Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
projekt ustawy dotyczy określenia form i zasad wspierania inwestycji telekomunikacyjnych związanych z sieciami szerokopasmowymi, zasad działalności telekomunikacyjnej jednostek samorządu terytorialnego , zasad dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej, praw i obowiązków inwestorów, właścicieli i użytkowników nieruchomości pod kątem świadczenia usług telekomunikacyjnych zasad lokalizowania sieci szerokopasmowych i innej infrastruktury telekomunikacyjnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2546
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
- data uchwalenia: 2010-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 675
2546
przedsiębiorcy,
7) sposób obliczania wynagrodzenia za świadczenie usług publicznych,
8) kryteria, według jakich będzie oceniana jakość usług świadczonych przez
przedsiębiorcę,
9) zasady kontroli realizacji umowy o świadczenie usług
telekomunikacyjnych, w tym zasady weryfikacji sposobu obliczania
rekompensaty, w celu uniknięcia nadmiernej rekompensaty.
10) zasady rozliczania stron w wyniku wykonania umowy,
11) zasady prowadzenia rachunkowości związanej z umową o świadczenie
usług telekomunikacyjnych,
12) warunki i zasady wprowadzania zmian w umowie,
13) termin wykonywania zobowiązania.
7. Przedsiębiorca jest zobowiązany do udostępniania innym przedsiębiorcom
telekomunikacyjnym infrastruktury oraz świadczenia usług telekomunikacyjnych zgodnie z
przepisami ustawy oraz Prawa telekomunikacyjnego.
8. W przypadku udostępnienia infrastruktury lub świadczenia usług
telekomunikacyjnych innemu przedsiębiorcy, na zasadach, o których mowa w art. 10 Ustawy,
różnica pomiędzy wynagrodzeniem za udostępnienie infrastruktury lub świadczenie usług
telekomunikacyjnych a wynagrodzeniem rynkowym stanowi pomoc publiczną dla tego
przedsiębiorcy.
9. Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 8, liczona jako stosunek
ekwiwalentu dotacji brutto, jest zgodna z § 5 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia.
10. Pomoc, o której mowa w ust. 8, udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków
kwalifikowanych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis oraz
pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną przedsiębiorcy, niezależnie od jej formy i
źródła. Łączna wartość pomocy nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy
określonej w § 5 ust. 1 i 2.
11. wiadczenie przez przedsiębiorcę usług użytkownikom końcowym bez pobierania
wynagrodzenia lub w zamian za wynagrodzenie określone na warunkach korzystniejszych niż
rynkowe odbywa się na zasadach określonych w art. 7 i art. 10 pkt 2 ustawy. Treść decyzji
Prezesa UKE określająca zakres i warunki świadczenia tych usług, o której mowa w art. 7 ust.
2-5 ustawy, powinna zostać uwzględniona w umowie o świadczenie usług
telekomunikacyjnych.
12. Wysokość wynagrodzenia dla przedsiębiorcy z tytułu świadczenia usług
telekomunikacyjnych na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług
telekomunikacyjnych nie przekracza kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów poniesionych w
związku z wykonaniem zobowiązania, przy uwzględnieniu przychodów generowanych przy
wykonywaniu działalności, jak również rozsądnego zysku. (Rozsądny zysk oznacza stopę
zwrotu z kapitału własnego, uwzględniajacą ryzyko lub brak ryzyka, osiągniętą przez
przedsiębiorstwo dzięki interwencji publicznej2)).
13. Przy obliczaniu poziomu wynagrodzenia uwzględnia się wszelkie korzyści
przyznane ze środków publicznych, niezależnie od ich formy. Wynagrodzenie jest
przeznaczane na realizację umowy, bez uszczerbku dla możliwości dowolnego dysponowania
przez przedsiębiorcę rozsądnym zyskiem.
2) Wytyczne do określenia poziomu rozsądnego zysku zawierają odpowiednie dokumenty wspólnotowe. W
chwili obecnej art. 5 Decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu
WE do pomocy państwa w formie rekompensaty tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej
przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym
(2005/842/WE).
2
14. Koszty inwestycji związanych ze świadczeniem usług rozliczane są w ramach
wynagrodzenia przekazywanego na podstawie umowy o świadczenie usług
telekomunikacyjnych.
15. Jeśli w efekcie kontroli sposobu wykonywania umowy o świadczenie usług
telekomunikacyjnych okaże się, że przedsiębiorca odnosi nadmierne korzyści z realizacji
umowy, w szczególności w związku ze zwiększeniem przychodów generowanych przy
wykonywaniu działalności, poziom wynagrodzenia powinien zostać odpowiednio
zmodyfikowany. Kwoty przewyższające ustalony poziom wynagrodzenia powinny zostać
zwrócone jednostce samorządu terytorialnego lub przeznaczone na realizację umowy, zgodnie
z określonymi przez strony zasadami. W trakcie kontroli sposobu wykonywania umowy będą
brane pod uwagę w szczególności rozwój rynku związanego z działalnością na danym terenie.
§3. 1. W ramach wspierania rozwoju usług i sieci szerokopasmowych w
telekomunikacji jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać przedsiębiorcom
wsparcie stanowiące regionalną pomoc inwestycyjną.
2. Wsparcie nie może być udzielane przedsiębiorcom:
1) podlegającym wykluczeniom na podstawie właściwych przepisów;
2) na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji
Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym
rynkiem;
3) znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej, spełniającym kryteria
określone we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej3).
3. Wsparcie stanowiące regionalną pomoc inwestycyjną może zostać przekazane na
projekty będące nowymi inwestycjami, przy czym za nową inwestycję uznaje się:
1) inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne
związane z:
a) utworzeniem nowego przedsiębiorstwa,
b) rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,
c) dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa poprzez
wprowadzenie nowych dodatkowych produktów, lub
d) zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w
istniejącym przedsiębiorstwie;
2) nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem,
które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił,
przy czym środki nabywane są przez inwestora niezależnego od zbywcy.
§4. 1 Regionalna pomoc inwestycyjna obliczana jest w odniesieniu do kosztów
dokonywanej inwestycji lub w odniesieniu do szacunkowych kosztów wynagrodzenia dla
miejsc pracy utworzonych w wyniku realizacji projektu.
2. W przypadku obliczania kwoty pomocy w odniesieniu do kosztów dokonywanej
inwestycji, przedsiębiorca będący beneficjentem pomocy powinien wnieść wkład własny
odpowiadający co najmniej 25% wydatków kwalifikowanych, pochodzący ze środków
własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania, w formie pozbawionej wsparcia ze
środków publicznych.
3. W przypadku obliczania kwoty pomocy w odniesieniu do kosztów dokonywanej
inwestycji, do wydatków kwalifikowanych zalicza się, niezbędne do realizacji projektu
wydatki poniesione na:
3) Kryteria te zostały określone w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu
ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244, z 01.10.2004, str. 2).
3
1) nabycie prawa własności lub użytkowania wieczystego gruntów lub
nieruchomości zabudowanych,
2) nabycie lub wytworzenie środków trwałych w szczególności budynków,
budowli, maszyn i urządzeń, aparatury i przyrządów, infrastruktury
technicznej związanej z inwestycją, w tym urządzeń i instalacji
telekomunikacyjnych, wodociągowych, ciepłowniczych, gazowych
elektrycznych, kanalizacyjnych lub wyposażenia technicznego dla prac
biurowych,
3) raty leasingowe ruchomych środków trwałych, pod warunkiem, że umowa
obejmuje zobowiązanie do nabycia prawa własności tych środków przez
przedsiębiorcę otrzymującego pomoc, po zakończeniu trwania umowy,
4) najem lub dzierżawę gruntu, budynku lub budowli pod warunkiem, że
najem lub dzierżawa trwają przez okres co najmniej 3 lat od od
przewidywanego terminu zakończenia projektu w przypadku
mikroprzedsiębiorcy, małego albo średniego przedsiębiorcy lub 5 lat w
przypadku przedsiębiorcy nie będącego mikroprzedsiębiorcą, małym albo
średnim przedsiębiorcą;
5) nabycie wartości niematerialnych i prawnych poprzez nabycie patentów,
licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli łącznie
spełniają następujące warunki:
a) będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa,
które otrzymało pomoc,
b) będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o
rachunkowości,
c) będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
d) będą stanowić aktywa przedsiębiorcy otrzymującego pomoc przez
co najmniej pięć lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego
i średniego przedsiębiorcy przez co najmniej trzy lata,
6) prace związane z przygotowaniem projektu, w tym przygotowanie analiz
technicznych, prawnych, finansowych i ekonomicznych, badań, ekspertyz
specjalistycznych, koszt nadzoru technicznego i dokumentacji technicznej,
w wysokości nieprzekraczającej 50% faktycznie poniesionych wydatków
na te prace.
4. rodki trwałe, o których mowa w ust. 3 pkt 2, powinny być nowe, z wyłączeniem
środków trwałych nabytych przez mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę
lub środków trwałych nabytych w ramach projektu, o którym mowa w §3 ust. 3 pkt 2.
5. W odniesieniu do przedsiębiorców niebędących mikroprzedsiębiorcą, małym lub
średnim przedsiębiorcą, wydatki określone w ust. 3 pkt 5 kwalifikują się do pomocy w
wysokości nie przekraczającej 50% całkowitych wydatków kwalifikowanych.
6. Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 i Nr 165, poz. 1316).
7. Wydatki, o których mowa w ust. 3, pomniejsza się o podatek od towarów i usług,
chyba że zgodnie z odrębnymi przepisami przedsiębiorcy nie przysługuje prawo jego zwrotu
lub odliczenia.
8. W przypadku obliczania kwoty pomocy w odniesieniu do szacunkowych kosztów
wynagrodzenia dla miejsc pracy utworzonych w wyniku realizacji projektu przez tworzenie
nowych miejsc pracy rozumie się przyrost netto liczby pracowników w danym
przedsiębiorstwie w wyniku realizacji nowej inwestycji, w stosunku do średniej z
poprzednich 12 miesięcy, w okresie trzech lat od daty zakończenia inwestycji. Liczba
4
pracowników oznacza liczbę osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie
jednego roku, oraz liczbę osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz
pracowników sezonowych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
§5. 1. Maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji
brutto do wydatków kwalifikowanych wynosi:
1) 50% - na obszarach należących do województw: lubelskiego,
podkarpackiego, warmińsko–mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego,
opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko –
pomorskiego;
2) 40% - na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego,
zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, a w okresie od
dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym
do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego
Warszawy;
3) 30% - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy oraz w
okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. – na obszarze
należącym do województwa mazowieckiego.
2. Intensywność pomocy może być powiększona w stosunku do limitów, o których
mowa w ust. 1, o:
1) 20% w odniesieniu do małych przedsiębiorstw,
2) 10 % w odniesieniu do średnich przedsiębiorstw.
3. Maksymalną wartość pomocy udzielanej na realizację dużego projektu
inwestycyjnego ustala się zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz.
U. Nr 190, poz. 1402).
4. Regionalna pomoc inwestycyjna może zostać udzielona w przypadku, gdy
przedsiębiorca, przed rozpoczęciem realizacji prac, złożył wniosek o przyznanie pomocy do
właściwej jednostki samorządu terytorialnego, a podmiot udzielający pomocy potwierdził na
piśmie, że projekt z zastrzeżeniem szczegółowej weryfikacji wniosku, kwalifikuje się do
uzyskania pomocy ponieważ spełnia określone kryteria.
5. Przez rozpoczęcie realizacji prac związanych z projektem należy rozumieć podjęcie
prac budowlanych lub pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia
ruchomych środków trwałych, z wyłączeniem przygotowania lub opracowania dokumentacji
projektowej.
6. Regionalna pomoc inwestycyjna może zostać udzielona na projekty, które zostaną
utrzymane w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres co najmniej pięć lat od dnia
ich zakończenia. W przypadku obliczania wielkości pomocy w odniesieniu do szacunkowych
kosztów wynagrodzenia pięcioletni okres dotyczy utrzymania miejsca pracy od dnia jego
utworzenia.
7. W przypadku, gdy beneficjentem pomocy jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni
przedsiębiorca, jednostka samorządu terytorialnego może skrócić okres, o którym mowa w
ust. 6, do 3 lat.
8. Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych podlega
sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis oraz pomocą z budżetu Unii
Europejskiej, udzieloną przedsiębiorcy, niezależnie od jej formy i źródła. Łączna wartość
pomocy nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w ust. 1-3.
5
§6. 1.W przypadku realizacji projektu na warunkach, o których mowa w §5,
przedsiębiorca składa wniosek o udzielenie pomocy właściwej jednostce samorządu
terytorialnego, będącej podmiotem udzielającym pomocy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) nazwę przedsiębiorcy;
2) cel realizacji projektu;
3) opis projektu;
4) harmonogram realizacji projektu;
5) wartość projektu;
6) wydatki kwalifikowane;
7) wnioskowaną kwotę dofinansowania.
3. Jednostka samorządu terytorialnego przeprowadza ocenę wniosku biorąc pod uwagę
spełnienie warunków związanych z udzieleniem regionalnej pomocy inwestycyjnej, o której
mowa w Rozdziale 7, dotyczących w szczególności:
1) przedmiotu realizacji projektu,
2) wydatków kwalifikowanych,
3) intensywności pomocy,
4) trwałości realizacji projektu,
5) wpływ realizacji projektu na rozwój gospodarczy regionu,
6) wpływ realizacji projektu na rynek usług związanych z dostępem do sieci
szerokopasmowych.
4. Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 3, jednostka samorządu
terytorialnego, przyznaje przedsiębiorcy regionalną pomoc inwestycyjną przeznaczoną na
pokrycie części wydatków kwalifikowanych, na podstawie umowy. Pomoc może być
przekazana w formie bezzwrotnej dotacji lub w innej, prawnie dopuszczalnej formie.
5. Notyfikacji Komisji Europejskiej podlega pomoc na duże projekty inwestycyjne w
przypadku, w którym całkowita kwota pomocy ze wszystkich źródeł przekracza 75%
maksymalnej kwoty pomocy, jaką można przeznaczyć na inwestycje o kosztach
kwalifikujących się do objęcia pomocą w wysokości 100 mln euro, przy zastosowaniu
intensywności pomocy określonych w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13
października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej.
§7. Wsparcie, o którym mowa w §5, może być udzielane do dnia 31 grudnia 2013 r.
§8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
6