eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481


40
a) obrotu
żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry,
b)
obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne,
c)
eksploatacji automatu do gier;
2)
ewidencje podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, według
ustalonego wzoru, w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych;
3)
rejestr napiwków w kasynie gry, według ustalonego wzoru;
4) dokumentację umożliwiającą rozliczenie wyniku finansowego urządzanej loterii
fantowej lub gry bingo fantowe.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
warunki prowadzenia ksiąg, ewidencji i rejestru, o których mowa w ust. 1, oraz wzory
ewidencji i rejestru, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, oraz zakres dokumentacji,
o której mowa w ust. 1 pkt 4, w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania
wysokości należnych podatków, uwzględniając specyfikę prowadzenia poszczególnych
rodzajów gier hazardowych.
Art. 79. 1. Podmioty urządzające i prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych są
obowiązane do przekazywania, na żądanie ministra właściwego do spraw finansów
publicznych lub dyrektorów izb celnych właściwych do udzielenia zezwolenia,
informacji dotyczących funkcjonowania tych podmiotów, w tym zestawień danych
ekonomiczno-finansowych w zakresie bieżącej działalności podmiotów, ze
szczególnym uwzględnieniem obrotów, wyniku finansowego, wskaźników
ekonomicznych, a zwłaszcza wskaźnika zatrudnienia, oraz wskaźników statystycznych
uzyskiwanych przez te podmioty.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb
przekazywania i szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust. 1,
uwzględniając dane niezbędne do monitorowania realizacji wydanych koncesji
i zezwoleń oraz kształtowania polityki w zakresie gier hazardowych.

Rozdział 10
Dopłaty

Art. 80. 1. W grach objętych monopolem państwa ustanawia się dopłaty w wysokości:
1)
25 % stawki, ceny losu lub innego dowodu udziału w grze – w grach liczbowych;

41
2)
10 % stawki, ceny losu lub innego dowodu udziału w grze – w loteriach pieniężnych
i grze telebingo.
2. Informację o ustanowieniu dopłaty, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się w regulaminie
gry.
3. Dopłaty, o których mowa w ust. 1, nie są przychodem w rozumieniu przepisów o podatku
dochodowym od osób prawnych.
Art. 81. Organami właściwymi w sprawie dopłat są naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy
izb celnych właściwi w sprawie podatku od gier.
Art. 82. Podmioty urządzające gry, o których mowa w art. 80 ust. 1, są obowiązane do:
1) składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacji o dopłatach, według
określonego wzoru,
2)
obliczania, poboru oraz wpłacania dopłat na rachunek właściwej izby celnej
– za okresy i w terminach określonych dla dokonywania w danej grze wpłat z tytułu podatku
od gier.
Art. 83. Dyrektor izby celnej, o której mowa w art. 82 pkt 2, przekazuje kwoty wpłaconych
dopłat na rachunek Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, Funduszu Promocji Kultury
oraz Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, w wysokości określonej
w art. 86 ust. 3, art. 87 ust. 3 i art. 88 ust. 3, w terminie 14 dni od dnia ich wpłaty.
Art. 84. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
wzór informacji, o której mowa w art. 82 pkt 1, uwzględniając specyfikę prowadzenia
poszczególnych rodzajów gier oraz zapewnienie kontroli wysokości dokonywanych
wpłat, zamieszczając objaśnienia co do sposobu prawidłowego składania tych
informacji, w tym w zakresie terminów i miejsc ich składania oraz pouczenie, że
informacja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
Art. 85. Do dopłat stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa.
Art. 86. 1. Tworzy się Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, którego dysponentem jest
minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu.
2. Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej jest państwowym funduszem celowym.

42
3. Przychodem Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej jest 75 % wpływów z dopłat, o których
mowa w art. 80 ust. 1.
4. Wydatki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej są przeznaczone na przebudowę, remonty i
dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych oraz rozwijanie sportu wśród dzieci,
młodzieży i osób niepełnosprawnych.
5. Koszty obsługi Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej pokrywane są ze środków tego
Funduszu.
6. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań, o których mowa w
ust. 4, tryb składania wniosków oraz przekazywania środków, z uwzględnieniem
racjonalności i ciągłości finansowania zadań.
Art. 87. 1. Tworzy się Fundusz Promocji Kultury, którego dysponentem jest minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2. Fundusz Promocji Kultury jest państwowym funduszem celowym.
3. Przychodem Funduszu Promocji Kultury jest 20 % wpływów z dopłat, o których mowa w
art. 80 ust. 1.
4. Wydatki Funduszu Promocji Kultury są przeznaczane, z zastrzeżeniem ust. 5, wyłącznie na
promowanie lub wspieranie:
1) ogólnopolskich i międzynarodowych przedsięwzięć artystycznych, w tym o charakterze
edukacyjnym;
2) twórczości literackiej i czasopiśmiennictwa oraz działań na rzecz kultury języka polskiego
i rozwoju czytelnictwa, wspieranie czasopism kulturalnych i literatury niskonakładowej;
3) działań na rzecz ochrony polskiego dziedzictwa narodowego;
4) młodych twórców i artystów;
5) działań na rzecz dostępu do dóbr kultury osób niepełnosprawnych;
6) zadań realizowanych w ramach projektów, w tym projektów inwestycyjnych oraz
projektów współfinansowanych z funduszy europejskich i międzynarodowych,
z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
7) realizacji inwestycji służących promowaniu i wspieraniu przedsięwzięć artystycznych,
rozwojowi czytelnictwa, ochronie polskiego dziedzictwa narodowego, promocji
młodych twórców i artystów oraz sztuki współczesnej;

43
8) spłaty wieloletnich zobowiązań finansowych i związanych z nimi dodatkowych obciążeń
zaciąganych przez instytucje kultury, dla których organizatorem jest minister właściwy
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, służących realizacji inwestycji, o
których mowa w pkt 7.
5. Dysponent Funduszu Promocji Kultury przekazuje corocznie, w terminie do dnia 30 marca
następnego roku kalendarzowego, nie mniej niż 5 % przychodu, o którym mowa w ust.
3, do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na realizację zadań tego Instytutu.
6. Koszty obsługi Funduszu Promocji Kultury pokrywane są ze środków tego Funduszu.
7. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań, o których mowa w ust. 4,
tryb składania wniosków oraz przekazywania środków, biorąc pod uwagę priorytety
społeczne i konieczność zapewnienia ciągłości realizowanych zadań.
Art. 88. 1. Tworzy się Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych, którego
dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.
2. Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych jest państwowym funduszem celowym.
3. Przychodem Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych jest 5 % wpływów
z dopłat, o których mowa w art. 80 ust. 1.
4. Wydatki Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych są przeznaczone wyłącznie
na:
1) prowadzenie
działalności informacyjno-edukacyjnej i opracowywanie specjalistycznych
ekspertyz, raportów, sprawozdań dotyczących problematyki uzależnień od hazardu;
2)
opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązywania problemów
wynikających z uzależnień od hazardu;
3)
udzielanie finansowej pomocy instytucjom i stowarzyszeniom realizującym zadania
związane z rozwiązywaniem problemów wynikających z uzależnień od hazardu, w tym
sporządzanie oceny rozpowszechnienia i zagrożenia patologicznym hazardem;
4) prowadzenie działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości programów
profilaktycznych i terapeutycznych, a także zwiększania kompetencji zawodowych osób
zajmujących się leczeniem w celu zwiększenia skuteczności oraz dostępności leczenia
dla osób uzależnionych od hazardu i ich bliskich.

44
5. Koszty obsługi Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych pokrywane są ze
środków tego Funduszu.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań, o których mowa w ust. 4, tryb składania
wniosków oraz przekazywania środków, biorąc pod uwagę priorytety społeczne i
konieczność zapewnienia ciągłości realizowanych zadań.

Rozdział 11
Kary pieniężne

Art. 89. 1. Karze pieniężnej podlega:
1) urządzający gry hazardowe bez koncesji lub zezwolenia;
2) urządzający gry na automatach poza kasynem gry;
3) uczestnik w grze hazardowej urządzanej bez koncesji lub zezwolenia.
2. Wysokość kary pieniężnej wymierzanej w przypadkach, o których mowa:
1) w ust. 1 pkt 1 – wynosi 100 % przychodu uzyskanego z urządzanej gry;
2) w ust. 1 pkt 2 – wynosi 12 000 zł od każdego automatu;
3) w ust. 1 pkt 3 – wynosi 100 % uzyskanej wygranej.
Art. 90. 1. Kary pieniężne wymierza, w drodze decyzji, naczelnik urzędu celnego, na którego
obszarze działania jest urządzana gra hazardowa.

2. Karę pieniężną uiszcza się w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
Art. 91. Do kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Rozdział 12
Zmiany w przepisach obowiązujących

Art. 92. W ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
(Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.6)) w art. 3a:
1) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. W zakresie zobowiązań powstałych w przypadkach określonych w art. 8 i art. 21 § 1 pkt
1 ustawy – Ordynacja podatkowa, długów celnych powstałych w przypadkach
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: