Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
projekt ustawy dotyczy określenia form i zasad wspierania inwestycji telekomunikacyjnych związanych z sieciami szerokopasmowymi, zasad działalności telekomunikacyjnej jednostek samorządu terytorialnego , zasad dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej, praw i obowiązków inwestorów, właścicieli i użytkowników nieruchomości pod kątem świadczenia usług telekomunikacyjnych zasad lokalizowania sieci szerokopasmowych i innej infrastruktury telekomunikacyjnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2546
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
- data uchwalenia: 2010-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 675
2546
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1
z dnia ................................
w sprawie minimalnej przepływności łączy w sieci szerokopasmowej
Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia …… .......... 2009 r. –
o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr ……, poz. ……)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Wymagana minimalna przepływność łączy w sieci szerokopasmowej wynosi
256 kbit/s do i od abonenta lub użytkownika końcowego.
§ 2. Sieci telekomunikacyjne realizowane jako szerokopasmowe przed dniem wejścia
w życie rozporządzenia o przepływności łącza niższej niż określona w § 1,
zachowują swój status sieci szerokopasmowych.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie …… ....... od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury
(Dz.U. Nr 216, poz. 1594).
4-11-tg
UZASADNIENIE
Uzasadnienie ogólne:
Przedmiotowe rozporządzenie wydawane jest w celu określenia wartości minimalnej przepływności
łączy w sieci szerokopasmowej.
Uzasadnienie szczegółowe:
1. Przyczyna i podstawa wydania rozporządzenia
Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia ......... o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
zwanej dalej „Ustawą”, minister właściwy do spraw łączności obowiązany jest określić w drodze
rozporządzenia, nie rzadziej niż raz na trzy lata, minimalną przepływność łączy w sieci
szerokopasmowej, biorąc pod uwagę poziom rozwoju telekomunikacji i stymulowanie jej rozwoju oraz
zaspokojenie potrzeb użytkowników końcowych oraz fakt, że dostęp można określić jako
szerokopasmowy, jeżeli wydajność łącza nie jest czynnikiem ograniczającym możliwość uruchomienia
aplikacji dostępnych w sieci.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi realizację tej delegacji ustawowej i wydawane jest po raz
pierwszy
2. Przepisy przejściowe
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie …… ....... od dnia ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Ocena Skutków Regulacji
I. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Rozporządzenie oddziaływać będzie na wszystkich operatorów szerokopasmowych sieci
telekomunikacyjnych oraz jednostki samorządu terytorialnego świadczące usługi, o których mowa
w art. 3 ust. 1 pkt 3 Ustawy. Określenie minimalnej przepływności łączy w sieci szerokopasmowej
skutkować będzie ujednoliceniem pojęcia „sieć szerokopasmowa”, które dotychczas było dowolnie
rozumiane i odmiennie określane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych w ofertach, umowach
i regulaminach usług.
Z punktu widzenia konsumenta wprowadzenie przedmiotowego rozporządzenia przyczyni
się do zwiększenia przejrzystości informacji publikowanych przez przedsiębiorców
telekomunikacyjnych oraz zwiększenia konkurencyjności w zakresie coraz wyższych przepływności
oraz jakości usług szerokopasmowych.
II. Przeprowadzone konsultacje społeczne
W ramach konsultacji niniejszy projekt rozporządzenia został przekazany w szczególności do Polskiej
Izby Informatyki i Telekomunikacji, Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz Krajowej Izby
Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.
Projekt rozporządzenia wraz z uzasadnieniem został ponadto przekazany w dniu ………………… do
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów celem zaopiniowania OSR, stosownie do § 11 ust. 1 uchwały Nr
49 Rady Ministrów z dn. 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia został udostępniony w dniu …………………w
Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury. Organizacje o charakterze lobbingowym
wymienione w rejestrze podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową
(bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia.
III. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Proponowane w rozporządzeniu przepisy nie będą miały wpływu na wzrost przychodów i wydatków
budżetu państwa. Proponowane regulacje nie będą też miały wpływu na budżety samorządów
terytorialnych.
IV. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy, jednakże pośrednio
wpłynie na niego pozytywnie, głównie na terenach wiejskich i słabo zurbanizowanych.
2
V. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Proponowane w rozporządzeniu przepisy będą miały pozytywny wpływ na konkurencyjność
i przedsiębiorczość. Ujednolicenie minimalnego standardu przepływności łączy w sieciach
szerokopasmowych ułatwi obecnym i przyszłym abonentom i użytkownikom końcowym wybór
dostawcy usług telekomunikacyjnych świadczonych w sieciach szerokopasmowych. Skutkiem wejścia
w życie proponowanych regulacji będzie również podniesienie dbałości przedsiębiorców
telekomunikacyjnych o zapewnienie odbiorcom możliwie najwyższego poziomu jakości oferowanych
usług oraz wzmocni konkurencję w tym zakresie.
VI. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na rozwój regionalny, w konsekwencji czego przyczyni
się do poprawy sytuacji i szybszego rozwoju terenów wiejskich i słabo zurbanizowanych. Szybkie
łącza szerokopasmowe będą nieocenionym medium dla e-learningu, narzędziem wymiany informacji
i integracji społecznej dla lokalnych wspólnot, a także motorem dla wzrostu konkurencji pomiędzy
regionami, co bez szybkiego Internetu w XXI wieku jest niemożliwe.
VII. Wpływ projektowanej regulacji na środowisko.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na środowisko.
5-11-tg
3
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia ...................................
w sprawie wysokości opłaty za wniosek o opinię
Na podstawie art. 4 ust. 5 ustawy z dnia …. 2009 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr … , poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa wysokość opłaty za wniosek o opinię Prezesa Urzędu Komunikacji
Elektronicznej, zwany dalej „wnioskiem o opinię”, dotyczący:
1) budowy lub eksploatacji infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci
telekomunikacyjnych oraz nabywania praw do infrastruktury telekomunikacyjnej
i sieci telekomunikacyjnych;
2) dostarczania sieci telekomunikacyjnej lub zapewniania dostępu do infrastruktury
telekomunikacyjnej;
3) świadczenia, z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci
telekomunikacyjnych, usług na rzecz:
a) przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
b) podmiotów, o których mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5 i 8 ustawy z dnia 16
lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn.
zm.),
c) użytkowników końcowych - w zakresie i na warunkach określonych w art.
6 i 7 ustawy z dnia … 2009r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr…, poz...).
§ 2.
1. Opłata za wniosek o opinię, gdy przedsięwzięcie realizowane jest przez jedną
jednostkę samorządu terytorialnego, wynosi:
1) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 1:
a) 1500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
500 000 zł;
b) 2500 zł - przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż 500 000 zł
i nie więcej niż 1 000 000 zł;
c) 3000 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi więcej niż
1 000 000 zł;
2) za wniosek o opinię dla przedsięwzięcia określonego w § 1 pkt 2:
a) 500 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie więcej niż
10 000 zł;
b) 750 zł - w przypadku, gdy koszt przedsięwzięcia wynosi nie mniej niż 10 000 zł
i nie więcej niż 30 000 zł;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).