eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481

urządzanie gier cylindrycznych, gier w karty lub gier w kości, gier na automatach, gry bingo
pieniężne oraz zakładów wzajemnych. Podmiot, któremu udzielono koncesji lub zezwolenia,
zobowiązany jest złożyć w terminie określonym w zezwoleniu zabezpieczenie finansowe w
wysokości wynoszącej równowartość:
1) 1 200 tys. zł – w przypadku prowadzenia kasyna gry,
2) 600 tys. zł – w przypadku prowadzenia salonu gry bingo pieniężne,
3) 40 tys. zł – w przypadku prowadzenia punktu przyjmowania zakładów wzajemnych.
Wysokość zabezpieczenia finansowego jest uzależniona również od liczby kasyn gry,
salonów lub punktów, i tak jak dotychczas należne zabezpieczenie jest składane jako krotność
jednostkowego zabezpieczenia dla określonej działalności.
Zgodnie z projektem zabezpieczenia finansowe polegają na przedstawieniu gwarancji
bankowych lub ubezpieczeniowych lub złożeniu właściwej kwoty na rachunku bankowym
wskazanym przez organ udzielający koncesji lub zezwolenia, lub zabezpieczeniu
hipotecznym. Ustawa określa także warunki, jakie powinien spełnić gwarant udzielający
gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych. W celu dokonania zabezpieczeń w formie takich
gwarancji niezbędne jest spełnienie następujących warunków:
− gwarant powinien złożyć oświadczenie na piśmie, w którym zobowiązuje się do
zapłacenia, bezwarunkowo i nieodwołalnie, na każde wezwanie organu przyjmującego
zabezpieczenie finansowe, kwoty zobowiązania podatkowego w podatku od gier wraz z
odsetkami za zwłokę, jeżeli jej zapłacenie stało się wymagalne oraz kwoty roszczeń
uczestników gier i zakładów wzajemnych określonej w prawomocnym orzeczeniu
sądowym lub po wyrażeniu przez podmiot urządzający te gry lub zakłady, zgody na
wypłatę tych roszczeń,
− gwarantem może być jedynie osoba prawna mająca siedzibę na terytorium Wspólnoty
Europejskiej lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia
Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
oddział banku zagranicznego oraz główny oddział zakładu ubezpieczeń, które prowadzą
na terytorium kraju działalność bankową lub ubezpieczeniową, oraz posiadają
uprawnienie do udzielania gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych na całym
terytorium kraju.
Zabezpieczenia finansowe składane w formie depozytu w gotówce powinny być składane w
walucie polskiej.
Ustawa określa także sytuację uruchomienia gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych oraz
zabezpieczenia finansowego złożonego na rachunku bankowym oraz w formie hipoteki. W

33
przypadku gdy określona lub zadeklarowana kwota podatku od gier nie została zapłacona w
terminie lub w przypadku zgłoszenia roszczenia przez uczestnika gry lub zakładu
wzajemnego, organ udzielający koncesji lub zezwolenia może wezwać gwaranta do zapłaty,
obciążyć rachunek bankowy, bądź wszcząć postępowanie w celu zaspokojenia zaległości
podatkowej lub zgłoszonego roszczenia z nieruchomości obciążonej hipoteką.
Ustawa określa także procedurę zwrotu zabezpieczenia finansowego złożonego przez
podmioty posiadające zezwolenie lub koncesję na urządzanie gier lub zakładów wzajemnych.
Zabezpieczenia finansowego nie zwraca się dopóki zobowiązanie podatkowe w podatku od
gier nie wygaśnie albo nie będzie mogło już powstać lub nie upłynie termin, w którym
uczestnicy gier mogą wystąpić z roszczeniami związanymi z udziałem w grach lub zakładach
wzajemnych. Zabezpieczenie finansowe zwraca się na wniosek podmiotu, który je złożył, w
terminie 7 dni. Od kwoty zwracanego zabezpieczenia finansowego przysługują odsetki, jeżeli
zostało złożone na oprocentowanym rachunku bankowym.
W ustawie wskazuje się także obowiązki podmiotów ubiegających się o zezwolenie na
urządzanie loterii promocyjnych i audioteksowych. Podmioty te są zobowiązane do składania
zabezpieczenia w formie bankowych gwarancji. Ma to na celu ochronę interesu finansowego
uczestników tych loterii w przypadku niewypłacenia lub niewydania nagród przez
urządzającego loterie. Do uruchamiania gwarancji bankowych oraz ich zwrotu stosuje się
odpowiednio przepisy dotyczące zabezpieczeń finansowych składanych przez podmioty
uzyskujące koncesje lub zezwolenia na prowadzenie ośrodków gier lub punktów
przyjmowania zakładów wzajemnych.
W celu określenia szczegółowych warunków dokonywania zabezpieczeń minister właściwy
do spraw finansów publicznych otrzymuje delegację do określenia ich w rozporządzeniu.

Rozdział 7
Opłaty
Mając na względzie konieczność kompleksowego uregulowania kwestii pobieranych opłat
ujęto wszystkie elementy opłat w ustawie, a nie jak dotychczas w ustawie i w rozporządzeniu
określającym ich wysokość. Jednocześnie w celu uproszczenia systemu poboru należności
związanych z urządzaniem gier zrezygnowano z pobierania opłat wejściowych dotychczas
pobieranych w niektórych ośrodkach gier (kasyna gry i salony gry bingo pieniężne) na rzecz
włączenia ich w podatek od gier. Opłat wejściowych w 2008 r. w kasynach gry pobrano 841
tys. zł przy poborze podatku od gier w kwocie 129 401 tys. zł, a w salonach gry bingo

34
pieniężne 29 tys. zł przy poborze podatku od gier w kwocie 369 tys. zł. Natomiast
w I połowie 2009 r. łącznie pobrano 325 tys. zł opłat wejściowych.
W pierwszej kolejności ustawa, w podziale dokonanym w oparciu o przedmiot opłat,
wymienia opłaty za:
a) udzieloną koncesję lub zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier
i zakładów wzajemnych oraz za przedłużenie zezwolenia,
b) złożenie egzaminu zawodowego wymaganego dla poszczególnych stanowisk lub funkcji,
c) wydanie świadectwa zawodowego oraz uznanie za równoważne ze świadectwami
zawodowymi świadectw wydanych przez wyspecjalizowane organizacje prowadzące
szkolenia w zakresie gier i zakładów wzajemnych.
Opłaty, tak jak dotychczas, stanowić będą dochód budżetu państwa, a organem uprawnionym
do ich poboru jest organ wydający koncesję lub zezwolenie albo przeprowadzający egzamin
lub wydający świadectwo zawodowe.
Projektodawca w sposób odmienny niż dotychczas wskazuje sposób ustalania wysokości
opłat. Z zastrzeżeniem odmiennego sposobu ustalania wysokości opłaty za zezwolenie na
urządzanie loterii promocyjnej i loterii audioteksowej wysokość opłaty ustala się jako procent
kwoty bazowej. Kwota ta odpowiada kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w
sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w drugim kwartale roku poprzedniego,
ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu
Statystycznego; wysokość tej kwoty bazowej podlega w każdym roku kalendarzowym
podwyższeniu do wysokości ogłoszonej dla drugiego kwartału roku poprzedniego w
obwieszczeniu Prezesa GUS.
W oparciu o kwotę bazową ustawodawca wskazuje wysokości poszczególnych opłat w formie
procentowej. Wysokość opłat była dotychczas określana kwotowo w rozporządzeniu Ministra
Finansów. Rozporządzenie to wymagało corocznej nowelizacji ze względu na określanie
wysokości opłat w oparciu o wskaźniki statystyczne. Zgodnie z projektem wysokość opłat jest
ustalona w ustawie. Takie rozwiązanie pozwala na trwałość wysokości stawek opłat, a w
konsekwencji nie będzie wymagało, jak dotychczas, nowelizacji przepisów w tym zakresie,
przy jednoczesnym uzależnieniu ich od sytuacji gospodarki narodowej.
Wysokość opłat została określona na poziomie zbliżonym do dotychczasowego, z wyjątkiem
opłaty za udzielenie koncesji na prowadzenia kasyna gry, zezwolenia na punkty
przyjmowania zakładów wzajemnych oraz zezwolenia na urządzanie turnieju pokera.
W przypadku kasyn gry określono wysokość opłaty na poziomie 32 000 % kwoty bazowej, co

35
stanowi dwukrotny jej wzrost w stosunku do dotychczasowej wysokości, w przypadku
punktów przyjmowania zakładów wzajemnych następuje wzrost opłaty z 9 % do 50 % kwoty
bazowej, natomiast w przypadku nowej formy organizacji gry w pokera w postaci turniejów,
określono wysokości opłaty za udzielenie zezwolenia (biorąc pod uwagę, że turnieje będą
organizowane wyłącznie w kasynach gry posiadających koncesje) na stosunkowo niskim
poziomie – 100 % kwoty bazowej.
Przy określaniu wysokości opłat związanych ze złożeniem egzaminu zachowano
dotychczasowe zróżnicowanie wysokości opłat dla dyrektorów i ich zastępców oraz
kierowników i ich zastępców, ze względu na hierarchię tych stanowisk. Z tych samych
względów zachowano dotychczasowe zróżnicowanie wysokości opłat dla pozostałych
stanowisk lub funkcji. Natomiast w przypadku wydawania świadectw zawodowych
pozostawiono jednakową wysokość opłat za wydawanie świadectwa zawodowego i za
uznanie innego świadectwa za równoważne.
Szczegółowe propozycje wysokości opłat przedstawiają poniższe tabele prezentujące
dotychczasowe opłaty oraz projektowane ich odpowiedniki po przeliczeniu na % kwoty
bazowej, przy czym wysokość opłat w ujęciu procentowej relacji do kwoty bazowej została
przeliczona z wykorzystaniem dotychczasowych wysokości opłat w złotych oraz przeciętnego
wynagrodzenia, które za dwa kwartały 2008 r. wynosiło 3 145,81 zł.
a) Opłaty za udzielenie zezwolenia lub koncesji
Opłata za udzielenie koncesji lub
zezwolenia na urządzanie gier lub
Dotychczas Wg
projektu
zakładów wzajemnych
%
kwoty
kwota
% kwoty
kwota
bazowej*
w zł
bazowej*
w zł
gier w kasynie gry
13 313
418 807
32 000
1 006 659
gry bingo pieniężne
5 327
167 573
5 500
173 020
loterii fantowej, gry bingo fantowe
89
2 801
100
3 146
dla jednego województwa
44
1 369
50
1 573
zakładów wzajemnych
1 777
55 886
2 000
62 916
+ za każdy punkt
9
284
50
1 573
turnieju gry w pokera
-
-
100
3 146
Opłata za udzielenie zezwolenia na urządzanie:
loterii promocyjnej
10

10

loterii audioteksowej
nie mniej niż
1 369
nie mniej niż
1 573
44 % kwoty
50 % kwoty
bazowej
bazowej

36
* kwota bazowa 3 145,81 zł - kwota, odpowiadająca kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa
GUS w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego
b) Opłaty za złożenie egzaminu
Opłata za złożenie egzaminu:
Dotychczas
Wg projektu
%
kwoty
kwota
% kwoty
kwota
bazowej
w zł
bazowej
w zł
dyrektor i zastępca dyrektora
67
2 093
100
3 146
kierownik i zastępca
62 1
952 65 2
045
inspektor w ośrodku gier,
54 1
685 55 1
730
osoba nadzorująca grę telebingo
kasjer stołu, osoba nadzorująca
loterię fantową, grę bingo fantowe,
44 1
369 50 1
573
loterię promocyjną lub loterię
audioteksową
bezpośrednio prowadzący grę,
przyjmujący zakłady wzajemne,
obsługujący automaty lub
17 550 20 629
urządzenia do gier, z wyłączeniem
obsługi technicznej
inne stanowiska i funkcje,
niewymienione powyżej, wiążące
się z nadzorowaniem gier i
89
2 801
100
3 146
zakładów wzajemnych lub z
którymi wiąże się obowiązek
bezpośredniego prowadzenia gry

c) Opłaty za świadectwa zawodowe
Opłata za:
Dotychczas
Propozycja
%
kwoty
kwota
% kwoty
kwota
bazowej
w zł
bazowej
w zł
wydanie świadectwa zawodowego
9
284
15
472
uznanie innego świadectwa za
9 284 15 472
równoważne

Wyliczone opłaty zaokrąglone będą do pełnego złotego w ten sposób, że kwoty wynoszące
mniej niż 50 groszy pomija się, a kwoty wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do
pełnych złotych.




37
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: