Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych
- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2481
- Data wpłynięcia: 2009-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2009-11-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540
2481
Podatek od gier
Mając na względzie podstawowe funkcje podatku od gier – fiskalną i regulacyjną – oraz
konieczność kompleksowego uregulowania kwestii dotyczących tego podatku wprowadzono
w stosunku do dotychczasowych przepisów szereg zmian, w szczególności podwyższono
niektóre stawki podatkowe, oraz w celu uproszczenia systemu poboru podatku od gier i opłat
wejściowych do ośrodków gier, dokonano konsolidacji tych należności na rzecz podatku od
gier.
Do istotnych zmian w zakresie opodatkowania gier, które są wprowadzane projektowanymi
przepisami należy propozycja objęcia podatkiem od gier loterii audioteksowych oraz
wprowadzenie nowych zasad opodatkowania pokera.
W przypadku loterii audioteksowych jest to spowodowane rozwojem rynku tych loterii i nie
jest zasadne dalsze utrzymywanie zwolnienia z podatku tego rodzaju gier. Stawka dla tych
loterii została określona na poziomie 25 %. Ustanowienie tego podatku w takiej wysokości
nie powinno stanowić ograniczenia dla rozwoju tego rynku, a jednocześnie powinno zasilić
budżet państwa. Należy dodać, iż działalność polegająca na organizowaniu loterii
audioteksowych ma charakter szczególny, ponieważ zdecydowana większość dotychczas
urządzanych loterii audioteksowych stanowi dodatek do działalności podstawowej i ma na
celu zazwyczaj uatrakcyjnienie oferty produktowej, np. stacji telewizyjnej lub radiowej.
Natomiast w przypadku pokera organizowanego w formie turnieju określono dla tej gry
stawkę również na poziomie 25 % od wygranej (wyższej niż średnia arytmetyczna stawek
podatku dochodowego od osób fizycznych), co powinno zapobiegać praniu pieniędzy w tej
grze, gdyż specyfika rozgrywania tej gry umożliwia swobodne kształtowanie jej przebiegu
przez graczy.
W przypadku turnieju pokera, mając na względzie uproszczenia i pewność poboru, przepis
wskazuje jako płatnika podatku od gier – podmiot posiadający koncesję na prowadzenie
kasyna, w którym urządzany jest turniej. Płatnik ten wypłaca wygrane w turnieju
pomniejszone o podatek od gier.
Podatek od gier, tak jak dotychczas, stanowi dochód budżetu państwa.
W pierwszej kolejności projektodawca wskazuje podmioty, które są podatnikami podatku od
gier. Podatnikiem podatku od gier może być osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka
organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry i zakłady wzajemne,
38
z wyjątkiem turniejów pokera (podatnikami są uczestnicy gry) i podmiotów urządzających
loterie promocyjne (wolne od podatku od gier).
Następnie wskazuje się, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie
gier i zakładów wzajemnych, z wyjątkiem loterii promocyjnej i turnieju pokera oraz udział
w turnieju pokera.
Obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia działalności
w zakresie urządzania gier i zakładów wzajemnych, z wyjątkiem turnieju pokera.
W przypadku udziału w turnieju pokera, momentem powstania obowiązku podatkowego jest
dzień przystąpienia uczestnika do turnieju. Natomiast dla podmiotów prowadzących
działalność w zakresie zakładów wzajemnych przepis określa jako moment powstania
obowiązku podatkowego, dzień rozpoczęcia wykonywania działalności w pierwszym
z punktów objętym zezwoleniem.
Została przewidziana również sytuacja, gdy nie można określić dnia, w którym powstał
obowiązek podatkowy z tytułu działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier.
Wówczas za datę jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy
lub organ kontroli skarbowej stwierdził dokonanie danej czynności.
Nadal nie objęto podatkiem od gier, z uwagi na ich specyfikę, loterii promocyjnych, gdyż
udział w tych loteriach odbywa się w związku z nabyciem towaru lub usługi.
Ze względu na różnorodność gier ustawa określa dwa rodzaje podstaw opodatkowania
odmiennie dla poszczególnych gier, tj.:
− podstawy przychodowe dla loterii pieniężnej, loterii fantowej, gry telebingo, loterii
audioteksowej, gry liczbowej, gry bingo pieniężne i gry bingo fantowe,
− podstawy dochodowe – dla gry cylindrycznej, gry w kości, gry w karty, z wyjątkiem
pokera, gry na automacie, zakładów wzajemnych i turnieju pokera.
Ustawa określa szczegółowo podstawę opodatkowania dla poszczególnych gier, a mianowicie
dla:
a) loterii pieniężnej, loterii fantowej i gry telebingo – jako sumę wpływów uzyskanych ze
sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze,
b) loterii audioteksowej – jako przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej
loterii,
c) gry liczbowej – jako sumę wpłaconych stawek,
d) zakładów wzajemnych – jako różnica pomiędzy sumą wpłaconych stawek a sumą
wypłaconych wygranych,
39
e) gry bingo pieniężne – jako wartość nominalną kartonów zakupionych przez podmiot,
f) gry bingo fantowe – jako wartość nominalną kartonów użytych do gry,
g) gry cylindrycznej, gry w kości, gry w karty, z wyjątkiem pokera w formie turnieju – jako
kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy sumą wpłat gotówkowych z tytułu wymiany żetonów
w kasie i na stole gry a sumą wypłaconych z kasy kwot za zwrócone żetony,
h) gry na automacie – jako kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą uzyskaną z wymiany
żetonów do gry lub wpłaconą do kasy i zakredytowaną w pamięci automatu lub wpłaconą
do automatu a sumą wygranych przez uczestników gier,
i) gry w pokera, w którym uczestnicy w czasie turnieju grają między sobą – jako kwotę
wygranej.
Precyzyjne określenie podstaw opodatkowania powinno sprzyjać jednoznacznemu
rozumieniu przepisów przez stosujące je podmioty urządzające gry i zakłady wzajemne
i organy Służby Celnej.
W ustawie określa się stawki podatku od gier w formie procentowej. W stosunku do
dotychczasowych wysokości występujących stawek (2 %, 10 %, 15 %, 20 % i 45 %)
następuje zmiana w wysokości niektórych stawek (10 %, 15 %, 20 %, 25 % i 50 %).
Stawki podatku od gier wynoszą dla :
a) loterii fantowej i gry bingo fantowe – 10 %,
b) loterii pieniężnej – 15 %,
c) gry liczbowej i zakładów wzajemnych na współzawodnictwo zwierząt na podstawie
zezwoleń udzielonych wyłącznie na ich urządzanie – 20 %,
d) gry bingo pieniężne, gry telebingo, loterii audioteksowej i pokera rozgrywanego
w formie turnieju – 25%,
e) gry cylindrycznej, gry w kości, gry na automacie i pozostałych zakładów wzajemnych
oraz gry w karty, innej niż poker rozgrywany w formie turnieju – 50 %
Porównanie dotychczasowych wysokości stawek ze stawkami proponowanymi przedstawia
poniższa tabela.
Nazwa gry
Dotychczasowa stawka
Nowa stawka
Zakłady wzajemne na
współzawodnictwo zwierząt*
2 %
20 %
Loteria fantowa i gra bingo fantowe
10 %
10 %
Loteria pieniężna
15 %
15 %
Gra liczbowa
20 %
20 %
40
Loteria audioteksowa
wolna od podatku
25 %
Poker w turnieju
nie występuje 25
%
Pozostałe zakłady wzajemne *
10 %
50 %
Gra bingo pieniężne
10 %
25 %
Gra telebingo
15 %
25 %
Gry w kasynach gry
45 %
50 %
* – zmieniono podstawę opodatkowania z przychodowej na dochodową
Zmiana stawek opodatkowania dla zakładów wzajemnych odpowiednio z 2 % i 10 % na 20 %
i 50 % wynika ze zmiany podstawy opodatkowania tych zakładów oraz wzrostu wysokości
stawek.
W dalszej kolejności ustawa wskazuje, że podatnicy, z wyłączeniem podatników w turnieju
pokera, obowiązani są, tak jak dotychczas, do składania bez wezwania we właściwym
urzędzie celnym, za okresy miesięczne, deklaracji podatkowych dla podatku od gier według
ustalonego wzoru w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy
rozliczenie. Podmiot urządzający turnieje pokera (kasyno) będzie płatnikiem podatku od gier
w przypadku urządzania turnieju pokera – podatnikiem tego podatku jest uczestnik turnieju.
Kasyno jako płatnik przed wypłatą wygranej uczestnikowi turnieju pobiera kwotę podatku od
gier i wypłaca uczestnikowi wygraną pomniejszoną o tę kwotę podatku. W tym przypadku
obowiązek składania deklaracji, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu,
w którym pobrano podatek, będzie spoczywał na płatniku (kasyno gry). Ten termin składania
deklaracji jest zbieżny z terminem określonym dla najpowszechniej występujących płatników
– płatników w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Projektowane przepisy nakładają na podatników i płatników obowiązek obliczania
i wpłacania podatku od gier za miesięczne okresy rozliczeniowe w terminie składania
deklaracji podatkowych na rachunek właściwej izby celnej. Zobowiązanie podatkowe
przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy
lub organ kontroli skarbowej określi inną wysokość tego zobowiązania.
Natomiast podatnicy urządzający gry liczbowe, tak jak dotychczas, są obowiązani, bez
wezwania organu podatkowego do obliczenia i zapłaty podatku od gier wstępnie za okresy
dzienne, na rachunek właściwej izby celnej. Wstępnych wpłat podatku od gier za okresy
dzienne, podatnicy dokonują nie później niż w terminie 10 dni od dnia losowania. Wpłaty
dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych
i stanowią zaliczkę na podatek od gier. Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji
podatkowej, podatnik powinien rozliczać przy wpłatach dziennych za następne okresy
41
rozliczeniowe, jeżeli nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań
podatkowych, ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet
przyszłych zobowiązań podatkowych.
Podatnik urządzający loterię fantową i grę bingo fantowe oprócz deklaracji podatkowej
powinien przedstawić właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, w terminie 30 dni od dnia
zakończenia gry, również rozliczenie finansowe urządzanych gier.
Ustawa zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
wydania rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od gier. Przy
wydawaniu tego rozporządzenia organ je wydający powinien kierować się specyfiką
poszczególnych gier i zakładów wzajemnych, a wzory deklaracji powinny zapewnić
możliwość prawidłowego obliczenia podatku od gier. Wzory deklaracji powinny zawierać
także objaśnienia wskazujące na sposób, miejsce i termin składania deklaracji, a także
powinny zawierać pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę wystawienia tytułu
wykonawczego. Rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od gier
funkcjonowało również w oparciu o obowiązującą ustawę o grach i zakładach wzajemnych.
Ustawa utrzymuje rozwiązania przyjęte w ostatniej nowelizacji ustawy o grach i zakładach
wzajemnych dokonanej ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zgodnie z którą
organami właściwymi w sprawach podatku od gier są naczelnicy urzędów celnych
i
dyrektorzy izb celnych, przy czym ponieważ urzędy celne nie posiadają komórek
rachunkowości, podatek od gier jest wpłacany na rachunek właściwej izby celnej.
Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od gier ustala się tak jak
dotychczas, tj. w przypadku:
a) gry
urządzanej w ośrodku gier – według miejsca lokalizacji ośrodka gier,
b) zakładów wzajemnych, gry liczbowej, loterii pieniężnej, loterii audioteksowej, gry
telebingo – według siedziby podmiotu urządzającego gry lub zakłady wzajemne,
c) loterii fantowej, gry bingo fantowe – według siedziby organu właściwego do udzielenia
zezwolenia na urządzanie gry.
W przypadku, jeżeli nie można ustalić właściwości w ww. sposób, właściwym organem
podatkowym jest Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie i Dyrektor Izby Celnej
w Warszawie.
Ustawa przewiduje również obowiązek przeprowadzenia określonych czynności
(sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego) na wniosek organu
42