eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481

lub zezwolenia (np. zagrożenie z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, porządku
publicznego itd.).
Minister właściwy do spraw finansów publicznych unieważnia przetarg, w drodze decyzji,
jeżeli zostały rażąco naruszone przepisy prawa lub interes publiczny. W stosunku do
obowiązujących przepisów dodano przesłankę naruszenia interesu publicznego jako
przesłankę unieważnienia przetargu.

Intencją projektodawcy jest, aby udzielenie zezwolenia lub koncesji miało miejsce wówczas,
gdy podmiot spełnia warunki niezbędne do urządzania i prowadzenia działalności w zakresie
gier i zakładów wzajemnych. Zasadne jest, aby o zezwolenia lub koncesje ubiegały się
podmioty, które:
– udokumentują legalność źródeł pochodzenia kapitału,
– nie zalegają z podatkami i cłami wobec budżetu państwa,
– nie zalegają z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Stąd też do wniosku o udzielenie koncesji na prowadzenie działalności w zakresie gier
cylindrycznych, gier w karty, gier w kości i gier na automatach oraz zezwolenia na
prowadzenie działalności w zakresie gry bingo pieniężne i zakładów wzajemnych dołącza się
m.in. dokumenty wskazujące na spełnianie powyższych wymogów. Przepis wskazuje
również, jakie inne dokumenty należy dołączyć do wniosku o udzielenie koncesji lub
zezwolenia.
Kolejny przepis wskazuje, co powinien zawierać wniosek o udzielenie zezwolenia na
urządzanie turnieju gry pokera.
Kolejne przepisy wskazują, co należy dołączyć do wniosku o udzielenie zezwolenia na
urządzenie loterii fantowej i gry bingo fantowe.
W przypadku loterii fantowej lub gry bingo fantowe, w której wartość puli wygranych nie
przekracza wysokości kwoty bazowej, odpowiadającej kwocie przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w drugim kwartale
roku, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku
Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego, proponuje się złagodzenie wymogów
odnośnie do wniosku przez zastąpienie zaświadczeń o niezaleganiu w daninach publicznych
oraz zaświadczeń o legalności źródeł kapitału – oświadczeniami oraz zastąpienie ekspertyzy
losów załączeniem wzoru losu, innego dowodu udziału w grze lub kartonu.

23
Kolejny przepis wskazuje, co powinien zawierać wniosek o udzielenie zezwolenia na
urządzanie loterii promocyjnej lub audioteksowej.
Proponowane uregulowanie, wprowadzające wymóg dołączania przez organizatora do
wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie loterii promocyjnej lub audioteksowej
dokumentów potwierdzających legalność środków finansowych przeznaczonych na
organizację tych loterii, ma na celu zweryfikowanie źródeł pochodzenia kapitału
przeznaczonego na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie objętym przedmiotową
ustawą, regulującą szczególną działalność związaną z organizowaniem i uprawianiem
hazardu.
Jednocześnie nie stawia się podmiotom wymogu, aby organizator loterii promocyjnej lub
audioteksowej udokumentował legalność źródeł pochodzenia całości kapitału związanej z
prowadzeniem przez niego działalności, ograniczając się jedynie do wykazania legalności
środków finansowych przeznaczonych na organizację danej loterii promocyjnej lub
audioteksowej, jako działalności objętej przepisami niniejszej ustawy.
Proponowane zróżnicowanie jest zasadne z uwagi na specyfikę tych gier. Urządzanie loterii
promocyjnych czy audioteksowych jest dla podmiotów ubiegających się o zezwolenie
działalnością dodatkową prowadzoną obok działalności podstawowej. O udzielenie takich
zezwoleń ubiegają się m.in. banki, telewizje czy sieci handlowe bądź usługowe. W ramach
działalności podstawowej, prowadzonej na podstawie innych przepisów, taki podmiot podlega
weryfikacji i kontroli.
Kolejny przepis określa terminy rozpatrywania wniosków. Rozpatrzenie wniosków o
udzielenie koncesji lub zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier
hazardowych następuje w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Rozpatrzenie wniosków odnoszących się do loterii promocyjnej, loterii audioteksowej oraz
loterii fantowej następuje w terminie 2 miesięcy od daty złożenia wniosku.
Proponuje się wprowadzenie regulacji, iż jedna koncesja jest udzielana na prowadzenie
jednego kasyna gry, natomiast jedno zezwolenie jest udzielane na prowadzenie jednego
salonu gry bingo pieniężne lub określonej liczby punktów zakładów wzajemnych.

Kolejne przepisy wskazują niezbędne elementy koncesji na prowadzenie kasyna gry lub
zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne lub zakładów wzajemnych,
zezwolenia na urządzanie turnieju gry pokera, loterii fantowej i gry bingo fantowe, loterii
promocyjnej oraz loterii audioteksowej.
Do koncesji lub zezwoleń dołącza się zatwierdzone regulaminy gier.

24
Podmiot posiadający zezwolenie lub koncesję może wystąpić o przedłużenie terminu
rozpoczęcia działalności. Termin ten może zostać przedłużony jednokrotnie, jednak na okres
nie dłuższy niż 6 miesięcy. Projektodawca uregulował również sytuację niepodjęcia przez
podmiot działalności w terminie określonym w zezwoleniu.
Koncesję na prowadzenie działalności w kasynie gry udziela się na okres 6 lat.
Zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne oraz w zakresie zakładów
wzajemnych udziela się na okres 6 lat. Podmiot, któremu wygasa zezwolenie, może wystąpić
jednorazowo o jego przedłużenie na okres 6 lat. Do wniosku o przedłużenie zezwolenia
przepisy dotyczące udzielania zezwoleń stosuje się odpowiednio.
Zezwolenia na urządzanie turnieju gry pokera udziela się na czas jego urządzania, nie dłużej
jednak niż na 3 miesiące.
Zezwolenia na urządzenie loterii fantowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz loterii
audioteksowej udziela się na okres trwania loterii lub gry, nie dłużej jednak niż na 2 lata.
Informacja o mającym nastąpić wygaśnięciu koncesji na prowadzenie działalności w zakresie
gier urządzanych w kasynie gry oraz zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne
jest publikowana na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw
finansów publicznych, nie później niż w terminie 9 miesięcy przed dniem wygaśnięcia
koncesji lub przedłużonego zezwolenia.
W przypadku mającego nastąpić wygaśnięcia zezwolenia lub koncesji, wniosek o udzielenie
zezwolenia lub koncesji składa się w terminie 3 miesięcy od opublikowania informacji.

Mając na względzie dotychczasową praktykę funkcjonowania przepisów art. 35 ustawy o
grach i zakładach wzajemnych proponuje się wprowadzenie przepisu stwarzającego
możliwość jednokrotnego przedłużenia terminu rozpoczęcia działalności, wynikającego z
udzielonego zezwolenia na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Przepis ten ułatwi prowadzenie
działalności podmiotom, które z różnych przyczyn, czasem niezależnych od nich, nie są w
stanie rozpocząć działalności w terminie pierwotnie wskazanym w decyzji zezwalającej.
Rozwiązanie to umożliwia ewentualne, wyłącznie jednorazowe, przedłużenie terminu
rozpoczęcia działalności, i będzie mogło mieć zastosowanie w sytuacji, gdy całokształt
okoliczności związanych z określoną sprawą przemawia za podjęciem takiej decyzji.
W przypadku nierozpoczęcia działalności w terminach określonych w zezwoleniach lub
koncesjach, wygasają one w całości lub w części, w której nie podjęto działalności.


25
W celu stworzenia jednoznacznej podstawy prawnej dla ministra właściwego do spraw
finansów publicznych oraz dyrektorów izb celnych w zakresie możliwości dokonywania
zmian w decyzjach udzielających koncesji lub zezwolenia na prowadzenie działalności w
zakresie objętym przepisami ustawy – proponuje się w niniejszym projekcie wprowadzenie
przepisu, który pozwoli na dokonywanie ewentualnych zmian w wydanych decyzjach bez
konieczności posiłkowania się w tym względzie przepisami Ordynacji podatkowej.
Powyższe wynika z faktu, iż Naczelny Sąd Administracyjny w swym orzecznictwie wskazał
na brak możliwości dokonywania zmiany decyzji ostatecznej w dotychczasowym trybie art.
155 K.p.a. w zakresie wskazanych w niej elementów koniecznych, np. miejsca urządzania
gier lub zakładów wzajemnych. Proponuje się enumeratywne wymienienie w ustawie
elementów składowych zezwoleń, które mogą być przedmiotem zmiany.
Zmiana koncesji lub zezwolenia może dotyczyć:
1) w przypadku koncesji na prowadzenie działalności w zakresie gier
cylindrycznych, gier w karty, gier w kości i gier na automatach oraz zezwolenia
na urządzanie gry bingo pieniężne i zakładów wzajemnych:
a) miejsca urządzania gier lub zakładów, z tym że wskutek zmian zezwolenia nie
może nastąpić zwiększenie pierwotnej liczby punktów przyjmowania zakładów
wzajemnych,
b) rodzaju i minimalnej oraz maksymalnej liczby gier cylindrycznych, gier w
karty, gier w kości, a także minimalnej oraz maksymalnej liczby gier na
automatach oraz rodzaju zakładów wzajemnych,
c) warunków, które powinna spełniać spółka, w szczególności dotyczących
zabezpieczeń,
d) zatwierdzonych warunków technicznych prowadzenia rejestracji gości,
e) nieprzekraczalnego terminu rozpoczęcia działalności, z zastrzeżeniem
przepisów ograniczających,
2) w przypadku zezwolenia na urządzanie loterii fantowej i gry bingo fantowe:
a) nazwy podmiotu urządzającego grę,
b) nazwisk osób zarządzających podmiotem urządzającym grę,
c) czasu urządzania gry, z wyjątkiem skrócenia czasu jej urządzania,
d) nieprzekraczalnego terminu rozpoczęcia działalności, z zastrzeżeniem
przepisów ograniczających;
3) w przypadku zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej i loterii audioteksowej:
a) nazwy podmiotu urządzającego loterię,

26
b) nazwisk osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię,
c) czasu urządzania loterii, z wyjątkiem skrócenia czasu jej urządzania,
d) nieprzekraczalnego terminu rozpoczęcia działalności, z zastrzeżeniem
przepisów ograniczających.
Do wniosku o zmianę koncesji lub zezwolenia, w zależności od zakresu wnioskowanej
zmiany, załącza się odpowiednio dokumenty określone w przepisach dotyczących wniosku o
udzielenie koncesji lub zezwolenia.
W trybie tym nie będzie można więc zwiększyć liczby miejsc urządzania gier oraz pierwotnej
liczby punktów przyjmowania zakładów wzajemnych określonej w udzielonym zezwoleniu.
Wśród elementów koncesji lub zezwolenia, które podlegają zmianie nie wskazano nazwy
spółki, zatwierdzonej struktury udziałów lub akcji imiennych, a także nazwisk członków
zarządu i rady nadzorczej tej spółki, gdyż elementy te będą podlegały zmianie w innym
trybie.
Ponadto do niezmiennych elementów decyzji zaliczono:
– nazwę turnieju gry pokera oraz czasu i miejsca jego urządzania, z uwagi na to, że są
to elementy ściśle związane z przedmiotową grą, mające istotne znaczenie z punktu
widzenia ochrony grających; poza tym wynika to ze specyfiki przedmiotowej gry, na
urządzanie której zezwolenie będzie wydawane, na czas nie dłuższy niż 3 miesiące,
– w przypadku urządzania loterii fantowej lub gry bingo fantowe – nazwę gry, terenu na
którym gra będzie urządzana, skrócenia czasu urządzania gry, celu, na który przeznacza
się dochód, oraz planowanej wielkości sprzedaży losów lub kartonów, z uwagi na to, że
są to elementy ściśle związane z przedmiotową loterią lub grą, mające istotne znaczenie
z punktu widzenia ochrony grających; charakterystyczną cechą loterii fantowej i gry
bingo fantowe jest to, że dochód z nich przeznaczony jest w całości na realizację
określonych w zezwoleniu i regulaminie gry celów społecznie użytecznych, w
szczególności dobroczynnych; zmiana celu mogłaby spowodować zmianę charakteru
takiej loterii; nie jest możliwa także zmiana planowanej wielkości sprzedaży losów lub
kartonów z uwagi na to, że zgodnie z zasadą określoną niniejszymi przepisami, ogólna
wartość wygranych w loterii fantowej oraz grze bingo fantowe nie może być niższa niż
30 % łącznej ceny przeznaczonych do sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w
grze.
– w przypadku urządzania loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej – nazwy loterii,
obszaru, na którym loteria będzie urządzana, oraz skrócenia czasu urządzania loterii, z

27
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: