eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych

projekt ustawy dotyczy określenia form i zasad wspierania inwestycji telekomunikacyjnych związanych z sieciami szerokopasmowymi, zasad działalności telekomunikacyjnej jednostek samorządu terytorialnego , zasad dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej, praw i obowiązków inwestorów, właścicieli i użytkowników nieruchomości pod kątem świadczenia usług telekomunikacyjnych zasad lokalizowania sieci szerokopasmowych i innej infrastruktury telekomunikacyjnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2546
  • Data wpłynięcia: 2009-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
  • data uchwalenia: 2010-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 675

2546

Finlandii i Anglii. Z kolei we Francji przepisy rangi krajowej regulują wysokość opłat
z tytułu korzystania nie tylko z dróg publicznych, ale również innych nieruchomości
publicznych.
Art. 33 ust. 1 – stanowi odpowiednik art. 140 ust. 1 w obowiązującym Prawie
telekomunikacyjnym. Zmiana w art. 33 ust. 1 w stosunku do dotychczasowego art. 140 ust. 1
Prawa telekomunikacyjnego polega na rozszerzeniu prawa drogi również na jednostki
samorządu terytorialnego, którym prawo to jest niezbędne dla prowadzenia działalności,
o której mowa w projekcie ustawy. Ponadto dodano doprecyzowanie, zgodnie z którym nie
uniemożliwiające racjonalnego korzystania z nieruchomości są w szczególności te działania,
które nie prowadzą do istotnego zmniejszenia wartości nieruchomości.
Postanowienia ust. 2 stanowią uszczegółowienie obecnie obowiązującego art. 140 ust. 3
ustawy – Prawo telekomunikacyjne, natomiast ust. 3 powtarza obecnie obowiązujący art. 140
ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne. W ust. 4 wskazano, że warunki korzystania z pasa
drogowego ustala się na podstawie przepisów odrębnych o drogach publicznych.
W ust. 5 przewidziano fakultatywną delegację dla ministra właściwego do spraw
budownictwa, gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej do określenia, w drodze
rozporządzenia, wysokości opłat za korzystanie z nieruchomości będących własnością Skarbu
Państwa lub jednostki sektora finansów publicznych, które są zajmowane lub administrowane
przez jednostkę sektora finansów publicznych. Natomiast ust. 2 wskazuje, że w razie wydania
takiego rozporządzenia przedmiotem rokowań, ani też umowy określającej warunki
korzystania z nieruchomości, nie mogą być warunki finansowe korzystania z nieruchomości,
której dotyczą opłaty za korzystanie z nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa
lub jednostki sektora finansów publicznych.
W ust. 7 uregulowano kwestie udzielenia zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie przez
nieruchomość urządzeń łączności publicznej w przypadku, w którym nie dojdzie do zawarcia
umowy i udostępnienia nieruchomości, w stosunku do której prawo drogi przysługuje z mocy
ustawy. W takim przypadku stosuje się art. 124 i 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami. Przepis ten jest odpowiednikiem obecnego art. 140 ust. 4
ustawy – Prawo telekomunikacyjne, z tym że zamiast przysługującego obecnie Prezesowi
UKE uprawnienia do występowania na prawach strony w sprawach o udzielenie zezwolenia,
o

którym mowa w art. 124 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w projekcie
przewidziano dodanie przepisu ust. 1a w art. 124 wyżej wymienionej ustawy (art. 67 pkt 2
projektu). Zgodnie z projektowanym przepisem w zakresie urządzeń łączności publicznej

29
zezwolenie jest udzielane po jego uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji
Elektronicznej.
Art. 34 – rozciąga stosowanie przepisu 33 na nieruchomości stanowiące przedmiot
ograniczonych praw rzeczowych lub obligacyjnych oraz zarządu lub trwałego zarządu.
Przepis jest odpowiednikiem obecnie obowiązującego art. 140 ust. 5 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne.
Zgodnie z art. 35 przepisy art. 33 – 34 stosuje się odpowiednio do korzystania z urządzeń
i obiektów infrastruktury technicznej, w szczególności słupów oświetleniowych
i trakcyjnych, będących własnością jednostek samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa
i nie stanowiących części składowych nieruchomości.
Art. 36 – stanowi odpowiednik art. 141 Prawa telekomunikacyjnego, który

w dotychczasowym brzmieniu był niezrozumiały i przez to niewykorzystywany w praktyce.
Tymczasem stanowi on bardzo istotne i ważne dopełnienie szczególnego uprawnienia
operatorów, jakim jest prawo drogi. Ustawodawca przyznał bowiem operatorom to prawo
niejako kosztem praw osób trzecich i z tego względu nie jest to prawo o charakterze
wyłącznym – operatorzy, którzy korzystają z dobrodziejstwa prawa drogi zapewnionego
przez ustawodawcę, bądź w drodze zezwolenia administracyjnego, bądź w drodze umowy
dotyczącej domeny publicznej, powinni być zobligowani, co wydaje się naturalne,

do dzielenia się tym prawem z innymi operatorami. Dlatego też w tym zakresie
współkorzystanie z nieruchomości oraz już umieszczonej na niej infrastruktury innego
operatora nie powinno być warunkowane względami, o których mowa w art. 139 Prawa
telekomunikacyjnego.

Rozdział 4
Rozdział 4 wprowadza regulacje umożliwiające wspólne korzystanie przez różnych
przedsiębiorców telekomunikacyjnych z niektórych elementów infrastruktury
telekomunikacyjnej, tj. poszczególnych włókien światłowodowych umieszczonych w kablu
światłowodowym, ale także przewodów w kablach innych niż światłowodowe oraz rur
kanalizacyjnych tworzących kanał do ułożenia w nim kabli telekomunikacyjnych
wchodzących w skład kanalizacji kablowej wielootworowej. W rozdziale tym określono
najistotniejsze kwestie związane ze współkorzystaniem z infrastruktury, a w szczególności
sposób ustanowienia odrębnej własności poszczególnych części składowych elementów

30
infrastruktury, podejmowania decyzji dotyczących tych elementów jako całości oraz
partycypacji w kosztach ich utrzymania, eksploatacji konserwacji, naprawy i wymiany.
Przepisy rozdziału regulują wprost kwestie związane ze współkorzystaniem z włókien
światłowodowych umieszczonych w kablu światłowodowym, a stosownie do przepisu art. 40
będą one miały odpowiednie zastosowanie do ustanawiania odrębnej własności przewodów
w kablach innych niż światłowodowe, zespołu ułożonych jedna za drugą i połączonych
ze sobą rur kanalizacyjnych i innych elementów tworzących kanał do ułożenia w nim kabli
telekomunikacyjnych wchodzących w skład kanalizacji kablowej wielootworowej, a także
do niektórych kwestii związanych ze współużytkowaniem kanalizacji kablowej
wielootworowej.
Art. 37 – ustanawia podstawę prawną do wydzielenia pojedynczego włókna
światłowodowego umieszczonego w kablu światłowodowym jako odrębnego przedmiotu
własności lub innych praw rzeczowych.
Art. 38 – przesądza, iż ustanowienie odrębnej własności włókien światłowodowych
powoduje, że właścicielowi włókna światłowodowego przysługuje udział w części wspólnej
kabla światłowodowego, jako prawo związane z własnością włókna światłowodowego, oraz
wyłącza możliwość zniesienia współwłasności części wspólnej kabla światłowodowego
w sytuacji, gdy na poszczególnych włóknach kabla ustanowiona jest odrębna własność.
Przepis ten wskazuje także sposób określenia udziału właściciela włókna w części wspólnej
kabla. W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących pojęcia „części wspólnej
kabla światłowodowego” zdefiniowano to pojęcie.
Art. 39 – określa podział uprawnień i obowiązków pomiędzy dotychczasowego właściciela
kabla światłowodowego a właścicieli włókien światłowodowych, których odrębna własność
została już ustanowiona, w odniesieniu do części wspólnej kabla i włókien, których odrębna
własność nie została ustanowiona.
Art. 40 – wskazuje sposób ustanowienia odrębnej własności włókna. Co do zasady ma się
to odbywać w drodze umowy pomiędzy właścicielem kabla światłowodowego a nabywcą
własności włókna, ale może nastąpić także w drodze jednostronnej czynności prawnej
właściciela kabla, orzeczenia sądowego znoszącego współwłasność kabla lub w drodze
wykonania przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego umowy zobowiązującej
do wybudowania linii kablowej, a następnie ustanowienia przez tego przedsiębiorcę odrębnej
własności włókna i przeniesienia tego prawa na inny podmiot. Bez względu na sposób
ustanowienia odrębnej własności włókna wprowadzono wymóg zachowania formy pisemnej

31
z urzędowym poświadczeniem daty (data pewna) dla czynności prawnej obejmującej
oświadczenie woli o ustanowieniu odrębnej własności włókna światłowodowego.
Przedmiotowa czynność prawna może zostać zawarta pod warunkiem lub z zastrzeżeniem
terminu.
Art. 41 – zawiera katalog koniecznych informacji, jakie powinna zawierać umowa
ustanawiająca odrębną własność włókna światłowodowego, przy czym informacje

te powinny być podane także w przypadku ustanowienia odrębnej własności włókna w inny
niż umowa sposób tj. w drodze jednostronnej czynności prawnej właściciela kabla lub
orzeczenia sądu znoszącego współwłasność kabla. Zawarty w tym przepisie katalog ma
charakter otwarty.
Art. 42 – 44 – określają szeroko rozumiany sposób współdziałania przez współwłaścicieli
części wspólnej kabla w czynnościach dotyczących tego kabla jako całości, w szczególności
związanych z jego utrzymaniem, konserwacją, naprawą lub wymianą oraz odpowiedzialność
za zobowiązania związane z tymi czynnościami.
Art. 45 – rozciąga stosowanie niektórych regulacji dotyczących włókna światłowodowego
na inne elementy infrastruktury telekomunikacyjnej – przepisy rozdziału będą stosowane
odpowiednio do ustanawiania odrębnej własności przewodów w kablach innych niż
światłowodowe, zespołu ułożonych jedna za drugą i połączonych ze sobą pojedynczych rur
kanalizacyjnych tworzących kanał do ułożenia w nim kabli telekomunikacyjnych
wchodzących w skład kanalizacji kablowej wielootworowej. Ponadto do kanalizacji kablowej
wielootworowej będą miały zastosowanie przepisy rozdziału dotyczące podejmowania
decyzji o czynnościach dotyczących tej kanalizacji jako całości, partycypacji w kosztach
jej utrzymania, eksploatacji, konserwacji, naprawy lub wymiany i
odpowiedzialności
za zobowiązania dotyczące tych czynności.

Rozdział 5
Podstawową przyczyną zastoju inwestycyjnego w Polsce są bariery prawne i administracyjne,
które utrudniają i opóźniają budowę infrastruktury telekomunikacyjnej. Wskazał na to
Komitet Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Łączności w „Stanowisku w sprawie barier
procesu inwestycyjnego w telekomunikacji”, przyjętym w dniu 6 września 2007 r.,
a następnie na nowo w dniu 28 sierpnia 2008 r., w którym stwierdza, że „(…) przedsiębiorcy
telekomunikacyjni, zarówno ci wchodzący na rynek, jak i ci, którzy działają na rynku
i rozbudowują swoją infrastrukturę, napotykają na szereg barier, które paraliżują proces

32
inwestycyjny w telekomunikacji. Bariery te przedsiębiorcy telekomunikacyjni napotykają
na każdym etapie procesu inwestycyjnego: lokalizacyjnym, środowiskowym i budowlanym."
Doświadczenia z realizacją typowych inwestycji w zakresie sieci przewodowych

i bezprzewodowych pozwalają na sformułowanie następujących spostrzeżeń:


pomimo struktury sieci telekomunikacyjnej jako większej całości, proces inwestycyjny
jest rozproszony na poszczególne odcinki linii kablowych i poszczególne stacje radiowe,
co wymaga prowadzenia wielu równoległych postępowań (w skali kraju nawet
kilkunastu tysięcy) i ich koordynacji, bowiem odcinki/stacje te często powiązane
są w taki sposób, że eksploatacja jednego zależy od realizacji innego (wynika
to ze struktury sieci),


procesy inwestycyjne dla sieci przewodowych i bezprzewodowych są odmienne,
wykazując właściwe sobie problemy, a tym samym przy określaniu warunków ich
realizacji konieczne jest zróżnicowane podejście – specyficznym problemem sieci
przewodowych jest pozyskanie „prawa drogi” przez rozdrobnione grunty prywatne
i drogi publiczne, natomiast specyficznym problemem sieci bezprzewodowych jest
emisja pól elektromagnetycznych, która zwłaszcza na terenach zabudowy mieszkaniowej
wzbudza protesty właścicieli nieruchomości sąsiednich względem lokalizacji stacji,


najpoważniejszą wspólną barierą jest lokalizacja inwestycji – inwestor musi wykazać się
wielkim kunsztem i wytrwałością, by przeprowadzić odcinek sieci lub rozmieścić stacje
radiowe na terenie, na którym obowiązują różne porządki planistyczne (plany miejscowe
często uchwalane są nawet dla kilku nieruchomości) – w pewnych miejscach trzeba
uzyskać zmianę planu miejscowego, w innych kilka decyzji lokalizacyjnych, a jeszcze
w innych (np. dla zmiany przeznaczenia gruntów rolnych lub leśnych) trzeba
doprowadzić do uchwalenia planu – przy czym mozaika ta występuje w skali
pojedynczej gminy, a nie kraju, bowiem planów nie uchwala się dla całego obszaru
gminy, ale dla grup nieruchomości,


wspólną barierą jest także ogromna skala uzależnienia powodzenia procesu
inwestycyjnego od uznania organu administracji publicznej, przy czym pod tym
pojęciem w praktyce rozumiane są również sytuacje, w których rozstrzygnięcie jest
wprawdzie związane, ale zależy od niedookreślonych przesłanek – od uznania organu
zależy zawieszenie i odmowa wydania decyzji lokalizacyjnej, od uznania organu zależy
uruchomienie dodatkowej procedury związanej z badaniem, czy inwestycja może
znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000, od uznania organu zależy wniesienie

33
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: