Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2547
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie:
2547-akty-wykonawcze
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie sposobu i trybu prowadzenia
Rejestru Stref Wolnych od Upraw Roślin Genetycznie Zmodyfikowanych jest wykonaniem delegacji
ustawowej zawartej w art. 192 ust. 6 ustawy z dnia …… – Prawo o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz.U. Nr …, poz...........).
W rozporządzeniu zostały określone elementy konieczne do umieszczenia w publicznie
dostępnym Rejestru Stref Wolnych od Upraw Roślin Genetycznie Zmodyfikowanych.
Wejście w życie rozporządzenia spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa. Związane
będą one z koniecznością stworzenia programu, dzięki któremu Rejestr zostanie opracowany. Konieczne
również będzie finansowanie kosztów wynikających z utrzymania zabezpieczeń rejestru oraz kosztów
jego administrowania.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie powinno mieć wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionalny.
Przewiduje się, że projektowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i
niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i rozwoju
Wsi. Ponadto projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
ZGODNO Ć Z PRAWEM UNII EUROPEJSKIEJ
Przepisy Europejskie w zakresie koegzystencji nie nakładają konieczności prowadzenia publicznie
dostępnych rejestrów. Jednak w związku z faktem, że społeczeństwo jest szczególnie zainteresowane
wszelkimi działaniami podejmowanymi przez rządy państw członkowskich w zakresie organizmów
genetycznie zmodyfikowanych zatem zasadne jest dla celów przejrzystości działań urzędowych
prowadzenie publicznie dostępnych rejestrów.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Proponowane jednostki do przeprowadzenia konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia będzie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi, jak również będzie konsultowany z organizacjami społecznymi i Zespołem konsultacyjnym do
spraw monitorowania sytuacji w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych oraz współpracy z
organami Unii Europejskiej działającym przy Ministrze Rolnictwa.
2. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Proponowana regulacja dotyczy użytkowników prowadzących uprawę roślin GMO. Informacje o
strefach będą publicznie dostępne w Rejestrze prowadzonym przez Głównego Inspektora Ochrony
Roślin i Nasiennictwa.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Zaproponowana regulacja pociągnie za sobą skutki finansowe dla budżetu państwa. Związane będą
one z koniecznością stworzenia programu, dzięki któremu Rejestr zostanie opracowany. Konieczne
również będzie finansowanie kosztów wynikających z utrzymania zabezpieczeń rejestru oraz kosztów
jego administrowania.
Szacunkowy koszt stworzenia rejestru oraz jego administrowania określa się na ok. 40 000 PLN w
pierwszym roku funkcjonowania i ok. 10 000 PLN w latach kolejnych.
4. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Wejście w życie proponowanych rozwiązań umożliwi społeczeństwu dostęp do informacji na temat
stref wolnych od upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych prowadzonych w Polsce.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionów
Zaproponowana regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
10_12zb
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia .................
w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym zamkniętym użyciu lub zamierzonym uwolnieniu do
środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych, które zostały wprowadzone do obrotu
jako produkt lub w produktach lub dopuszczone do uprawy na obszarze Unii Europejskiej
Na podstawie art. 195 ustawy z dnia ……………. – Prawo o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U….. Nr … poz…..) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór zgłoszenia o planowanym:
1) zamkniętym użyciu organizmów genetycznie zmodyfikowanych, które zostały wprowadzone do
obrotu jako produkt lub w produktach lub dopuszczone do uprawy na obszarze Unii
Europejskiej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) zamierzonym
uwolnieniu
do
środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych, które
zostały wprowadzone do obrotu jako produkt lub w produktach lub dopuszczone do uprawy na
obszarze Unii Europejskiej, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ………….
MINISTER RODOWISKA
W porozumieniu:
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
MINISTER ZDROWIA
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr
216, poz. 1606).
1
Załączniki do rozporządzenia Ministra
rodowiska z dnia ........ (poz. ...)
Zał cznik nr 1
WZÓR
ZGŁOSZENIE O PLANOWANYM ZAMKNI TYM U YCIU ORGANIZMÓW GENETYCZNIE
ZMODYFIKOWANYCH, KTÓRE ZOSTAŁY WPROWADZONE DO OBROTU JAKO PRODUKT LUB
W PRODUKTACH LUB DOPUSZCZONE DO UPRAWY NA OBSZARZE UNII EUROPEJSKIEJ
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania lub nazwa i
siedziba oraz adres użytkownika dokonującego
zamkniętego użycia
nazwa organizmu genetycznie zmodyfikowanego
wprowadzonego do obrotu jako produkt lub w
produktach, który ma być wykorzystany w
zamkniętym użyciu
właściwości organizmu genetycznie
zmodyfikowanego uzyskane w wyniku modyfikacji
genetycznej
unikalny identyfikator
cel zamkniętego użycia
czas, w jakim będzie dokonywało się zamknięte
użycie
nazwa zakładu inżynierii genetycznej, w którym
będzie dokonywało się zamknięte użycie oraz numer
zezwolenia i data uzyskania zezwolenia przez zakład
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2547-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2547
› Pobierz plik