Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
projekt ustawy dotyczy określenia form i zasad wspierania inwestycji telekomunikacyjnych związanych z sieciami szerokopasmowymi, zasad działalności telekomunikacyjnej jednostek samorządu terytorialnego , zasad dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej, praw i obowiązków inwestorów, właścicieli i użytkowników nieruchomości pod kątem świadczenia usług telekomunikacyjnych zasad lokalizowania sieci szerokopasmowych i innej infrastruktury telekomunikacyjnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2546
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
- data uchwalenia: 2010-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 675
2546
3) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 3:
a) 2500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
20 000 zł;
b) 3000 zł - przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż 20 000 zł
i nie więcej niż 60 000 zł;
c) 3500 zł - przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi więcej niż 60 000 zł.
2. Opłata za wniosek o opinię, gdy przedsięwzięcie realizowane jest przez więcej niż
jedną i nie więcej niż pięć jednostek samorządu terytorialnego, wynosi:
1) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 1:
a) 2500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
750 000;
b) 3000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż 750 000
i nie więcej niż 1 250 000;
c) 3500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi więcej niż 1 250 000;
2) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 2:
a) 1000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
20 000 zł;
b) 1500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż
20 000 zł i nie więcej niż 60 000 zł;
c) 2000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi więcej niż 60 000 zł;
3) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 3:
a) 3000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
50 000 zł;
b) 3500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż
50 000 zł i nie więcej niż 100 000 zł;
c) 4000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi więcej niż 100 000 zł.
3. Opłata za wniosek o opinię, gdy przedsięwzięcie realizowane jest przez więcej niż
pięć jednostek samorządu terytorialnego, wynosi:
1) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 1:
a) 3000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
1 000 000 zł;
b) 3500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż
1 000 000 zł i nie więcej niż 1 500 000 zł;
c) 4000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi więcej niż
1 500 000 zł;
2) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 2:
a) 1500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
50 000 zł;
b) 2000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż
100 000 zł i nie więcej niż 150 000 zł;
c) 2500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi więcej niż 150 000 zł;
3) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 3:
a) 3500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
100 000 zł;
b) 4000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż
100 000 zł i nie więcej niż 150 000 zł;
c) 4500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi więcej niż 150 000 zł.
2
§ 3.
1. Opłata za wniosek o opinię, gdy realizowane przedsięwzięcie obejmuje więcej niż jedno
z działań określonych w § 2, niezależnie od kosztów przedsięwzięcia, wynosi:
1) 3000 - w przypadku, gdy przedsięwzięcie realizowane jest przez jedną jednostkę
samorządu terytorialnego;
2) 4000 - w przypadku, gdy przedsięwzięcie realizowane jest przez więcej niż jedną i nie
więcej niż pięć jednostek samorządu terytorialnego;
3) 5000 zł - w przypadku, gdy przedsięwzięcie realizowane jest przez więcej niż pięć
jednostek samorządu terytorialnego.
2. Opłata za wniosek o opinię, gdy przedsięwzięcie realizowane jest przez związek jednostek
samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego wspólne
z jednostkami samorządu terytorialnego, niezależnie od liczby działań, które obejmuje
przedsięwzięcie oraz niezależnie od kosztów przedsięwzięcia, wynosi 5 000 zł.
§ 4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
3
UZASADNIENIE
Ustawa z dnia …. 2009 r. - o wspieraniu rozwoju usług i sieci szerokopasmowych
w telekomunikacji (Dz. U. Nr … , poz. …), zwanej dalej „ustawą” stanowi podstawę
do wydania rozporządzenia z art. 4 ust. 5 mającego na celu ustalenie wysokości opłaty
za wniosek o opinię w sprawie wykonywania działalności w zakresie telekomunikacji
przez jednostki samorządu terytorialnego, zwane dalej „j.s.t.”. Zgodnie z normami ustawy
opłata ta nie może być wyższa niż 5000 zł i powinna być zróżnicowana w zależności
od rodzaju działalności objętej planem i skali przedsięwzięcia.
Zaproponowane w projekcie opłaty uwzględniają skalę przedsięwzięcia (w której za
podstawowe czynniki uznano ogólny koszt przedsięwzięcia i obszar administracyjny, który
obejmuje przedsięwzięcie określony poprzez liczbę j.s.t. biorących udział w przedsięwzięciu)
oraz rodzaj działalności objętej planem i została ustalona po zasięgnięciu opinii Prezesa UKE.
Jednocześnie zróżnicowanie wysokości opłat za wniosek o opinię ma na celu zachęcenie
wszystkich zainteresowanych prowadzaniem działalności telekomunikacyjnej j.s.t.
do ich składania – wysokość opłaty zwykle nie przekracza 1% kosztów przedsięwzięcia
– wyjątek stanowi przedsięwzięcie dotyczące świadczenia, z wykorzystaniem posiadanej
infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych, usług na rzecz:
- przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
- podmiotów, o których mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5 i 8 ustawy z dnia 16 lipca 2004r. –
Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.)
- użytkowników końcowych w zakresie i na warunkach określonych w art. 6 i 7 ustawy.
Podstawę takiego określenia wysokości opłaty za wniosek dotyczący świadczenia usług
z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych
stanowi fakt, iż świadczenie tego rodzaju usług jest działaniem często związanym
z niedużymi kosztami własnym i jednocześnie najbardziej ingerującym w rynek usług
telekomunikacyjnych, a tym samym wniosek o opinię dotyczący tego rodzaju przedsięwzięć
wymaga największego nakładu czasu i pracy pracowników UKE, w tym dokonywania analiz
przedsięwzięcia pod kątem zakłócania rozwoju równoprawnej i skutecznej konkurencji na
rynkach telekomunikacyjnych.
Dodatkowo, by zachęcić do składania wniosków o opinię także w przypadku małych i mało
kosztownych przedsięwzięć podejmowanych przez pojedyncze gminy, wysokość opłaty
za tego rodzaju wnioski o opinię określono na najniższym poziomie.
Przedmiotowe rozporządzenie jest zgodne z prawem unijnym.
4
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Rozporządzenie oddziałuje na j. s. t. i Prezesa UKE.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronach
internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury zgodnie z ustawą
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz.1414). W ramach konsultacji społecznych zostanie przekazany do organizacji
środowiskowych. Po zakończeniu konsultacji OSR zostanie uzupełniony o ich wynik.
3. Wpływ projektu rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżet samorządu terytorialnego
Rozporządzenie ma wpływ na sektor finansów publicznych, reguluje bowiem przepływy
pieniężne pomiędzy samorządami i Prezesem UKE. Stanowi również dochód budżetu
państwa. Jednak wysokość opłat nie wpływa na sektor finansów publicznych – wysokość
opłaty po stronie j.s.t. nie będzie stanowiła znaczących kosztów w ich funkcjonowaniu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie ma wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Rozporządzenie nie ma bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Rozporządzenie nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny. Poprzez minimalny poziom
opłat j.s.t. będą mogły uzyskać fachowe wsparcie UKE co powinno skutkować większym
prawdopodobieństwem powodzenia podejmowanych przedsięwzięć telekomunikacyjnych, a
co za tym następuje rozwojem sieci dostępu szerokopasmowego.
6-11-tg
5
Projekt
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury1)
z dnia ...
w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej dotyczącej wykonywania
niektórych rodzajów działalności w zakresie wspierania rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych
Na podstawie art. 28 ustawy z dnia …. o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr, poz.) zarządza się, co następuje:
§1. Rozporządzenie określa warunki i tryb udzielania pomocy publicznej dotyczącej
wykonywania działalności, o której mowa w art. 3, art. 8 i art.16 ustawy z dnia ... o
wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, zwanej dalej „ustawą”.
§2. 1. Działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy, może polegać na
budowie i eksploatacji infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych, przy
czym działalność ta obejmuje budowę, a następnie świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Usługi, o których mowa w zdaniu poprzedzającym nie mogą być świadczone wyłącznie na
rzecz przedsiębiorców.
2. W celu realizacji działalności, o której mowa w ust. 1, jednostka samorządu
terytorialnego wybiera przedsiębiorcę. Do wyboru przedsiębiorcy stosuje się przepisy
niniejszego rozporządzenia.
3. Zasady realizacji działalności, o której mowa w ust. 1, określa umowa o świadczenie
usług telekomunikacyjnych, zawarta pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a
przedsiębiorcą.
4. Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawiera zobowiązanie
przedsiębiorcy do świadczenia usług o charakterze publicznym na rzecz podmiotów trzecich,
w tym użytkowników końcowych.
5. Za usługi o charakterze publicznym uznaje się usługi ważne z punktu widzenia
funkcjonowania danej społeczności, które najprawdopodobniej nie byłyby wykonywane bez
wsparcia ze strony podmiotu publicznego. Uznanie usług świadczonych na podstawie umowy
o świadczenie usług telekomunikacyjnych za usługi o charakterze publicznym dokonywane
jest przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego.
6. Umowa o świadczenie usług określa w szczególności:
1) zasady przeprowadzenia budowy infrastruktury, z uwzględnieniem zasady
neutralności technologicznej,
2) zasady finansowania działalności,
3) zasady dysponowania i wykorzystywania składników majątkowych przy
wykonywaniu działalności, w tym dotyczące wykorzystania istniejącej
infrastruktury,
4) zakres i zasady świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich,
5) zasady udostępniania infrastruktury przez przedsiębiorcę,
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).