodloDanych – źródło danych o położeniu; atrybut wyliczeniowy:
A – pomiar wykrywaczem przewodów
B – dane branżowe
D – digitalizacja mapy i wektoryzacja mapy
F – pomiar fotogrametryczny
O – pomiar na osnowę i obliczenia
M – pomiar w oparciu o elementy mapy lub dane projektowe
N – niepoprawne lub wątpliwe położenie
X – nieokreślone, brak danych.
2
Uzasadnienie
Rozporządzenie jest wykonaniem delegacji zawartej w art. 19 ust. 1 pkt 7 projektu
nowelizacji ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne1. Projekt określa szczegółowy zakres
informacji gromadzonych w bazie danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz
w bazie danych mapy zasadniczej, a także organizację, tryb i standard techniczny tworzenia
tych baz ich aktualizację i udostępnianie, jak również tworzenia mapy zasadniczej.
Uregulowania techniczne zawarte w załącznikach do rozporządzenia obejmują zakres
przedmiotowy dotychczasowych standardów technicznych wymienionych w załączniku do
Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 marca 1999 r. w
sprawie standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego systemu
informacji o terenie (Dz. U. nr 30, poz. 297), a w szczególności: instrukcji technicznych: O-1
Ogólne zasady wykonywania prac geodezyjnych, O-3 Zasady kompletowania dokumentacji
geodezyjnej i kartograficznej, G-4 – Pomiary sytuacyjne i wysokościowe, K-1 Mapa
zasadnicza wyd. 1998, G-7 – Geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu (GESUT) wyd.
1998 r.
W
rozporządzeniu uwzględniono również niektóre zapisy dotychczas stosowanych
wytycznych technicznych: G-4.1:2007, G-4.7 posiadających charakter zaleceń do stosowania.
Istotną zaletą niniejszego rozporządzenia jest zebranie w jednym akcie prawnym
problematyki związanej z tworzeniem bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia
terenu (GESUT) oraz bazy danych mapy zasadniczej.
Niniejsze
rozporządzenie reguluje niezwykle istotny zakres GESUT i mapy zasadniczej
oraz ich wzajemną harmonizację.
Proponowane zmiany obejmują w szczególności:
1. Wprowadzenie nowego, w sposób uzasadniony zredukowanego zakresu GESUT i mapy
zasadniczej.
2. Zastosowanie wspólnego dla wszystkich baz danych sposobu definiowania i opisu
obiektów w języku UML już określonych w aktach prawnych.
3. Przyjęcie zasad podpisywania dokumentacji technicznej przez wykonawcę, przy czym
definicję wykonawcy przyjęto wg rozporządzenia MRRiB z dnia 16 lipca 2001 r. sprawie
zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych, ewidencjonowania systemów i
przechowywania kopii zabezpieczających bazy danych, a także ogólnych warunków
umów o udostępnianie tych baz (Dz. U. Nr 78, poz. 837).
4. Ujednolicenie terminów zgodnie z definicjami występującymi w Polskich Normach: PN-
86/N-02207 w pkt 2.70, PN-73/N-99310 w pkt 2.1.2.
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, w szczególności w
zakresie objętym dyrektywą 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca
2007 r. stanowiącą infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej
(INSPIRE).
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji, o której mowa w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039.).
1 Zgodnie z projektem ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej, przenoszącej dyrektywę 2007/2/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającą infrastrukturę informacji przestrzennej
we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz. Urz. UE Nr 108 z 25.4.2007 r., str. 1).
Projekt
rozporządzenia został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Głównego
Urzędu Geodezji i Kartografii, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
Projekt
został również poddany pod ocenę stowarzyszeń i organizacji zawodowych
geodetów i kartografów oraz organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. Ponadto projekt
został pozytywnie zaopiniowany przez członków Rady Geodezyjnej i Kartograficznej
działającej przy Głównym Geodecie Kraju.
W niniejszym projekcie uwzględniono większość uwag zebranych w trakcie konsultacji i
uzgodnień środowiskowych.
2
Ocena skutków regulacji (OSR)
1.
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie
Projekt odnosi się do działania organów administracji samorządowej, w szczególności
organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz oddziałuje na jednostki prowadzące
ewidencję branżową w zakresie ewidencji sieci uzbrojenia terenu jak również na
przedsiębiorców prowadzących działalność geodezyjną i kartograficzną. Zakres
przedmiotowy rozporządzenia zabezpiecza potrzeby państwa w zakresie zapewnienia
jednolitego systemu prowadzenia geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz mapy
zasadniczej na obszarze kraju.
2.
Konsultacje społeczne
Projekt został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Głównego Urzędu Geodezji i
Kartografii. Ponadto został skonsultowany ze Stowarzyszeniem Geodetów Polskich i
Stowarzyszeniem Kartografów Polskich oraz zespołem ekspertów ds. wdrożenia dyrektywy
2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14.03.2007 r. INSPIRE. Projekt został
również przekazany do konsultacji organom Służby Geodezyjnej i Kartograficznej szczebla
wojewódzkiego, a także organizacjom pracodawców: Geodezyjnej Izbie Gospodarczej i
Krajowemu Związkowi Firm Geodezyjno-Kartograficznych.
Po analizie zgłoszonych uwag i propozycji zespół autorski zaproponował przyjęcie części
proponowanych zmian i uzupełnień jako uzasadnione oraz nieuwzględnienie propozycji,
które nie znajdują uzasadnienia w delegacji ustawowej.
3.
Wpływ rozporządzenia na budżet państwa
Przedłożony projekt nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa albowiem nie
zwiększa zakresu zadań wykonywanych w ramach działalności ustawowej przez organy
administracji rządowej i samorządowej, ani nie nakłada nowych zobowiązań finansowych na
przedsiębiorców.
4.
Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu rozporządzenia na rynek pracy, gdyż regulowane
rozporządzeniem zadania są wykonywane na mocy dotychczas obowiązującego
rozporządzenia MSWiA w sprawie standardów technicznych dotyczących geodezji,
kartografii oraz krajowego systemu informacji o terenie.
5.
Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Rozporządzenie będzie posiadało wpływ na konkurencyjność wewnętrzną gospodarki jak
również będzie miało bezpośredni wpływ na sytuację i rozwój przedsiębiorstw, bowiem
realizuje ideę ujednolicenia prowadzenia GESUT i mapy zasadniczej na obszarze kraju oraz
poprawia jakość państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
6.
Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie będzie miało wpływ na sytuację i rozwój regionów, bowiem uściślenie i
ujednolicenie prowadzenia GESUT i mapy zasadniczej wpłynie stymulująco na wdrożenie
nowatorskich rozwiązań przy udostępnianiu zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
szczególnie jeśli chodzi o udostępnianie baz danych z tego zakresu krajowym oraz
terytorialnym organom planowania i zarządzania.
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia ...................... 2009 r.
w sprawie państwowego rejestru nazw geograficznych
Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo
geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm.2)) zarządza
się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Państwowy rejestr nazw geograficznych, zwany dalej PRNG, jest
urzędowym zbiorem nazw obiektów geograficznych położonych na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej, w tym morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego
oraz polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego, oraz polskojęzycznego
nazewnictwa obiektów geograficznych położonych poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej obowiązujących w oficjalnym obiegu.
§ 2. PRNG jest bazą danych posiadającą referencyjny charakter w stosunku do
innych zbiorów zawierających nazwy geograficzne.
§ 3. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy zakres informacji gromadzonych w bazie danych PRNG;
2) organizację, tryb i standardy techniczne tworzenia PRNG;
3) organizację, tryb i standardy techniczne aktualizacji i okresowej weryfikacji PRNG;
4) organizację, tryb i standardy techniczne udostępniania danych PRNG;
§ 4. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) egzonimie – rozumie się przez to nazwę obecnie używaną w Rzeczypospolitej
Polskiej w języku polskim dla obiektu geograficznego leżącego poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i różniącą się formą graficzną od endonimu
standaryzowanego tego obiektu;
2) endonimie – rozumie się przez to nazwę obiektu geograficznego w jednym z języków
używanych na obszarze, gdzie dany obiekt znajduje się, zatwierdzoną przez organ
nazewniczy;
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja
publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216,
poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217,
z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 201, poz. 1237 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 31 poz. 206
i Nr 42 poz. 334.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik