eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych

Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych

- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2547
  • Data wpłynięcia: 2009-11-25
  • Uchwalenie:

2547

koszt udziału członków Komisji w jednym posiedzeniu będzie zawierać się w kwocie
4 700 zł. Przy założeniu, że co roku organizowanych jest 6 spotkań Komisji – łączny
koszt związany z wynagradzaniem jej członków szacuje się na 28 200 zł,
3) zatrudnienie dodatkowych 4 pracowników w Zespole do spraw Organizmów Genetycznie
Zmodyfikowanych ze względu na zwiększający się zakres obowiązków nałożonych na
ministra wła ciwego do spraw rodowiska. Zatrudnienie to spowoduje konieczno ć
zapewnienia
rodków finansowych w
kwocie 160
000 zł – nowe koszty (koszt
wynagrodzeń wraz z pochodnymi wraz z kosztami organizacji miejsc pracy),
4) zabezpieczenie rodków na modernizację istniejących rejestrów oraz obowiązek
prowadzenia większej liczby rejestrów w sprawach organizmów genetycznie
zmodyfikowanych. Koszt roczny związany z tym zadaniem wynosi ok. 35 000 zł (koszty
są czę ciową kontynuacją dotychczasowych kosztów realizacji zadań wynikających
z ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych).
Łączny koszt związany z działalno cią ministra wła ciwego do spraw rodowiska wyniesie
273 200 zł.
Wej cie w życie przepisów działu VI projektu ustawy – Prawo o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych dotyczących upraw ro lin genetycznie zmodyfikowanych spowoduje też
skutki finansowe dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynikające z konieczno ci
zatrudnienia dodatkowego pracownika w Zespole do spraw Ro lin Zmodyfikowanych
Genetycznie.

Szacunkowy koszt związany z działalno cią ministra wła ciwego do spraw rolnictwa
wyniesie 75 000 zł.
Potrzeby w zakresie wzrostu zatrudnienia na poziomie gwarantującym minimalną sprawno ć
wykonywania zadań nałożonych przez przepisy ustawy, zostały okre lone oddzielnie przez
każdą z zainteresowanych instytucji, a kwoty przeznaczone na wynagrodzenia uwzględniają
pochodne od nich.
Ponieważ wdrożenie ustawy – Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych wymaga
podjęcia nowych, nowoczesnych i interdyscyplinarnych prac, dokonanie przesunięć
w obrębie dotychczasowych etatów nie rozwiąże problemu. Konieczne jest zasilenie kadr
nowymi, odpowiednio do tego przygotowanymi specjalistami.
37
Szkolenia organizowane przez ministra wła ciwego do spraw rodowiska dla jednostek
kontrolnych w zakresie organizmów genetycznie zmodyfikowanych w ostatnich latach,
wykazały, że osoby niemające wykształcenia biotechnologicznego albo pokrewnego nie były
w stanie przyswoić sobie zagadnień należących do kompetencji inspekcji kontrolnych.
Ilo ć spraw związanych z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi będzie stale rosła.
W chwili obecnej przynajmniej po dwie osoby w Ministerstwie rodowiska i Ministerstwie
Rolnictwa i Rozwoju Wsi muszą być stale włączone w prace komitetów regulacyjnych,
opiniujących projekty najważniejszych decyzji Komisji Europejskiej w dziedzinie
organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Dla porównania np. w Holandii do jednego
zagadnienia, jakim jest wprowadzenie do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych
jako produktów, tamtejszy urząd zatrudnia 18 osób. Obecnie w Polsce do wszystkich
zagadnień związanych z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi w Ministerstwie
rodowiska są zatrudnione 3 osoby. Minister wła ciwy do spraw rodowiska oraz minister
wła ciwy do spraw rolnictwa będą realizować zadania wynikające z nowej ustawy w ramach
limitów wydatków oraz zatrudnienia, planowanych w budżetach ministra wła ciwego do
spraw rodowiska oraz ministra wła ciwego do spraw rolnictwa.
Reasumując, zestawienie kosztów związanych z wej ciem w życie ustawy przedstawia się
następująco:
1) zagwarantowanie rodków finansowych na potrzeby o miu inspekcji związanych
z konieczno cią wykonywania kontroli – 2 760 000 zł,
2) zagwarantowanie rodków finansowych na potrzeby ministra wła ciwego do spraw
rodowiska związane z konieczno cią wdrażania ustawy (kontynuacja kosztów bieżących
oraz dodatkowe nowe koszty wynikające z wej cia w życie przedmiotowej ustawy) –
273 200 zł,
3) zagwarantowanie rodków finansowych na potrzeby ministra wła ciwego do spraw
rolnictwa związane z konieczno cią wdrażania przepisów o koegzystencji – 75 000 zł.
W związku z powyższym koszt związany z wej ciem w życie ustawy wyniesie w pierwszym
roku po wej ciu w życie – 3 108 200 zł. Koszty te zostały zwiększone w stosunku do
wcze niej przedstawionych szacunków w związku z tym, że inspekcje przedstawiły nowe
dane finansowe.

38
W zależno ci od opisanych powyżej zadań wydatki ponoszone będą z czę ci budżetu, których
dysponentami są minister wła ciwy do spraw rodowiska, minister wła ciwy do spraw
rolnictwa, minister wła ciwy do spraw zdrowia oraz minister wła ciwy do spraw
administracji. Wydatki będą również ponoszone z budżetów pozostałych inspekcji
wymienionych w ustawie.
Dodatkowo będą generowane zyski związane ze sporządzaniem odpisów i wyciągów
z danych zawartych w rejestrach, za które odpowiedzialny jest minister wła ciwy do spraw
rodowiska oraz minister wła ciwy do spraw rolnictwa. Koszt sporządzenia odpisu jednej
strony z danego dokumentu znajdującego się w rejestrze jest szacowany na ok. 50 gr. W tej
chwili trudno okre lić wysoko ć wpływów do budżetu wynikających ze sporządzania
odpisów i wyciągów z danych zawartych w rejestrach, nie wiadomo bowiem, ile odpisów
i wyciągów zostanie sporządzonych.
Dodatkowe wpływy do budżetu będą stanowić opłaty za wydanie na podstawie przepisów
ustawy – Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych decyzji ministra wła ciwego
do spraw rodowiska w sprawach: zamkniętego użycia, zamierzonego uwolnienia,
wprowadzenia do obrotu organizmu genetycznie zmodyfikowanego, jako produktu lub
w
produktach, ponownego wprowadzenia do obrotu organizmu genetycznie
zmodyfikowanego, jako produktu lub w produktach oraz zezwoleń na utworzenie
i prowadzenie zakładu inżynierii genetycznej. Opłaty te są wnoszone na rachunek bankowy
gminy Warszawa Ochota i stanowią dochody budżetu gminy.
Ponadto wpływami do budżetów ministra wła ciwego do spraw rodowiska i wła ciwych
miejscowo wojewódzkich inspektorów ochrony ro lin i nasiennictwa będą opłaty
administracyjne, wnoszone przez podmioty naruszające przepisy wynikające z ustawy
– Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych. W chwili obecnej nie jest możliwe
okre lenie wysoko ci tych wpływów ze względu na to, że nie można okre lić liczby
podmiotów i skali naruszeń przepisów.

3. Wpływ aktu na rynek pracy
Wej cie w życie ustawy wpłynie na rynek pracy przez konieczno ć stworzenia nowych miejsc
pracy w ministerstwach, inspekcjach, Laboratorium Celnym i organach samorządu
terytorialnego.
39
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wprowadzenie w życie przepisów ustawy zapewni pełne dostosowanie do wymogów Unii
Europejskiej zarówno w zakresie wydawania decyzji przez ministra wła ciwego do spraw
rodowiska, jak i obowiązków ciążących na użytkowniku. Dodatkowo nowe regulacje
przewidziane w ustawie powinny przyczynić się do zmniejszenia zagrożenia dla ludzi,
zwierząt i rodowiska, związanego z działaniami dotyczącymi organizmów genetycznie
zmodyfikowanych. Wprowadzenie w życie przepisów ustawy w zakresie upraw ro lin
genetycznie zmodyfikowanych zminimalizuje ryzyko przypadkowej obecno ci materiału
genetycznie zmodyfikowanego w płodach rolnych oraz wpłynie na większą skuteczno ć
krajowego systemu identyfikacji i ledzenia na rynku produktów „od pola do stołu”. Istnienie
sprawnego, budzącego zaufanie konsumenta europejskiego systemu, zapewni polskim
przedsiębiorcom możliwo ć eksportu polskich produktów rolnych i spożywczych na rynek
unijny. Niniejsza ustawa wraz z ustawą o bezpieczeństwie żywno ci i żywienia (która
reguluje postępowania dotyczące żywno ci genetycznie zmodyfikowanej), ustawą o paszach
(która reguluje postępowania dotyczące pasz genetycznie zmodyfikowanych) oraz szeregiem
ustaw dotyczących funkcjonowania służb kontrolnych stworzą spójny system prawnej
reglamentacji działalno ci w zakresie organizmów genetycznie zmodyfikowanych.

5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Nie dotyczy.

6. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą zwiększanie
obciążeń dla budżetu państwa lub dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego
W przypadku pokrywania kosztów funkcjonowania sztabów kryzysowych będą one
w cało ci pokrywane ze rodków pochodzących z zabezpieczenia ustanowionego w decyzji
ministra wła ciwego do spraw rodowiska, przed rozpoczęciem działań zamkniętego użycia
w zakładzie inżynierii genetycznej zaliczonym do III i IV kategorii zagrożenia.
ródłami finansowania działań, za które odpowiadają poszczególni ministrowie lub
organy kontrolne, będzie budżet państwa w czę ciach, których dysponentami są poszczególni
ministrowie.
40
7. Konsultacje
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany do:
1) wojewodów,
2) marszałków województw,
3)
Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Ro lin w Radzikowie,
4)
Polskiej Izby Nasiennej,
5)
MONSANTO POLSKA sp. z o.o.,
6)
Krajowej Rady Izb Rolniczych,
7)
Katedry Prawa Cywilnego i Międzynarodowego Obrotu Gospodarczego, Wydziału
Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,
8)
Polskiej Federacji Biotechnologii,
9) Fundacji
ICPPC,
10)
Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki ywno ciowej,
11) Instytutu
ywno ci i ywienia,
12)
Ligi Ochrony Przyrody,
13)
Instytutu na Rzecz Ekorozwoju,
14)
Polskiego Klubu Ekologicznego,
15)
Kontakt Komitetu Biotechnologii PAN,
16)
Polskiej Akademii Nauk,
17)
Sekretariatu Rolnictwa Krajowej Komisji NSZZ „Solidarno ć”,
18) NSZZ
„Solidarno ć” Rolników Indywidualnych,
19) Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”,
20)
Stowarzyszenia Polskich Szkółkarzy,
21) Krajowego
Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
22)
Krajowej Rady Izb Rolniczych,
23) Związku Twórców Odmian Ro lin Uprawnych,
41
strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 90 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: