Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych
- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2481
- Data wpłynięcia: 2009-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2009-11-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540
2481
odpowiednio przez naczelnika urzędu celnego lub dyrektora izby celnej, na którego obszarze
właściwości miejscowej są wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od
gier. Takie rozwiązanie ma na celu zapewnienie ekonomiki postępowania i efektywności
prowadzonych czynności.
W ustawie przewiduje się również upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do wydania rozporządzenia, w którym zostanie zamieszczony wykaz urzędów
celnych i izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są właściwi do
wykonywania zadań w zakresie podatku od gier oraz zostanie określony terytorialny zasięg
ich działania.
Rozdział 9
Sprawozdawczość
W ustawie, odmiennie niż dotychczas, wprowadza się rozdział obejmujący obowiązki
sprawozdawcze podmiotów urządzających gry hazardowe. Podmioty prowadzące taką
działalność są obowiązane prowadzić księgi (obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym
w kasynie gry, obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne, eksploatacji automatu
do gier), ewidencję podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, według
ustalonego wzoru (obowiązek ten nie dotyczy loterii promocyjnych), rejestr napiwków
w kasynie gry (według ustalonego wzoru) oraz dokumentację umożliwiającą rozliczenie
wyniku finansowego urządzanej loterii fantowej i gry bingo fantowe, w tym określenie
przychodów z losów i rozliczenie nagród.
Dokumenty te mają na celu ułatwienie ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania
wysokości należnych podatków. Wzór ewidencji i rejestrów oraz warunki ich prowadzenia
zostaną określone w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych na podstawie ustawowego upoważnienia do wydania rozporządzenia.
W tym rozdziale wskazuje się również, że podmioty urządzające działalność w zakresie gier
hazardowych, mają obowiązek na żądanie Ministra Finansów i dyrektorów izb celnych,
przekazywać informacje dotyczących funkcjonowania tych podmiotów, w tym zestawienia
danych ekonomiczno-finansowych w zakresie bieżącej działalności podmiotów, ze
szczególnym uwzględnieniem obrotów, wyniku finansowego, wskaźników ekonomicznych,
a zwłaszcza wskaźnika zatrudnienia, oraz wskaźników statystycznych uzyskiwanych przez te
43
podmioty. Informacje te mają na celu pomoc w prawidłowym kształtowania polityki państwa
w zakresie gier.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych wyda rozporządzenie określające tryb
przekazywania i szczegółowy zakres informacji, których obowiązek przekazywania wynika
z tego przepisu.
Rozdział 10
Dopłaty
Przepisy tego rozdziału regulują kwestie związane z dopłatami w grach. W zakresie obciążeń
fiskalnych urządzania gier hazardowych projektowane przepisy pozostawiają dotychczasowe
zasady funkcjonowania dopłat do gier w zakresie gier liczbowych i loterii pieniężnych
w zakresie podstawy ich wyliczenia i wysokości stawki. Natomiast zmianie ulega cel poboru.
W miejsce dotychczasowych dwóch funduszy: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej
i Funduszu Promocji Kultury powstaną trzy fundusze: Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,
Fundusz Promocji Kultury i Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych. rodki
pochodzące z tytułu dopłat służyć będą finansowaniu działań mających na celu promowanie
i stworzenie alternatywnych dla hazardu form rozrywki, wypoczynku oraz propagowaniu
kultury, a więc realizacji celów prospołecznych, a także przeciwdziałania patologiom
związanym z uzależnieniem od hazardu.
Ustawa, podobnie jak uchylana ustawa o grach i zakładach wzajemnych, wskazuje dopłaty,
jakie podmiot urządzający gry stanowiące monopol państwa powinien uiszczać w tych grach.
W grach liczbowych dopłata stanowi 25 % stawki, ceny losu lub innego dowodu udziału
w grze, a w loteriach pieniężnych i grze telebingo jest to 10 %. Wielkości te nie uległy
zmianie w stosunku do poprzedniego stanu prawnego. Informacja o dopłacie powinna być
zamieszczona w regulaminie gry. Ustawa stanowi także, że dopłaty nie są przychodem
w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
Naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych właściwi w sprawach podatku od gier
są organami właściwymi w zakresie dopłat.
Ustawa nakłada na podmioty urządzające gry objęte dopłatami (gry liczbowe, gra telebingo
i loterie pieniężne) obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacji
44
o dopłatach według ustalonego wzoru oraz wpłacania dopłat na rachunek właściwej izby
celnej w terminach określonych dla dokonywania w danej grze wpłat z tytułu podatku od gier.
Dyrektor izby celnej, na rachunek której wpłacane są dopłaty, przekazuje kwoty wpłaconych
dopłat odpowiednio na rachunki Funduszy w terminie 14 dni od dnia ich wpłaty.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych wyda rozporządzenie, w którym określi
wzór informacji o dopłatach. Określenie wzoru informacji zapewni jednolitość formy
przekazywanych informacji, a samo przekazywanie tych informacji zapewni możliwość
kontroli wysokości dokonywanych wpłat. Określając wzór informacji o opłatach minister
właściwy do spraw finansów publicznych zawrze w nim pouczenie, że informacja o dopłatach
stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Wzór powinien także zawierać
informacje objaśniające sposób prawidłowego składania informacji, w tym dotyczące
terminów i sposobów ich składania.
Ustawa wskazuje, że w sprawach dopłat należy stosować odpowiednio przepisy Ordynacji
podatkowej.
Podobnie jak dotychczas ustawa przewiduje utworzenie Funduszu Rozwoju Kultury
Fizycznej będącego państwowym funduszem celowym. W stosunku do uchylanej ustawy
o grach i zakładach wzajemnych na rzecz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej przekazuje
się 75 % wpływów z dopłat do gier. W I półroczu 2009 r. pobrano 371 576 tys. zł dopłat do
gier, z czego 297 261 tys. zł (80 %) przekazano na ten Fundusz. Dysponentem Funduszu jest
minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu, a wydatki Funduszu będą
przeznaczone jak dotychczas na modernizację, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów
sportowych i rozwijanie sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych.
Również podobnie jak dotychczas ustawa przewiduje utworzenie Funduszu Promocji Kultury
będącego państwowym funduszem celowym. Pozostawia się bez zmian w stosunku do
uchylanej ustawy o grach i zakładach wzajemnych sposób finansowania Funduszu Promocji
Kultury w wysokości 20 % wpływów z dopłat do gier. W I półroczu 2009 r. pobrano 371 576
tys. zł dopłat do gier, z czego 74 315 tys. zł (20 %) przekazano na ten Fundusz. Dysponentem
Funduszu będzie minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
a wydatki funduszu będą przeznaczone jak dotychczas na promowanie i wspieranie m.in.:
przedsięwzięć artystycznych, twórczości literackiej i czasopiśmiennictwa, działań na rzecz
ochrony polskiego dziedzictwa narodowego, młodych twórców i artystów, działania na rzecz
dostępu do dóbr kultury osób niepełnosprawnych.
45
Ponadto zobowiązuje się dysponenta Funduszu do przekazywania corocznie, w terminie do
30 marca, nie mniej niż 5 % przychodu, do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na realizację
zadań tego Instytutu.
W celu przeciwdziałania patologiom związanym z uzależnieniem od hazardu i pomocy,
zarówno osobom uzależnionym jak i ich bliskim, tworzy się Fundusz Rozwiązywania
Problemów Hazardowych będący państwowym funduszem celowym. Dysponentem tego
Funduszu będzie minister właściwy do spraw zdrowia. Przychodem Funduszu będzie 5 %
wpływów z dopłat do gier. Jednocześnie aby zapewnić środki z dopłat na finansowanie tego
Funduszu zmniejsza się o 5 % środki z dopłat wpłacane dotychczas na rzecz Funduszu
Rozwoju Kultury Fizycznej.
Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem do spraw finansów
publicznych określi szczegółowe warunki dofinansowania realizacji zadań finansowanych
przez Fundusz.
Rozdział 11
Kary pieniężne
W celu przeciwdziałania prowadzeniu działalności wykonywanej bez zachowania warunków
i form przewidzianych przepisami ustawy (urządzania gier bez zezwolenia lub koncesji lub
bez dopuszczenia automatu lub urządzenia do gry do eksploatacji i użytkowania przez
naczelnika urzędu celnego) projektowane przepisy wprowadzają kary pieniężne za taką
działalność w wysokości:
– 100 % przychodu uzyskanego z urządzanej gry – w przypadku urządzania gry hazardowej
bez koncesji lub zezwolenia lub bez wymaganej rejestracji automatu lub urządzenia do gry,
– 12 000 zł od każdego automatu – w przypadku urządzania gry na automatach poza kasynem
gry,
– 100 % uzyskanej wygranej – w przypadku uczestniczenia w grze hazardowej urządzanej
bez koncesji lub zezwolenia.
Kary pieniężne nakłada się w drodze decyzji. Organem uprawionym do wydania decyzji
w tym przedmiocie jest naczelnik urzędu celnego, na obszarze działania którego urządzana
jest gra hazardowa. Karę pieniężną należy uiścić w terminie 7 dni od dnia, gdy decyzja w tym
przedmiocie stała się ostateczna. Do stosowania przepisów o karach pieniężnych należy
stosować odpowiednio przepisy działu III ustawy – Ordynacja podatkowa.
46
Rozdział 12
Zmiany w przepisach obowiązujących
Wprowadzanym zmianom przepisów w zakresie urządzania gier losowych, zakładów
wzajemnych i gier na automatach towarzyszą niezbędne zmiany w zakresie przepisów ustaw
określonych w niniejszym rozdziale.
Zmiana ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ma na celu wskazanie, że
wobec dopłat, o których mowa w ustawie o grach hazardowych także stosuje się egzekucję
administracyjną, co ma na celu zapewnienie skutecznego poboru dopłat.
Zmiana ustawy o Policji ma na celu umożliwienie Policji przeprowadzenie czynności kontroli
operacyjnej, której przedmiotem będą przestępstwa określone w art. 107 § 1 Kodeksu karnego
skarbowego polegające na nielegalnym urządzaniu gier hazardowych oraz umożliwienie
Służbie Celnej otrzymywania informacji uzyskanych przez Policję w toku przeprowadzanych
czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Zmiana ustawy o Straży Granicznej ma na celu umożliwienie Służbie Celnej korzystanie
z
informacji uzyskanych przez Straż Graniczą w toku przeprowadzanych czynności
operacyjno-rozpoznawczych.
Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych są konsekwencją usunięcia z
katalogu gier losowych wideoloterii oraz określenia „gry na automatach o niskich
wygranych” i wprowadzenia ogólnej definicji dla gier urządzanych na automatach. Przepis
ten dostosowano także do zmienionej nazwy ustawy.
Zmiana ustawy o kontroli skarbowej ma na celu rozszerzenie zakresu kontroli skarbowej
o współdziałanie ze Służbą Celną w zakresie zwalczania przestępstw skarbowych, o których
mowa w art. 107 § 1 Kodeksu karnego skarbowego. Ponadto nowelizacja ma na celu
umożliwienie wywiadowi skarbowemu przeprowadzenie czynności kontroli operacyjnej,
której przedmiotem będą przestępstwa określone w art. 107 § 1 Kodeksu karnego skarbowego
polegające na nielegalnym urządzaniu gier oraz umożliwienie Służbie Celnej otrzymywania
47