Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych
- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2481
- Data wpłynięcia: 2009-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2009-11-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540
2481
15
3. Dopuszcza się informowanie o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność
wyłącznie w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych albo tę działalność łącznie z
inną działalnością niepodlegającą ograniczeniom w zakresie reklamy, promocji lub
informowania o sponsorowaniu – wyłącznie przez prezentowanie informacji
zawierającej nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora.
4. Zakazy określone w ust. 1 i 2 dotyczą osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek
organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które zlecają lub prowadzą
czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, umieszczają reklamę lub informację albo
czerpią korzyści z takich czynności.
5. Zakazy określone w ust. 1 i 2 nie obejmują reklamy i promocji prowadzonej wewnątrz
kasyna gry i punktu przyjmowania zakładów wzajemnych oraz oznaczenia nazwą, na
zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się kasyno gry lub punkt przyjmowania
zakładów wzajemnych.
6. Przez reklamę gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub
gier na automatach rozumie się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub
symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli
graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier
w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o
miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane, i możliwościach uczestnictwa.
7. Przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub
gier na automatach rozumie się publiczną prezentację tych gier lub zakładów,
rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów
uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych, a także inne
formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich
zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów
wzajemnych.
8. Za reklamę i promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów
wzajemnych lub gier na automatach uważa się również reklamę i promocję produktów i
usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje
podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w
kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach, kasyna gry lub punktu przyjmowania
zakładów wzajemnych albo z firmą, nazwą lub oznaczeniem podmiotu prowadzącego
działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów
wzajemnych lub gier na automatach.
16
9. Za reklamę i promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów
wzajemnych oraz gier na automatach uważa się również reklamę i promocję
podmiotów, których wizerunek reklamowy wykorzystuje podobieństwo lub jest
tożsamy z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów
wzajemnych, gier na automatach, kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów
wzajemnych albo z firmą, nazwą lub oznaczeniem podmiotu prowadzącego działalność
w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier
na automatach lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do takich oznaczeń.
10. Przez sponsorowanie rozumie się bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub
współfinansowanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek
organizacyjnych niemających osobowości prawnej, w celu upowszechniania, utrwalania
lub podniesienia renomy gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów
wzajemnych oraz gier na automatach, podmiotów prowadzących działalność w zakresie
tych gier lub zakładów lub innego oznaczenia indywidualizującego podmiot
prowadzący działalność w zakresie tych gier lub zakładów lub jego działalność, w
zamian za informowanie o sponsorowaniu.
11. Przez informowanie o sponsorowaniu rozumie się prezentowanie informacji zawierającej
nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora, w związku ze
sponsorowaniem.
Art. 30. 1. Zakazane jest urządzanie w kasynach gry pokera, w którym uczestnicy grają
między sobą, z wyjątkiem urządzania turniejów gry pokera na podstawie udzielonego
zezwolenia.
2. Warunkiem udzielenia zezwolenia na urządzanie turnieju gry pokera jest uczestnictwo w
turnieju co najmniej 10 graczy.
3. Podmiot urządzający turniej gry pokera jest obowiązany przedstawić organowi, który
udzielił zezwolenia, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
którym nastąpiło zakończenie turnieju, szczegółową pisemną informację o osobach,
które uzyskały wygrane w turnieju, oraz o rozliczeniu podatku od gier.
Art. 31. 1. Zakazane jest zawieranie i przyjmowanie zakładów wzajemnych na wyniki gier
liczbowych.
2. Podmiot posiadający lub ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie zakładów
wzajemnych lub zmianę jego warunków, dotyczące wyników sportowego
17
współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, obowiązany jest uzyskać zgodę krajowych
organizatorów takiego współzawodnictwa na wykorzystanie jego wyników.
Rozdział 6
Koncesje i zezwolenia
Art. 32. 1. Koncesji na prowadzenie kasyna gry udziela minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
2. Zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne, na urządzanie zakładów
wzajemnych oraz na urządzanie turnieju gry pokera udziela minister właściwy do spraw
finansów publicznych.
3. Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub
loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora
izby celnej udziela dyrektor izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej są
urządzane i prowadzone takie gry.
4. Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub
loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż
jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej właściwy według miejsca
zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.
5. W postępowaniu o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry nie stosuje się art. 143
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
6. W sprawach dotyczących udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany i cofnięcia koncesji na
prowadzenie kasyna gry nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn.
zm.5)).
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
obszary właściwości miejscowej dyrektorów izb celnych do udzielania zezwoleń na
urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii
promocyjnej, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań.
Art. 33. 1. W przypadku złożenia wniosku o udzielenie koncesji albo zezwolenia, których
wydanie podlega ograniczeniom ilościowym, minister właściwy do spraw finansów
publicznych ogłasza na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra
18
informację o złożeniu wniosku, wraz ze wskazaniem nazwy podmiotu, przedmiotu
wniosku oraz miejscowości, której wniosek dotyczy.
2. Jeżeli o koncesję albo zezwolenie, których wydanie podlega ograniczeniom ilościowym,
ubiega się więcej niż jeden podmiot spełniający warunki określone w ustawie, minister
właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza i przeprowadza przetarg.
3. W celu przeprowadzenia przetargu minister właściwy do spraw finansów publicznych
powołuje komisję przetargową, składającą się co najmniej z 3 osób spośród urzędników
zatrudnionych w urzędzie obsługującym tego ministra lub funkcjonariuszy celnych
pełniących służbę w tym urzędzie.
4. Wynik przetargu nie jest dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych wiążący.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych unieważnia przetarg, w drodze decyzji,
jeżeli zostały rażąco naruszone przepisy prawa lub interes publiczny.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki przeprowadzenia przetargu, uwzględniając w szczególności, aby:
1) sposób ogłoszenia przetargu zapewniał właściwe poinformowanie podmiotów
zainteresowanych przetargiem;
2) warunki uczestnictwa w przetargu nie eliminowały podmiotów spełniających wymagania
warunkujące uzyskanie koncesji albo zezwolenia;
3) oceny ofert miały charakter obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący żadnego
uczestnika przetargu.
Art.
34. O koncesję lub zezwolenie mogą się ubiegać wyłącznie podmioty, które
udokumentują:
1) legalność źródeł pochodzenia kapitału;
2)
niezaleganie z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz z zapłatą
należności celnych;
3)
niezaleganie z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie
zdrowotne.
Art. 35. Wniosek o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry powinien zawierać:
1) odpis aktu notarialnego umowy lub statutu spółki oraz aktualny odpis z Krajowego
Rejestru Sądowego;
2) oznaczenie imienne akcji lub udziałów z określoną ich wartością nominalną;
3) informacje o obecnym i przeszłym statusie prawnym oraz o sytuacji finansowej;
19
4) dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i
numer dokumentu tożsamości, informacje dotyczące posiadanego wykształcenia oraz
doświadczenia zawodowego) akcjonariuszy (wspólników) będących osobami
fizycznymi, reprezentujących co najmniej jedną setną kapitału zakładowego spółki,
członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej spółki oraz osób mających
sprawować zarząd nad kasynem gry; w przypadku spółek handlowych będących
akcjonariuszami (wspólnikami) – również informacje o ich obecnym i przeszłym
statusie prawnym oraz o sytuacji finansowej;
5) opis usytuowania geograficznego budynku lub miejsca, w którym ma być ulokowane
kasyno gry, określenie jego rozmiarów, wraz z planem budynku;
6) odpis dokumentów wskazujących na prawo do władania budynkiem (lokalem) lub umowy
zobowiązującej do oddania we władanie budynku (lokalu), w którym będą urządzane
gry;
7) przewidywaną datę rozpoczęcia działalności;
8) przewidywany rodzaj oraz liczbę gier, wraz z informacją o planowanej kolejności ich
uruchomienia;
9) szacunkową wielkość zatrudnienia, z określeniem stanowisk pracy, oraz projektowane
warunki zatrudnienia osoby mającej sprawować zarząd nad kasynem gry;
10) opis organizacji i funkcjonowania kasyna gry, w szczególności zasady przechowywania
i ewidencjonowania kapitału gry losowej lub gry na automatach;
11) studium ekonomiczno-finansowe, zawierające co najmniej określenie inwestycji i
przewidywanej rentowności;
12) projekty regulaminów gier;
13) projekt systemu służącego rejestracji gości;
14) proponowane warunki złożenia zabezpieczenia określonego w art. 63;
15) opinię rady gminy o lokalizacji kasyna gry;
16) dokumenty
potwierdzające legalność źródeł pochodzenia kapitału, a w szczególności:
a)
w przypadku akcjonariusza (wspólnika) będącego osobą fizyczną, reprezentującego co
najmniej jedną setną kapitału zakładowego spółki – zaświadczenie właściwego
naczelnika urzędu skarbowego o pokryciu udziałów lub akcji z ujawnionych źródeł
przychodów,
b)
w przypadku akcjonariuszy (wspólników) będących osobami prawnymi –
sprawozdanie finansowe sporządzone w sposób określony w odrębnych przepisach;